Kynäruiskulla maalaaminen ja siihen liittyvät tarvikkeet

Keskustelua työvälineiden ominaisuuksista, käsittelystä, ylläpidosta ja puhdistamisesta

Valvoja: FCMA Moderaattorit

temelee
Heller

Kynäruiskulla maalaaminen ja siihen liittyvät tarvikkeet

Viesti Kirjoittaja temelee » 20.02.2016 00.34

Hei kaikille,
Tarkoitus alkaa maalaileen kynäruiskulla ja sitä ennen täytyy hommata kaikki tarvittava. Kompressori löytyy jo, 2 pyttyinen 50 litran säiliöllä joten tuottoa piisaa. Ja tarvittessa löytyy vielä toinen 50 litran irtosäiliö rinnalle niin ei kompurakaan huuda maalauksen aikana (tuskin tarpeen).

Kompressorin ja ruiskun väliin tarvitsee ainakin vedenpoistajan/ilmanpuhdistajan ja paineen säätimen. Onko kokemuksia niistä ja mitä hintaluokkaa ja valmistajaa löytyy?

Aiemmassa topikissa olikin puhetta imulaatikosta josta on poistoputki ulos talosta. Minkälaista puhallinta ja kanavakokoa olette käyttäneet? Valmistajaa ja hintaluokkaa? Käykö imulaatikoksi mikä tahansa tarpeeksi iso muovilaatikko mihin tehdään aukko kylkeen ja reikä poistoletkulle?

t. Teemu

Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viesti:

Re: Kynäruiskulla maalaaminen ja siihen liittyvät tarvikkeet

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 20.02.2016 12.05

Kompuran säätimiksi ja veden erottimiksi kelpaa kyllä ihan normaali työkalu kaupastaostetut tarvikkeet. Omaan taisin ostaa molemmat biltemasta kaikkineen liittimineen hinta joitakin kymppejä.

Laatikonhan voi tehdä periaatteessa mistä vain laatikosta. Itse kuitenkin investoin tähän tuotteeseen http://scale-supply.mycashflow.fi/produ ... 12-volt-dc Menee helposti pieneen tilaan kun ei tarvia ja tuossa on kaikki suodattimet jamuut härvelit valmiina. Ite tekemällä ehkä muutaman kympin säästää mutta tuommoisella kyllä pääsee kaikkein helpoimmalla ja itse arvostan varsinkin tuota kompaktia säilytys kokoa.
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

temelee
Heller

Viesti Kirjoittaja temelee » 20.02.2016 12.33

Mikko Valkeapää kirjoitti:Kompuran säätimiksi ja veden erottimiksi kelpaa kyllä ihan normaali työkalu kaupastaostetut tarvikkeet.
Se on jo tiedossa ja olen noita vehkeitä katsellut. Kiinnostus olikin lähinnä käyttökokemuksista eri
merkeistä eri hintaluokissa. Se ainakin pitää tuotteissa yleensä paikkansa että mitä kalliimpi niin sitä parempi.

Eli miten nuo Bilteman vehkeet on toimineet? Tuleeko vettä/pölyä läpi, täytyykö tyhjennellä veden erotinta itse jne.

Miten tuo mainitsemasi maalauslaatikko toimii? Onko äänekäs? Onko sulla poistoletku ulos käytössä?

Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 20.02.2016 19.42

Maalaamisesta on ruiskulla jo jokunen vuosi aikaa niin en ihan kauhean tarkkaan muista muuta kun että paineen säädin ainekin toimi ihan niinkuin pitikin. Veden erottimeenkin jotain jäi. Epäpuhtauksien läpi tulosta sinällään paha sanoa kun niistä ei aina tiiä tuleeko maalista vai ilmasta vai mistä. Mutta sanosin että ne tämmöselle perus korin maalajalle ihan riittää kun enemmän taitaa tulla maali pintaan virheitä ruiskun käyttäjästä kuin itse tekniikasta.

Laatikko ei ole ihan äänetön mutta erittäin siedettävällä tasolla meteli on että ei tarvia kuuloa suojata sen kummemmin. Ja huoneen oven kun sulkee ei paljon toiseen huoneeseen kuulu. Ei oo vielä ulos meno putkea kun maalaus paikat ollu toistaseks semmosia että ei oo ollu siihen mahdollisuutta. Sraylla maalatessa ilman putkea ulos hajua jää ilmaan, ruiskun kanssa ei itseltä vielä kokemuksia. Mutta putkea ulos joka tapauksessa suosittelisin jos vaan mahdollista.
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

temelee
Heller

Viesti Kirjoittaja temelee » 25.02.2016 20.38

Heips.
Onko täällä vielä muitakin joilla on kokemusta kynäruiskumaalaamisesta ja siihen tarvittavista tarvikkeista? Ottakaa osaa tähän keskusteluun ja kirjoitelkaa lisää kommentteja. Kaikki ovat tervetulleita keskusteluun. t. Teemu

mikkod
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkod » 29.02.2016 16.26

Tota noin. Mä olin pitkään antiruiskumies. Mutta nyt kun sillä on maalaillut muutaman vuoden, en pois vaihtaisi. Toki en saa kiiltävää pintaa vieläkään onnistumaan, mutta onneksi noissa tappovehkeissä on mattapinta.

