Protar 1/9 SWM 250cc Valmis

Kilpapyörät, mopot ja muut kaksipyöräiset joita malleina löytää

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Protar 1/9 SWM 250cc Valmis

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 17.09.2007 00.38

Ajattelin koota nopeana terapiamallina vanhan Protarin mallin SWM
endurosta.
Kuva
Laatu on taattua Protaria eli ei tule nopeata rakennusta ja terapiaa
tullaan tarvitsemaan...

Valkometallia on käytetty rungossa ja jousituksessa,laadukasta valua
Italiasta.

Kuva

Runko niputettuna,hiontaa ja kittiä vailla.

Kuva

Tankin korvakkeet meni vaihtoon,kittiä huutaa saumat täälläkin.

Kuva

Jalkatapit menee uusiksi myös,tässä pari versiota korvaaviksi.
Kuva

Referenssi kuvat tuntuu olevan vähissä Googlessa,paras kuva löytyy
tuosta sarjan kannesta.

t.vellu
Viimeksi muokannut V-M Kuurinmaa, 07.11.2010 23.04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viestit: 949
Liittynyt: 20.08.2007 00.04
Paikkakunta: Pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 17.09.2007 01.45

Ei nyt ehkä voi varsinaisesta referenssistä puhua, mutta tommosen räjäytyskuvakollaasin löysin kun aikani surffailin:

*Klick*

Ja toinen (TF1):

*Klick*

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 17.09.2007 09.47

Marko kirjoitti:Ei nyt ehkä voi varsinaisesta referenssistä puhua, mutta tommosen räjäytyskuvakollaasin löysin kun aikani surffailin:

*Klick*

Ja toinen (TF1):

*Klick*
Kiitoksia!
Nämä selvensi monta kohtaa.
t.vellu

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 18.09.2007 00.18

Jalkatapit versio 3 aihiot.

Kuva

Edelliset meni hylkyyn, kiitos Markon linkeistä löytyneiden kuvien.
Reikien muodosta ei ole varmuutta,mutta arvataan pyöreitä.
Kuva

t.vellu

Avatar
Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viestit: 949
Liittynyt: 20.08.2007 00.04
Paikkakunta: Pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 18.09.2007 09.03

Heh, Vellu on illan askarrellu jalkatappeja ja sit yks neropatti tulee ja pilaa koko homman :mrgreen: Joo, ei kai noilla rei'illä niin väliä minkämuotoiset, toinen vaihtoehto taitas olla neliöt mitä noissa oon nähny. Saishan niihin tehtyä vaikka SWM-tekstinkin, jos haluais... :wink:

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 18.09.2007 09.40

Marko kirjoitti:Heh, Vellu on illan askarrellu jalkatappeja ja sit yks neropatti tulee ja pilaa koko homman :mrgreen: Joo, ei kai noilla rei'illä niin väliä minkämuotoiset, toinen vaihtoehto taitas olla neliöt mitä noissa oon nähny. Saishan niihin tehtyä vaikka SWM-tekstinkin, jos haluais... :wink:
Jos löytyy faktaa niin tehdään,mutta jos saa pyytää niin mieluummin
uppo kuin kohokirjoituksella olevia jalkatapin kuvia esiin sitten.

t.vellu

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 30.10.2008 23.55

Pikarakennus projekti onkin kestänyt vasta vuoden.Valuosien hionta
syönyt motivaatiota...
Runkossa tuli kokeiltua nuorten käyttämää tavallista spraymaalia (Maston)
ensimmäisen ja viimeisen kerran.
Liian paksua tavaraa malli käyttöön,paksuudestaan huolimatta huono peitto .
Pinnamateriaali (rosteriset hyönteisneulat)täytyi tilata Englannista kun en lähempää löytänyt.

Kuva


Jatkuu toivottavasti pian t.vellu

Avatar
Janne Räisänen
AMT
Viestit: 878
Liittynyt: 23.10.2004 22.25
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Janne Räisänen » 31.10.2008 00.04

menee OT:ksi mutta...
tuolla taustalla näkyvä oranssi Rotta H-D on ilmeisesti sun tekele.
onko se sama mikä oli V-8:ssä joskus 80-luvun lopulla?

muistan ihmetelleeni silloin ja monta vuotta jälkeenkin et kuin joku aidon näköisen mallin tehtyä?
tuo oli meikäläiselle siihen aikaan varsinainen mindblower...
RawRides by ChopHead Kustoms

