Venytetyt renkaat (vinkki) Kuvalinkit päivitetty!

Syveneekö harrastus? Keskustelua erilaisten rakenteluniksien ja -tekniikoiden käyttämisestä

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Ville Rehuttu
FCMA member 2018
Viestit: 444
Liittynyt: 15.11.2004 12.25
Paikkakunta: Toijala

Venytetyt renkaat (vinkki) Kuvalinkit päivitetty!

Viesti Kirjoittaja Ville Rehuttu » 16.08.2009 22.09

Tälläsen keksin tossa eräänä päivänä. Tai en tiedä keksinkö, mutta en oo muilla nähnyt :D Tällä keinolla saa tehtyä tuning miesten suosimat venytetyt kumit. Keino toimii kunnon sakemannilookkiin tai maltillisempaan venytykseen. Omasta mielestä pienellä venytyksellä saa moneen rengas/vanne yhdistelmää huomattavasti lisää realistisuutta. Kuvasarjassa vähän reilumpi venytys.

Hommaan vaaditaan: Umpikumirengas, terävä veitsi ja jotain muovi- tai metallilankaa.

1. Ensin viilletään renkaan sisäreunaan ura. Seinämän vahvuudeksi kannattaa jättää noin 1 mm, hiukan renkaasta riippuen. Seinämän vahvuuden on oltava tasapaksu, muuten renkaan kyljestä tulee muhkurainen. Ura viilletään mahdollisimman syvälle. Varottava kuitenkin, ettei mene läpi asti. (Kuvat 1 ja 2)

Kuva

Kuva

2. Renkaan sisälle laitetaan täyterinkula. Itse tein sen tinalangasta, koska se on helppoa muotoilla. Rinkulan vahvuus määrää venytyksen määrän. (Kuvat 3 ja 4)

Kuva

Kuva

3. Koko homma tehdään molemmille puolille ja homma on valmis. Reilulla venytyksellä vanne kannattaa asettaa hieman ulkonevasti, niin se näyttää realistisemmalta.

Kuva

4. Vasen toimenpiteen jälkeen ja oikea ennen. Kuvassa Fujimin rengas.

Kuva

Aoshiman renkaasta tuli mun mielestä vähän realistisempi.

Kuva

Ei kun venyttelemään :D
Viimeksi muokannut Ville Rehuttu, 24.11.2014 14.40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kim Elovainio
Fujimi
Viestit: 1109
Liittynyt: 05.11.2007 15.38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kim Elovainio » 17.08.2009 11.20

Kiitos ! :D Olinkin jo jonkin aikaa asiaa mietiskellyt, en vaan ollut muistanut kysyä. :)

Avatar
Ville Jurvanen
Tamiya
Viestit: 2631
Liittynyt: 25.11.2004 12.39
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Ville Jurvanen » 18.08.2009 16.51

Mahtavaa! Kiitos kaima. Venyttelemisiin.
Projektipöydällä:
Vaikka mitä?

Avatar
base78
AirFix
Viestit: 244
Liittynyt: 05.06.2006 21.07

Viesti Kirjoittaja base78 » 19.10.2009 23.56

Eli eikö niin että siis käytännössä vanne jää sisäreunastaan liian syvälle renkaaseen nähden koska siis kumia tavallaan levitetään niin vaatisi se leveämmän vanteen.
Jos käyttää saman sarjan kumia/vannetta niin vannehan pitäisi levittää varsinkin jos tekee saman kikan kumin molemmille puolille eikö vain?

Jos on kaposet kumit niin ne pitäis pingottaa "liian" leveille vanteille niinkun ne 1:1 mittakaavassakin tekevät jotta kumin reunat kääntyy.

Kuhan tässä järkeilen kun tota voisi Bemariprojektiin koittaa..

Avatar
Ville Rehuttu
FCMA member 2018
Viestit: 444
Liittynyt: 15.11.2004 12.25
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Ville Rehuttu » 21.10.2009 16.15

base78 kirjoitti:Eli eikö niin että siis käytännössä vanne jää sisäreunastaan liian syvälle renkaaseen nähden koska siis kumia tavallaan levitetään niin vaatisi se leveämmän vanteen.
Jos käyttää saman sarjan kumia/vannetta niin vannehan pitäisi levittää varsinkin jos tekee saman kikan kumin molemmille puolille eikö vain?

Jos on kaposet kumit niin ne pitäis pingottaa "liian" leveille vanteille niinkun ne 1:1 mittakaavassakin tekevät jotta kumin reunat kääntyy.

Kuhan tässä järkeilen kun tota voisi Bemariprojektiin koittaa..
Näinhän se menee useimmiten. Tuo kuvan vanne jäi ainakin 3 mm liian kapeaksi. Tälläsessä tapauksessa vannetta on hyvä levittää sisään päin, tai miksei vaikka uloskin päin. Levittäminen ei onneks oo kovin vaikeeta. Vannetta pystyy jatkamaan liimaamalla muovilevyn suikaleen tai ohutta neliö profiilista tankoa vanteen jatkeeksi.

Vanteista puheen ollen, ainakin Fujimin vanteissa on sisäreunassa semmonen reunus mikä on leikattava pois kumeja venytettäessä, muuten vannetta ei saa siirrettyä ulos päin. Kuvissa olevasta vanteesta sen näkee aika hyvin.

Markku Nikkanen
AirFix
Viestit: 655
Liittynyt: 25.10.2004 08.38
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Venytetyt renkaat (vinkki)

Viesti Kirjoittaja Markku Nikkanen » 22.07.2010 02.23

Loistava vinkki! Tätä tullaan käyttämään jatkossa!
Oo GT-R oO

VOLDUDE

Markku Nikkanen
AirFix
Viestit: 655
Liittynyt: 25.10.2004 08.38
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Venytetyt renkaat (vinkki)

Viesti Kirjoittaja Markku Nikkanen » 09.08.2010 09.59

Ottia tuota, milläköhän ton viillon saa muuten suoraan? Mulla ainakin tutisee sen verran pahasti räpylät, ettei saa suoraa ellei ole sapluunaa jota vasten viiltää. Hmm, käviskö esmes joku "varavanne" tms. ylijäämä rinkula?
Oo GT-R oO

VOLDUDE

Markku Nikkanen
AirFix
Viestit: 655
Liittynyt: 25.10.2004 08.38
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Venytetyt renkaat (vinkki)

Viesti Kirjoittaja Markku Nikkanen » 07.11.2012 09.35

Tuli ajankohtaiseksi tämä linkki, mutta kuvat ei näy? Voisko tämän päivittää, vai näkyykö muille?
Oo GT-R oO

VOLDUDE

Avatar
Kassu Laisi
AirFix
Viestit: 530
Liittynyt: 29.06.2010 19.00
Paikkakunta: Kouvola

Re: Venytetyt renkaat (vinkki)

Viesti Kirjoittaja Kassu Laisi » 23.12.2012 15.56

Eipä näy miullakaan! Toivon että tää päivitettäisiin!
Malleja kerääntyy, mutta ei valmistu!

Vastaa Viestiin