Renkaiden kaventaminen.

Syveneekö harrastus? Keskustelua erilaisten rakenteluniksien ja -tekniikoiden käyttämisestä

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Renkaiden kaventaminen.

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 28.11.2009 15.11

Tämä seuraava koskee kumi renkaita, koska en ole sitä vinyyli renkaisiin testannut.
Olen huomannut että aika ajoin tulee tarve kaventaa tai leventää rengasta, joten pitihän tuo testata miten homma onnistuu. Ensimmäinen ongelma on renkaan halkaisu, johon olin miettinyt kaikenlaisia ideoita. Mutta parhaaksi ideaksi järkeilin porakoneen päähän akseliin kiinnitetty rengas, joka sorvataan halki joko veitsellä tai sahalla. Aikani tutkin hyllyjäni ja kartoitin leikkaus välineiksi seuraavanlaisen setin.

Kuva
Ylimpänä on mallareille myytävä selkäsaha ja sitten alla vasemmalta etsisaha sekä erilaisia askarteluveitsen teriä. Päätin aloittaa kokeilut tuolla selkäsahalla, koska se on myös turvallisin kädessä pideltävä.

Kuva
Akselina toimii tällainen kuminen sylinteri josta menee ruuvi läpi. Tuota ruuvia kun kiristää, kuminen kartio laajenee. Koe kaniinina käytin Tamiyan Minin mukana tulleita renkaita.

Kuva
Kun rengas on asennettu akseliin ja testattu porakoneessa pyörittämällä että se on suorassa, ruuvataan akselin päässä olevaa ruuvia jolloin rengas puristuu paikoilleen. Tämän jälkeen kannattaa kokeilla vielä onko rengas paikoillaan. Jos rengas ei ole suorassa, ei leikkaus pinnastakaan tule suoraa.

Kuva
Porana toimi akkuporakone, jonka kierrokset eivät ole kovin suuret. Kokeilin myös miniporaa, mutta sen vääntömomentti ei riittänyt tähän hommaan. Miniporan kovia kierroksia ei voi käyttää hyväksi, koska rengas pyrkii laajenemaan ulospäin eikä täten pysy paikoillaan. Tuin poran pöydän reunaan kädellä ja sahan samalla tavalla kädellä pöydän reunaan. Pora olisi hyvä kiinnittää pöytään kunnolla, jotta saisi pidettyä leikkausvälineestä kahdella kädellä kiinni. Leikkaus onnistui loistavasti heti ensi kokeilulla, joten en nähnyt tarvetta kokeilla muita teriä.
Leikkaus jälki on suora ja hieman karkea pinnaltaan, mikä on hyväksi liimaus vaiheessa.

Kuva
Liimana käytin tuiki tavallista vulkanoivaa paikka liimaa, jota löytyy esimerkiksi polkupyörien paikkarasioista. Liimaa levitetään molemmille pinnoille ohut kerros, jonka annetaan kuivua kosketus kuivaksi, ennen kuin kappaleet yhdistetään. Eli jos pinta tuntuu tahmealta jostain kohtaa, anna kuivua vielä lisää. Kuivumiseen menee jokunen minuutti, vähän riippuen liiman määrästä. Kun liima on kuivunut laitetaan kappaleet tarkasti yhteen ja puristetaan kunnolla joka puolelta, jolloin kappaleet liimautuvat lujasti toisiinsa.

Kuva
Liimasauma on luja sekä joustava, kestää puristaa renkaan kasaan. Saumasta tuli melko huomaamaton, varsinkin kun sen vielä käsittelee normaali tavoilla. Mielenkiintoinen huomio oli että rengas ei kaventunut ollenkaan tässä operaatiossa, eli tätä voi käyttää myös renkaisiin joissa on puoliskojen kohdistus mennyt pieleen.

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Renkaiden kaventaminen.

