Hartsikorin maalaus

Keskustelua maalien ominaisuuksista ja käytettävistä maalaustekniikoista

Valvoja: FCMA Moderaattorit

SilverBlue
Heller
Viestit: 18
Liittynyt: 10.10.2010 14.23

Hartsikorin maalaus

Viesti Kirjoittaja SilverBlue » 14.10.2010 02.08

Kysymykseni koskee lähinnä hartsisen ns.aftermarket -korin maalausta. Ensimmäisiä laatuaan siis kokeilussa. Mikähän olisi sellainen sopiva aine korin puhdistukseen siitä muotti-(?) rasvasta, koskapa ovat suoraan laatikosta otettuna kovin rasvaisia?
Model Car World:in konversiokorin mukana seuranneissa "ohjeissa" mainittiin aine "Westley´s Bleche-White" joka lienee ymmärtääkseni jokin USA:ssa myytävä valkosivurenkaan puhdistusaine/rasvanpoistaja. Täältä tuskin tuollaista ainetta löytyy, jotenka mikähän voisi olla vastaavasti soveltuva kotimainen vaihtoehto em. tarkoitukseen?
Aiheesta uskoakseni on tällä foorumilla kokemusta ja tietoa, en nyt ilmeisesti sitten tuohon "haku" -kohtaan tiennyt oikeata hakusanaa...?
Mikäli asialla on jotain kemiallista merkitystä(?), korit ovat Jimmy Flintstonen ja jo edellä mainitun Model Car Worldin valuja.
Kiitoksia,
-Sauli

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2473
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: Hartsikorin maalaus

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 14.10.2010 08.14

Itse laittaisin varmaan fairyvettä, ja pitkä liotus, eli vaikka vuorokausi tai sinnepäin. Pitäis rasvat lähteä, kevyt hankaus päälle... Mullakin on '60 Nomad resiinikoppa tuolla odottamassa taitojen kehittymistä. Sen mukana tuli pieni ohjelappunen, on Jimmy Flintstonen kori tuokin. Ohjeessa lukee:

Working with Resin and Pewter Kits
1. CLEANING- Before using, parts must be washed off with soap, alcohol to remove mold release.

2. WARPING-If part has a slight warp or is bent, use hot, NOT BOILING water to help you pull it back into shape, then use cold waterfor it to "take a set" as you would with a plastic kit.

3. BODY WORK-After cleaning, the parts may be sanded, filled or drilled. Small imperfections of air bubbles can be filled with super glue or 5 minute epoxy.

4. PAINTING- Primer coats of automotive primer are recommended on all parts before painting. Hobby paints, enamel and automotive lacquers work fine for finish coats.

5. STRIPPING PAINT- Some strippers amy damage the resin parts, test a small are first. You may use a lacquer thinner, easy off oven cleaner, and some brake fluids.

6. GLUING- Use super glue or 5 minute epoxy.

7. PHOTO-ETCH- Cut off tree with sharp scissors, remove bluedye with findernail polish remover.

8. PEWTER- Can be buffed with steel wool, fine grit sand paper, polishing with chrome polish. Seal polished surface with a clear coat.

9. Vacuum form fit windows trim carefully with scissors.

10. Test fit all parts before painting and final assembly!

11. Always use respirator dust mask when sanding resin parts.

Sellaista... :lol:
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Pekka Heikkilä
AirFix
Viestit: 649
Liittynyt: 30.10.2005 20.13
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Hartsikorin maalaus

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 14.10.2010 09.25

Minä olen hartsiosat pessyt tavallisella saippualla ja sen jälkeen pyyhkinynyt Dicco tinneriin kastetulla rätillä.

Nikon laittamat ohjeet tuossa yläpuolella ovat hyvät.

Pekka

Avatar
asco
Moderaattori
Viestit: 2725
Liittynyt: 01.11.2005 02.00
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Hartsikorin maalaus

Viesti Kirjoittaja asco » 14.10.2010 09.39

Ite oon pessy ihan samalla peruskaavalla kuin muiovimallitkin, eli käsisaippuaa vessan lavuarin reunalta altaaseen ja kädenlämpöstä vettä jatkoksi altaaseen. Siellä sitten lillutellaan ja huljutellaan ja lopuksi huuhtelu, eikä saa kuivata paperilla tai liinalla vaan annetaan kuivua rauhassa ni ei kerää pölyä se maalauskaan...

