Dekaali litkut?

Keskustelua pienoismallien pintakäsittelystä - siirtokuvat, vahaus, kiillotus

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Christian Lammervo
Heller

Dekaali litkut?

Viesti Kirjoittaja Christian Lammervo » 24.07.2006 11.42

Ostin tuossa vähän aikaa sitten Micro set ja Micro sol dekaali litkut joilla pitäisi saada dekaalin näyttämään aivan kuin se olisi maalattu. Näin ei kuitenkaan käynyt. Ensimmäisellä kerralla kokeilin laittaa maalipinnalle ensin Micro settiä jonka jälkeen laitoin dekaalin paikoilleen. Tämän jälkeen töpötteli paperilla ylimääräisen veden pois ja laitoin vielä yhden kerroksen Micro settiä dekaalin päälle. Annoin tämän kuivua hetkisen jonka jälkeen laitoin yhden kerroksen Micro solia vielä päälle. Lopputulos ei kylläkään ollut hintansa väärti. Dekaali näytti itse asiassa huonommalta kuin pelkän veden kanssa laitettu. Reunat olivat täynnä pienen pieniä ryppyjä :(

Toisella kerralla kokeilin jälleen laittaa Micro settiä maalipinnan päälle jonka jälkeen asettelin dekaalin paikoilleen. Töpöttelin paperilla ylimääräisen veden pois, mutta en sen jälkeen laittanutkaan Micro settiä niin kuin ensimmäisellä kerralla tein vaan siirryin suoraan Micro soliin.

Lopputuloksena oli täysin normaalin näköinen dekaali, mutta maalatulta se ei kyllä näyttänyt. Dekaalista pystyi selvästi vielä erottamaan reunat.

Mistä tämä johtuu? Mitä tein väärin, vai onko nuo 4€ per pullo maksaneet aineet pelkkää roskis kamaa?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Niko Niemi
Hasegawa

Viesti Kirjoittaja Niko Niemi » 24.07.2006 11.52

No ensinnäkin siirtokuvista pitää leikata nuo ylimääräiset kirkkaat reunat pois mahdollisimman tarkasti. Toiseksi, siirtokuvan erottaa kyllä tarkkaan katsoessa vaikka se olisi miten hyvin laitettu. Ainoa tapa häivyttää siirtokuva kokonaan maalipintaan on lakata koko malli siirtokuvien laittamisen jälkeen.

Noita samoja tuotteita olen itsekin käyttänyt ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Näiden tarkoitus on lähinnä pehmentää siirtokuvia, jotta ne saisi taipumaan paremmin monimutkaisiin (kahteen suuntaan kaareviin) muotoihin.

Enemmän tuolla:
http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?t=155

-Niko

Vastaa Viestiin