Yamaha Vmax -valmis-

Kilpapyörät, mopot ja muut kaksipyöräiset joita malleina löytää

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 726
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Yamaha Vmax -valmis-

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 29.06.2014 20.24

S2000:en moneen kertaan pieleen menneen korimaalauksen jälkeen teki jo mieli aloittaa jotain uutta. No, juhannushan oli täynnä pelkkää tyhjää, joten siinähän sopivasti paljon aikaa rakennella (niin varmaan :roll: ). Sunnuntaina piti sitten jotain tehdä jotta voi sanoa edistyneensä. Kaapista sitten löytyi syksyllä löytynyt Vmax, joka vielä joskus täytyy löytyä myös 1:1. Tarkoitus siis rakentaa jotain sellaista jollaisena oman pyöräni haluaisin. Ja ajatuksena nimenomaan ns. Black Max -versio. Poikkeaa normaalista lähinnä vielä mustemman värityksensä osalta. Siis kaikki muu on mustaa poislukien tiettyjä kromattuja osia kuten jalkatapit, airductit sekä muutamat moottorin detaljit. Pyörästä siis tulee hyvinkin mustanpuhuva.

Noh, ei tämä vieläkään ole järin pitkälle edennyt, 60-70 tuntiset työviikot ovat omiaan tappamaan harrastamisinnon iltoina. :banghead:
Jotain sentään:
Jarrulevyjen keskiöt on maalattu tamiyan titanium goldilla, joka on hyvinkin lähellä todellista, sekä toisesta etujarrulevystä on jäähdytysreiät porattu auki. Niitit täytyy vielä maalata. (Mielenkiintoisesti Aoshima on päättänyt mallintaa takalevyyn kelluvan levyn niitit, muttei kuitenkaan kelluvaa jarrulevyä. En lähtenyt kuitenkaan korjaamaan.). Käytin BMF:ää maskina, ja jos joku tietäisi miten foililiiman saisi irti levyn kulutuspinnalta vahingoittamatta niklausta tai maalipintaa, olisin kiitollinen tiedoista.
Kuva
Kone on maalattu tamiyan puolikiiltävällä ja vielä jonkin verran kesken. Joitain paikkamaalailuja sekä mm. sytytystulpat uupuu vielä. Kaikki pultit maalattu hopeisiksi.
Kuva
Kuva
Tankin maalaukseen ja vahaukseen olen tyytyväinen, toki parannettavaa voisi vielä olla, mutta eihän täydellistä voi koskaan saavuttaakaan, eihän? Tamiyan kiiltävä musta tosin muodosti outoa hilettä pintaan maalin kuivuttua. Oman kuvansa kuitenkin näkee. Partaa siitä ei tosin pysty ajamaan...
Kuva

Tarkoitus oli rakentaa suoraan laatikosta, mutta tajusin että suurimpaan osaan oikeista maxeista on vaihdettu mm. jarruletkut teräspunosversioihin tehdasasenteisten kumiletkujen tilalle. Tämän toisintaminen kävi mielessä. Samalla voisi muitankin yksityiskohtia muuttaa. Vaatisi tosin melkein sen takajarrun muokkaamisen sitten myös... jää nähtäväksi.

Katsotaan koska tulee jatkoa, tämän kanssa alkaa olla jo pikkuhiljaa kiire jos haluaa valmiiksi ennen muuttoa, uudessa paikassa kun ei ole oikein paikkaa missä harrastaa.
Viimeksi muokannut Kiertomäntä, 18.07.2014 18.53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Petri Kokkonen
AirFix
Viestit: 179
Liittynyt: 05.03.2013 01.21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yamaha Vmax

Viesti Kirjoittaja Petri Kokkonen » 30.06.2014 20.45

Wautsi wau! Sehän näyttää mustalta, eiku siis hemmetin hienolta. :thumbup: jarrulevyt näyttää erittäin komeilta, ensi katsomalta luulin niitä etsatuiksi.
Onhan sulla tankissa varmasti kiiltävää mustaa eikä metallimustaa? Näyttää kovasti metallimustalta.
Toivottavasti ehdit saada tämän valmiiksi, on aina ilo nähdä mopoja täällä.

