Rajausteippiä..

Keskustelua maalien ominaisuuksista ja käytettävistä maalaustekniikoista

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Pertsa
AirFix

Rajausteippiä..

Viesti Kirjoittaja Pertsa » 08.05.2010 19.05

No, aloittelin eilen maalailemaan Spreillä 67 chevellen koria. suunnitelmana 2 väri maalaus. Maalasin ensin kopan Metallihohto vihreällä, sen jälkeen teippailin maalarin teipillä ja vedin muovipussista leikattuja paloja sen alkueen suojaksi,minkä piti jäädä vihreäksi. maalailin mustalla alueet mitkä piti tulla mustaksi. Onnistui. Parin tunnin päästä varovasti irrottelin teippiä, ja vihreä maali irtosi kolmesta kohdasti isolta alueelta.. :banghead: Uitin korin yön aikana putkarissa, ja maalit irtos. Pesin korin maalauskuntoon ja kuivasin. Sen jälkeen tein saman homman, eka vihreetä, sitten teippaaus tällä kertaa sähköteipillä. Sitten suihkuttelin mustaa ja parin tunnin päästä irrottelin teipit. Sama maalin irtoaminen toistui. :banghead:

Mitä olette, toimikko sitten muka toi ihan oikee rajausteippi paremmin..? Eli toi tamiyan..
Voisin hankkii, jos se olis sellaista mikä ei revi maaleja irti...

Kommenteja ja apuja kiitos! :worshippy
Basic Racing,Drag Race Kilpatiimi.

69 Chevy Nova D/S
Super Comp Dragster 454 Chevy/isolohko
Junior Dragster Mike Boss
Junior Dragster Hardens Race Cars

Kohti kautta 2012..
FHRA - Finnish Hot Rod Associaton

Toni Jääskeläinen
AirFix

Re: Rajausteippiä..

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 08.05.2010 19.45

Kuinka kauan annoit maalin kuivua? Itse olen teipannut ihan normaalilla maalarinteipillä koko ei-maalatun alueen ja ei ole vielä repeillyt mistään kohti. Kuivumisaika päivästä kahteen
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Pertsa
AirFix

Viesti Kirjoittaja Pertsa » 08.05.2010 20.06

Pari tuntia, silleen että maali kuivuu niin ettei jää mitään sormenjälkiä kun koskee..

69 Chevy Nova D/S

Kohti kautta 2012..

Leo Peltonen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Leo Peltonen » 08.05.2010 21.59

Teitkö pohjalle mitään vai suihkitko maalin suoraan "kiiltävän"muovin päälle? Kiiltävän muovi pinnan päältä lähtee maalit todella herkästi irti vaikka antaisit kopan kuivua viikon ennen teippaamista.Muovipinta kannattaa karhentaa esim. karhun kielellä ennen maalausta.

Pertsa
AirFix

Viesti Kirjoittaja Pertsa » 08.05.2010 22.14

Hioin hienolla hiekkapaperilla melkein koko korin, kun jostain syystä siinä oli tosi paljon valusaumoja ja jäämiä ympäri koria..

69 Chevy Nova D/S

Kohti kautta 2012..

asco
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asco » 08.05.2010 23.06

Meillä tulee tätä sama vastaan kerholla aika usein - Pääsääntöisesti huonot pohjatyöt syynä, mutta aina sekään ei päde. Tuntuu että jippoja on useampikin.

1. Älä vedä teippiä kohtisuoraan poispäin autosta, vaan vedä sinnepoäin missä vielä teippiä on ikäänkuin pintaa pitkin. Kun teippi tekee niin jyrkän kurvin, vähenee maalin mukana lähteminen.
2. Itse pohjamaalaan aina karhennetunkin pinnan, ja mulla ei lähde maalit. Ehkä se pohjamaali vaikuttaa jotenkin. Karhennus itsessäänkin auttaa tietty jo paljon.
3. Kyllä se kuivumisaikakin auttaa jotain, yleensä parempaan suuntaan. Joskus tuntuu että jokin maali toimii paremmin kun pikkusen tuoreella pinnalla touhuaa, kuivuu ikäänkuin haperoksi.

Ja sitten on se prkl 4... On vaan ihan oikeesti sellasta muovilaatua jossain sarjassa, ettei siihen tartu mikään maali... Vaikka itkien päällään seisois ei siitä saa rajausteippejä irti vahingoitta. Lähtee pohjamaaleista asti irti.

