Valaminen

Syveneekö harrastus? Keskustelua erilaisten rakenteluniksien ja -tekniikoiden käyttämisestä

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
mikkod
Moderaattori
Viestit: 2702
Liittynyt: 23.11.2004 16.05
Paikkakunta: Suomi - Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkod » 13.03.2006 16.31

Mä en edes viitsi ruveta valamaan mitään, koska ketuilleen se menee kuitenkin. Annan suosion ammattilaiselle tavarat valettavaksi :mrgreen:
En pidä mitään minään.
BANDITS SIX O`CLOCK LOW!!!

Everything I like is either illegal, immoral, fattening, addictive, expensive or impossible
I like the TUNA here.
-Paul Walker 1973 - 2013

Henri Lehtinen
AirFix
Viestit: 548
Liittynyt: 17.02.2006 13.11

Viesti Kirjoittaja Henri Lehtinen » 14.01.2007 23.37

Lisää hölmöjä kysymyksiä:
Mites onkos tää valaminen "myrkyllistä"? Eli pitääkö olla jotain suojahanskoja käsissä? maskia päässä?

Ja mikä olis hyvää tavaraa valamiseen?

Olis hiukkase itellekki tarvetta valaa tavaroita. :mrgreen:

Avatar
Ville Jurvanen
Tamiya
Viestit: 2631
Liittynyt: 25.11.2004 12.39
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Ville Jurvanen » 15.01.2007 00.04

Kerran laitoin liikaa kovetetta hartsiin, niin rupesi ns. palamaan ts. kovettumaan liian nopeasti, josta tuli ikävä katku.
Projektipöydällä:
Vaikka mitä?

Avatar
Toni Jääskeläinen
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 31.10.2006 15.14
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 19.01.2007 17.06

Tuli tuossa mieleen, että valaisi pari moottoria (V8 Mustangin koneita). Mitenkä saisi tehtyä tuosta koneesta muotin(Millä aineella ja miten se hoituu)? Vissiin jossain lukee, mutta en itse ainakaan huomannut. Vissiinkin uretaania kannattaisi käyttää semmoisten osien kanssa joita ei halua kopioida? Esim jotain vahvareita, ilokaasupulloja, yms?
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Henri Lehtinen
AirFix
Viestit: 548
Liittynyt: 17.02.2006 13.11

Viesti Kirjoittaja Henri Lehtinen » 20.02.2007 17.37

Kysytääs varmistuksen vuoks viel tarvikkeista:
Vesiliukoista rasvaista vahaa.
Hartsia. Mikä hyvä merkki? Löytyiskö kevrasta? http://www.kevra.fi
Kovetetta. Mikä kovetteeksi? Löytyiskö tätäki kevrasta?

Marco Eränkö
AirFix
Viestit: 100
Liittynyt: 23.01.2007 18.15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Marco Eränkö » 20.02.2007 18.10

:D pitää koittaa joskus tota valamista :D
Viimeksi muokannut Marco Eränkö, 20.02.2007 18.13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Mr.Speed
AirFix
Viestit: 341
Liittynyt: 01.10.2004 01.52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mr.Speed » 20.02.2007 18.11

Tästä Topicista herää vaan kysymys, että onko mahdollista valaa itse 1:24/1:25 pienoismallin koko koria?

:shock: Ei hemmetti tuota Opelin 1900CIH moottoria. Alkoi mielenkiinto heräämän kummasti, kun löytyisi 1 kpl 1:1 Referenssi malleja missä on tuollainen motti. Koria tuohon ei tosin sitten mallina olekkaan.

Henri Lehtinen
AirFix
Viestit: 548
Liittynyt: 17.02.2006 13.11

Viesti Kirjoittaja Henri Lehtinen » 20.02.2007 18.32

Mr.Speed kirjoitti:Tästä Topicista herää vaan kysymys, että onko mahdollista valaa itse 1:24/1:25 pienoismallin koko koria?
Jepjep http://www.finslot.net/index.php?option ... &Itemid=71

Absolut
Revell
Viestit: 1493
Liittynyt: 01.11.2005 13.27
Paikkakunta: Ei mallailemassa ;)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Absolut » 20.02.2007 19.26

Mutta ei tuo korien tekemiseen ihan vimpanpäälle fiksua ole. Tulee ensinnäkin korille hintaa aika paljon, 40-45€ kamat mistä riittää hyvässä lykyssä kolmeen. Eli pelkälle korille tulee hintaa n. 15€.

Toisaalta jotain harvinaisempia superhaluttavia ääliökalliita koppiahan tuolla kopsailee jo ihan ilokseen.