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 31.10.2008 00.12

Janne Räisänen kirjoitti:menee OT:ksi mutta...
tuolla taustalla näkyvä oranssi Rotta H-D on ilmeisesti sun tekele.
onko se sama mikä oli V-8:ssä joskus 80-luvun lopulla?

muistan ihmetelleeni silloin ja monta vuotta jälkeenkin et kuin joku aidon näköisen mallin tehtyä?
tuo oli meikäläiselle siihen aikaan varsinainen mindblower...
http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?t=3958

Tuokin pitäisi saada kasaan lopullisesti,pitäisikö ottaa FCMA Openi tavoitteeksi?
Jossei kisaan niin edes ihmeteltäväksi...t.vellu

Avatar
Janne Räisänen
AMT
Viestit: 878
Liittynyt: 23.10.2004 22.25
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Janne Räisänen » 31.10.2008 00.21

tuo ihmeessä toi laite Openiin!

toihan kunnon nostalgiapläjäys näyttelyyn.
RawRides by ChopHead Kustoms

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 02.11.2008 15.20

Ohjaustangon viilaus,hionta ja kiilloitus otti yhden illan eikä kuvassa
näytä edes kiiltävän kunnolla.Valkoiset muoviosat ovat hiukan ongelmalliset ,niitä kun ei voi maalata.
SWM käytti valkoista Opaque muovia joka oli läpikuultavaa,Protar on
valanut osat samanlaiseen läpikuultavaan valkoiseen styreeniin.
Valuvirheitä ei pysty peittämään muuten kuin sääistämällä,taitaa tulla aika kurainen malli.

Kuva

t.vellu

Avatar
Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viestit: 949
Liittynyt: 20.08.2007 00.04
Paikkakunta: Pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 02.11.2008 17.07

Eikö niitä valkoisia muoviosia saa edes hiottua ja sen jälkeen kiillotettua takaisin kiiltäviksi/tasaisiksi? Tuo nyt tietysti edellyttää, että valuvirheet on kohoumia, ei painaumia. Pienet painaumatkin ehkä sais maisemoitua hiomalla terävämmät kynnykset pois.

Ajatuksia vain, sen paremmin tapausta / mallia tuntematta. Hyvältä muuten näyttää. Hiljaa hyvä tulee :mrgreen:

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 02.11.2008 18.20

Osat on saanut myös kipeää kun Protarin "kumi" osissa käyttämä vinyyli
on päässyt sulattamaan varastoinnissa styreeniosia.
Käsittämätön materiaali valinta kun rakennussarjan osat tuhoavat toisensa
koottuna.Kokeilen hiomalla ja Tamiyan lakalla saada noista kelvolliset.

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 05.11.2008 00.57

Koesovitusta ja hiekkalaatikko tehty.
Hiekan materiaali on kaneli joka on päältä sidottu hiuslakalla
ja alta PVA liimalla.

Kuva

Pinnamateriaali saisi saapua vihdoinkin että pääsisi silpomaan nuo vanteet.
t.vellu

Avatar
Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viestit: 949
Liittynyt: 20.08.2007 00.04
Paikkakunta: Pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 05.11.2008 01.07

Milläs tyylillä meinasit pinnat vaihtaa? Pari työvaihekuvaa olis kivoja :D

Minä vaihdoin yhdet pinnat niin, että liimasin vanteiden puoliskot ensin yhteen kaikkineen, ja sen jälkeen puoli kerrallaan vaihdoin pinnat. Ei ehkä paras ratkaisu, mutta tuntui sillä hetkellä helpoimmalta konstilta. Oli vielä eka kerta ni ei uskaltanu ihan palasiks pistää vannetta...

http://jva0316.1g.fi/kuvat/L.A.%20Stree ... G_9612.JPG

Etuvanne on edelleen työn alla (koskematon). Inspiraatiota odotellessa.

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 07.11.2008 23.52

Marko Nykänen kirjoitti:Milläs tyylillä meinasit pinnat vaihtaa? Pari työvaihekuvaa olis kivoja :D
Keep it simple!

Kuva

Pinnaa poikki ja uutta hyönteisneulaa tilalle.Työvaihekuvia ei tule enempää kun on pinna kireällä.
Pikaliima ei suostu wörkkimään,vanhaa varastoa eikä meinaa kuivua .
144 kpl noita tarvii tehdä niin ei viitsisi viittä minuutta odottaa per pinna.

t.vellu

Avatar
Tervo
AMT
Viestit: 797
Liittynyt: 04.12.2007 22.33
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 07.11.2008 23.56

Nostaa hattua! Ehkä itsekin vielä joku päivä uskaltaa ryhtyä moiseen, jos ei muuten niin pakon edessä!
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3128
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 07.11.2008 23.57

Hyönteisneula - mallarin paras kaveri 8) Jos ei muuten, niin sormessa pystyssä 8) Kolmen vai kahden nollan neuloja?

