Rekisterikilpien tulostaminen

Keskustelua pienoismallien pintakäsittelystä - siirtokuvat, vahaus, kiillotus

Valvoja: FCMA Moderaattorit

modilisti
AMT

Rekisterikilpien tulostaminen

Viesti Kirjoittaja modilisti » 11.01.2009 21.41

Hoksasin, että vanha ohjelma, jolla olen tulostellut rekisterikilpiä skaalaan, on häipynyt koneelta ilmeisesti jonkin käyttisremontin aikana.
Se oli kai joku valokuvan tulostus ohjelma, jolla saattoi skaalata leegion kuvia "thumbnail" matriisiksi A4-paperille.

Millä ohjelmilla ja millä asetuksilla jengi tulostelee kilpiä, jotta mitat tulee oikein?
Järkevää olisi myös sijoitella iso määrä kilpiä paperille samaan skaalaan, jotta säästyy aikaa ja paperia, vai?
Keep your eyes on the road /
and hands upon the wheel...

jpokki
AirFix

Viesti Kirjoittaja jpokki » 11.01.2009 22.09

Käytän CoreDraw 13 ja olen tehnyt oikean kilven mittojen mukaan pohjan, johon kirjoittelen aina sopivan rekkarin. Fonttina käytän TrueType-fonttia nimeltä Blue Highway, joka on hämmästyttävän lähellä suomalaista kilpifonttia. Näitä sitten kopioin tarvittavan määrän paperille ja tulostan. Kiiltävä valokuvapaperi on hyvä tulostusmateriaali, mutta seuraavat kilvet tulostan läpinäkyvälle siirtokuvakalvolle, jonka liimaan muotoon leikatun valkoisen heijastintarran päälle. Saas nähdä, mitä tulee...

modilisti
AMT

Viesti Kirjoittaja modilisti » 11.01.2009 23.14

Teet siis kilvet suoraan mittoihin 12 x 5 mm (noin) ja tulostat 1:1 skaalattuna printterille?

Itse olen tehnyt kilpiä netistä löytyvällä "Acme-license plate maker" sivun ohjelmalla (Jenkkikilvet) ja sitten ihan wordillä tai paintilla (suomalaiset).
Skaalaus on hoidettu vasta printtausvaiheessa, tuolla nyt hukkaan menneellä valokuvantulostusohjelmalla. En edes muista, oliko se HP:n, Canonin vai peräti Kodakin oheistuote...
Keep your eyes on the road /
and hands upon the wheel...

Ville Jurvanen
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Ville Jurvanen » 12.01.2009 09.37

Jos suomalaisia kilpiä olen tehnyt, olen hakenut kuvat www.kilvet.com sivuilta. Niiden kuvista yhdistän haluamani kilvet kuvaksi jonka tallennan. Sitten kuva wordiin ja skaalaus oikean kokoiseksi.
Wordiin tai vastaavaan on helppo kasata kuvia paljon ja on helppo myös skaalata ihan mihin kokoon vaan.
Projektipöydällä:
Vaikka mitä?

jpokki
AirFix

Viesti Kirjoittaja jpokki » 12.01.2009 12.38

modilisti kirjoitti:Teet siis kilvet suoraan mittoihin 12 x 5 mm (noin) ja tulostat 1:1 skaalattuna printterille?
Juu, eli Corel tulostaa millilleen sen kokoista mitä käsketään, jos piirrään esimerkiksi 9,9 mm pitkän viivan, se on myös tulostettuna 9,9 mm. Tämä helpottaa kaikenlaisessa pienoismalliaiheisessa tulostamisessa huomattavasti.

Vastaa Viestiin