YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Kilpapyörät, mopot ja muut kaksipyöräiset joita malleina löytää

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 12.08.2012 21.35

20.5.2013 tulee kuluneeksi 40 vuotta Jarno Saarisen traagisesta kuolemasta. Jarnohan kuuluu kiistämättä legendaariseen Flying Finn joukkoon ja siten kuuluu myös Jarnon kalusto minun mallisarjaani. Vuonna 1972 Jarno voitti yksityisenä tallina 250cc Maailmanmestaruuden ensimmäisenä suomalaisena. 1973 Sai Yamahalta tallipaikan ja osallistui 250, 350 ja 500cc luokissa mestaruus jahtiin. Ja millainen tuo kauden alku olikaan, kuudesta ensimmäisestä kilpailusta Jarno voitti viisi. Kaikkiaan Jarno voitti 15 kilpailua ja palkintopallillakin hän ehti vierailla 32 kertaa.

Jarnon malliksi jäi oikeastaan yksi ainoa malli, Italerin 1:9 Yamaha YZR 0W 20 500cc 1974. No4605. Malli on alunperin Protarin tuotantoa, mutta ilmeisesti Italeri on käyttänyt parempaa muovia. 1973 ja 74 pyörien pitäisi olla lähes identtisiä ja malli vaikuttaakin alkuun varsin lupaavalta aihiolta. Lopulta hieman tarkemmin aihiota kuviin vertaillessani, kävi selväksi että ainakin katteet ovat lähinnä siellä päin. Aloitin mallin tutkimalla mitä osia maailmalla olisi tarjolla ja päädyin tilaamaan pari sarjaa ketjuja ja muuta pientä, mutta ei tähän mitään ihmeellistä tarjolla tunnu olevan. Nuo etsatut ketjutkin ovat tarkoitettu muihin sarjoihin, joten niiden istuvuudesta ei ihan täyttä kuvaa vielä ole. Ennakkoon olen kuullut sarjassa mahdollisesti piilevistä ongelmista mm. etuhaarukan kulma olisi väärä ja rengas sekä vanne osastolla olisi myös ongelmia. Aloitin laittamalla etuvanteen putkireiska kylpyyn, jotta pääsisin kauheasta matta-alumiini pinnasta eroon. Tarkoituksena on vaihtaa ensin pinnat metallisiin ja samalla ruveta sovittelemaan moottorin palasia yhteen, jotka eivät muuten ihan heittämällä yhteen sovi.

Olisin kuvankin liittänyt mukaan, mutta Fotkilla taitaa olla juuri huoltokatko, enkä päässyt kirjautumaan sisään sinne. Mutta kun Fotkilla taas linjat toimivat, niin korjataan tilanne.

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 12.08.2012 21.37

Koska kaksipyöräisten mallailu on minulle hieman outo maailma, niin otan mielellään vastaan vihjeitä ja neuvoja.

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 13.08.2012 10.43

Tästä lähtee.

Kuva
Moottorissa ei yksikään sauma mene suoraan paketista nätisti yhteen ja kohdistustapit ovat miten sattuu. Tätä se sitten on koko malli, eli hieromista riittää.

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 13.08.2012 10.57

Pinna materiaalia saa tuolta...Ja lääkäriltä reseptiä hermoihin.

http://www.watdon.co.uk/the-naturalists ... /Pins.html

http://www.cosmos-factory.com/

Cosmolta saa kaikkea kivaa...

Aikalaiskuvat olisi ehdottomia löytöjä, onko yhtään Saarisen OW20:tä säilynyt entisöimättömänä?

Kuva

T.Vellu
Viimeksi muokannut V-M Kuurinmaa, 13.08.2012 11.21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 13.08.2012 10.58

Petri Huhtala kirjoitti:Tästä lähtee.

[Moottorissa ei yksikään sauma mene suoraan paketista nätisti yhteen ja kohdistustapit ovat miten sattuu. Tätä se sitten on koko malli, eli hieromista riittää.
Tervetuloa Protarien jännittävään maailmaan !

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 13.08.2012 16.47

V-M Kuurinmaa kirjoitti:Pinna materiaalia saa tuolta...Ja lääkäriltä reseptiä hermoihin.
Cosmolta saa kaikkea kivaa...
Aikalaiskuvat olisi ehdottomia löytöjä, onko yhtään Saarisen OW20:tä säilynyt entisöimättömänä?
T.Vellu
Cosmolta tulikin jo paketti tilattua. Vanteitakin harkitsin, mutta en osannut tehdä päätöstä neljän eri vanteen kesken, joten katsotaan mitä noista alkuperäisistä saa aikaiseksi. Minkä kokoista neulaa suosittelet pinnoiksi tähän mittakaavaan, 000, 00?

