3DTulostimet

Keskustelua työvälineiden ominaisuuksista, käsittelystä, ylläpidosta ja puhdistamisesta

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Jussi Turula
AirFix

3DTulostimet

Viesti Kirjoittaja Jussi Turula » 20.03.2018 18.35

Onko tällä foorumilla ketään muita 3D tulostimen virittäjää? Itse hankin Anet A8: n ja sen säätötyö käynnissä. Sen verran mitä olen tuolla onnistunut tulostamaan, en näkisi syytä miksei sitä voisi käyttää myös mallailun apuvälineenä. Ideana olisi siis kerätä kokemuksia näistä koti tulostimista, niiden käytöstä ja tulostus materiaaleista. Itselläni ensimmäisenä kysymyksenä on: onko kukaan yrittänyt tulostaa renkaita esimerkiksi FPU filamentista?

Osku Hirvonen
AirFix
Viesti:

Re: 3DTulostimet

Viesti Kirjoittaja Osku Hirvonen » 27.03.2018 09.40

Aika paljon olen tulostanut eri merkkisillä ja eri tekniikkaa hyödyntävillä laitteilla.
Mun mielestä purostustekniikkaan perustuvilla laitteilla saa pienoismallimielessä aikaiseksi parhaimmillaankin vain käyttökelpoisen aihion. Siitä kerrosmaisuuden näkymisestä ei käytännössä pääse eroon millään asetuksilla ja kappaleet vaativat imo poikkeuksetta reippaasti hiomista ja kittausta. Tällöin tietysti materiaalin pitää olla siihen soveltuva. Henkilökohtaisesti on vaikea kuvitella tuollaista joustavaa materiaalia helposti muokattavaksi. Ei toki ole omia kokemuksia esim. just tuosta FPU:sta. PLA on sekin mun mielestä turhan pehmeää, ABS on imo parempaa (niissäkin on eroja eri valmistajien kesken). Olisi tuossa kaapissa kelat PS:iä ja HIPS:iä myös, mutta en ole kokeillut.
Photopolymerisointiin perustuvat hartsimateriaalia käyttävät koneet olen itse havainnut parhaiksi osien mittatarkkuuden ja pinnanlaadun suhteen, saa parhaimmillaan ruiskia/sutia pohjamaalin suoraan tulostettuun pintaan. Itsellä töissä käytössä FormLabs 1+ ja Objet30, joten ei ole tullut noilla FFF-laitteilla enää sen kummemmin edes kokeiltua eri asetuksia tai materiaaleja. FormLabsilla voisi tulostaa myös valumuotteja, se saattaa olla joissain tapauksissa fiksuin vaihtoehto.

Renkaista olen itse todennut, että nämähän on staattisia malleja, eli renkaiden ei tarvitse olla joustavaa materiaalia, eikä itse asiassa edes mustia. Tamiyan Rubber Black toimii. Maalattu "kova" rengas näyttää imo useimmiten luonnollisemmalta kuin kiiltävä vinyylirengas.

Nämä tulostimet ovat kyllä mielenkiintoinen lisä harrastukseen kun nykyään jo muutamalla satasella saa asiallisen laitteen. Ihan varmasti monessa kohdassa pystyy hyödyntämään valmistustekniikan hyvä ominaisuuksia. Imo suurin kysymysmerkki on materiaalipuolella, mutta sekin kehittyy koko ajan vauhdilla. :)
Toivottavasti aiheesta tulee lisää keskustelua.

Janne Herajärvi
Tamiya

Re: 3DTulostimet

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 11.07.2018 06.05

Mulla tuli hankittua Xyzprinting Da Vinci Pro 3 in 1 tulostin tässä. Muutamia pienoismallikäyttöön meneviä osia olen jo tulostellut vaihtelevalla menestyksellä. Tulostuslaatu tuolla vehkeellä vaikuttaa erinomaiselta omasta mielestä, kunhan vaan ne oikeat asetukset löytää aina kullekkin osalle ja materiaalille. Tähän mennessä olen tulostellut vain laitteen mukana tulleella ABS filamentilla, mutta tuossa odottaa rullat valkoista PLA ja ABS filamenttia tulevia tulostuksia varten. Sitä kerrosmaista pintaa nuihin osiin kyllä jää melkein poikkeuksetta, mutta ei mitään sellaista mistä mallari ei selviäis.. Kovin tarkkoja yksityiskohtia en ole tuota saanut vielä tekemään, ja liekö ne tuolla hyvin onnistuiskaan, mutta hyviä osa-aihiota ja valmiita osiakin olen saanut onnistumaan vallan hyvin. Mutta näin vaikka yhteenvetona että jos 4-5 aftermarket öljytynnyrin hinnalla saa ostettua rullan filamenttia, ja siitä rullasta tulostaa rekkalastillisen nuita öljytynnyreitä, niin tulostin on haukkunut hintaansa jo melko hyvin.. Meneillään olevaan autotallidioraamaan oon tulostanut kitaravahvistinta, hyllyä, jerrykannua jne pientä.. Pitää tuo 3D piirtäminen opetella vielä paremmin. Resiinitulostimeen en vielä tohtinut näin alkuvaiheessa investoida, kun tosiaan nuo osien piirtämisetkin täytyy opetella ensin. Tuollasella ABS ja PLA materiaaleja tulostavalla on mielekkäämpi ehkä tulostella nuita harjoituskappaleita ja toki valmiita osiakin.. Hartsinvalamishommat olis hyvä kyllä opetella vielä tuohon rinnalle jos jotain isompia osamääriä tarvii tehä, niinku esimerkkinä mainitsemani öljytynnyrit, ei niitä nyt rekkalastillista kannattas alkaa tulostaan varmaan edes 1/24 scaalaan kun sen yhden tulostaminenkin vie jo aikansa ja siten tulostin on pois käytöstä muilta hommilta.

Vastaa Viestiin