Johan/AMT 72 Torinon muuttaminen vakioksi

Syveneekö harrastus? Keskustelua erilaisten rakenteluniksien ja -tekniikoiden käyttämisestä

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viestit: 3363
Liittynyt: 29.09.2004 18.02
Paikkakunta: Saari
Viesti:

Johan/AMT 72 Torinon muuttaminen vakioksi

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 14.11.2011 18.14

Olisi tarkoitus muuttaa Johanin/AMT:n tekemä 1972 Torinon Nascar versio vähän lähemmäksi vakiota. Mistähän tuohon projektiin kannattaisi lähteä hakemaan sisusta kaukaloa? AMT:n ja Monogramin 69 Torinot voi unohtaa kun ne on jo tullut testattua ja niistä ei kaukalot käy sinne päinkään. Mitenköhän revelin 70 Torinon sisusta kävisi liekkö kukaan kokeillut? Siitä voisi saada ainekin alustan?

Modelhaussilla on 71 torinon sisustaa onkohan se sopiva? Kun ei viitsisi tilata vain kokeillaakseen.

Promojakin on joku joskus näköjään tehnyt mutta ne ovat sen verta tyyriitä että ei viitsisi enää semmoista hommata. Liekköhän joku semmosen sisustasta tehnyt resiini kopiota?
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Avatar
fender
AirFix
Viestit: 688
Liittynyt: 07.01.2007 12.34
Paikkakunta: kajaani

Re: Johan/AMT 72 Torinon muuttaminen vakioksi

Viesti Kirjoittaja fender » 14.11.2011 19.10

Katselin noi Revellin 70 Cobran ja GT Torinon sisustat. Ei oikein ole sopiva semmoisenaan. Pituuskin jää vajaaksi ja kojelaudan perusmuoto poikkeaa aika tavalla yksityiskohdista puhumattakaan. Myös verhoilun kuvioinnit poikkeaa molemmissa täysin. Ratti sattuu aika hyvin, mutta pieni lohtu.Myöskään Missing Linkin hartsinen 70 Mercury Cyclonen sisusta ei käy. Todennäköisesti Modelhausin 71 Torinon sisusta ei ole oikeanlainen sekään, sillä 70-71 Torino ja Cyclone jakaa saman peruskorin ja 72 tuli uusi koppa. Muuten kai tuo Revellin 70 olisi hyvä luovuttaja? Hyvä alusta ja konehuone. Voimalinjasta en oikein tiedä varmaksi. Oliko isolohko jo mennyttä Torinossa 72?

En tosin tiedä näin oikeaan autoon vertaamatta, onko Johanin snapparin ja promon sisusta oikein sekään, vaikka se tuohon 72 koriiin tietysti istuu tarkoitettuna. 72:sen Torinon mallin vakiosisusta on perinteisen simpeli toteutus. Kaikki penkit on yhtäpalaa sisuskaukalon kanssa. Vain kojelauta ja ratti on eriliset osat.Tosin kaukalon syvyys on tällä kertaa aika kohdallaan.

Oletkos kysynyt Motor City resin pajan Jeff Ballardilta vosiko hän myydä erikseen valamansa 72 Torinon sisustaa. Korimalli on pystymmällä takalasilla oleva versio, mutta voisi olla silti helpoin lähtökohta? Minulle hänen palvelunsa on pelannut loistavasti ja näin ohimennen voisin suositella hänen 66 Barracudan sarjaansa täysin.
"Paradise road"

Avatar
Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viestit: 3363
Liittynyt: 29.09.2004 18.02
Paikkakunta: Saari
Viesti:

Re: Johan/AMT 72 Torinon muuttaminen vakioksi

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 14.11.2011 21.08

Tarkotuksena ei nyt oo ihan tehas vakiota tehä vaan katu auto. Eli sisustan kuvionnilla ei sinällään ole miule kauheen suurta merkitystä, kunhan ois vaan mahollisiman sopiva leveydeltään ja malliltaan et kävis suurin piirtein paikalleen. Olikos ne revelin Torinojen sisustat muuten tuohon käypäsiä kun liian lyhyitä? Oisko niistä miten iso homma saada sopiva noin koon puolesta? Sais vaan sit kätevästi kaiken samasta paktista jos alustankin tuommosesta lainais.

MCR on kyl unohtunu ihan täysin et silläkin tätä autoa on, varmaan nuo on tästä korista muokattuja että ne vois vaikka koon puolesta sopiakkin. Ja osat vois olla jopa hyvä laatusia jos ovat yhtään samaa tasoa kun saman firman Valiant joka oli valultaan kyllä kans erittäin hyvä.
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Avatar
fender
AirFix
Viestit: 688
Liittynyt: 07.01.2007 12.34
Paikkakunta: kajaani

Re: Johan/AMT 72 Torinon muuttaminen vakioksi

Viesti Kirjoittaja fender » 14.11.2011 22.19

Ei tuo sisustan perusmitoitus kauhean kaukana ole. Revellin Torinoiden sisustat on moniosaisia irralisine sivuverhoiluineen, joten pienet leveysmuutokset on suht helppo sovittaa. Molemmissa (70 vs.72) vyötärölinja nousee takaikkunaa kohti samankaltaisesti. 72:sen ovet on mallissa monta milliä pitemmät ja kojelauta on "syvempi" päällisen kohdalta sekä pyöreillä mittareilla oleva joten pientä muovilevyjumppaa ja kaivertelua ym tiedossa. Myös hattuhyllyä joutunee jatkamaan, vaikka samanmuotoinen onkin. 72:sen vakiokojelauta olisi jo suuri helpotus työmäärän suhteen. Loppu sisusta ei ole niinkään paha rasti, jos verhoilukuvio ei ole oleellinen. Harmillisesti Revellin promodeler 70 GT Torino on jo melkoisen hankalasti löydettävissä ja hinnakaskin. GT:ssä on ainakin omasta mielestä huomattavasti Cobraa tyylikkäämpi sisustateema. Uusintajulkaisua odotellessa...

Alusta ei ihan heittämällä käy, sillä 70 akseliväli on arviolta 4mm pidempi. Jos tuota Johanin yksiosaista alustaa on uskominen, poikkeaa 72:sen alusta täysin varhaisempien vuosimallien etu- ja taka-apurunko tyylisestä ratkaisusta. Silmämäärin toteutus muistuttaa eniten GM:n runkojärjestelyä runkopalkkien ollessa kynnyskoteloiden vieressä täysimittaisina. Pikaisella silmämääräisellä sovittelulla lähimmäksi sattuu sekä mittojensa, että ulkönäön puolesta GM mid-size muskeliautojen alustalevy. Esimerkkinä Revell 66 GTO tai AMT 69 Olds. Etuakselisto on tietysti Torinossa Fordille tyypillinen ratkaisu.

Itse tyytyisin Johanin vaatimattomaan alustaan. Tuolla on ainakin helppo saada "stance" oikeaksi metalliakseleineen. Noita hyllymalleja tulee harvoin säilytettyä pohja ylöspäin, joten keskittymällä vaan näkyvään tuollaisen työlään palapelin saattaisi saada joskus valmiiksikin?
"Paradise road"

Vastaa Viestiin