Hyvä lakka?

Keskustelua maalien ominaisuuksista ja käytettävistä maalaustekniikoista

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Jarmo Hanhela
Heller

Hyvä lakka?

Viesti Kirjoittaja Jarmo Hanhela » 01.01.2011 13.54

Pitäis löytää joku hyvä lakka kynäruiskukäyttöön, kun spraypullojen on-off -toiminta kyllästyttää. Käytän maaleina Auto Aireja. Olisi suotavaa, että lakkaa saa pääkaupunkiseudun lähistöltä, tai hyvin toimivasta nettikaupasta, ulkomaisetkin käy. Mieluummin akryyli, mutta jos ominaisuudet on parempia, niin liuotinohenteisetkin käy, enkä sulje 2 komponenttitavaraakaan pois.

Jos siis on hyviä (tai huonoja) kokemuksia, niin kertokaa.

Tervo
AMT
Viesti:

Re: Hyvä lakka?

Viesti Kirjoittaja Tervo » 01.01.2011 15.34

Stirwelliltä haet noi AutoAirit, Tuusulasta? Noilla on myös Mipan tuotteet, itse käytän Mipan 2K-lakkaa, ja olen siihen tyytyväinen. Ainut haitta on noi pakkauskoot, pienoismallikäyttöön vähän isoja. Ulkomailta (esim Hiroboylta) en lähtisi lakkaa tilaamaan, litrahinta on kuitenkin melkoinen.
AutoAir maalit ovat yhteensopivia minkä tahansa uretaanipohjaisen autolakan kanssa. Vesiohenteisista akryylilakoista ei mulla ole kokemuksia (korimaalauksen osalta), Mipalla on/on tulossa joku tällainen, ongelmia ilmeisesti on kuitenkin ollut säänkeston kanssa.
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Juha Pirilä
AMT

Viesti Kirjoittaja Juha Pirilä » 01.01.2011 15.39

Itse käytän nykyään Zeron 2K-lakkaa. Eikä se hinta nyt niin älytön ole, sillä tuo 13€ pakkaus kyllä on aika riittoisa. Tähän mennessä on tullut lakattua 5 koria + paljon pieniä osia siiinä samallla, ja silti tavaraa on vielä noin puolet jäljellä. Ohenninta vaan vaatii enemmmän kun suositellaa. Pienellä harjoittelulla saa aivan mahtavan lakkapinnan jos haluaa. KLIK
TheJuippi in da haus

http://s374.photobucket.com/albums/oo187/juhis--/

--> Facebook: JP-Custom's

Pekka Heikkilä
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 01.01.2011 16.29

Komppaan Tervoa ja Juhaa. 2K-lakkalla saa pienen harjoittelun jälkeen loistavan kiillon. Onko se sitten Zeron lakkaa vai paikallisesta autoliikkeestä ostettu, on omasta mieltymyksestä kiinni. Itse olen hankkinut Zeron lakkaa Hiroboylta kätevissä pulloissa.

Toki muitakin hyviä lakkoja löytyy, jos 2K-lakkojen sekoittaminen tuntuu hankalalta (mitä se ei ole :wink: ). Esim. Zeron tuotteista 1K-lakka, jota olen myös käyttänyt.

Pekka

Jarmo Hanhela
Heller

Viesti Kirjoittaja Jarmo Hanhela » 03.01.2011 22.59

Laitoin ton zeron 2K-lakan tilaukseen, katellaan kokemuksia kunhan paketti saapuu, ja pääsee harjottelemaan 8)
Lähinnä kallistuin zeroon sopivan (pienen) pakkauskoon takia. Pitää kokeilla mipaa jos päätyy joskus maalaamaan oikeeta autoa...

Osien sekoittaminen ei tuottane ongelmia, sen verran on tullut läträttyä lasikuidun ja hartsin kanssa :roll:

E: Niin, ja kiitoksia kokemuksista ja neuvoista.

Jarmo Hanhela
Heller

Viesti Kirjoittaja Jarmo Hanhela » 20.02.2011 17.50

Nyt oon jonkunverran saanu lakkailtua, Zeron lakka toimii oikein hyvin, pitää vaan treenata lisää että pääsee eroon appelsiinista... Lakka vaikuttaa myös hyvin riittoisalta, lakkasin yhden prätkän katteita, sekoitin 2ml lakkaa, 1ml kovetinta (+ohenne), ja puolet jäi käyttämättä.

Kuvia lakatuista osista oisin ottanut, mutta kiillotin kulman puhki, ja laitoin osan takasin maalausjonoon :banghead:

Tervo
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 01.03.2011 19.33

Jarmo Hanhela kirjoitti:Nyt oon jonkunverran saanu lakkailtua, Zeron lakka toimii oikein hyvin, pitää vaan treenata lisää että pääsee eroon appelsiinista... Lakka vaikuttaa myös hyvin riittoisalta, lakkasin yhden prätkän katteita, sekoitin 2ml lakkaa, 1ml kovetinta (+ohenne), ja puolet jäi käyttämättä.