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 726
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Yamaha Vmax

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 30.06.2014 22.47

1200 kuutioisia "mopoja" molemmat...
Ja korjaan, siis tamiyan puolikiiltävää ruiskun kautta. Siveltynä tuli nätti pinta, mutta ruiskun kanssa kävi näin. Alle tosin saattoi jäädä ohut kalvo hiontavahaa joka reagoi maalin kanssa. Mutta mitä kauemmin tuota katsoo, ei se lopulta näytä niin huonolta asialta.
Ja pontta rakentamiseen voi antaa myös jos joku sen haluaa valmiinakin nähdä :mrgreen:
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Petri Kokkonen
AirFix
Viestit: 179
Liittynyt: 05.03.2013 01.21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yamaha Vmax

Viesti Kirjoittaja Petri Kokkonen » 30.06.2014 23.41

Tuo Yamaha johonkin syksyn/talven näyttelyyn niin saadaan mopot vierekkäin! 8)

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 726
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Yamaha Vmax

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 01.07.2014 22.42

Ehdottomasti! Half openiin voisi ainakin yrittää saada valmista aikaan. Huomenna onneksi ehtinee jotain ennen työvuoroa.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 726
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Yamaha Vmax

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 03.07.2014 20.58

Tänään tuli maalattua runko, pakoputkisto sekä kasattua mm. jäähdyttimen, tankin ym pienempiä kokonaisuuksia. Vanteet sain siihen kuntoon että pikkuhiljaa voi aloittaa kasaamisvaiheen, kaikki muut paitsi niklatut osat on maalattu. Niklatuista osista mm. etukäyrästö, peilit sekä airscoopit pitää vielä poistaa kromaus ja laittaa maalia päälle. Kuvia laitan kun saan valmiimpia kokonaisuuksia aikaan. Jos viikonloppuna... Edistyy kuitenkin tasaisen hitaasti.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Petri Kokkonen
AirFix
Viestit: 179
Liittynyt: 05.03.2013 01.21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yamaha Vmax

Viesti Kirjoittaja Petri Kokkonen » 04.07.2014 22.06

Kiertomäntä kirjoitti:Ehdottomasti! Half openiin voisi ainakin yrittää saada valmista aikaan. Huomenna onneksi ehtinee jotain ennen työvuoroa.
Half openiin en ikävä kyllä pääse mutta Lahteen tulen jos mitään viime hetken estettä ei tule, Turku on vielä avoin.
Jos IPMS järjestää oman kisansa Vantaalla siellä ainakin olen paikalla kun ilmailumuseo on melkein tuossa vieressä.

Itsellä sama ongelma Ducatin kanssa, osia on valmiina mutta ei aikaa viimeistellä kun kesälomakin loppui ja sateet siinä samassa. :mrgreen:

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 726
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Yamaha Vmax

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 04.07.2014 22.53

No perkule! Jos tätä joku kerran seuraa, niin pistetään vielä jotain tänään aikaansaatua. Moottori on tulpanjohtoja lukuunottamatta valmis. Täytyy ne lisätä vasta lopussa, ohjeet kun käskee liittämään ne tankin alapintaan(?). Voi olla helpommin sanottu kuin tehty... Kaasutinpatteristo oli mielenkiintoinen kasattava, koostui kymmenestä osasta, joissa missään ei kosketuspintaa juuri ollut.

Nyt sitten rokki soimaan, lasi hyvää viskiä viereen ja kohti yön pimeitä tunteja. Katsotaan huomenna mitä saadaan aikaan :mrgreen:

Kuva

Lahti on vielä auki, mieli tekisi mennä kerrankin kun olisi matka jotenkin inhimillinen, toinen asia on miten pyörä selviää bussimatkasta. Tuo sateiden loppuminen taas harmittaa meikäläistä, kun en yli 20 asteen lämpötiloistakaan oikein välitä.

Eikä tämän rakentaminen ainakaan laske tämänhetkistä pyöräkuumetta prkl! :banghead:
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 726
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Yamaha Vmax

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 05.07.2014 13.33

Krominpoisto ei sujunutkaan ihan niin simppelisti kuin kuvittelin. Kestää huomattavsti kauemmin näköjään. Kuitenkin tänäaamuna valmiiksi tuli renkaat. Vanteisiin sain eilen maalattua vanneteipit, tuo edes vähän väriä muuten niin mustaan pyörään. Ja koska vmaxilla on vähän räyhäpyörän maine, eihän se takamunkkikaan voinut ihan pakastavedetyn näköiseksi jäädä. Siispä mirgeliin kivi paikalleen ja kumia polttamaan :twisted: . Tuli loppujenlopuksi melko realistisen näköinen lopputulos. Samalla kun etupyörä on tottakai lähes iskemätön... Samalla sain idean tehdä jarrulevyjen kulutuspintaan naarmuja samaan tyyliin kuin oikeaan levyyn tulee jarrutuksessa. Tämä tosin näkyy melko huonosti kuvissa, viimeisessä jotenkin. Livenä erottaa helpommin. Pieniä yksityiskohtia, mutta eikös niistä se kokonaisuus muodostu?
Kuva
Kuva
Kuva
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Petri Kokkonen
AirFix
Viestit: 179
Liittynyt: 05.03.2013 01.21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yamaha Vmax

