Yamaha YZR-M1 2005 *VALMIS*

Kilpapyörät, mopot ja muut kaksipyöräiset joita malleina löytää

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Tervo
AMT
Viestit: 797
Liittynyt: 04.12.2007 22.33
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Tervo » 20.01.2011 23.32

Ookki, täytyy varmaan itse testata niin, että vetää alle vaalean kullan, ja päälle harson kuultavaa sinistä. Viikonloppuna tuon näkee, mitä siitä tulee. Kiitokset kuitenkin.
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Avatar
Pekka Heikkilä
AirFix
Viestit: 649
Liittynyt: 30.10.2005 20.13
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 26.01.2011 20.43

Ketjut ja rattaat ovat Crazy Modelersin etsisarjasta. Olivat loppujen lopuksi yllättävän helppo kasata. Ketjut ovat jonkilainen välimuoto valetuista ketjuista ja alusta asti kasattavista ja toimivista ketjuista.

Kuva
Kuvassa alhaalla on kahdesta osasta koottu ratas/pohja systeemi ja yläpuolella vatrsinaiset ketjut jotka on kasattu paloista valmiin pohjan päälle. Paloja tarvittiin n. 135. Ketjut ja rattaat on myös maalattu asiankuuluvan värisiksi.

Kuva
Valmis ketju, johon lisäsin TopStudion MotoGp etsiarkilta muutaman pultin pään.

Ketju on myös päältä katsoen oikean näköinen.
Kuva

Pekka

Avatar
Tervo
AMT
Viestit: 797
Liittynyt: 04.12.2007 22.33
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Tervo » 26.01.2011 20.58

Ihan hyvän näköiset noi ketjut!
Näitä näkyy olevan tosiaan montaa eri toteutusta, tuossa Zetorissa oli vielä astetta simppelimmät, eli myös toi ulkopuoli oli "yhtenä puuna". Tärkeintä näissä mielestäni se, että noiden "rullien" välistä jää päivä paistamaan, kuten tässä ja Zetorissa.
12R:ssä taas joutuu käyttämään orkkisketjut sileäksi hiottuna, lisää näköä saa noilla ulkopinnoilla, mutta tosiaan toi läpinäkyvyys jää pois.
Tuosta ulkopuolen irtopaloista tekemisestä ei välttämättä saa muuta nautintoa, kuin ylimääräisen rakentelun tuska, itse varmaan valitsisin (jos valinnanvaraa on), joko noi Zetorin ketjut, tai sitten ihan aidot.
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Avatar
Pekka Heikkilä
AirFix
Viestit: 649
Liittynyt: 30.10.2005 20.13
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 05.02.2011 20.15

Renkaat sain valmiiksi. Jarrulevy Crazy Moderelin etsilevyltä ja venttiilit Top Studiolta.
Kuva

Takapää alkaa olemaan jo nipussa.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Muutama johto jarrupuolelta uupuu vielä.

Seuraava suurempi kokonaisuus on etuhaarukka ja etujarrulevyt.

Pekka

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 06.02.2011 11.39

Kaunista tulee,mistä olet hommannut tuota vihertävää letkua?

t.vellu

Avatar
Pekka Heikkilä
AirFix
Viestit: 649
Liittynyt: 30.10.2005 20.13
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 06.02.2011 11.52

V-M Kuurinmaa kirjoitti:Kaunista tulee,mistä olet hommannut tuota vihertävää letkua?

t.vellu
Letku on hommattu Hiroboylta. Täältä

Pekka

Avatar
Petri Hiltunen
Hasegawa
Viestit: 1710
Liittynyt: 16.11.2004 15.04
Paikkakunta: Lahti

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Petri Hiltunen » 07.02.2011 07.14

Johan on hienoa Yamahaa tulossa, ei voi muuta sanoa. Tosi siisti tuo taka"lokasuoja" :)

Avatar
Pekka Heikkilä
AirFix
Viestit: 649
Liittynyt: 30.10.2005 20.13
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 07.02.2011 17.17

Mietin pitkään pakoputken detaljointia ja maalausta. Jouset ja lambda-anturit sai jäädä toiseen kertaan, mutta maalaukseen päätin panostaa hiukan enemmän.