Kuvia lakatuista osista oisin ottanut, mutta kiillotin kulman puhki, ja laitoin osan takasin maalausjonoon :banghead:
Ohkasesti olet lakannut, ja kostautuu tuossa kiillotuksessa! Itse vetelin tuota 12R niin, että sekoitin lakkauskertaan 4 + 2 + 4 milliä aineita. Ekalla kierroksella käytin vähempää ohennusta, ja totesin, että aika paksulla noi ohjeet kehottaa vetämään, seurauksena ainakin itsellä oli appelsiinia, tosin osasyyllisenä voi olla samaan aikaan tehty harjoittelu uuden ruiskun kanssa (molemmat kuitenkin 0.5 mm suuttimella). Kaksi viimeistä vedin sitten tosiaan tuolla 40% ohenneannoksella, jolloin käyttäytyi ainakin itsellä odotetusti. Kolmas lakkaus johtui siitä, että oli jostain syystä pinnalla silikonia enemmän kuin puhdistusten jälkeen olisi voinut kuvitella, ja noi kuopat kasvaa joka lakkakierroksella. Tähän sain avun tästä tuotteesta: http://mipa.de/gb/product/prodinfo/produkt3252.html, näyttää toimivan myös Zeron lakan kanssa, jatkossa mukana mulla joka lakkauksessa. Ihan täydellisesti noi kuopat ei kadonnut, mutta pakko antaa olla, lakkaa on muuten kohta häiritsevän paksu kerros.

Kantri
AirFix

Viesti Kirjoittaja Kantri » 01.03.2011 19.49

Tervo kirjoitti: Kolmas lakkaus johtui siitä, että oli jostain syystä pinnalla silikonia enemmän kuin puhdistusten jälkeen olisi voinut kuvitella, ja noi kuopat kasvaa joka lakkakierroksella
Mitä tarkoitat että pinnalla on silikonia ?
Siis onko maalattavassa pinnassa silikonia johon lakka ei tartu, tarttuu ympärille ja näin jää kuoppa ?
Carpet factory - Autolemmikkitehdas

Tervo
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 01.03.2011 19.59

Kantri kirjoitti: Mitä tarkoitat että pinnalla on silikonia ?
Siis onko maalattavassa pinnassa silikonia johon lakka ei tartu, tarttuu ympärille ja näin jää kuoppa ?
Tyypillinen ongelma autojen ylimaalauksessa, kun listat, tiivisteet yms. on käsitelty silikonilla (niitä saa liian näppärästi leviteltyä spray-pulloista maalaajan kiusaksi). Ja on tavaraa, jota ei saa hiomalla pois, ei vaikka vetäisi pellille ja hehkuttaisi punaiseksi. Samaa tavaraa käytetään malleissa muotin irrotusaineena, siksi huolellinen pesu on kaiken a ja o.
Tulee näkyviin kuoppina, joista maali, ja varsinkin lakka, vetäytyy pois, ei välttämättä heti ruiskuttaessa, vaan tuossa nahkoittumisvaiheessa. Ja tosiaan kuivumisen jälkeen vedetty uusi kerros vaan tuntuu pahentavan tilannetta. Vastaavaa tavaraa käytin aikoinaan noiden emalimaalien kanssa, ja tuntui toimivan niissäkin. Nyt ei itsellä ollut, ennen kuin tuo ammattilaiskaveri heitti purkilla.

Juha Pirilä
AMT

Viesti Kirjoittaja Juha Pirilä » 01.03.2011 21.47

Olisikohan silikoni ollut syyllisenä tähän:
Kuva
Kuva
Montut tuli pintaan vaikka kuinka hyvin yritin putsata pinnan. Luulin että saan ne piiloon vetämällä pari kerrosta enemmän, mutta siine saamari oli vieläkin
TheJuippi in da haus

http://s374.photobucket.com/albums/oo187/juhis--/

--> Facebook: JP-Custom's

Tervo
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 01.03.2011 21.57

Juha Pirilä kirjoitti:Olisikohan silikoni ollut syyllisenä tähän:
Montut tuli pintaan vaikka kuinka hyvin yritin putsata pinnan. Luulin että saan ne piiloon vetämällä pari kerrosta enemmän, mutta siine saamari oli vieläkin
Slikoni, tai silikonipitoinen muottirasva. Näyttää turhankin tutulta :banghead:

Jarmo Hanhela
Heller

Viesti Kirjoittaja Jarmo Hanhela » 02.03.2011 18.16

Tervo kirjoitti:Ohkasesti olet lakannut, ja kostautuu tuossa kiillotuksessa!......
Joo, saattoi olla vähän turhan ohut lakkakerros, pitänee laittaa vähän reilummin ens kerralla.

Toi anti-silikoni-aines onkin ihan uus tuttavuus, mites sitä käytetään & mistä sitä saa? Tommosia selittämättömiä kuoppia on jokusen kerran ilmestynyt, muttei ole ollut mitään havaintoa mistä ne johtuu :roll: .

Tervo
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 02.03.2011 18.33

Jarmo Hanhela kirjoitti: Toi anti-silikoni-aines onkin ihan uus tuttavuus, mites sitä käytetään & mistä sitä saa? Tommosia selittämättömiä kuoppia on jokusen kerran ilmestynyt, muttei ole ollut mitään havaintoa mistä ne johtuu :roll: .
Tuota varmaan saa automaaliliikkeistä, jotka myyvät Mipan tuotteita (toi oma on "lainattu" kaverilta jolle noi tulee ilmeisesti Motoralista), Stirwell Tuusulassa myy myös Mipan tuotteita. Vastaavia on muillakin valmistajilla.

Käyttö on helppoa, sekoitetaan maaliin (itse olen käyttänyt vain lakassa) 2 - 5 prosenttia, tuolta antamastani linkistä löytyy käyttö- ja turvallisuusohje. Itse tiputan muutaman tipan pipetillä suoraan ruiskuun lakan sekaan ja sekoitan puhaltamalla ilmaa säiliön kautta (back-flushing). Turvallisuusohjeet oli mielenkiintoisia, aiheuttaa muun muassa uneliaisuutta, mutta miten toi poikkeaa normaaliaamuista :mrgreen:

Vastaa Viestiin