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 13.08.2012 23.36

Paketissa lukee komeasti 38/0.4 mm mitä tuolta tilasin eli siis noita

E6850 Continental s/steel pins No.0 - per 100
Size: 38mm x .40mm

T.Vellu

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 19.08.2012 11.37

Tänään meinasin jo laittaa lohkon päälle maalia, mutta nuo pulttien kannat rupesivat häiritsemään. Puolentunnin mittailu ja laskenta session jälkeen, päädyin tilaamaan RB:ltä 80 sorvattua pulttia muovisten tilalle ja samalla taisin pistää vähän muutakin kivaan tilauslistaan. Pinnoiksi odottelen niitä hyönteisneuloja saapuvaksi ensiviikolla ja Japanistakin pitäisi Cosmolta olla pakettia tulossa. Eipä tule ihan ilmaiseksi tämäkään projekti, sillä mallin hinta lienee triplattu jo.

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 22.08.2012 22.29

Neulat saapuivat ensin, joten niitähän se oli ruvettava paikoilleen sovittamaan. Porasin ensin vanteen kesiöön pinnojen päihin 0,4mm reiät ja tein niihin upotukset ruusuterällä. Sitten vanteen kehän läpi samanlaiset reiät pinnojen kohdilta. Tämän jälkeen katkoin pinnat pois ja liimasin vanteen kehän puolikkaat yhteen. Rakensin yksinkertaisen jigin vanteen keskittämiseksi kun pinnat on asennettu.
Kuva
Pinnojen päihin pitää vielä saada messinkiputkea nippeleiksi, toivottavasti löytyy sopivaa kokoa. Koska neulojen nupit eivät ole aivan viimeisen päälle, niin viilaan kaikki nupit pyöreiksi.

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 23.08.2012 08.36

Nipat voi tehdä MHS puhelinkaapelin johtimen vaipasta,huomattavasti helpompaa työstää.

T.Vellu

Avatar
Tervo
AMT
Viestit: 797
Liittynyt: 04.12.2007 22.33
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Tervo » 23.08.2012 15.17

Eikö noita hyönteisneuloja enää saakaan paikallisesta kirjakaupasta? 70-luvun alussa ostin noita Keravalta ihan Suomalaisesta.
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 23.08.2012 16.04

Tervo kirjoitti:Eikö noita hyönteisneuloja enää saakaan paikallisesta kirjakaupasta? 70-luvun alussa ostin noita Keravalta ihan Suomalaisesta.
Ihan hemmetin vaikeetaa tuntuu olevan Suomesta saada,Suomen perhostutkijain tarvikevälityksestä noita saa,pitää vain olla jäsen että pystyy ostamaan.
Noi on vielä oikean mallisia nupipäitä,yleensä noissa hartsia päässä nuppina mitä löytyy.

T.Vellu

Avatar
Tervo
AMT
Viestit: 797
Liittynyt: 04.12.2007 22.33
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Tervo » 23.08.2012 17.58

Joo, noinhan toi näyttää pikaisen kuukletuksen jälkeen olevan. Tibialesta http://www.tibiale.fi/fi/Tuotteet.html noita nettisivujen mukaan saa tilata, mutta kuvan mukaan ovat tosiaan noita hartsipäisiä.
Onko noi UK:sta tilatut kirkasta rosteria, vai mustia?
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 23.08.2012 18.49

Tervo kirjoitti:Joo, noinhan toi näyttää pikaisen kuukletuksen jälkeen olevan. Tibialesta http://www.tibiale.fi/fi/Tuotteet.html noita nettisivujen mukaan saa tilata, mutta kuvan mukaan ovat tosiaan noita hartsipäisiä.
Onko noi UK:sta tilatut kirkasta rosteria, vai mustia?
Nämä Watsonilta tilatut ovat rosteria ja neulan kanta on metallia. Kanta on lievasti kupupäinen ja sopii loistavasti pinnan pääksi. Neula myös taipuu suht kivasti, olematta kuitenkaan liian vetelä eli ei mene helposti vahingossa mutkalle.