Normaalien kittausten ja pohjamaalusten jälkeen maalasin putken Alcladin Duraliumilla. En niinkään oikean värisävyn takia, vaan sikisi että Duralium tuntuu kestävän käsittely paremmin kuin moni muu Alcladin sävy. Eikä sävyssäkään mitään vikaa ole.
Kuva

Tämän jälkeen teippasin putken saumakohdat.
Kuva

Sitten referenssikuvien mukaisiin kohtiin Alcladin Hot Metal Blue väriä.
Kuva

Seuraavaksi ruiskutin Tamiyan Clear Orangea maskiteippien päälle ja reunoilla. Tämä olisi oikeastaan pitänyt tehdä ennen sinistä, mutta koska Clear Orange on akryyliväriä, se ei olisi ketänyt tuhdinpaa Alcaldin maalia.
Kuva

Maskiteipit pois ja putken päähän ja valittuihin kohtiin hyvin ohuesti Alcladin Pale Burn Metalia.
Kuva

Kuva

Lopputulos tyydyttää ainakin minua. Äänevaimentimen päälle tulee vielä hiilikuitusiirtokuva.

Pekka

Avatar
Tervo
AMT
Viestit: 797
Liittynyt: 04.12.2007 22.33
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Tervo » 07.02.2011 18.14

Pekka Heikkilä kirjoitti: Seuraavaksi ruiskutin Tamiyan Clear Orangea maskiteippien päälle ja reunoilla. Tämä olisi oikeastaan pitänyt tehdä ennen sinistä, mutta koska Clear Orange on akryyliväriä, se ei olisi ketänyt tuhdinpaa Alcaldin maalia.
Onko perusteluja/kokemuksia tähän? Itse käytän koko ajan Tamiyan puolikiiltävää ja kiiltävää mustaa Alcladin pohjamaalina, ongelmia ei ole (vielä ainakaan) ollut!

Hyvältä näyttää putket!
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 07.02.2011 19.18

Mulla ei ole ollut myöskään mitään ongelmia ruiskuttaessa Alcladia Tamiyan akryylien päälle,tuo Alcladin ohenne haihtuu niin nopeasti ettei se kerkiä reagoimaan akryylin kanssa.

t.vellu

Avatar
Pekka Heikkilä
AirFix
Viestit: 649
Liittynyt: 30.10.2005 20.13
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 07.02.2011 20.26

Tervo kirjoitti:
Pekka Heikkilä kirjoitti: Seuraavaksi ruiskutin Tamiyan Clear Orangea maskiteippien päälle ja reunoilla. Tämä olisi oikeastaan pitänyt tehdä ennen sinistä, mutta koska Clear Orange on akryyliväriä, se ei olisi ketänyt tuhdinpaa Alcaldin maalia.
Onko perusteluja/kokemuksia tähän? Itse käytän koko ajan Tamiyan puolikiiltävää ja kiiltävää mustaa Alcladin pohjamaalina, ongelmia ei ole (vielä ainakaan) ollut!

Hyvältä näyttää putket!
No ei ole kokemusta, oletin asian olevan niin :oops: . Olen kyllä ruiskutellut ohuita kerroksia Alcladia Tamiyan arkryylien päällei ilman ongelmia, mutta nyt kun tarvitsin kunnon peittävän kerroksen sinistä oletin Alcladin kiehauttavan akryylin, mutta hyvä jos näin ei olekaan.

En olisi kuitenkaan uskaltanut käyttää akryylejä pohjamaalina. Mutta sekin siis onnistuu.

Pekka

Avatar
Tervo
AMT
Viestit: 797
Liittynyt: 04.12.2007 22.33
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Tervo » 07.02.2011 20.39

Pekka Heikkilä kirjoitti: En olisi kuitenkaan uskaltanut käyttää akryylejä pohjamaalina. Mutta sekin siis onnistuu.
Kaikkea pitää kokeilla, paitsi siskoa ja anoppia :mrgreen:
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Avatar
Pekka Heikkilä
AirFix
Viestit: 649
Liittynyt: 30.10.2005 20.13
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 08.02.2011 21.27

Putkea piti mallata paikoillaan, että saan selville äänevaimentimeen tulevan kannattimen paikan.
Kuva

Vielä ainakin kaikki mahtuu paikoilleen :) .

