Kynäruiskua ostamassa

Keskustelua työvälineiden ominaisuuksista, käsittelystä, ylläpidosta ja puhdistamisesta

Valvoja: FCMA Moderaattorit

temelee
Heller

Kynäruiskua ostamassa

Viesti Kirjoittaja temelee » 16.02.2016 23.21

Hei kaikille,
Olen uusi jäsen tässä kerhossa. Olen aikaisemmin harrastellut autojen pienoismallien rakentelua -80 ja -90 luvuilla. Aloitin harrastuksen uudelleen poikani kanssa joululomalla. Aiemmin minulla oli joku Badgerin alasäiliöllinen ulkosekoitteinen kynäruisku.

Nyt on tullut aika hommata uusi kynäruisku. Ajatuksena on yläsäiliöruisku. Tarvisin kokemuksia ja ehdotuksia. Hintaluokkaa satasen molemmin puolin. Onko esim. Iwata NEO CN, Badger PATRIOT hyviä ruiskuja? Minkä kokoinen suuttimen tulisi olla jne. Ebayssä nuo IWATAT on aika edullisia suoraan Japanista ostettuna ja saa jopa ilman postikuluja, lisäkuluina ainoastaan tuonti alvi 24%.

t. Teemu, Oulu

Petri Huhtala
Tamiya

Re: Kynäruiskua ostamassa

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 17.02.2016 10.26

Ehkä se määräävin tekijä automallarin maaliruiskulle, on 0,5mm suutin, sen pienemmällä on vaikea saada tasaista pintaa 1:24 koriin. Itselläni on palvellut yläkupillinen Iwata Revolution CR 0,5mm suuttimella jo useamman vuoden. Onhan noita muitakin ruiskuja nurkissa, mutta niitä ei ole tarvinnut käyttää. Säiliöllinen kompressori on ehdoton kaveri ruiskulle ja vielä kun laittaa perään imulaatikon josta poistoputki ulos, ei juuri muuta enää tarvitse.

Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 17.02.2016 16.05

Petri Huhtala kirjoitti:Ehkä se määräävin tekijä automallarin maaliruiskulle, on 0,5mm suutin, sen pienemmällä on vaikea saada tasaista pintaa 1:24 koriin.
Jaa 0,5? :shock: No tämä voi selittää miksei 0,25 tunnu saavan kovin tasaista pintaa vaikka kuinka yrittää. Jos isommalla saa laakeaa tasaista pintaa, mitä tuollasella pienemmällä (0,2...0,3) suuttimella sitten olis ideaali maalata?
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Tero Kortelainen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Tero Kortelainen » 17.02.2016 16.16

Itse käytän 0,5 mm:n suuttimella varustettua Iwataa vain korien maalaus/lakkaushommiin ja Bilteman 0,3-millistä luottoruiskua kaikkien muiden osien maalaukseen.

temelee
Heller

Viesti Kirjoittaja temelee » 17.02.2016 19.49

Kiitos vastauksista, niitä tulikin paljon ja varsin hyviä. Olen katellutkin tuolta ebaystä noita Iwatan ruiskuja sillä silmällä. Täytyypäs huudella tollainen"ANEST IWATA Revolution HP-CR AirBrush Gravity 0.5mm 7.0ml" Japanista. Hintaa tulis 95e+n.23e veroja postikulujen ollessa 0e. Mitä ootte mieltä hintatasosta?

Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 17.02.2016 21.17

Itselläni on yama:n tekemä iwata kopio joka IKH:ssa taisi maksaa luokkaa 50euroa. Sillä maalasin onta vuotta sillon kun kerkesin maalaamaan ja se toimi kyllä hyvin ihan perus korimaalaus käytössä. Varaosia ainekin viisi vuotta sitten sai nykytilanteesta en ole niinkään varma.
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Tero Kortelainen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Tero Kortelainen » 17.02.2016 22.21

temelee kirjoitti:Kiitos vastauksista, niitä tulikin paljon ja varsin hyviä. Olen katellutkin tuolta ebaystä noita Iwatan ruiskuja sillä silmällä. Täytyypäs huudella tollainen"ANEST IWATA Revolution HP-CR AirBrush Gravity 0.5mm 7.0ml" Japanista. Hintaa tulis 95e+n.23e veroja postikulujen ollessa 0e. Mitä ootte mieltä hintatasosta?
Mulla taitaa olla kokolailla tuollainen Iwata Revolution HP-CR:
http://www.hiroboy.com/Iwata_Revolution ... --200.html

Vuonna 2010 tuo mun ruisku maksoi Hiroboyllä vain 69 puntaa. Ei moitittavaa; toki käyttökin on ollut vähäistä verrattuna Bilteman Iwata-kopioon, joka on sekin palvellut moitteettomasti jo 10 vuotta. Ei varaosatarpeita kumpaankaan. Mainittakoon Biltemankin ruiskusta, että siihen ei ole tullut mitään pinnoite/tiivistevammoja, vaikka aina oon käyttänyt puhdistamiseen Bilteman "Ohennetta". Enkä ikinä voitele ruiskua :lol: Uudemmista Biltema-ruiskuista on osunut silmään kommentteja, ettei sisäpinnat kestäisi kunnon ohenteita.

Petri Huhtala
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 19.02.2016 10.59

Kiertomäntä kirjoitti:
Petri Huhtala kirjoitti:Ehkä se määräävin tekijä automallarin maaliruiskulle, on 0,5mm suutin, sen pienemmällä on vaikea saada tasaista pintaa 1:24 koriin.
Jaa 0,5? :shock: No tämä voi selittää miksei 0,25 tunnu saavan kovin tasaista pintaa vaikka kuinka yrittää. Jos isommalla saa laakeaa tasaista pintaa, mitä tuollasella pienemmällä (0,2...0,3) suuttimella sitten olis ideaali maalata?
Se toimii pienten kuvioiden maalaamiseen ja muuhun pikku suihkintaan. Suutin on myös jo sen verran ahdas, että kaikkien maalimerkkien pigmentit eivät mahdu kunnolla enää läpi, vaan ruisku asettaa jo maalillekin vaatimuksia. Jos maalailee sotakaavioita tankkeihin ja lentokoneisiin, niin pieni suutin on kiva.

temelee
Heller

Viesti Kirjoittaja temelee » 25.02.2016 20.55

Tulipas huudeltua ebaystä tollainen "ANEST IWATA Revolution HP-CR AirBrush Gravity 0.5mm 7.0ml" Japanista". Mielenkiinnolla odottelen millainen se on ja kauanko kestää matka.

Ajattelin ostaa vielä toiseksi ruiskuksi "Puuilosta tuollaisen http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/f ... iewProduct
Aicon Air setin. Myymälässä Oulussa hintaa 19,90e. Se näytää olevan kopio tuollaisesta "ANEST IWATA HP-C Plus Airbrush HP-CP 0.3 mm 7.0 ml" ruiskusta. Sama suutin koko, kuppikoko ja ulkonäkökin suurinpiirtein.

Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 26.02.2016 09.12

Tuo puu ilon ruisku on kuvasta päätellen samalta linjalta peräisin kun oma YAMA merkkinen ruiskuni joka maksoi kuitenkin 49e... Niitä miula on ollu kaksi ja olen kyllä pärjännyt todella hyvin. Uutta ei ois tarvinnu ostaa jos en ois omaa tyhmyyttä hajottanu edellistä... Taidankin itsekkin käydä joku kerta vierailulla puuilosta itselleni varalle toisen ruiskun.
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Vastaa Viestiin