Valaminen

Syveneekö harrastus? Keskustelua erilaisten rakenteluniksien ja -tekniikoiden käyttämisestä

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Absolut
Revell
Viestit: 1493
Liittynyt: 01.11.2005 13.27
Paikkakunta: Ei mallailemassa ;)
Viesti:

Valaminen

Viesti Kirjoittaja Absolut » 27.11.2005 20.06

Onko joku kokeillut valamista osien tekemiseen? Joskus olisi hyvä saada joko jostain osasta "varmuuskopio", tai muuten toinen kappale.

Onnistuisikohan esimerkiksi märällä hiekalla valaminen? Erittäin hienorakeisella hiekalla, mitähän voisi käyttää valumassana? Steariini? Tehdä liimasta ja valutangoista mäihä, joka kestäisi x+y vuotta kuivua? Senhän saisi tosin kaadettua useammassa kerroksessakin. Jokatapauksessa metallin sulattelemiseen en viitsisi alkaa.

Entäs erilaiset hartsit tms, eikös niistä tehdä ihan kaupallisestikin "juttuja". Yksi vaihtoehto ainakin tukevampien osien reproamiseen olisi kait "cuttlefish casting" tai "cuttlebone casting". Ehkäpä nyt olisi siis viisainta jos asiasta jotain tietävät avaisivat sanaiset arkkunsa!
Nyt halvalla ajanvietettä PITKÄKSI aikaa.
http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=8&t=10349

SuperSaloon
AirFix
Viestit: 116
Liittynyt: 18.03.2005 14.14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuperSaloon » 27.11.2005 21.21

En ite oo kokeillu tuota hartsivalamista, mutta tässä on hyvä ohjeistus ko. toimelle:

Osa 1.

Osa 2.

IPMS:n palstalta löytyy kans juttua:

IPMS

Noilla päässee alkuun... :thumbup:

t. Arto

Avatar
Mikko Sinkkonen
AirFix
Viestit: 210
Liittynyt: 06.08.2005 08.22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Mikko Sinkkonen » 28.11.2005 00.59

En jaksanut tuota IPMS:n juttua lukea kokonaan, mutta tuli vaan mieleen, että eikö tuohon valamiseen kelpaisi perinteinen valutanko+nesteliima mössö. Ja muotti kannattaa ainakin kuulopuheiden perusteella tehdä siihen suunnitellusta silikonista.

Absolut
Revell
Viestit: 1493
Liittynyt: 01.11.2005 13.27
Paikkakunta: Ei mallailemassa ;)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Absolut » 28.11.2005 12.02

SpeechMan kirjoitti:En jaksanut tuota IPMS:n juttua lukea kokonaan, mutta tuli vaan mieleen, että eikö tuohon valamiseen kelpaisi perinteinen valutanko+nesteliima mössö. Ja muotti kannattaa ainakin kuulopuheiden perusteella tehdä siihen suunnitellusta silikonista.
Itse mietin just tota nesteliima-valutanko-seosta, mutta käykö siinä esimerkiksi moottoreita valaessa kovettumisajat miten pitkiksi? Ja mihin kaikkiin aineisiin tuo seos tarttuu? Eli jääkö oikein kunnolla kiinni muottiin.
Nyt halvalla ajanvietettä PITKÄKSI aikaa.
http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=8&t=10349

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3130
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 29.11.2005 00.51

Styreeniä muokataan tehdastekoisesti lämmöllä ei liuottimilla. Kyllä sen saa sulamaan sopivaan liuottimeenkin, mutta kuivuessaan kutistuu. Ainakin isommat klöntit.

Avatar
modilisti
AMT
Viestit: 763
Liittynyt: 13.09.2005 13.56
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja modilisti » 29.11.2005 20.01

Olen valanut juuri kysymyksesi mukaisesti puuttuvia osia ja joitain kivoja tarvikkeita monistamalla. Käytän tavallista venehartsia. Ongelmia joskus ilmakuplien kanssa, mutta useampia valamalla ja parhaat valkkaamalla joskus onnistuukin.

Esim. tämän 34 pickupin maski, grilli ja konepellin sivut on tehty venehartsista:
http://public.fotki.com/modilisti/1934_ ... _0255.html
valmis:
http://public.fotki.com/modilisti/1934_ ... _0930.html

Kokeilemalla onnistuu!

Absolut
Revell
Viestit: 1493
Liittynyt: 01.11.2005 13.27
Paikkakunta: Ei mallailemassa ;)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Absolut » 29.11.2005 20.52

Vauhtipahvi kirjoitti:Styreeniä muokataan tehdastekoisesti lämmöllä ei liuottimilla. Kyllä sen saa sulamaan sopivaan liuottimeenkin, mutta kuivuessaan kutistuu. Ainakin isommat klöntit.
Niin tosiaan, toi kutistuminen kuivuessa taitaa tulla aika monellakin keinolla tehdessä ongelmaksi.