Enempi kuitenkin mieltä osien (moottorit yms) koppaamiseen. Mutta kantsii myös muistaa et osa osistakaan ei onnistu kirveelläkään tuolla, tai ainakin osa pitää silpoa että siitä saa muotin, ja sitten valokset liimailla yhteen. Sama juttu siis kun tuossa linkin korissa. Esmes ovet on ihan sairaan paksut. Vanteita ois kanssa nasta koppailla, mutta ei tuokaan kovin iisiä olis.
Nyt halvalla ajanvietettä PITKÄKSI aikaa.
http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=8&t=10349

Avatar
modilisti
AMT
Viestit: 763
Liittynyt: 13.09.2005 13.56
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja modilisti » 01.12.2007 14.55

Eräs foorumilainen kysyi tästä valamisesta juuri aloittamani "Resin Rodent" projektin innoittamana. Ajattelin jatkaa ketjua vastaamalla kysymyksiin ja kertoilemalla kokeiluistani.

Pitää kuitenkin huomauttaa, että omat valuni ovat melkoista räpellystä varsinaiseen valamiseen verrattuna. Tiedän, että osa foorumin jäsenistä on hankkinut muottisilikonia ja tarkkuusvaluhartsia - olisi kiva kuulla heidän kokemuksistaan...

Muovailuvaha menetelmästä sen verran, että muotiksi sopii runsasvahainen, hienojakoinen ja sileä lasten muovailuvaha. Itse en ole tuota erikseen ostanut, vaan keräillyt nurkista lasteni jäljiltä unohtuneita möykkyjä.

Muottia tehtäessä vahan on oltava ihonlämpöistä ja hyvin muokattua, jotta se tunkeutuu mallin koloihin ja irtoaa yhtenäisenä. Isoon vahamöykkyyn on helpompi kopioida ja se on helpompi vetää irti mallista.

Kopioinnin jälkeen vahan voi laittaa vaikka puoleksi tunniksi jääkaappiin, jotta vaha kovettuu.

Veneharsiin laitetaan noin 2-5% kovetetta, joten pienten määrien tekeminen on jonkin verran hankalaa. Olen huomannut, että liika kovete vaikuttaa päinvastoin kuin luulisi: Hartsi ei kovetu, vaan jää nallekarkkimaiseksi hyytelöksi. Kun kovetetta on oikea määrä, hartsi alkaa kovettua noin 10 min kuluessa kovetteen lisäämisestä ja kovettuu läpi asti parissa tunnissa. Kannattaa kuitenkin odottaa esim. seuraavaan päivään, ennen muotin poistoa.

Vahamuotti rikkoutuu poistettaessa. Mitä parempaa vaha on, sen puhtaammin se irtoaa valusta. Kovettuneen kappaleen päältä vahan voi kaapia vaikka puutikulla ja pestä tärpätillä, saippualla ja lämpimällä vedellä.

Vaativin vaihe on osien reunoille ja takapintaan jäävän ylimääräisen materiaalin poistaminen, eli osien muotoilu käyttöä varten. Aineenpoisto on suoritettava hiomalla, käsin tai dremelillä. Kovettunut hartsi on erittäin haurasta ja ohut osa katkeaa äärimmäisen helposti.

Tuossa viimeisimmässä projektissa tuli tehtyä se virhe, että yrittää tehdä isoa ja monimutkaista rakennetta (katto). Teen sitä pienistä osista, joissa jokaisessa tulee pakostakin hieman muotovirheitä muotin vääntymisen takia. Kokonaisuus on sitten virheiden summa, hieman vinksahtanut, siis.
Keep your eyes on the road /
and hands upon the wheel...

Avatar
Markus Helenius
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 11.12.2005 21.42
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Markus Helenius » 02.12.2007 13.08

Itse valoin 5kpl akkuja tuossa viikko sitten epoksiliimasta.
Kuvassa näkyvä valkonen mötikkä sisätiloissa on valettua satsia.

Kuva
Tyylillä, ei taidolla!
Projektina:
#1 '66 Beetle

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: Valaminen

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 10.03.2011 09.34

Siis onko tuo venehartsi jotain litkumaista ainetta, eli että sen voi sekoittaa jossain astiassa ja sitten kaataa siihen muottiin? Ja mistä tuota venehartsia vois löytää?
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
modilisti
AMT
Viestit: 763
Liittynyt: 13.09.2005 13.56
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Valaminen

Viesti Kirjoittaja modilisti » 11.03.2011 19.26

"Venehartsi" on lasikuivun laminoinnissa käytettyä teollisuushartsia.
Se on viskositeetiltaan suurinpiirtein siirapin luokkaa.
Kovete on viskositeetiltaan kuin vettä.
Kun hartsiin lisää kovetteen (muistaakseni n.2%), hartsin visko laskee hieman prosessin lähtiessä käyntiin.
Kovettuminen alkaa parin minuutin sisällä joten hartsi on syytä sekoittaa ja kaataa muottiin ripeästi.