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 26.09.2012 15.10

Hiukan etenee hitaasti projekti, mutta hiljaa hyvä tulee :thumbup:
Ensimmäiset 100 tilattua pulttia on jo saapunut ja juuri laitoin vähintään samanlaisen tilauksen menemään uudesta pultti satsista, tosin nyt tulee pultteja muihinkin projekteihin samalla. Nyt on listalla kuusiokoloja, uraruuveja, philipspäisiä ja tavallisella kannalla varustettuja pultteja monessa eri koossa. Tavaran tilasin tällä kertaa Scale Hardware nimiseltä firmalta. Mutta nyt taas siis jotain näpertelyä menossa, jos vaikka noita pinnojen nippeleitä rupeaisi katselemaan sillä silmällä.

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 26.09.2012 18.43

No ei ollut nippeli into päällä, mutta aloitin tuon moottorin ehostamisen venttilikoteloista. Lähdekuvista ei saa ihan tarkkaa kuvaa siitä, millainen tuo pulttijako on, mutta useista kuvista vertailemalla irtoaa kuitenkin jotain. Mallin kotelo on vähän sinnepäin, mutta paremmaksikin sen saa muokattua. Kotelon päällä on kahden kokoisia pultteja, joiden tarkkaa kokoa en tietenkään tiedä. Sarjan omat olisivat kaikki 9mm kantoja, joka tuntuu himan pieneltä koolta, varsinkin kun vertailee oikeassa koneessa olevia muita pultteja. Nyt tuossa kotelossa on mittakaavasta laskettu 13mm kanta isompana ja 10mm kanta tulee pienemmäksi pultiksi.

Kuva
Tässä näkyy parhaiten noiden pulttien koot. Mitä sanoo motoristit, olenko ihan metsässä noiden kokojen kanssa?

Kuva
Tässä ensimmäiset muutokset jotka sain jo tehtyä, mutta vielä joutuu hieman viilaamaan lisää.

Avatar
Jussi Kurjenluoma
AirFix
Viestit: 352
Liittynyt: 13.12.2005 01.38
Paikkakunta: Kurikka

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Jussi Kurjenluoma » 27.09.2012 21.26

Petri Huhtala kirjoitti:Kotelon päällä on kahden kokoisia pultteja, joiden tarkkaa kokoa en tietenkään tiedä. Sarjan omat olisivat kaikki 9mm kantoja, joka tuntuu himan pieneltä koolta, varsinkin kun vertailee oikeassa koneessa olevia muita pultteja. Nyt tuossa kotelossa on mittakaavasta laskettu 13mm kanta isompana ja 10mm kanta tulee pienemmäksi pultiksi.
Jaappanilaisissa on myös hyvin yleisesti käytetty 12mm avainvälillä olevia muttereita. Melkein uskaltaisin väittää että noi uloimmat tuossa kannessa on 12mm. Termostaatin laippa ja kaasarien laipat on melko varmasti 10mm. CMSNL.com ei osannu auttaa kun se ei tunne kisakoneita :/

Avatar
Tervo
AMT
Viestit: 797
Liittynyt: 04.12.2007 22.33
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Tervo » 27.09.2012 21.45

Joo 12mm minäkin veikkaisin noita pienempiä, isommat 17 tai 19 kannalla. Suzuki ainakin käytti 8mm kierteessä noita 12 millisiä, 6mm kierteessä 10mm.

Niin, ja aikalaisen vesipelin kuviahan tosiaan löytyy http://www.cmsnl.com/yamaha-tz750a-1974 ... ml#results Noissa ilmeisesti pultti/mutteriosissa kierteen koko varaosanumerossa kuten Suzukeissakin.

Muoks, muoks kun vauhtiin päästiin :D Ja japseillahan on aika säntillisesti ollut tapana, että jos osat lukittu pultilla ja mutterilla, niin avainkoot on eri, pärjää yhdellä avainsarjalla!
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Avatar
Tervo
AMT
Viestit: 797
Liittynyt: 04.12.2007 22.33
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Tervo » 27.09.2012 22.07

Niin, ja kun katsoo referenssikuvaa, niin tulpan avainväli näyttäisi aika lailla samalta kuin noiden isompien pulttien. Silloin isommat olisi tosiaan 16 - 17mm.
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 29.09.2012 01.27