Paljos juotostinan/uudenvuodentinan sulamislämpötila on? Uudenvuoden tina parempi, juotostinassa nykyään lähes aina fluxia. Sulattaisi sopivassa astiassa tinaa, jolloin hiekkavalu voisi onnistuakin? Saisi ainakin massaa malleihin....

Eli oikeastaan nytten voitaisiinkin edetä hiekkavalumuotin tekemiseen; onko hiekalla jotain väliä, vai käykkö kaikki tarpeeksi hieno hiekka muotin tekoon? Miten varovasti sula metalli pitäisi saada kaadettua muottiin, 1:24 osissa ei oikein isoihin erheisiin ole varaa...

Eikös niin että homma alkaa kastellulla/kostutetulla hiekalla, johon painetaan haluttavalla kappaleella jälki. Seuraavaksi hiekan annetaan kuivua, mutta otetaanhan alkuperäinen kappale ennen odottamista poies? Kun hiekka on (täysin?) kuiva, voidaan metalli kaataa "kuoppaan"?

Silikonimuoteilla valaminen olisi kanssa mielenkiintoista, ja siinä pääsisi ilmeisesti aika tehokkaasti modilistin mainitsemista ilmakuplista eroon, mutta tarveaineiden määrä sai minut miettimään toisenkin kerran... Kaksikomponentti silikoni tai pari, irroitusaine, kaksi-komponentti hartsi, ja mitähän vielä. Tai eikait noita tietenkään niin kovin paljoa erilaisia ole, mutta jos tarpeet saisi lähikaupasta kohtuu rahalla, niin hommassa olisi jopa mieltäkin.
Nyt halvalla ajanvietettä PITKÄKSI aikaa.
http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=8&t=10349

Avatar
Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viestit: 3364
Liittynyt: 29.09.2004 18.02
Paikkakunta: Saari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 29.11.2005 21.06

Unohda tuo uuden vuoden tina... Se ei ole puhdasta tionaa vaan jotakin moskaa millä ei voi osia kunnolla valaa... Nimimerkillä kokemusta... Jos tionasta alat valaa niin köäyppä auto tarvike liikkeestä kori tinaa. Se on puhdasta tinaa ei hirveän kallista ja toimii tollases varsin hyvin.

Sitä voi sulatella esim töhöllö tai tinakauhas keittiös... En kyl suosittele vaimo/tyttöystävä/äiti ei saata tykätä... Mut oon sen ite hoitanu töhöllä. nuotiossa ja keittiös sillo ku äiti puoli on muualla... :mrgreen:
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3130
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 29.11.2005 23.06

Tinan kanssa löträtessä pitää muotin olla ehdottoman kuiva muuten sylkee kaiken silmille. nim tulipahan kokeiltua... 8)
Metallivaluun käytettävä hiekka on spesiaali kamaa. Muutenkin hiekasta jää aina röpelö pinta, eli vaatii lopuksi hionnan/koneistuksen.

Avatar
Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viestit: 3364
Liittynyt: 29.09.2004 18.02
Paikkakunta: Saari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 29.11.2005 23.19

Vauhtipahvi kirjoitti:Tinan kanssa löträtessä pitää muotin olla ehdottoman kuiva muuten sylkee kaiken silmille. nim tulipahan kokeiltua... 8)
ai siitäkö se johtuki...?? Mie luulin et se oli lämpötila erojen syytä... Eli mieki oon kokeillu... Onneks ei osunu silmään ku naamallekki lens kuumaa tinaa... Muistakaa tosiaan olla äärimmäisen varovaisia...
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

SuperSaloon
AirFix
Viestit: 116
Liittynyt: 18.03.2005 14.14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuperSaloon » 30.11.2005 09.38

Mikko Valkeapää kirjoitti:Unohda tuo uuden vuoden tina... Se ei ole puhdasta tionaa vaan jotakin moskaa millä ei voi osia kunnolla valaa... Nimimerkillä kokemusta... Jos tionasta alat valaa niin köäyppä auto tarvike liikkeestä kori tinaa. Se on puhdasta tinaa ei hirveän kallista ja toimii tollases varsin hyvin.
Eikös tuo koritina ole suurelta osaltaan lyijyä, kuten juotostinatkin, mutta ei kuitenkaan ole puhdasta tinaa (vrt. lead sled, ei tin sled :mrgreen: )? Tai eihän ne kohta enään ole, kiitos EU:n ja RoHS direktiivien, joka kieltää lyijyn käytön :screwy: :banghead: . Joka jamppa ostamaan kunnon juotostinoja, ennenkuin ne loppuu. Koritinat on kuulemma jo loppunu... :mrgreen: Kuinka olis se matsku, mistä nämä tinasotilaat valetaan ja samasta paikasta varmaan saa myös muottimateriaalia. Risteysasema.