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 28.11.2009 16.23

Laitetaanpa pieni lisäys vielä tuohon renkaan keskittämiseen. Eli kun sen renkaan on laittanut tuohon akselille, sen keskittäminen on varsin helppoa. Tässä kohtaa niistä miniporan kovista kierroksista on hyötyä, oma kun on varustettu portaattomalla nopeuden säädöllä on sillä helppo nostaa kierrokset niin koviksi että näkyy kun rengas alkaa venymään.
Kuva
Kun rengas venyy se samalla keskittyy. Kannattaa varoa liian kovia kierroksia kun ei tiedä milloin rengas pettää ja sinkoutuu johonkin. SUOJALASIT!

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Renkaiden kaventaminen.

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 28.11.2009 19.19

Kokeilin tuon leventämisen myös, mikä onnistui kivasti sekin. Laittaisin kuvia tänne lisääkin, jos tuo kuvapalvelin suostuisi toimimaan, se on pätkinyt jo eilisestä lähtien. Toisaalta laitetaan kuvia tuonne vanhaan palvelimeen siksi aikaa, kunnes homma alkaa taas pelittämään.

Kuva
Tällä tavalla renkaat saa halkaistua.

Kuva
Tästä renkaasta tehdään kapeampi ja tuo keskeltä poistettu siivu siirretään toiseen renkaaseen, joka on vain halkaistu keskeltä.

Kuva
Vasemmalla normaalin levyinen rengas, keskellä kavennettu ja oikealla pala jolla levennetään tuota vasemman puoleista rengasta.

Kuva
Tässä levennetty ja kavennettu alkuperäisillä vanteilla.

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Renkaiden kaventaminen.

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 28.11.2009 21.53

Sain kuvat laitettua oikeaan paikkaan, joten nyt on taas mukavampi katsella. Miltä näyttää?

Avatar
Janne Herajärvi
Tamiya
Viestit: 2222
Liittynyt: 27.12.2007 15.51
Paikkakunta: Tornio

Re: Renkaiden kaventaminen.

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 28.11.2009 22.15

Hyvältähän tuo näyttää :thumbup:

Avatar
Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viestit: 949
Liittynyt: 20.08.2007 00.04
Paikkakunta: Pieksämäki
Viesti:

Re: Renkaiden kaventaminen.

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 28.11.2009 22.38

Ei pöllömpää, ei pöllömpää :thumbup:

Avatar
Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viestit: 3361
Liittynyt: 29.09.2004 18.02
Paikkakunta: Saari
Viesti:

Re: Renkaiden kaventaminen.

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 26.01.2010 22.31

Mites onko kellään hajua kun vinyyli renkaille tekee samaa operaatiota millä liimalla ne saisi pysymään? Kovasti olen vinyyli renkaita koettanu saaha halkastua mutta melko kinkkistä ainetta tuntuu olevan. Pari olen saanu kahtia mut eihä niistä suoria tullu. Jotenki ku sais homman onnistumaan ni sais tehtyä leveempiä ja kapeempia rätti renkaita.
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Renkaiden kaventaminen.

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 27.01.2010 19.25

No täytyypä koittaa miten homma toimii vinyylissä.

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Renkaiden kaventaminen.

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 08.02.2010 21.48

Kokeilin tätä tekniikkaa matalanprofiilin vinyylirenkaaseen ja heti tuli ongelmia. Tuo käyttämäni saha ei suostunut puremaan kunnolla, vaan vinyyli tuntui olevan liian joustavaa sille. Lopuksi sahasin renkaan halki etsisahalla käsin ilman poraa jolloin sahaus jäljestä ei aivan suora titenkään tullut. Liimaamisessa käytin samaa liimaa kuin tuolla ylempänä ja se tuntui jopa toimivan, mutta liitos ei tunnu ehkä ihan parhaalta. Pikaliima voisi toimia noissa vinyylikumeissa paremmin, mutta sen ongelma taas on asettelu ajan lyhyys. Tuohon leikkaamiseen pitää vielä keksiä parempi tapa (ohuempi terä puree paremmin, myös sormeen), etsisaha sormissa ja rengas porassa ei tuntunut terveelliseltä yhtälöltä.

Vastaa Viestiin