Kysymys Metal transfer logoista

Keskustelua pienoismallien pintakäsittelystä - siirtokuvat, vahaus, kiillotus

Valvoja: FCMA Moderaattorit

base78
AirFix

Kysymys Metal transfer logoista

Viesti Kirjoittaja base78 » 16.11.2009 21.38

Eli kertokaa tyhmälle miten noi tollaset Metal transfer logot saa irti taustapaperistaan ja mallin pintaan, ennenkuin teen jotain peruuttamatonta.. :banghead:

Onko kuten siirtokuvat, eli vedellä vai..?
Base78 = Tuomas Paasivirta

Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viesti:

Re: Kysymys Metal transfer logoista

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 16.11.2009 22.00

Siis nehän ovat teknisesti ottaen metallisia, taustaltaan tarrapintaisia osia jotka eivät siis paljoa taivu. Taivuta taustapaperia niin transferin kulman pitäisi irrota paperista, sitten vaan ohutkärkistä pinsettiä väliin ja osasta kiinni. Pinseteillä transfer paikalleen, pinsetit välistä pois ja tarran paikalleen painelu.
Periaatteessa noin se menee.

Tervo
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 16.11.2009 22.18

Näissähän on kaksi suojapaperia, se takapuolta (ei ihan kirjaimellisesti!) suojaava paperi, ja päällä toi läpinäkyvä muovi. Itse olen arkista leikannut merkin irti molempien suojapaperien kanssa, sitten taustapaperi pois ja merkki oikeaan paikkaan mallin pintaan pinsettejä apuna käyttäen. Sen jälkeen merkin voi "hieroa", muoveineen, mallin pintaan esim. pumpulipuikolla. Tämän jälkeen on se jännin vaihe, kun tuo läpinäkyvä päällipuolen suojakalvo pitää saada irti. Jostain syystä ainakin näissä mun merkeissä toi päällipuoli on aina ollut todella kovassa, ja merkki tahtoo irrota mallin pinnasta. Varovasti vaan esim. askarteluveitsen terällä merkin reunaa irti suojamuovista, kyllä noi on kaikki onnistunut.
Pahimpia olen jälkeenpäin "liimannut" siveltimenkärjellä ja tuolla Johnssonin vahalla.
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

base78
AirFix

Viesti Kirjoittaja base78 » 16.11.2009 22.23

Jarkko Antikainen kirjoitti:Siis nehän ovat teknisesti ottaen metallisia, taustaltaan tarrapintaisia osia jotka eivät siis paljoa taivu. Taivuta taustapaperia niin transferin kulman pitäisi irrota paperista, sitten vaan ohutkärkistä pinsettiä väliin ja osasta kiinni. Pinseteillä transfer paikalleen, pinsetit välistä pois ja tarran paikalleen painelu.
Periaatteessa noin se menee.
Jep en ollut vaan varma onko tarra kun tuntui olevan niin tiukassa etten uskaltanut enää ronkkia vaan piti varmistaa.

Lähtihän se irti kun rohkeesti veitsellä avitti.
Base78 = Tuomas Paasivirta

Ville Jurvanen
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Ville Jurvanen » 17.11.2009 17.47

Tervon mainitsema tapa on juurikin ainakin minulle se oikein tapa. Varsinkin kun laittaa paikolleen pidempää tekstiä, niin läpinäkyvä kalvo on pakko olla paikoillaan, jotta kirjaimet tulevat linjaan.
Projektipöydällä:
Vaikka mitä?

Vastaa Viestiin