Yksi tapa tehdä metallivaluja Välineistöä ei varmaankaan kannata hankkia yhtä valua varten :mrgreen:

Valussa, muotissa oleva kosteus höyrystyy silmänräpäyksessä ja syntyvä paine työntää sulan metallin ulos muotista. Eli kuivatkaa välineet ja muotit hyvin esim. hiustenkuivaajalla.

t. Arto

Absolut
Revell
Viestit: 1493
Liittynyt: 01.11.2005 13.27
Paikkakunta: Ei mallailemassa ;)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Absolut » 01.12.2005 11.10

Himassa pitäis muuten olla jossain jemmassa hopeatinaa, eli hopealla höystettyä fluxitonta juotetta. Sitä on vain sen verran vähän, ettei riitä kuin pieniin hommiin, mutta tinaa kirkkaamman sävyn ansiosta tota vois koklata johonkin pikkuhilppeisiin.
Nyt halvalla ajanvietettä PITKÄKSI aikaa.
http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=8&t=10349

Avatar
Ville Jurvanen
Tamiya
Viestit: 2631
Liittynyt: 25.11.2004 12.39
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Ville Jurvanen » 01.12.2005 12.03

http://www.scalewiki.com/wiki/index.php ... in_Casting
Tuota hommaa olisin halunnut kokeilla. Aineksia pitäs vaan jostain löytää.
Tai mitä toi "Car body repair fibre glass resin and hardner" on suomeks niin myyjät ymmärtää tiskillä. Kerran kyselin resiiniä niin kukaan ei tienny mistä puhuin. :)
Projektipöydällä:
Vaikka mitä?

Avatar
modilisti
AMT
Viestit: 763
Liittynyt: 13.09.2005 13.56
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja modilisti » 01.12.2005 12.37

Ville Jurvanen kirjoitti:http://www.scalewiki.com/wiki/index.php ... in_Casting
Tuota hommaa olisin halunnut kokeilla. Aineksia pitäs vaan jostain löytää.
Tai mitä toi "Car body repair fibre glass resin and hardner" on suomeks niin myyjät ymmärtää tiskillä. Kerran kyselin resiiniä niin kukaan ei tienny mistä puhuin. :)
Kas vain - saman menetelmän on siis keksinyt joku jenkkikin :D
Tätä työtapaa olen muutaman kerran esitellyt foorumin palstoillakin.
Tuo "fibre glass resin" on tavallista lasikuituhartsia, siis sitä kamaa,
jota veneentekijät käyttävät lasikuitukankaiden laminointiin ja
jota ei pitäisi käyttää autopeltien korjaukseen (pitää hitsata paikka!).

Avatar
Ville Jurvanen
Tamiya
Viestit: 2631
Liittynyt: 25.11.2004 12.39
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Ville Jurvanen » 01.12.2005 13.57

Eli onko lasikuituhartsi tota punasta litkua? Sillä pitäs tommosia pystyä tekeen. Pitää mennä sitä kyseleen. Tuo tapa vaikuttais hyvältä. Vaikkakin muutamia huonoja tulee ja ainoastaan kaksiuloitteiset muodot onnistuu. Parhaat voi aina valkata. Kyllä tulis paljonkin tota testailtua.
Projektipöydällä:
Vaikka mitä?

Avatar
modilisti
AMT
Viestit: 763
Liittynyt: 13.09.2005 13.56
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja modilisti » 01.12.2005 14.17

Hartsin väri riippuu valmistajasta ja tuotemerkistä. Itsekäyttämäni hartsi on vaalean sinistä, väri muuttuu vihertävän ruskeaksi kovetteen vaikutuksesta. Kovettunut hartsi on sitten kellanruskeaa läpikuultavaa.

Työvaiheista sen verran, että
1) muotin valmistuksessa kannattaa käyttää maalaisjärkeä ja kokeilla erilaisilla syvyyksillä. Osassa olisi hyvä olla jonkinlaista luonnollista "päästöä" (=kaltevuutta siten, että muotti aukeaa ulospäin).
2) Valaessa tärkeintä on välttää kuplia ja ilmasulkeumia muotin pohjalla
3) Isotöisin vaihe on valettujen osien puhdistus, purseenpoisto ja vapaan pinnan hiominen

Joskus olen kokeillut jopa kolmiulotteisten osien valamista kahdesta puoliskosta, silloin tuo kolmas työvaihe ratkaisee onnistumisen.

Avatar
Ville Jurvanen
Tamiya
Viestit: 2631
Liittynyt: 25.11.2004 12.39
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Ville Jurvanen » 01.12.2005 14.51

Vois kokeilla tota hommaa. Muotiksi ajattelin vesiliukosta muovailuvahaa niin kuin tossa ohjeessa.
Projektipöydällä:
Vaikka mitä?