Avatar
Tervo
AMT
Viestit: 797
Liittynyt: 04.12.2007 22.33
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 08.11.2008 00.06

Vauhtipahvi kirjoitti:Hyönteisneula - mallarin paras kaveri 8) Jos ei muuten, niin sormessa pystyssä 8) Kolmen vai kahden nollan neuloja?
Ai täällä on enemmänkin näitä haavi kädessä juosseita :mrgreen: Syyllinen olen itsekin :oops:
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 08.11.2008 00.10

Koko on 0,tähän mennessä vain yksi neula singahtanut pihdeistä noin kaksi metriä vasempaan,ei ole löytynyt...vielä....

t.vellu

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3128
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 08.11.2008 23.07

wla4245 kirjoitti:Koko on 0,tähän mennessä vain yksi neula singahtanut pihdeistä noin kaksi metriä vasempaan,ei ole löytynyt...vielä....

t.vellu
Kyllä se löytyy, tulet tuntemaan :mrgreen:

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2334
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 30.05.2009 08.47

Muista joskus itsekin sekaantuneeni Protarin tuotteisiin, eikä muistikuvat laadusta hirveän hyviä ole. Osia taisi olla paljon, mutta sopivuuden kanssa oli vähän niin ja näin. Muistaakseni rakensin joskus 90-luvun alussa speedway Jawan ja jonkun polkupyörän, nämäkin ovat kadonneet jonnekin. Muistaakseni jawassa oli oikein mäntä sylinterin sisälle, ja vielä kampiakselikin. Sitkeästi vaan, jokainen työvaihe on lähemmäksi valmista mallia.

Avatar
Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viestit: 949
Liittynyt: 20.08.2007 00.04
Paikkakunta: Pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 30.05.2009 10.28

Petri Huhtala kirjoitti:...Muistaakseni jawassa oli oikein mäntä sylinterin sisälle, ja vielä kampiakselikin. ...
Jep, näin on. Itselläni hyllyssä pyörii vähän aloitettu, jossa on kylläkin moottori jo kasasssa, mutta kampiakselin päästä kun pyörittelee, niin kyllä siellä vastusta tuntuu ja kolina kuuluu, joten jotain siellä ainakin on. Kolinasta päätellen sarjasta puuttuu kiertokangen laakerit ja männänrenkaat :mrgreen:

EDIT: Vähän nyt aihettakin sivuten, kiitoksia V-M tuosta työvaihekuvasta, taidan itsekin seuraavaan pärrään vaihtaa puoli kerrallaan pinnat. Tähän asti olen liimannut vanteiden puoliskot yhteen ja vaihtanut toisen puolen aina kerralla, eli kaikki vanhat pinnat ensin pois ja sitten vasta lähtenyt tökkimään uusia tilalle.

Jatkakaa :D

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Protar 1/9 SWM 250cc

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 29.08.2010 21.08

"Terapia" projekti on taas nytkähtynyt hieman eteenpäin, pinnoista puuttuu vain muutama enään...
Tankin Letraset tyyppiset siirtokuvat eivät suostuneet taipumaan ollenkaan tankin muotoihin vaan murenivat samantein,
Protareihin ei afteri siirtokuvia saa joten oli yritettävä maalata tuo kuvio.
Maalasin valkoisen ja teippasin ohuen reunuksen mustalla teipillä,tankin maalaattoman osan tein kromiteipillä.


Kuva
Kuva

Sotkeminen tuli myös jo aloitettua öljyväreillä litkuttamalla.

t.vellu

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Protar 1/9 SWM 250cc

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 15.09.2010 19.22

Aikoinaan tuli hommattua kokeeksi etsi ketjut Cosmos-Factorylta Japanista.
http://www.cosmos-factory.com/shop/Driv ... ch/ch.html
Ketjujen kokoaminen on todella tylsää toistoa,välirullat muodostuu kahdesta etsi palasta.
Tappeina käytän 0,5mm kuparilankaa,kokeilin myös hopealankaa mutta kovempana materiaalina sitä oli hankalampi niitata.

Kuva



t.vellu

Vastaa Viestiin