Ite käytän rajausteippejä (Tamiyan pääsääntöisesti) ja isompien alueiden peittoon teippaan maalarinteipillä paperia kiinni noihin rajausteippeihin. En oo arvannu maalarinteippiä suoraan maalipinnalle laittaa.
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Niko Lindström
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 09.05.2010 07.15

Mä sanoisin, että anna kopan kuivua muutama päivä, sitten pitäis maalin kestää teipin alla. Maalarinteipillä pärjää pitkälle kunhan muistaa myös aina varmistaa, ettei teipin välistä pääse vuotamaan maalia sinne mihin ei sitä halua.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Pertsa
AirFix

Viesti Kirjoittaja Pertsa » 09.05.2010 08.02

Joo, kiitokset ascolle ja muille vastauksista! :thumbup: Täytyy kokeilla joku päivä ensin pohjamaalata valkosella, sitten nuo päävärit + teippaukset maalarinteipillä, kuivumaan pariksi päivää ja sitten katotaan tuloksia..Mutta palailen asiaan!

69 Chevy Nova D/S

Kohti kautta 2012..

asco
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asco » 09.05.2010 09.42

Niko Lindström kirjoitti:Mä sanoisin, että anna kopan kuivua muutama päivä, sitten pitäis maalin kestää teipin alla. Maalarinteipillä pärjää pitkälle kunhan muistaa myös aina varmistaa, ettei teipin välistä pääse vuotamaan maalia sinne mihin ei sitä halua.
Pienoismalleissa käytettävät maalit helpolla mun mielestä vuotaa maalarinteipin alle, rajausteippi pureutuu jotenkin piukempaan siihen pintaan eikä vuoda niin helpolla.
---------------
Miks mikään ei etene..?

asco
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asco » 09.05.2010 09.43

Niko Lindström kirjoitti:Mä sanoisin, että anna kopan kuivua muutama päivä, sitten pitäis maalin kestää teipin alla. Maalarinteipillä pärjää pitkälle kunhan muistaa myös aina varmistaa, ettei teipin välistä pääse vuotamaan maalia sinne mihin ei sitä halua.
Mun mielestä maalarinteippi vuotaa helpommin näin ohkaisilla maaleila kuin tuo oikea rajausteippi, joka tuntuu ottavan tiiviimmin pintaan...
---------------
Miks mikään ei etene..?

Niko Lindström
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 09.05.2010 09.45

asco kirjoitti:
Mun mielestä maalarinteippi vuotaa helpommin näin ohkaisilla maaleila kuin tuo oikea rajausteippi, joka tuntuu ottavan tiiviimmin pintaan...
No voi olla, mutta ainakin mulla onnistu toi pikkuscaalanen '55 Chevy hyvin maalarinteipillä...
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Toni Jääskeläinen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 09.05.2010 16.59

GTO:n 2 värimaalaus onnistui hyvin ihan normaalilla maalarinteippi+spray meisingillä..

Kannattaa myös käyttää eri pohjamaaleja. Itse aina suihkuttanut muovin pohjamaalin ja sitten harmaan pohjamaalin. Ensiksi kyllä hionut muovin ja myös harmaan olen lähestulkoon joka kerta hionut.
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Sami Pennanen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Sami Pennanen » 25.12.2012 20.06

Nostetaas vanhaa ainetta. Onko olemassa pinoismallimaailmassa oikeen ohkasta rajausteippiä. Jotain tyyliin 1mm?
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

Jouko Helenius
Heller

Viesti Kirjoittaja Jouko Helenius » 25.12.2012 20.11

Sami Pennanen kirjoitti:Nostetaas vanhaa ainetta. Onko olemassa pinoismallimaailmassa oikeen ohkasta rajausteippiä. Jotain tyyliin 1mm?
Kuivalaiselta löytyy jopa 0,4 mm teippiä ja tietty sitä kysyjän haluamaa millin teippiä.

Sami Pennanen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Sami Pennanen » 25.12.2012 20.35

Tattista :thumbup:

asco
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asco » 27.12.2012 16.16

Saaren Tepolla on MCI:sä kanssa aika rajuja teippejä, oliko peräti jotain 0,1mm asti? Ihan käsittämättömiä lankoja... ;)
---------------
Miks mikään ei etene..?

Sami Pennanen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Sami Pennanen » 27.12.2012 18.49

En löytäny, ku 0,4mm. Sekin tosin taitaa riittää...

mikkod
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkod » 31.12.2012 13.19

Ihan vaan kiusaksi :wink:

Kuva

+

Kuva

Ja saa aina sopivaa :wink:
En pidä mitään minään.
BANDITS SIX O`CLOCK LOW!!!

Everything I like is either illegal, immoral, fattening, addictive, expensive or impossible
I like the TUNA here.
-Paul Walker 1973 - 2013

Vastaa Viestiin