Tietty ennen tätä "loppupesua" monta kertaa joutuu hiukan hienoa vesihiomapaperia käyttämään mutta en nyt puutu siihen mallin viimeistelyyn kun se on sama onko sitten muovia vai resiiniä...

Eli samalla tavalla itse oon käsitelly, ainoa ero on se että muoviliima ei tartu, pitää olla esim. pikaliima.
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

SilverBlue
Heller
Viestit: 18
Liittynyt: 10.10.2010 14.23

Re: Hartsikorin maalaus

Viesti Kirjoittaja SilverBlue » 15.10.2010 16.40

No niin, kiitos vain vastauksista. Joo olihan noissa osassa JF:iä mukana juuri nuo samat ohjeet kuin Niko Lindström postasi, omissa vain mainittiin nimeltä just tuo mainittu "Westley´s whitewall cleaner" ja "Alkoholi" pesuohjeiden kohdalla. Noita JF:iä huomattavasti rasvasempiakin kappaleita kun on hallussa ja niidenkin ohjeissa tuo sama puhd.aine mainittiin, niin ajattelin vain kysyä olisko noihin ollut kellään tiedossa erityisesti jotain vastaavaa, turvalliseksi tiedettyä rasvanpoistajaa. Onkos tuo "Dicco"-tinneri muuten joku tuollainen automaalikaupan ohenne?
Täytynee varmaan ainakin alottaa tuo rasvanpoisto tutulla ja turvallisella astianpesuaineella kokeilemalla niin ei ainakaan vahinkoa synny. Ja jos kokeilen mainittua "alkoholia" tähän tarkotukseen, niin onkos noita jotain muitakin, "teollisempaan" käyttöön tarkotettuja saatavana jostain kuin nuo Alkon kurkusta kaadettavat tuotteet ja jos, niin mikä mahdollisesti olisi tähän tarkoitukseen soveltuvin...?;)
Joo elämäni ensimmäisiä resiinejä olisin tässä nyt alkamassa "pajottaan" ja tiedossa olikin että nämä joltain ominaisuuksiltaan poikkeaa normi styreeninkappaleista, juuri tuon liiman osalta ainakin, maalien ja liuottimien yhteensopivuuksissa on ymmärtääkseni eroja myös.

Kiitoksia taas,
-Sauli

Avatar
Pekka Heikkilä
AirFix
Viestit: 649
Liittynyt: 30.10.2005 20.13
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Hartsikorin maalaus

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 15.10.2010 17.09

SilverBlue kirjoitti:Onkos tuo "Dicco"-tinneri muuten joku tuollainen automaalikaupan ohenne?

Joo elämäni ensimmäisiä resiinejä olisin tässä nyt alkamassa "pajottaan" ja tiedossa olikin että nämä joltain ominaisuuksiltaan poikkeaa normi styreeninkappaleista, juuri tuon liiman osalta ainakin, maalien ja liuottimien yhteensopivuuksissa on ymmärtääkseni eroja myös.

Kiitoksia taas,
-Sauli
Diocco on ihan rautakauppa tavaraa. Omani olen ostanut Prismasta.

Hartsi osien maalukseen ei tarvita mitään erityisiä maaleja, samat maalit käyvät niin muovisille kuin hartsi osille. Pohjamaali on kuitenkin pakollinen ja siihen käy esim. Tamiyan pohjamaali tai joku muu vastaava.

Pekka

jpokki
AirFix
Viestit: 336
Liittynyt: 24.01.2008 19.11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hartsikorin maalaus

Viesti Kirjoittaja jpokki » 18.10.2010 23.05

Hartsiosat pesen aina Cif hankauspesuaineella tai mitä Power Creamia se nyt onkaan. Se poistaa rasvan todella tehokkaasti ja tekee aavistuksen karhean pinnan joka tarjoaa hyvän tartunnan pohjamaalille pilaamatta kuitenkaan detaljeja. Alunperin sain tämän vihjeen KFS:n Howardilta ja sen koommin en ole muita konsteja käyttänyt...
Kun humppa pääsee veriin, niin silloin hukka perii ja jalka polkee aina tahtia.

Vastaa Viestiin