Tee-se-itse gangsterilippa

Syveneekö harrastus? Keskustelua erilaisten rakenteluniksien ja -tekniikoiden käyttämisestä

Valvoja: FCMA Moderaattorit

modilisti
AMT

Tee-se-itse gangsterilippa

Viesti Kirjoittaja modilisti » 27.11.2011 21.13

Ajatus oli laittaa aurinkolippa AMT 1951 Chevrolet fleetline otsalle, syystä että tämän mallin tuulilasi on liian korkea ja reunan muotokin väärä.
Sovitin otsalle Galaxie Aerosedan sarjan lippaa, mutta se on liian kapea 1951 koriin.
Toinen mahdollisuus oli AMT 1950 Pick-upin realistisen oloinen Fenton-lippa, mutta sen nuolikulma oli liian jyrkkä henkilöauton kattoon.

Siispä piti tehdä sopiva.
Otin mallin Aerosedanin lipasta ja hahmottelin mittasuhteet viivottimella paperille.
Kuva
Kuvion "kärkiväli" laidasta laitaan on 60mm. "Syvyys" on 15mm ja lipan siiven leveys 10mm.
Kärkikulman määräävän kolmion kateettien mitat ovat siis 5mm ja 30mm.

Tästä sitten 2 kpl suunnikkaita, jotka leikataan esim. 1mm paksusta stryreenilevystä ja liimataan yhteen.
Samalla saa "siipien" välille katon muotoon soveltuvan kulman kahdessa suunnassa.

Lippa katkaistaan sopivaan kokonaisleveyteen katon mukaan.
Homman hauskin osa on hioa lipan profiili ja nurkat realistiseen muotoon.
Lipan päälle keskelle on liimattava keskiosaa kuvaava osa hyvin ohuesta stryreeniarkista. Se taipuu muotoon nesteliiman pehmentämänä.
Vielä keskisauman kohdalle n.0.7mm leveä listasoiro keskilistaa kuvaamaan.
Kuva

Fenton lipan kiinnityskappaleet ovat tunnusomaiset. AMT 1950 pick-up sarjassa ne ovat oikean muotoiset ja kokoiset.
Tein niistä hartsikopiot. Noiden kiinnittimien hiominen käytökelpoiseksi ja kiinnittäminen oikeaan asentoon oli homman ikävin osuus.
Kuva

Maalasin lipan Humbrolin mattavihreällä (sävy vastaa oikean Fenton-lipan alapinnan "heijastamattoman mattamaalin" sävyä,
mutta tässä tapauksessa sävy oli pakkovalinta, koska valmiin letukan pinta oli jo aiemmin maalattu tähän sävyyn.
Kuva
Tässä tapauksessa maalaus ei ihan onnistunut, koska lakkasin mattamaalin revellin #1 lakalla - ainoastaan tätä sotkua sattui olemaan kaapissa tänään.
Pinnasta tuli appelsiinimainen...
Kuva

Lopuksi keskilistan foilaus ja lipan kiinnitys krystal klear litkun avulla letukan otsalle.
Kuva

Näillä tempuilla voi istuvan lipan tekaista miltei mihin tahansa malliin.

Kuva

After market lippojen kulta-aikaa jenkeissä olivat 30-, 40- ja 50-luvut.
Pick-upeissa ja vaneissa niitä näkee vielä nykyautoissakin.
Keep your eyes on the road /
and hands upon the wheel...

Juuso Pöllänen
Tamiya

Re: Tee-se-itse gangsterilippa

Viesti Kirjoittaja Juuso Pöllänen » 27.11.2011 21.48

Tämä kasvatti entisestään halua ostaa joku vanha chevy
:thumbup:
Mitä hitaammin tippuu,sen parempaa tulee

Janne Herajärvi
Tamiya

Re: Tee-se-itse gangsterilippa

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 28.11.2011 16.18

Hyvä ohjeistus, jotain samantyyppistä vois väkästellä tuohon Revellin 48 Fordiin jahka sen aloittaa... :thumbup:

Vastaa Viestiin