Avatar
modilisti
AMT
Viestit: 763
Liittynyt: 13.09.2005 13.56
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja modilisti » 01.12.2005 15.53

Jep,
Kaikki muovailuvaha käy. Mitä rasvaisempi, sen parempi (malli osa irtoaa helpommin). Kuivunut hartsi kestää koviakin liuottimia, joten muottijäämien poisto on helppoa. Itse pesen valetut osat tärpätillä ennen hiontaa.

Absolut
Revell
Viestit: 1493
Liittynyt: 01.11.2005 13.27
Paikkakunta: Ei mallailemassa ;)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Absolut » 01.12.2005 20.33

Nony, toihan alkaa kuulostaa jo toteutettavalle. Ei muutakuin kauppaan vertailemaan muovailuvahojen rasvaprosentteja! :D
Nyt halvalla ajanvietettä PITKÄKSI aikaa.
http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=8&t=10349

Avatar
Ville Jurvanen
Tamiya
Viestit: 2631
Liittynyt: 25.11.2004 12.39
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Ville Jurvanen » 06.12.2005 00.20

Hyvinhän toi näytti onnistuvan. Koska Open GT:n mukana tuli toinenkin cih venttiilikoppa, päätin tehdä toisenkin lohkon. Öljypohjan voi ryövätä jostain, mutta vesipumppu pitää ite tehdä. Sitä en kuitenkaan vala. Voi olla että tosta hion pois startin, ja laitan paremman tilalle.
Kuva
Viimeksi muokannut Ville Jurvanen, 07.12.2005 11.35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Projektipöydällä:
Vaikka mitä?

Avatar
Ville Jurvanen
Tamiya
Viestit: 2631
Liittynyt: 25.11.2004 12.39
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Ville Jurvanen » 06.12.2005 00.58

Positiivisesti yllättyneetä lopputuloksesta, en malttanut olla kokeilematta lisää. Siispä laitoin RB26 koneen tulemaan. :shock:
Projektipöydällä:
Vaikka mitä?

Avatar
teyo
FCMA member 2018
Viestit: 877
Liittynyt: 11.04.2005 16.03
Paikkakunta: jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teyo » 06.12.2005 15.12

viimeksi valoin 32 fordin maskin josta tein hivenen paksumman kuin vakion. mielestäni ihan hyvä systeemi niin ei tarvitse koko sarjaa yhden osan takia hankkia ja jälkikin on ihan kelvollista.
tämä tuli 29 fordiin ja on kuvissa pohjamaalissa. itse huomasin että seosta tulee helposti tehtyä liikaa ja suurin osa menee hukkaan joten kannattaisi pitää suuremmat valusessiot kerralla. viimeistely vaiheet vievät paljon aikaa kun hiomista riittää.

ensin valoin osat ja sitten hioin, kittasin, hioin ja pohjamaalasin sekä lopuksi pintamaali. ritilään tuli pelkkä foilaus ja ohennettu mattamusta uriin.


Kuva

Kuva

Kuva
pienoismalleja www.elisanet.fi/teijon/models Purkaminen on rakentamista

Avatar
Ville Jurvanen
Tamiya
Viestit: 2631
Liittynyt: 25.11.2004 12.39
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Ville Jurvanen » 06.12.2005 15.50

Tuolta osat näyttää RB26DETT valun jälkeen. Paljon hiomista varsinkin kun tuli liikaa tavaraa kaadettua. Lohkoista tuli liian ohuita mutta 0,5 styreeniä väliin niin hyvä on. Laatikot on hyvän paksuisia. Venakopat ei ihan huippuluokkaa ole mutta kelpaavat. Taustalla alkuperäiset osat.
Imusarja, pakosarjat pitää tehdä itse. Niitä ei voi kopioida hyvin. Mutta ne kuin myös öljypohja riippuvat autosta mihin tulevat.
Kuva

Seuraavaksi sitten 13B from RX-7 :D
Viimeksi muokannut Ville Jurvanen, 07.12.2005 11.36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Projektipöydällä:
Vaikka mitä?

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3130
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 06.12.2005 22.54

Tuossa muutama tekele muottisilikonilla ja 2K-uretaanilla 8)

Absolut
Revell
Viestit: 1493
Liittynyt: 01.11.2005 13.27
Paikkakunta: Ei mallailemassa ;)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Absolut » 07.12.2005 09.51

Vauhtipahvi kirjoitti:Tuossa muutama tekele muottisilikonilla ja 2K-uretaanilla 8)
Perskeles, en ensin huomannutkaan tulitikkua siinä... Aika kohtalaisen pikkutarkkaa näyttäis tekevän...
Nyt halvalla ajanvietettä PITKÄKSI aikaa.
http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=8&t=10349

Vastaa Viestiin