
Olis varmaan ollut järkevää aloittaa valmiilla mallilla, mutta ensin tuli idea ja sitten järki mukaan. Tai en siitä järjestäkään niin tiedä. No kuitenkin, nyt kun on jotain saatu jo alulle, eikä ekan parin illan jälkeen ole vielä hermo mennyt ja romut lentänyt roskiin, niin uskaltaa jotain ehkä jo julkaistakin. Jostain netin syövereistä löytis jonkun ranskalaisen heebon tekemiä resiinikoreja LP-sarjan Mersusta ja siitä vanhemmasta bulldog- keulaisesta. Sit ajatus iti ja yks kaks tuli mieleen, että kauppa-auto pitää saada rakentaa. Toisaalta tyhjästä tekemiseen, ehkä ihan hyvä vaihtoehto, koska suomalainen autokoriteollisuus on tietyyn aikaan ollut aika kantikasta. Keräilin faktaa sieltä sun täältä, mittoja ja kuvia, Kiitokorin piirustuksenkin löysin ja sit sain projektin pyöräytettyä käyntiin.
Mittakaava on 1:24, niin on helppo hyödyntää sit akseleita ja renkaita yms. jostain valmiista sarjoista. En ole perfektionisti ja sen takia olen haalinut pykälää nuoremman Mersun osia nurkkiin eli NG-sarjan (myöhemmin SK-kori) osia.
Päivittelen tänne kuvia sitä mukaan ku jotain tapahtuu. Tässä nyt jotain, mitä viime viikkoina on tapahtunut.
Runkoa tein C-styreenipalkista, joka osoittautui suht lähelle oikeaan kokoon mittakaavassa. Pohjalevy ja muut "koripellit" tulivat 1mm styreenistä. Ehkä vähän paksua, mut jääpähän vähän "opetteluvaraa".


Jousien tekoa. Jousien norran lenkkien taivuttamisessa meinasi jo usko loppua heti alkuunsa, kun niitä kynttilällä lämmittelin. En jaksanut niitä hieroa tuon enempää kuitenkaan, kun niistä ei ollut tarkoitus tehdä toimivia. Ehkä joskus jatkossa sitten, kun kärsivällisyys ja taidot on paremmin hyppysissä.


Korin ainoaksi "muotoiltavaksi" osaksi jäi siis naamapelti ja katto. Kattoa en ole vielä murehtinut, mutta naamapeltiä mietin alusta asti, miten sen tekisin. Suunnittelin jo kokeilevani hartsivalua, mutta ajattelin näperrellä jotain ensin "lämmittelynä" ennen kuin rupean enempää sooloilemaan. Ostin kuitenkin Kärkkäiseltä pienet pikapuristemet, joten ajattelin, et eiköhän se siihen vaan levystä taivu. Tein pellistä muotin ja lämmitin kuumailmapuhaltimella styreeniä, mutta onko siinä joku taika, ettei se styreeni lähe aaltoilee? Pitäis kai malttaa lämmittää hitaammin, en tiedä. Oli ehkä vähän kiire. Leikkasin jo 0,5mm styreeninkin sitä varten, jos se taipuis paremmin, mut sit tein kuitenkin sen tosta paksummasta ja loppuen lopuksi aaltoilu oli aika vähäistä, joten päätin kitata sen vaan suosiolla.

Kaikenlaisia vahvikkeita rakentelin keulapalaan ja kojelautaa ja moottorikoppaa..Nämä tämänikäiset kauppa-autothan ovat vielä etumoottorisia ja kuorma-auton alustalla. Takamoottorisiakin oli jo 60/70 -luvulla, mutta LP-sarjan Mersut oli etumoottorisia alkuaikanaan ainakin.

Tänään aloitin leikkelemään kylkipaloja..Toisen kuvan taustalla näkyy suttuinen kuva "esikuvastani". SOK Hämeenmaan LP-Mersu.


Avoimet ovet ja luukkujen reunojen veistelyä

Kyljet jo liimattuna


Keulapalassa menin vähän takapakkia, kun huomasin, että olin tehnyt lattian moottorikoppineen rungon verran eli 8mm liian matalalle.

Ei muutakuin veistelemään kaikki turhat pois. Kittauskin oli tässä vaiheessa helppo hioa karkeasti muotoonsa. Vielä pitää varmaan tehdä naamapelti ja maski valmiiksi tässä, ennenkuin liimaan keulapalaa paikalleen koriin.