Mä sekoitan maalin 1:1 silmämääräisesti, kyselin aikoinaan itsekin paljon neuvoja, mutta voin sanoa suoraan että kokeilemalla selviää. Ostin sellaisen Wiltecin boksin, ja sillä pystyi maalailemaan ihan talon sisälläkin, ei tullut maalipölyä mihinkään, ja hajutkin pysyi kurissa.
Maaleina käytän tätä nykyä Tamiyaa, Mr. Hobby, Akan, Zero yms. Humbrolia/reveliäkin löytyy, mutta en niillä tykkää maalata. Lakkana käytän pääasiassa Johnssonin lattiavahaa blandattuna AJAX ikkunanpesuaineella.
Ruiskuna on Badger Patriot ja joku motonetin halpis (tämä vain pohjamaaleihin - isolla suuttimella).
Kompurana mulla on Tietonikkarista ostettu "hiljainen" malli, eli voi maalata kotona ja vaimokin pystyy nukkumaan (eikös me kaikki mallailla yöllä)....
En pidä mitään minään.
BANDITS SIX O`CLOCK LOW!!!

Everything I like is either illegal, immoral, fattening, addictive, expensive or impossible
I like the TUNA here.
-Paul Walker 1973 - 2013

Petri Huhtala
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 02.03.2016 14.03

Scale suplyn myymä maalauslaatikko on loistava ja edullinen. Itse olen siihen virittänyt poistoletkun, jonka laitan aina maalatessa tuuletusikkunasta ulos. Suosittelen Scale suplyn omaa suodatinta, jonka käyttöikä on huomattavasti pidempi kuin tavallisen suodattimen. Täytyy aina muistaa että tuo laatikon ja suodattimen imu pinta-ala on sen verran pieni, että suodattimen saa kyllä tukkeutumaan reilulla spray maalin käytöllä, varsinkin fabric spray on tehokas tukkija. Mutta kynäruiskun kanssa ei ongelmia tule, sillä suihkittavan maalin määrä verrattuna spray maaleihin, on varsin pieni. Pohja kannattaa suojata jollakin (omassa metallinen tarjotin), sillä muovisena laatikko ei tykkää kastua kovemmista liuottimista. Ongelma ei tapahdu ruiskuttaessa, vaan silloin jos jotain esim vaikka asetonia kaatuu pohjalle, jolloin muoviset nivelet sulavat.

Vedenerottimeksi riittää sellainen pieni jonka saa ruuvattua ruiskun kahvaan kiinni. Siitä saa hyvän otteenkin samalla kun se poistaa pienen kosteuden juuri ennen ruiskua. Vedenerotin on paras sijoittaa nimenomaan ruiskun kahvaan, jolloin ilmaan ei ehdi tiivistyä enää lisää vettä ennen suutinta. Vaikkapa tällainen

Oma maalauspisteeni näyttää tältä. Suodatin on ajettu melko tukkoon käyttämällä Fabric spraytä, mutta muuten paketti on iskussa ja käyttötunteja on viidessä vuodessa tullut kahden mallarin toimesta paljon. Omia tuunauksia tuohon olen tehnyt jonkin verran. Kompressorille nikkaroin telineen tuohon laatikon päälle, laatikon sisälle olen laittanut ledilistan tuomaan lisää valoa, metallinen tarjotin pohjalla pysäyttää nesteet jos kaataa vaikka maalipurkin. Takaa lähtee haitarimallinen ilmastointiletku joka liittyy kiinteään putkeen, jota pitkin poistoilma kulkee siististi seinää ja kattoa pitkin tuuletusikkunalle ja siitä taas letkuna pihalle. Suosittelen suojaamaan pöydän laatikon alta ja myös mahdollisen seinän laatikon vierestä, sillä maalauksesta tulee kuitenkin hieman kaapin ohi menevää maalipölyä.
Kuva
Kuva
Kuva

Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 02.03.2016 20.08

Tuo ikkunankulmassa roikkuva kaasumaski nostaa kyllä katu-uskottavuutta kiitettävästi :thumbup:
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Petri Huhtala
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 07.03.2016 00.05

Kiertomäntä kirjoitti:Tuo ikkunankulmassa roikkuva kaasumaski nostaa kyllä katu-uskottavuutta kiitettävästi :thumbup:
No pitäähän ne suojavälineetkin olla kunnolliset ja hyvin testatut :D

Vastaa Viestiin