Viesti Kirjoittaja Petri Kokkonen » 05.07.2014 14.36

Nyt on kumia poltettu oikein kunnolla, niin sitä pitää! 8)
Onko etulevyt muovia, vai miten sait nuo naarmut siihen, maalasitko jälkeenpäin hopean. Itse en ole onnistunut kuin saamaan naarmutettua maalipintaa. :mrgreen:

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 726
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Yamaha Vmax

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 05.07.2014 19.13

Etulevyt on tavallisia muoviosia valmiilla niklauksella. Naarmut on tehty 800 santapaperilla, reippaasti painamalla ja oikein hitaalla liikkeellä viemällä pitkin kulutuspintaa ja yrittämällä saada pyöreä raapale.
Aikaisemmista yritelmistä viisastuneena, jos maalattua levyä haluaa naarmuttaa, pohjat pitää olla todella kunnossa, muuten maalista lohkeilee pieniä palasia. Varovasti, yrityksen ja erehdyksen kautta, niin ainakin täällä on menty :D
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Petri Kokkonen
AirFix
Viestit: 179
Liittynyt: 05.03.2013 01.21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yamaha Vmax

Viesti Kirjoittaja Petri Kokkonen » 05.07.2014 19.49

Ok, itse käytän etsi jarrulevyjen "hiontaan" Bilteman "Dremeliä". Ruuvaan jarrulevyn poraan kiinni samalla tavalla kuin hiontalaikan. Kone päälle ja käytän hiekkapaperia siinä päällä.

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 726
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Yamaha Vmax

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 09.07.2014 19.09

Projekti etenee hitaasti mutta varmasti sitä mukaa kun töiden jälkeen jaksaa. Edellisestä päivityksestä lähinnä maalattu pisteosia sekä kasattu etu- ja takahaarukat. Nyt sitten pitäisi päättää tuleeko jarruletkut teräspunosletkusta vai kumiletkusta. Sarjan mukana tulevaa kumia pitää jokatapauksessa käyttää mm. nopeusmittarin vaijerissa, mutta teräspunos voisi antaa vähän kontrastia malliin. Mitä mieltä?
Kuva
Kuva
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Petri Kokkonen
AirFix
Viestit: 179
Liittynyt: 05.03.2013 01.21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yamaha Vmax

Viesti Kirjoittaja Petri Kokkonen » 10.07.2014 12.07

Teräspunosletkua ehdottomasti! :thumbup:

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 726
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Yamaha Vmax

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 11.07.2014 19.43

Se seisoo jo pyörällään. Nyt myös muistan miksi en ole pyöriä juurikaan rakentanut enää lähiaikoina. Niputus on silkkaa ***iä meikäläisen nakeilla. Eikä asiaa ainakaan auta se että aoshima ei ilmeisesti ole juurikaan panostanut koekasaukseen tms. koska, no runko on räikein esimerkki josta puolikkaiden istuvuus "sinne päin" on liian lievä ilmaus. Kohdistintappeja ei ole joten runkoa oli mukava yrittää pitää paikallaan kunnes pikaliima ehti kuivua. Sitten kun seuraavaa yritti vääntää kohdalleen, edellinen napsahti irti. Ei muuta kuin tamiyan sulatusliimaa yhteen saumaan ja antaa kuivua 4...5 tuntia, jotta on varmasti yhtä puuta, ja sitten seuraava. Tällä metodilla se on ainakin tähän mennessä pysynyt kasassa, melkoiset jännitykset siellä tosin on... Eikä se jarruletkujen asentaminenkaan niin mennyt kuin piti, letkunippa satulassa kun oli mitoitettu tuplasti isommalle kumiletkulle. :banghead:

Puoleen väliin puuta on jo menty perse edellä, joten mitäpä sitä hyvää metodia enää vaihtamaan loppupuolikaaseen...
Kuva
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 726
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Yamaha Vmax

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 13.07.2014 17.53

Valmistui se tämäkin lopulta, vaikkei se niputtaminen niin helposti lopulta mennytkään. Ongelmia oli enemmän kuin parissa aiemmassa (tamiyassa) yhteensä. Seuraava haaste on kuljettaa se ehjänä toiselle puolelle Suomea. Huonoina puolina mallista voitaneen mainita se kun sisäinen huligaani herää aina päristelemään mallia katsoessa. :mrgreen:
Kokonaisuutena olen silti ihan tyytyväinen, kehtanee tuoda jopa jonnekin näytillekin. Vaikka "black max" olikin tarkoitus rakentaa, ei siitä tullut kuitenkaan niin mustanpuhuvaa kuin pelkäsin. Punainen "vanneteippi" sekä mm. moottorin muutamat kromiset yksityiskohdat antavat mielestäni hieman kontrastia. Näin jälkeenpäin ajatellen tosin nuo pingismailan kokoiset vilkut olisi voinut vaihtaa minivilkkuihin, kerran muitakin "street machine" muutoksia tuli tehtyä.