Ainetta saa varmaankin samoista paikoista kuin lasikuitumattoa ja muita laminointiin liittyviä tarvikkeita,
mutta pelkään, että pakkauskoko on tosi iso (5-20 litraa?) joten ei tule kyseeseen mallihommissa.
Itse olen ostanut hartsia omaan astiaan (lasiseen hillopurkkiin 3-4 dl) paikallisesta venetehtaasta,
jossa satun tuntemaan pari tyyppiä.
Keep your eyes on the road /
and hands upon the wheel...

Avatar
Jarmo Hanhela
Heller
Viestit: 56
Liittynyt: 28.10.2007 16.49

Re: Valaminen

Viesti Kirjoittaja Jarmo Hanhela » 11.03.2011 20.21

Biltemasta löytyy hartsia, sekä polyesteri- että epoksihartsia, eri kokoisissa astioissa. pienin polyesterihartsi tai olla puolen litran luokkaa, epoksi vähän pienempi. Polyesterihartsia oon käyttänyt lasikuituhommiin, ihan toimivaa tavaraa, haju vaan ihan kamala. Halpaa on myös, ja kovetetta just toi pari prosenttia.

Epoksihartsi on kalliimpaa, sitä(kin) on varastossa, en oo kokeillu vielä, siinä tais olla perusaineen ja kovettimen suhde luokkaa 1:1 tai 2:1. ei pitäisi kai haista niin pahasti.

Mitään en oo valanut, mutta hyvin yli jäänyt hartsi on kovettunut paakuksi sekotusastian pohjalle :lol:

Edit: Kattokaa ne sekotussuhteet kuitenkin purkin kyljestä eikä tästä viestistä, saattaa olla stetsonista vedetyt arvot :roll:

Avatar
asco
Moderaattori
Viestit: 2725
Liittynyt: 01.11.2005 02.00
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Valaminen

Viesti Kirjoittaja asco » 12.03.2011 00.10

Tarjoustalosta ostin litran purkin jotain hartsia, enkä sillä mitän oo vielä saanu onnistumaan... Liian vähän harjoitusta, ei siinä muu voi olla. Joskus kun on aikaa niin... :banghead:

Vastaavalla tökötillä joku oli tehnyt isompiakin juttuja, eli on vain käyttäjässä vika. Mutta siis saa litrankin purkissa. :)
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

SpWa
Revell
Viestit: 1464
Liittynyt: 26.06.2010 11.50

Re: Valaminen

Viesti Kirjoittaja SpWa » 12.03.2011 02.12

Bilteman 10 min hienotäyte 36-052 (9,99 €) on käypää tavaraa osien valamiseen. Jos minäkin mämmikourana saan periä ja vaihteistoja tehtyä muovailuvahamuotilla, niin pystyy siihen kuka tahansa. Haju on vaan infernaalinen.
232 CU.IN

AMC Rocks!

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Valaminen

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 12.03.2011 09.49


Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: Valaminen

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 12.03.2011 10.13

Lähinnä tuossa Bilteman hienotäytteessä, ei siinä mitään vikaa ole mutta tekis mieli kokeilla muitakin vaihtoehtoja niin saisi valettua vähän pienempiä osia... Kyllä tuolla täytteelläkin alkuun pääsee juu... 8)
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

SpWa
Revell
Viestit: 1464
Liittynyt: 26.06.2010 11.50

Re: Valaminen

Viesti Kirjoittaja SpWa » 23.03.2011 11.47

Epoksilla pystyy tekemään näppärästi pieniä osia. Monster miniin tuli valettua jäähdytin puhaltimineen muovailuvahamuotin avulla kahdessa osassa, jotka liimasin lopuksi epoksilla yhteen. Ei yhtä hieno kuin alkuperäinen osa, mutta menettelee.
232 CU.IN

AMC Rocks!

Avatar
modilisti
AMT
Viestit: 763
Liittynyt: 13.09.2005 13.56
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Valaminen

Viesti Kirjoittaja modilisti » 23.03.2011 22.49

V-M Kuurinmaa kirjoitti:Ja hajuton vaihtoehto...

http://www.perfect-scale.de/Resin/?XTCs ... cbb0fd162f

ja muottikama

http://www.perfect-scale.de/Silikon/?XT ... cbb0fd162f

t.vellu
Onkos kukaan kokeillut tätä perfect-scalen hartsia?
Pakkauskoko vaikuttaisi passelilta pienten osien valamiseen.
Keep your eyes on the road /
and hands upon the wheel...

jpokki
AirFix
Viestit: 336
Liittynyt: 24.01.2008 19.11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valaminen

Viesti Kirjoittaja jpokki » 23.03.2011 23.48

Minä olen, melkoisen mahtavaa ainetta:
http://www.pienoismallit.net/kirjoituks ... kkeli_281/
Kun humppa pääsee veriin, niin silloin hukka perii ja jalka polkee aina tahtia.