Pekka

Avatar
Petri Hiltunen
Hasegawa
Viestit: 1710
Liittynyt: 16.11.2004 15.04
Paikkakunta: Lahti

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Petri Hiltunen » 08.02.2011 22.28

No johan nyt näyttää makealta. :worshippy

Tällaiset mopoblogit saavat hiplailemaan omia rakentamattomia MotoGP-pyöriä, josko seuraavaksi ähräisi kaksipyöräisen parissa.

Avatar
Tervo
AMT
Viestit: 797
Liittynyt: 04.12.2007 22.33
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Tervo » 08.02.2011 22.48

Petri Hiltunen kirjoitti:No johan nyt näyttää makealta. :worshippy

Tällaiset mopoblogit saavat hiplailemaan omia rakentamattomia MotoGP-pyöriä, josko seuraavaksi ähräisi kaksipyöräisen parissa.
Itse olet saanut meikäläisen hyllyn täyttymään alottamattomista formuloista :mrgreen:
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Avatar
Pekka Heikkilä
AirFix
Viestit: 649
Liittynyt: 30.10.2005 20.13
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 14.02.2011 20.55

Eilisen maalaussession jäljiltä 90% osista on maattu. Muutama pikkuosa odottaa vielä maalausta ja pari osaa odottaa lakkaa.

Pakoputken yksityiskohdat olivatkin aikaavieviä, äännenvaimentimen pöntön päälle tuli hiilikuitidecaali ja tämän päälle vielä yksi mainostarra. Pöntön kumpaankin päähän laitoin tasaisin välein etsiset niintinpäät MotoGp etsiarkilta.
Kuva

Kuva

Crazy Modelersin etsiarkin mukana tuli kiinnikkeet, jotka korvaavat poistamani Tamiyan valetun kiinnikkeen.
Kuva

Lisää kuvia kunhan putki on onnellisesti kiinni koneessa.

Pekka

Avatar
Pekka Heikkilä
AirFix
Viestit: 649
Liittynyt: 30.10.2005 20.13
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 15.02.2011 21.33

Kuten arvelinkin putken kiinnittäminen runkoon oli tuskainen kokemus. Kiinnike piti taivuttaa pinsettien avulla äänevaimentimen pöntön ympärille ja samalla laittaa liima oikeaan kohtaan ja samalla kääntää kiinnike niin että sen saa kiinnitettyä runkossa olevaan kiinnikkeeseen. Pitkään aikaan en päässyt ensimmäistä kohtaa pitemmälle koska osa lipesi pinsettien otteesta useamman kerran ja lensi milloin minnekin. Joka kerta osa löytyi.... paitsi kerran :twisted: . Onneksi etsiarkilla oli toinen, hieman ohuempi osa, jonka lopulta sain paikalleen.
Kuva

Kuva

Sitten olikin helppo laittaa takahaarukka paikoilleen.
Kuva

Kuva

Tähän väliin kuva kohdasta joka lopullisessa mallissa jää täysin piiloon.
Kuva

Lopuksi vielä pakollinen koesovittelu kuva :wink:
Kuva

Pahoittelut muutaman kuvan levottomasta taustasta. Oli olevinaan kiire :mrgreen: .

Pekka

Avatar
Tervo
AMT
Viestit: 797
Liittynyt: 04.12.2007 22.33
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Tervo » 15.02.2011 23.12

Edelleen siistiä, kunhan pääsee kuvat näkemään! Syystä tai toisesta toi photobucket on viimepäivinä tökkinyt todella pahasti, kuvia sieltä saa "lirkutella" näytölle refreshhein ja muilla konstein!

Hävinneet osat on merkillisiä, kun saat mallin valmiiksi korvikkeilla, niin eikös tuo mattohirviö sylkäise ne jonnekin itsestään selvään ja näkyvään paikkaan :D
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Avatar
Pekka Heikkilä
AirFix
Viestit: 649
Liittynyt: 30.10.2005 20.13
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 20.02.2011 22.15

Syyläri paikoillaan ja takajarrujen johdotus myös viimeistelty.
Kuva

Kuva

Etupää alkaa pikkuhiljaa hahmottumaan. Putket ovat Tamiyan lisäosat.
Kuva

Jarrulevyt ovat Crazy Modelerin etsilevylta ja koostuvat seitsemästä osasta, maalattu Tamiyan Gun Metalilla ja päällä mattalakka.
Kuva

Jarrusatulat maalattu Alcladin maaleilla. Alla Pale Gold ja sen päällä Gold Titanium.
Kuva

Viimeiset osat hiilikuidutettu.
Kuva

Muuten ollaan vaiheessa jossa kovasti väsätään pikkuaosia, mutta mitään ei tunnu valmistuvan.

