Maalaamisesta, maaleista ja tarkemmin niiden ohentamisesta

Keskustelua maalien ominaisuuksista ja käytettävistä maalaustekniikoista

Valvoja: FCMA Moderaattorit

SilverBlue
Heller

Maalaamisesta, maaleista ja tarkemmin niiden ohentamisesta

Viesti Kirjoittaja SilverBlue » 10.01.2011 01.24

Asia on varmasti monelle muullekin näinä päivinä akuutti, ainakaan itse en löytänyt vastausta nopeahkolla silmäilyllä sivustolta "valmiina".
Eli lyhyesti, hallussani on paljon erityyppisiä, vuosien varrella hankittuja "hobby" -maaleja, ja nyt vuosien tauon jälkeen on taas mahdollisuus säännöllisempään ruiskumaalaukseen. Yllätys yllätys mainitun vuosien tauon jälkeen ei näitä maaleja enää "löydykään" mistään, ja siten ei myöskään aikoinaan samasta paikasta hankittuja merkki-/tyyppikohtaisia ohentimia.
Eli mikä olisi paras ja lähinnä vastaavin, normi rautakaupan vaihtoehto seuraavien maalityyppien ohentamiseen ruiskukäyttöön:

-Tamiya akryylit, (vesi soveltuu puhdistukseen, mutta en ainakaan itse ole saanut sekoittumaan värikupissa ohennusvaiheessa)

-Humbrol "enamel" -(öljy)maalit (ja onko näissä uusissa ja "vanhoissa" eroa koostumuksessa/parhaiten soveltuvassa ohentimessa juuri ohennustarkoitukseen?)

-Revell "enamel" -(öljy)maalit.

Mainittuja Humbrol ja Revell -öljymaaleja olen kokeillut ohentaa luonnollisesti tärpätillä. Jostain syystä ongelmia on ollut juoksevuuden, peittävyyden/tasoittumisen kanssa jopa samalla sekoitussuhteella. Onko merkitystä suuntaan tai toiseen, onko käytettävä ohennustärpätti "mineraali"- vai "ei-mineraali" -tärpättiä?
Parhaisiin tuloksiin olen päässyt Revell -maaleilla ja saman merkkisellä ohentimella. Niinkuin sanottua ei ko.ohenninta enää tältä "kylältä" saa.
Soveltuuko automaaleille tarkoitettu (akryylikovetteiden kanssa yhteensopiva), automaalikaupassa litran peltikannussa myytävä "tinneri" mainituille "emali"-öljymaaleille? Mikäli niin, tarvittaneen luonnollisesti autokäyttöön tarkoitettu pohjamaali estämään muovin liukeneminen.
Vastauksista/ hyvistä ideoista kiitokset jo etukäteen.
-Sauli

Tervo
AMT
Viesti:

Re: Maalaamisesta, maaleista ja tarkemmin niiden ohentamises

Viesti Kirjoittaja Tervo » 10.01.2011 09.53

Tämä on taas niitä ikuisuuskysymyksiä, joihin vastauksia todennäköisesti tulee laidasta laitaan, omien mieltymysten mukaan :D

Itse ohennan Tamiyan akryylit Tamiyan omalla, akryylikäyttöön tehdyllä ohenteella. Jotkut kehuvat, että parempi tulos tulee sillä keltakorkkisella (ei-akryylikäyttöön tehdyllä) ohenteella, ei omia kokemuksia. Toiset taas käyttävät vesi/alkoholi/pesuaineyhdistelmiä (joko sinolia tai tuulilasinpesunestettä), itse aikoinaan noilla myös ohennellut, mutta aina palannut Tamiyan omaan ohenteeseen.

Humbrolia ja Revelliä (lakkoja lukuunottamatta), olen nykyään ohentanut ihan mineraalitärpätillä, ainakin itsellä on toiminut. Toiset käyttävät noita Tikkurilan ruiskuohenteita (Diccoa ja mitä niitä onkaan). Revellin lakkaa en ole ruiskusta saanut ulos muuta kuin Revellin omalla ohenteella ohennettuna, muilla tullut hämäkinseittinä ulos. Sama ongelma on ollut noiden Humrolin "isoissa" lasipurkeissa olevan lakan kanssa, se pikkupurkissa oleva ohentuu tärpätillä (sitä ei vaan tule käytettyä, se kun on jo heti levityksen jälkeen kellahtavaa, ei sovi ainakaan valkoisen päälle).

