Bare Metal Foil ja lakka

Keskustelua pienoismallien pintakäsittelystä - siirtokuvat, vahaus, kiillotus

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Sami L
Heller
Viesti:

Bare Metal Foil ja lakka

Viesti Kirjoittaja Sami L » 15.05.2009 10.23

Viidentoista vuoden jälkeen olen aloittelemassa uudestaan pienoismallien rakentelua...

Haluaisin tietää kokemuksianne/tapojanne käyttää tuota foilia? Lähinnä siis sitä että missä vaiheessa se laitettaan, ennen vai jälkeen lakkauksen? Tarkoituksenani on käyttä lakkana Bilteman spraypullossa olevaa kirkaslakkaa. Vai olisiko tähän parempia ehdotuksia?

Tällä hetkellä lilluu Revellin 67' Coronetin kori toista kertaa putkimiehessä. Ensimmäisellä kerralla meni maalaus pilalle, kun en ymmärtänyt käyttää pohjamaalia. Luettuani tätä palstaa, pistin pohjamaalin ja maalasin uudestaan. Nyt toisella kertaa en ollut tyytyväinen kohtiin joissa piti olla "kormia" käytettyäni Revellin 99 maalia, ja nyt on siis tarkoitus kokeilla tuota foilia.

Nyt siis ennen kolmatta virhettä, ajattelin kysyä kokeneemmilta.

Kävin muutama viikko sitten Tietonikkarilla, ja tarkoitukseni oli kysellä kaikenlaista taivaan ja maan välillä, mutta erehdyksissäni otin reilu kaksi vuotiaan poikani mukaan. Ei ollut hirveästi mahdollisuuksia kysellä kun poika juoksenteli hyllyjen välissä huudellen "iskä, auto, auto, auto..."

asco
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asco » 15.05.2009 10.53

-Saman asian läpikäyneenä voin sanoa vain että tervetuloa. :) Itsekin pidin yli 10 vuoden tauon mutta minkäs teet, takaisin piti tulla jokunen vuosi sitten... Aikaa ei paljoa ole ollut mutta jotain aina saa tehtyä. ;)

Itse foilaan ensin, lakkaan sitten yli viimeisenä. Yleensä. Olen tehnyt toisinkin päin. Useampi lakkakerros häivyttää eron foilin ja maalin välillä jolloin ei erotu rajat, eikä myöskään tarvitse pelätä että foili irtoaisi kun se on lakan alla suojassa.

Revellin maalia, huokaus, itse olen lopettanut niiden käytön ihan kokonaan - ei ole mua varten. Humbrolin maalit on hiukan paksumpia ja tuntuu että siinä on enemmän maalia suhteessa ohentimeen verrattuna Revellin maaleihin... Lienee sama juttu kuin tuo folikin, makuasia, puolesta ja vastaan varmasti löytyy sanojia. :)
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Sami L
Heller
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami L » 15.05.2009 11.03

Ei siis foili reagoi mitenkään tuohon lakkaan, ei sumene tai lähde kupruilemaan?
Mietin tovin kumpaa maalia alkaisin käyttämään, Revelliä vai Humbrolia. Huomasin lähikaupassamme Prismassa Revellin maalit, ja ajattelin että parempi tyytyä niihin, kun tarvittaessa saan niitä nopeammin hankittua, kun joskus saatan olla hieman kärismätön (ei varmaankaan niin hyvä ominaisuus tässä harrastuksessa :) ) Tosin aika itsellänikin kortilla, joten sillä saa varmaan tuota kärsivällisyyttää...
Seitsemän oikein, ...kenossa. Sillä saa pienoismallin.

asco
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asco » 15.05.2009 11.11

Ei mulla oo ainakaan ollu mitään tuskaa noiden kanssa kumpaankaan suuntaan.

Väittäisinkö että kiilto jopa paranee eikä himmene niin helpolla kun kuultelee lakan alla...
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Petri Huhtala
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 15.05.2009 14.08

Mä laitan foilin ihan viimeiseksi, eli lakan päälle. Varsinkin kun on tarkoitus mallintaa kromilistaa tms. Ainahan niissä reunus on joten mielestäni se sopii malliinkin. Mallia pitää vain käsitellä hellemmin foilauksen jälkeen, niin ei tule ongelmia.

Tervo
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 15.05.2009 15.14

Petri Huhtala kirjoitti:Mä laitan foilin ihan viimeiseksi, eli lakan päälle. Varsinkin kun on tarkoitus mallintaa kromilistaa tms. Ainahan niissä reunus on joten mielestäni se sopii malliinkin. Mallia pitää vain käsitellä hellemmin foilauksen jälkeen, niin ei tule ongelmia.
Joo, näin minäkin olen toistaiseksi tehnyt, tosin paljon tuolla jenkkifoorumilla suositellaan myös päällelakkausta, juurikin tuon kiinnipysymisen varmistamiseksi. Vaikeeks vaan menee, jos kromilistan alle pitää vielä saada musta kumilista, joka ei saa olla kiiltävä.
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 15.05.2009 19.11

Laitan foilia vasta sitten kun olen korin maalannut ja lakannut ja kiillottanut, eli kun kori on foilipintoja lukuunottamatta muuten valmis. Hyvin on foili pysynyt kiinni.

Sami L
Heller
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami L » 19.05.2009 06.39

Kiitos vinkeistänne. Pitää ilmeisesti kokeilla molempia tapoja. Mietitytti vain tuo päälle lakkaus, että miten se foili siihen reagoi, siitä kun en löytänyt mistään tietoa, mutta nyt tuli sekin selväksi, Kiitos.
Seitsemän oikein, ...kenossa. Sillä saa pienoismallin.

pertti_jarla
Heller
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pertti_jarla » 23.07.2009 08.28

Kannattaa kokeilla myös matta- ja satiinilakkauksia folion päälle, tälleen saa hyvännäköisiä metallipintoja.

Vastaa Viestiin