Tulpan johtojen tekeminen

Vinkkejä ja ideoita maalaamiseen, liimaamiseen, osien tekemiseen jne. Yleinen keskustelu rakennussarjoista alueen juureen.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Kassu Laisi
AirFix

Tulpan johtojen tekeminen

Viesti Kirjoittaja Kassu Laisi » 15.01.2019 20.19

Tunnin verran olen ettinyt tältä foorumilta + muilta niin mistä teette tulpanjohdot? Tiedän että valmiita settejä on mutta pakko jossain olla scaalaan sopivaa johtoa saatavilla helpomminkin. Jotain RCA johtoja sun muita olen purkanut jo johtojen toivossa mutta ei ole oikein napannut..
Satunnainen mallari, satunnaisella tuloksella.

Niko Lindström
FCMA member 2019
Viesti:

Re: Tulpan johtojen tekeminen

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 15.01.2019 22.12

En ole mistään löytänyt aftermarket johtoa parempaa piuhaa, suurin osa sähköjohdoista on yleensä liian paksua. Joihinkin johdotuksiin/letkuihin olen niitä käyttänyt, mutta noissa tuntuu olevan ongelmana aika heikko muokattavuus, eli kun taivutat siihen sähköjohtoon mutkan, niin se mutka "loivenee" hetken kuluttua eikä johto oikein pidä muotoaan. Noissa aftermarket-johdoissa on se hyvä puoli, että ne on taivuteltavissa juuri sopivasti ja se säilyttää muotonsa täysin.

Mulla on tällähetkellä johtomateriaalit merkkiä Scale Productions ja Scale Dreams, hyvin on molemmat toimineet.

Toinen ongelma mikä noissa sähköjohdoissa on, niin se ulkopinta on monesti sellainen pehmeä ja jos jostain syystä johto tarvitsee maalata (oikeanvärinen piuha on yleensä aina loppu :mrgreen: ), niin maali kuivaa usein todella nihkeästi siihen sähköjohdon pintaan. Tulpanjohtomateriaalissa se johdon pinta on paljon kovempi, ja maali kuivaa siihen ihan normaalisti.

Kauhea myyntipuhe, mut omien kokemusten perusteella en suosittele tavallista sähköjohtoa aftermarket-tavaran korvaamiseen. :mrgreen:
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Osku Hirvonen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Osku Hirvonen » 16.01.2019 09.49

Itse olen suosinut aftermarket jakareita, joissa johdot on jo valmiina. Jos sopivaa ei ole laatikosta löytynyt, niin sitten miljoonalaatikosta jotain purettuja johtoja, metallilankoja tms.
Normaalissa johtimessa on tosiaan tuo Nikon mainitsema ongelma, eli taipuu helposti ja palautuu pikkuhiljaa. Siinä käytössä mihin johto on tarkoitettu tämä on tietysti haluttu ominaisuus, mutta pienoimalliharrastajalle huono juttu. Tuo johtuu johdon monisäikeisyydestä (mitä enemmän säikeitä, sen taipuisamia piuha). Eli yritä löytää yksisäikeistä johtoa. Sen pystyy taittelemaan muotoon jossa se näyttää samalta kuin oikeassa autossa painovoiman mukaan asettunut johto ja se myös pysyy siinä asennossa mihin se on taiteltu. Johdon eriste on tosiaan joskus hankala maalata, mutta johdon voi aina kuoria, silloin se halkaisijakin pienenee yleensä sopivasti. Yksittäisiä säikeitä voi myös purkaa isommasta monisäikeisestä johtimesta.
Eri paksuuksisia metallilankoja löytyy kaupastakin, esim. elektroniikka- ja askarteluliikkeistä, ei maksa paljoa ja pääsee paljon helpommalla kuin johtoja kuorimalla.
Esim. https://fi.farnell.com/c/cable-wire-cab ... opper-wire (Farnellilla ehkä vähän isoja keloja malliharrastajalle, 0,5mm (= 0,2mm2) 138m, sillä tekee muutaman auton... Askarteluliikkeistä saanee pienempiäkin määriä kerralla ja varmaan elektroniikkaliikeistäkin jos jaksaa etsiä, tuo oli nyt 10s googlailun tulos)
Itse olen todennut, että pienoismallissa ei kannata ihan kaikkia detaljeja tehdä täysin suoraan mittakaavaan, vaan pieni liioittelu on joissain kohdissa jopa suotavaa. Esim. 8mm tulpanjohto olisi 1:25 skaalassa 0,32mm, mutta joku 0,5mm näyttää ainakin omaan silmään yleensä paremmalta.