Pappamallin peilit jätin pois, osin ulkonäkösyistä, osin sen takia, että peilipinnalla on järjettömät valukuopat. Jos jostain löytyy tyyliin sopivammat, tulee ne tähän luultavasti jälkeenpäin.
Kuva
Lähes kaikki valmiiksi kromatut osat kävivät kylvyssä ja saivat uuden värin pintaansa. Näkyvimpinä osina "tankin" kyljissä olevat airgrabberit sekä vanteet.
Kuva
Kuva
Sarjan mukana tuleva kumiletku on aivan liian paksua mittakaavaan, mutta ei mahda mitään. Oikeassa suhteessa kaapeleitahan ei oikeastaan edes näkyisi.
Kuva
Osia maalatessa pallotelin kahden vaiheilla pakoputkien kanssa, hopealla vai mustalla ja näin jälkeenpäin musta taisi olla se oikea ratkaisu.
Kuva

Vielä joku päivä, vielä joku päivä...
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Ekku Tarvainen
Hasegawa
Viestit: 1979
Liittynyt: 29.10.2006 14.39
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yamaha Vmax -valmis-

Viesti Kirjoittaja Ekku Tarvainen » 14.07.2014 09.50

Epätoivoisesti yritän etsiä mistä tällainen mopo tankataan, yleensä kai tankin päällä on korkki tai ainakin luukku mutta ei nyt osu silmään kumpaakaan. Hieno pyörä, näiden rakentajat ovat kyllä oma rotunsa varsinkin kun aletaan touhuta after osien kanssa mitä tässä ei onneksi ole käytetty ainakaan paljoa. :thumbup:

Avatar
Jesse Rasku
AirFix
Viestit: 119
Liittynyt: 01.02.2013 21.16
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Yamaha Vmax -valmis-

Viesti Kirjoittaja Jesse Rasku » 14.07.2014 11.20

Taitaa tässäkin olla nykymuodin mukaisesti bensatankki täyttökorkkeineen penkin alla piilossa, ja tuo perinteinen "tankki" on vain ilmanputsarin ja sähköjen kotelointia.

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 726
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Yamaha Vmax -valmis-

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 14.07.2014 15.17

No, jos 80-luku on nykymuotia niin sitten kyllä :D Muuten se on juuri noin kuten Jesse sanoi. Tankki ja sen täyttöaukko on penkin alla, koska perinteiselle paikalle ei olisi mahtunut riittävän paljon vetävää tankkia moottorin ja kaasutinpatteriston koon takia.

Laatikon ulkopuolelta tulevia osia on vain teräspunosletkut sekä bare metal foil jos se sellaiseksi lasketaan. Loppu on vain työkalujen ja tarvikkeiden soveltamista.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 726
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Yamaha Vmax -valmis-

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 20.07.2014 19.41

Nyt kun kulkupuoli on viimein varmistunut, tämä tullaan näkemään lahes. Siis jos mitään viimehetken sairastumisia tule. Pääsee itsekin ensimmäistä kertaa paikalle.

Peeeetriiiiiii......
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Petri Kokkonen
AirFix
Viestit: 179
Liittynyt: 05.03.2013 01.21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yamaha Vmax -valmis-

Viesti Kirjoittaja Petri Kokkonen » 20.07.2014 20.59

Kiertomäntä kirjoitti:Nyt kun kulkupuoli on viimein varmistunut, tämä tullaan näkemään lahes. Siis jos mitään viimehetken sairastumisia tule. Pääsee itsekin ensimmäistä kertaa paikalle.

Peeeetriiiiiii......
MITÄÄÄÄÄÄÄ???????? :mrgreen: Ehdin jo tuon haukkua tuolla pienoismallit.netin puolella mutta jatketaan täällä.
Hienon mopon sait rakennettua kaikesta huolimatta. Itsellä olisi varmaan jäänyt rakentamatta, kokeile ensi kerralla vaikka tuota Ducatia se on rakentamisen iloa.

Lahdessa nähdään! :thumbup:
Ducati on käytännössä valmis, sain tänään viimeisen maalikerroksen katteisiin.
Oma Yamahakin on hiljalleen edennyt, eiköhän sekin ehdi valmistua ja teemaluokkaan yritän vielä saada mallin kasattua.
Tänä vuonna on pakko tulla kun viimevuosi jäi nolosti väliin.

Vastaa Viestiin