Avatar
modilisti
AMT
Viestit: 763
Liittynyt: 13.09.2005 13.56
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Valaminen

Viesti Kirjoittaja modilisti » 24.03.2011 12.09

Käyttökelpoisia ohjeita, Kiitos!

Taitaa olla aika viedä oma valamis-toiminta seuraavalle tasolle (take to the next level, fingelskaa)
Muovailuvahalla ja teollisuushartsilla puuhailu on ollut opettavaista, hauskaa ja suhteellisen edullista, mutta rajat tulivat jo vastaan ja hinku olisi tehdä monimutkaisempia osia sekä parempaa laatua.
Keep your eyes on the road /
and hands upon the wheel...

Avatar
V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018
Viestit: 777
Liittynyt: 07.02.2007 00.20
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Valaminen

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 25.03.2011 00.54

modilisti kirjoitti:
V-M Kuurinmaa kirjoitti:Ja hajuton vaihtoehto...

http://www.perfect-scale.de/Resin/?XTCs ... cbb0fd162f

ja muottikama

http://www.perfect-scale.de/Silikon/?XT ... cbb0fd162f

t.vellu
Onkos kukaan kokeillut tätä perfect-scalen hartsia?
Pakkauskoko vaikuttaisi passelilta pienten osien valamiseen.
jpokki kirjoitti:Minä olen, melkoisen mahtavaa ainetta:
http://www.pienoismallit.net/kirjoituks ... kkeli_281/
Pokin jutun perusteella tuli noita hommattua,hyvin toimii ja helppoa kuin mikä,kiitoksia!

Nyt on hakusessa kirkas kama lasikuituosien jäljittelemiseen,vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan t.vellu

Avatar
modilisti
AMT
Viestit: 763
Liittynyt: 13.09.2005 13.56
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Valaminen

Viesti Kirjoittaja modilisti » 30.03.2011 00.18

Tänä iltana tuli paketti Saksasta, Perfect Scale Modelbau GmbH: Kumit ja hartsi.
Hetihän sitä piti koettaa ja valaa muutaman pikkuosan muotit.
Silikoni(muottikumi) on todella laadukasta ja helpoa käsitellä - Suurkiitokset asiantuntevista neuvoista ja oikean aineen suosituksista J Pokille!

Tuli samalla aloitettua jo eka kaksipuoleinen muotti.
Nyt jatkokysymys:
Millä aineella pidän muottipuoliskot erillään, kun valan sen toisen puolen?
Jarkko A käytti teippiä ja decalfilmiä, joilla erotti sisä ja ulkomuotin mekaanisesti jo muotin valamisen aikana,
mutta umpinaisille pikkuosille se tekniikka ei ole mahdollinen.
Tarvitaan siis jotain "liukastetta" jolla kakkosvalu silikoni estetään tarttumasta jo kovettuneeseen ensimmäiseen muottipuoliskoon.
Jossain puhuttiin talkista, toisaalla silikonispraystä.
Kelpaako mekaanisten osien voiteluun tarkoitettu silikonispray?
Keep your eyes on the road /
and hands upon the wheel...

jpokki
AirFix
Viestit: 336
Liittynyt: 24.01.2008 19.11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valaminen

Viesti Kirjoittaja jpokki » 30.03.2011 05.15

Kaikkein paras aine tuohon on valkovaseliini. Sitä saa apteekista. Levitä sitä ohuehko kerros silikonimuotille ja vala toinen muotinpuolisko päälle. Ole tarkka levittämisessä, sillä silikoni tarttuu silikoniin hullun lailla... Sitten maailmalta löytyy valmistajien omia aineita, mutten ole huomannut niiden etuja valkovaseliiniin verraten.
Joskus kuulee suositeltavan ruokaöljyä, mutta omat kokemukseni osoittivat, että ruokaöljy "helmeytyy" eli muodostaa muottipuoliskoiden liitoskohtaan pisaramaisen pinnan. P.S. en lähtisi myöskään vaihtamaan tuota valkovaseliinia mihinkään Retinaxiin eli käyttäkää ihmis- eikä konekäyttöön tarkoitettua ainetta tässä... :thumbup:

Talkkia en ole kuullut käytettävän kuin sitten varsinaisessa valussa helpottamaan hartsin leviämistä muottiin. Tätä käytän aina itsekin. Silikonisprayta taas käytetään pikemminkin vanhentuneen muotin elvyttämiseen.
Kun humppa pääsee veriin, niin silloin hukka perii ja jalka polkee aina tahtia.

Vastaa Viestiin