Osku Hirvonen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Osku Hirvonen » 16.01.2019 09.53

Tuossa myös "aftermarket" piuhamateriaalia. ;) https://hopeasavi.fi/home.php?cat=323

Niko Lindström
FCMA member 2019
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 15.04.2021 15.43

Mikähän on tilanne tänä päivänä Suomessa näiden aftermarket johtomateriaalien saatavuuden kanssa? Mä olen ollut reilu vuoden verran mallailupöydän äärestä poissa ja nyt kun tarvisi tilailla vähän piuhoja varastoon niin niitä ei yhtäkkiä enää saakaan mistään.

-Ascolta Model Car Heavenista olen aikaisemmin pääasiassa hankkinut, nyt ei nettisivut ainakaan enää aukea eikä ole ollut foorumillakaan mitään aktiviteettia pitkään aikaan. Toivottavasti firma on kuitenkin vielä olemassa?
-Malliston valikoimista löytyi Tameon johtoa...Ei mulla kokemusta, eikä ole vieläkään kun näyttäisi olevan loppu varastosta.

Tietonikkarissa ei muistaakseni ole johtotarvikkeita pahemmin ollut eikä muutamat muutkaan pienoismalliliikkeet mitä tuli mieleen tarjonneet ainakaan nettisivuillaan johtoa. Eli kysymys kuuluu, saako noita Suomesta vielä vai täytyykö tilailla ulkomailta?

Tämän kerran pistän tilaukseen Ted's Modeling Marketplacen kautta, kun sieltä saa muutakin tarpeellista tavaraa samaan pakettiin. Mutta lähinnä jatkoa ajatellen, täytyykö tilata varastoon noita johtoja enemmänkin...
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

mazeos
Revell

Viesti Kirjoittaja mazeos » 15.04.2021 16.05

Niko Lindström kirjoitti:
15.04.2021 15.43
Mikähän on tilanne tänä päivänä Suomessa näiden aftermarket johtomateriaalien saatavuuden kanssa? Mä olen ollut reilu vuoden verran mallailupöydän äärestä poissa ja nyt kun tarvisi tilailla vähän piuhoja varastoon niin niitä ei yhtäkkiä enää saakaan mistään.

-Ascolta Model Car Heavenista olen aikaisemmin pääasiassa hankkinut, nyt ei nettisivut ainakaan enää aukea eikä ole ollut foorumillakaan mitään aktiviteettia pitkään aikaan. Toivottavasti firma on kuitenkin vielä olemassa?
-Malliston valikoimista löytyi Tameon johtoa...Ei mulla kokemusta, eikä ole vieläkään kun näyttäisi olevan loppu varastosta.

Tietonikkarissa ei muistaakseni ole johtotarvikkeita pahemmin ollut eikä muutamat muutkaan pienoismalliliikkeet mitä tuli mieleen tarjonneet ainakaan nettisivuillaan johtoa. Eli kysymys kuuluu, saako noita Suomesta vielä vai täytyykö tilailla ulkomailta?

Tämän kerran pistän tilaukseen Ted's Modeling Marketplacen kautta, kun sieltä saa muutakin tarpeellista tavaraa samaan pakettiin. Mutta lähinnä jatkoa ajatellen, täytyykö tilata varastoon noita johtoja enemmänkin...
Model car heaven on valitettavasti lopettanut toimintansa.
Hitaasti mutta varmasti.

Olli
Heller

Viesti Kirjoittaja Olli » 06.07.2021 17.31

Moi,

Olen käyttänyt nk. kiertoliitoslankaa (wire wrap wire/johdin/johto, "räppäyslanka").
  • Ohut (AWG30 eli n. 0,25 mm johdin, jonka päällä ohut muovimainen - ei siis joustava kumimainen eriste. Mittasin työntömitalla eristeineen paksuudeksi 0,5mm
  • Yksisäikeinen, eli pysyy hyvin taivutetussa muodossaan
  • Saatavana eri väreissä
.

Vastaa Viestiin