Pienet sahat

Keskustelua työvälineiden ominaisuuksista, käsittelystä, ylläpidosta ja puhdistamisesta

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Petri Piira
Hasegawa

Pienet sahat

Viesti Kirjoittaja Petri Piira » 14.11.2004 23.25

Pitäis tehdä isompaa remonttia yhteen malliin, niin ei oikein puukko riitä. Eli kätevä ois jonkinlainen pieni saha, mutta mistä ois paras etsiä.

Onkos rautakaupoissa yleensä millaiset valikoimat? Vai oisko jossain Suomalaisen Kirjakaupan askarteluosastolla?

Ja millainen väline kannattais olla, jotta ois helppo muovia sahailla.
You have to remember, Paul, that making coffee is very much like making love to a beautiful woman. It has to be hot, it has to be strong, you've got to grind your beans slowly... and at the last moment, add the milk.

Vieras

Pienet sahat

Viesti Kirjoittaja Vieras » 15.11.2004 01.02

Kyllä pieni ja tiheähampainen saha on ihan mallarin peruskalustoa. Itse olen hankkinut sahani Risteysasemalta Hesasta. Saha on ROCO:n ja erittäin hienohampainen, joka on kätevä esim. korinkatkaisussa ja alustan lyhennyksessä. Sahassa on oltava vahvistettu selkä, ettei terä pääse vääntymään ja tekemään ei toivottua leikkuujälkeä. ROCO:n sahassa on valettu selkä ja se on tarkoitettu pienoisrautatien kiskojen katkaisuun, (jotain sopivaa sieltäkin puolelta). Myös Tamiyalla on pieniä leikkuuveitseen kiinnitettäviä sahanteriä, mutta niillä ei onnistu isojen pintojen katkaisu, myös Exactolla on vastaavia sahanteriä leikkuuveitseen kiinnitettäväksi. Paras valikoima on tietysti Micro-Markilla USA:ssa www.micromark.com , jolla on suunnaton määrä mallarikamaa, ei muuta kuin sahanostoon.

zei zei
AirFix

Viesti Kirjoittaja zei zei » 15.11.2004 18.41

Biltemasta saa jonkinmoista sahaa huimaan kolmen euron hintaan. pakettiin sisältyy viis eri karkeusasteella olevaa terää, mutta saha on kaari mallinen eli terä saattaa kääntyillä ikävästi jos ei ole tarkkana.. Itse olen ainakin pärjäillyt moisella ihan hyvin tähän asti.

ps. paljonkos tuo ROCO:n värkki maksaa?
"Sick ride, it's got shiny and dirty, the best of both worlds."

Ai nii se nimi: Juho Nakari

Kuvia noista mun romuista: http://public.fotki.com/JuhoN/

Petri Hiltunen
Hasegawa

Viesti Kirjoittaja Petri Hiltunen » 17.11.2004 13.43

Mä ostin Tamiyan sahan muistaakseni Tietonikkarista ja oon ollut ihan tyytyväinen...

Vesa Reponen
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Reponen » 16.12.2004 14.53

Parhaiten sahaaminen onnistuu Rocolla tai Tamiyan minisahalla. Varsinkin resiinivalumallien kanssa pieni saha on lähes välttämätön.

Vastaa Viestiin