Pekka

Avatar
Petri Hiltunen
Hasegawa
Viestit: 1710
Liittynyt: 16.11.2004 15.04
Paikkakunta: Lahti

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Petri Hiltunen » 20.02.2011 22.42

Pekka Heikkilä kirjoitti:Muuten ollaan vaiheessa jossa kovasti väsätään pikkuaosia, mutta mitään ei tunnu valmistuvan.

Pekka
Heh, joo toi on tuttua... Hyvännäköiset nuo Brembon satulat. Pitäisköhän opetella itekin käyttämään Alcladeja :)

Avatar
Tervo
AMT
Viestit: 797
Liittynyt: 04.12.2007 22.33
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Tervo » 21.02.2011 09.23

Kiva nähdä, ettei toi etsiosien laminointi onnistu muiltakaan kuin 0.05 millin tarkkuudella :D Näkyy jarrulevyjen kohdistusvirhe valokuvissa liian selvästi, luonnossa tuskin ollenkaan.
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Avatar
Pekka Heikkilä
AirFix
Viestit: 649
Liittynyt: 30.10.2005 20.13
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 21.02.2011 13.27

Tervo kirjoitti:Kiva nähdä, ettei toi etsiosien laminointi onnistu muiltakaan kuin 0.05 millin tarkkuudella :D Näkyy jarrulevyjen kohdistusvirhe valokuvissa liian selvästi, luonnossa tuskin ollenkaan.
Tuon takia olenkin yleensä liimannut etsiosia EriKeepperillä, joka antaa mahdollisuuden osien pieneen liikutteluun. Tässä kuitenkin halusin jostain syystä käyttää pikaliimaa - ja tulos on näkyvissä, ainakin valokuvissa.

Pekka

Avatar
Kantri
AirFix
Viestit: 391
Liittynyt: 22.06.2009 13.32
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Kantri » 21.02.2011 13.32

Kerrottakoon että mä en huomannut tuota ennen kuin Tervo siitä mainitsi.
Toisaalta se etten mä tuota huomannut ei välttämättä kerro vielä mitään :D
Jokatapauksessa hieno pyörä tulossa, kiva seurata tätä.
Carpet factory - Autolemmikkitehdas

Avatar
Tervo
AMT
Viestit: 797
Liittynyt: 04.12.2007 22.33
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja Tervo » 21.02.2011 20.18

Kantri kirjoitti:Kerrottakoon että mä en huomannut tuota ennen kuin Tervo siitä mainitsi.
Toisaalta se etten mä tuota huomannut ei välttämättä kerro vielä mitään :D
Jokatapauksessa hieno pyörä tulossa, kiva seurata tätä.
Tuskin olisin minäkään huomannut, mutta kun tekee itse samoja "mokia", niin osaa katsoa miten toiset noista selviää :D
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Yamaha YZR-M1 2005

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 21.02.2011 21.02

Pekka Heikkilä kirjoitti:
Tervo kirjoitti:Kiva nähdä, ettei toi etsiosien laminointi onnistu muiltakaan kuin 0.05 millin tarkkuudella :D Näkyy jarrulevyjen kohdistusvirhe valokuvissa liian selvästi, luonnossa tuskin ollenkaan.
Tuon takia olenkin yleensä liimannut etsiosia EriKeepperillä, joka antaa mahdollisuuden osien pieneen liikutteluun. Tässä kuitenkin halusin jostain syystä käyttää pikaliimaa - ja tulos on näkyvissä, ainakin valokuvissa.

Pekka
Pikaliimatut etsiosat saa irti toisistaan ilman väkivaltaa kiehuvan veden avulla,taikka sytkärillä/pikkutoholla lämmittämällä.

t.vellu

Vastaa Viestiin