Jussi Kurjenluoma kirjoitti: Jaappanilaisissa on myös hyvin yleisesti käytetty 12mm avainvälillä olevia muttereita. Melkein uskaltaisin väittää että noi uloimmat tuossa kannessa on 12mm. Termostaatin laippa ja kaasarien laipat on melko varmasti 10mm. CMSNL.com ei osannu auttaa kun se ei tunne kisakoneita :/
Tervo kirjoitti:Niin, ja kun katsoo referenssikuvaa, niin tulpan avainväli näyttäisi aika lailla samalta kuin noiden isompien pulttien. Silloin isommat olisi tosiaan 16 - 17mm.
Tuo tulppa on kyllä hieman isompi kuin nuo kulmapultit. Jos tulpan kanta on 17mm, niin silloin nuo kulmapultit olisivat 14mm ja pienemmät noin 11m. Tarkensin mittaustapaa ja otin mauserin tilalle mikrometrin, jolla sain mallissa olevien isojen kannaksi 1,58mm, mikä tekisi 14,22 todellisessa koossa ja saisivat siten jäädä paikoilleen. Nuo pienemmät siis saattaisivat olla 12mm kannoilla? Mikä tarkoittaa sitä että, taitaa joutua taas tilaamaan lisää pultteja varastoon, mutta toisaalta onpa sitten pultteja valmiina.

Avatar
Tervo
AMT
Viestit: 797
Liittynyt: 04.12.2007 22.33
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Tervo » 29.09.2012 09.59

Nykyiset tulppa-avaimen standardikoot on 16-18-21mm. Arvuuttele siitä sitten minkä kokoinen tulppa tuossa on ollut, pitäisi tyyppi tietää :screwy:
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 29.09.2012 10.28

Tervo kirjoitti:Nykyiset tulppa-avaimen standardikoot on 16-18-21mm. Arvuuttele siitä sitten minkä kokoinen tulppa tuossa on ollut, pitäisi tyyppi tietää :screwy:
Jos tulppa on 16 tai 18mm, niin liikutaan niillä rajoilla ettei sillä ole suurta vaikutusta kokonaisuuteen. Tärkeämpää onkin saada kaikkien pulttien keskinäiset koot oikeaan suhteeseen. Kyllä se tästä pikkuhiljaa etenee, vaan onhan tässä hommia vähintään yhtäpaljon kuin jossain automallissa. Täytyy jatkaa kansien hieromista lähemmäs oikeaa muotoa, vaikka aika piiloon tuo kone taitaa jäädä tuonne katteiden taakse.

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 29.09.2012 22.34

Kannet muokkautuvat pieni pala kerrallaan oikeaan muotoon ja katselinpa noita isoja pulttejakin liian pitkään. Tulin siihen tulokseen että ne ovat väärän malliset, sillä niissä pitäisi olla kannan päällä syvennys ja reunojenkin pitäisi olla hieman pyöristettyjä.

Kuva
Oikealla suoraan paketista otettu pultti ja vasemmalla hieman jyrsitty yksilö. Jännän rosoiselta tuo jyrsitty pinta näyttää voimakkaasti suurennetussa kuvassa, mutta paljaalla silmällä ei mitään virhettä näe. Pikkuhomma lopulta noiden 12 isomman käsittely ja vielähän nämä pitää maalata että värikin osuu kohdalleen.

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 03.10.2012 20.29

Päätin sitten tuikkaista itseäni kirurgiveitsellä sormeen ja vieläpä kohtuullisen huolella, joten mallailuun tuli uusia haasteita. Kierretään ongelmaa hieman ja siirrytään tutkimusosaston puolelle. Pyörän muodoissa olen kuullut olevan virheitä ja niitä olen jonkun verran itsekkin jo tutkinut, mutta nyt päätin valottaa ongelmaa teillekin. Laitoin näytölle sivukuvan pyörästä ja sihtasin siihen tuota mallin katetta, samalla piirtäen viivaa jotta hommasta saisi kokonaiskuvan. Aivan millin tarkaan tuo viiva ei kulje, mutta siitä selviää kyllä virheiden mittasuhteet.
Kuva
Katteen alareuna on siis ainoa kohta jossa on suurinpiirtein mitat kohdallaan ja sitten mennäänkin pahasti metsään.

Avatar
Eero Kumanto
Fujimi
Viestit: 1149
Liittynyt: 29.09.2004 12.10
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: YAMAHA YZR 500cc 1973 The Baron

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 04.10.2012 07.19

Tuo kuvahan ei ole suora sivuprojektio, joten siihenkään en ihan 100%:sti nojaisi.

Vastaa Viestiin