Pohjamaalina itse käytän Mipan autokäyttöön tehtyä primeriä, ohennus Mipan omalla (2K-käyttöön tehdyllä) ohentimella.

Mulla ei ole millään näistä kokeiluista ollut muovin sulamisen kanssa ongelmia, maalikerros on ruiskulla säädeltävissä ihan eri tavalla kuin paukkupulloilla. Paukkupulloissa ohenteena taitaa olla enimmäkseen xyleeni, ja noi kyllä herkästi syö muovin, jopa vielä pohjamaalin läpi.
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Petri Huhtala
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 10.01.2011 10.26

Tamiyan keltakorkkinen toimii loistavasti. Tamiyaa voi ohentaa myös tinnerillä, mutta nykyistä Diccoa en ole kokeillut ohentamiseen. Lidl myi jossain vaiheessa Baufix yleisohennetta joka ilmeisesti toimii hyvin erilaisten maalien kanssa. Sitä en ole ohentamiseen testannut vaikka sitä hyllyssä onkin, mutta puhdistuksessa tuntuu olevan hieman tehokkaampi kuin Dicco. Tamiyalta löytyy myös Emaliohenne (sininenkorkki) joka toimii ainakin Humbrolin kansssa kivasti, Revelliin en ole kokeillut.

V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 10.01.2011 12.58

Tamiyan akryyleille käytän Lasolia,toimii myös mikä tahansa kirkas lantraamaton ETANOLI pohjainen lasipesuneste.
Painotan vielä että ETANONI,ei missään tapauksessa metanoli pohjaisia ,muuten saattaa harrastus vaihtua rottinkitöihin.

Tamiyan ,Humrolin ja Revelin emaleissa käytän tavallista mineraalitärpättiä. Tosin yritän välttää Revellin maaleja
aina kun voin.

RTV:n tinneriä ruiskun yleis puhdistukseen pari kertaa vuodessa,muuten ruiskun puhdistus juuri käytetyn maalin ohenteella.

t.vellu

Petri Huhtala
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 10.01.2011 15.13

Tuota etanolia ei todellakaan kannata mennä sekoittamaan metanoliin joka on myrkkyä. Molempia nimittäin on saatavilla auton lasinpesunesteenä ja tuo myrkky metanoli on ilmeisesti halvempi aine joka tekee siitä myös yleisemmän kauppatavaran. Etiketissä eron huomaa myös merkinnöistä, Metanolissa on pääkallonkuva merkkinä myrkystä ja etanolissa liekki merkkinä tulenarkuudesta. Toinen asia mistä aineet erottaa toisistaan on haju, myrkky metanoli ei haise kun taas turvallinen etanoli haisee alkoholille. Molemmathan ovat alkoholia, toinen vain sattuu olemaan myrkkyä. Ruokalusikallinen (15ml) metanolia aiheuttaa sokeuden, vähän lisää ja seurauksena on matka taivaallisiin mallailuporukoihin. Ennen EU:ta metanolin myyminen oli kiellettyä ja sekoittamis vaaraa ei ollut.
Olkaa siis tarkkana niiden lasinpesuaineiden kanssa!
Itse en laita metanolia enää edes autoon.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Metanoli
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010050 ... 8_uu.shtml

fender
AirFix

Viesti Kirjoittaja fender » 10.01.2011 18.35

Humbrolia ja Revelliä olen ohennellut kummankin omilla ohentimilla. Toimivat. Lakkabensiini tai mineraalitärpätti on "hidas" ohenne, jonka haihtuminen kestää pitkään, joten vähänkän liikaa ohennettuna maali keräytyy notkelmiin, valuu jne. Toisaalta kiiltävä maali tasoittuu hyvin pitkän haihtumisajan vuoksi. Tällä joutuu pakostakin hunnuttelemaan kerroksia ja on varottava ruiskuttamasta liikaa.
Moottoreita, akselistoja pakoputkistoja ym vastaavaa pienempää monimuotoista palikkaa ruiskuttaessa olen ohentanut tikkurilan ruiskuohenteella em. emalimaaleilla maalatessa. Nopeana ohentimena valumien vaara on pieni ja esim lohkojen röpelöinen valurautapinta säilyy hyvin eikä maali juokse pois terävistä kulmista. Koska osat on suhteelisen pieniä pinnat saa kunnolla märäksi, eikä appelsiinipintaa synny. Sitävastoin koreja maalatessa joillakin maaleilla ruiskuohenne on ollut minulle liiankin nopea. Pinta ei oikene vaan jää helposti appelsiinimaiseksi.
"Paradise road"

Vastaa Viestiin