Litkutusta

Keskustelua pienoismallien pintakäsittelystä - siirtokuvat, vahaus, kiillotus

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Juho Jaakkonen
Tamiya

Litkutusta

Viesti Kirjoittaja Juho Jaakkonen » 07.04.2008 23.54

Jooba joo. Tuli tänään kokeiltua litkutusta jo toista kertaa mallailuhistoriani aikana ja totesin että ei tuu mittään. Eka kerralla tuli, mutta se olikin panssarimalli. No asiaan, eli kokeilin litkutusta ensin Revellin kiiltävän mustan ja tärpätin yhdistelmällä. Sillä sain aikaan vain jotain kikkareista jälkeä sinne tänne. Osien kolosiin jäi ikäänkuin pieniä maalipaakkuja eikä tasaista pigmenttiä. Epäilen että maali ei ehkä ole ihan priimaa enää. Sitten kokeilin Tamiyan puolikiiltävällä ja Lasolilla, mutta se kuivui liian nopeasti jättäen rumat jäljet, jotka muistuttivat hieman vesitahroja paperilla. Eikä tätä yhdistelmää meinannut saada enää pinnasta irtikään. Kysymys kuuluukin, että millä maaleilla ja ohentimilla te kanssamallari olette saaneet aikaan hyviä varjostuksia litkuttamalla? Muistelen että täällä on ollut puhetta asiasta mutta en löytänyt pikaisella hakemisella yhtään sopivan oloista topickia.
Scale Model Custom's Alavieska
"Automotive bonsai"
Model is authentically detailed inside and out - bumper to bumper, top to bottom.

Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 08.04.2008 07.39

Itse olen käyttänyt Humbrolin satiinimustan ja tärpätin sekoitusta. Konehuoneessa ja kromiosissa. Tai no, oikeastaan jokapaikassa mihin on varjostuksia tarvinnut. Tai öljyroiskeita.

mikkod
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkod » 08.04.2008 07.59

Tamiyan maalit ja vesi :wink:
En pidä mitään minään.
BANDITS SIX O`CLOCK LOW!!!

Everything I like is either illegal, immoral, fattening, addictive, expensive or impossible
I like the TUNA here.
-Paul Walker 1973 - 2013

tvi
AirFix

Viesti Kirjoittaja tvi » 08.04.2008 08.10

Humbrol & tärpätti toimii

Jukka Kauppinen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Jukka Kauppinen » 08.04.2008 08.33

Sotilaskalustopuolella (jota itse pääasiassa rakennan..) vannotaan öljyvärien nimeen. Tärpätti on ihan toimiva ohenne näille.

Myös pinnan kiiltoasteella on merkitystä. Kiiltävälle pinnalle litkutettuna maali valuu tehokkaasti kaikkiin syvennyksiin, mutta saattaa jäädä "laikuiksi" muualle kuin uriin, joten huolellinen pyyhkiminen kannattaa tehdä. Öljyväreillä on tässäkin oma valttinsa, pitkä työskentelyaika.

Teen itse kaikki väripesut puolikiiltävälle pinnalle. Maali ei jää laikukkaaksi, mutta ei myöskään valu ihan yhtä tehokkaasti syvennyksiin. Jättää myös mukavaa pohjaa muiden likaefektien tekoon.

Mattapinnalla maali ei juurikaan valu syvennyksiin, vaan sävyttää kaikkialta mihin sitä on joutunut. Auton pohjassa ihan toimiva efekti.

Juho Jaakkonen
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Juho Jaakkonen » 08.04.2008 16.49

Kiitoksia vastanneille! Seuraavaksi pitääkin kokeilla Humbrol+tärpätti yhdistelmää. Pitää vaan hommata jostain sitä Humbrolin maalia. Myös tuo Tamiya+vesi päässee koetukseen.
Scale Model Custom's Alavieska
"Automotive bonsai"
Model is authentically detailed inside and out - bumper to bumper, top to bottom.

Bowtie
Tamiya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 08.04.2008 20.43

Humbrolin sekä Pactran mattamustaa olen minäkin käyttänyt, sekä öljyvärejä... Kiiltävällä en ole koskaan kokeillu litkuttaa, mutta uskaltaisin epäillä ettei onnistu. Mä olen huomannut että litkutuksessa toimii paremmin useampi ohut kerros kuin yksi paksu, niinkun maalauksessa yleensäkin.

Vauhtipahvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 08.04.2008 21.43

Humbrol + tärpätti. Eikä koskaan pelkkää mustaa. Mieluumminkin oikein tumman harmaata. Eri sävyisiä ruskeita ym ym. Montaa eri sävyä samoille alueille = elävämpi pinta.
Sen olen huomannut, että halpis tärpätit pääsääntöisesti aiheuttavat ongelmia. Ilmeisesti ovat tehty kierrätystärpätistä. Juu, keräävät sitäkin talteen maalaamoista ym.

Ja Revellin paakkuuntuminen tärpätin kanssa on enemmän sääntö, kuin poikkeus. :P

Vastaa Viestiin