Sivu 1/1

Callaway turbon "kytkentä", ensisijaisesti BMW E21 320i

Lähetetty: 01.01.2018 19.04
Kirjoittaja Marko Nykänen
Kuva

Teon alla junnuna kerran kasattu Revellin BMW 320i Rally (7213-0389 vuodelta 1981). Kasausohjeet löytyy kyllä ja imusarjaa lukuunottamatta kaikki osatkin. Ja kun tälläkään kertaa ei malta tehdä ehkä ihan suoraan (romu)laatikosta, niin jäin jumittamaan tuon mallin mukana tulevan turbohässäkän kanssa. Oheisessa kuvassa näkyy miten turbo asettuisi pakosarjaan. Mutta eikö tuo "kuuma puoli" pitäs kytkeytyä kokonaisuudessaan pakoilmaan, eikä pelkästään osa? Nythän luultavasti suurin osa pakokaasuista poistuisi normaalia reittiä ja ainoastaan osa menis turbolle pakosarjan peräpäästä.

Vai onko kyseessä vain ja ainoastaan pienoismallisarjojen ongelma, jossa on käytetty samoja osia ahtamattomaan ja ahdettuun pienoismalliin (pakosarja)?

Netistä löyty jonkun verran vastaavia referenssikuvia ja niiden vähäisten osumien perusteella tämäkin pitäisi putkittaa kuten "normaalistikin". VAGgilaisiinkin noita saman valmistajan sarjoja on olemassa, en minä niistäkään kauheasti viisastunut...

Auttakee...

Kuva

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Callaway turbon "kytkentä", ensisijaisesti BMW E21 320i

Lähetetty: 01.01.2018 19.45
Kirjoittaja Kiertomäntä
Tuossahan se näkyy neljännessä kuvassa, vähän kehnosti tosin.
Kuva
Pakosarjan kaikki sylinterit kootaan turbon pakoturbiinille, josta lähtee varsinainen pakoputki auton alle.

Tää vaikuttaa hyvin vahvasti mallisarjan ongelmalta, eikä oikean auton ongelmalta, eihän se noin edes juuri pyöris.

Eli joudut rakentamaan uuden pakosarjan pakopuolen ja turbon välille, sekä uuden alkukäyrän turbolta eteenpäin.

Re: Callaway turbon "kytkentä", ensisijaisesti BMW E21 320i

Lähetetty: 01.01.2018 20.32
Kirjoittaja Marko Nykänen
Kiertomäntä kirjoitti:
01.01.2018 19.45
... Tää vaikuttaa hyvin vahvasti mallisarjan ongelmalta, eikä oikean auton ongelmalta, eihän se noin edes juuri pyöris.

Eli joudut rakentamaan uuden pakosarjan pakopuolen ja turbon välille, sekä uuden alkukäyrän turbolta eteenpäin.
Tuota minä vähän epäilinkin.

Sinänsä ei ole paha korjaus, vuolee vaan tuon nykyisen ensiöputken pois ja siirtää sen turbon pakopuolelle. Teoriassa. Käytännössä pitää varmaan askarrella koko turbo uusiks, ei tuosta möykystä oikein saa tolkkua ja taitaa siitä koko kuuma puoli puuttua kokonaan...

EDIT: Ebaysta löyty kans referenssiä, vähän erilaisesta koneesta tosin.

Kuva