Tamiya spray maalit

Keskustelua maalien ominaisuuksista ja käytettävistä maalaustekniikoista

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Kivinen
AMT
Viesti:

Tamiya spray maalit

Viesti Kirjoittaja Kivinen » 22.01.2010 19.54

Näin illanratoksi ajattelin jatkaa tyhmien miettimisiä. Sekä oikopolkujen käyttämistä :screwy:

Täällä kun on porukkaa jotka käyttää tamiyan omia spray maaleja pienoismalleille.
Pohjamaalihan on aina hyvä vetää alle, mutta kuinka moni teistä on vetänyt paljaaltaan ( :wink: :mrgreen: ) suoraan muovipintaan pintavärin?
Mikä on ollut onnistumisprosentti ja missä helposti lähtenyt putkimieheen?

Kori kun olisi tarkoitus maalata samalla värillä kuin muovivalu on. ( ei ole musta, valkoinen eikä harmaa ) Saumoja ei tartte siistiä..
Jukka mijäs - Kennedy @ IRC
Anonyymit Automallarit #15.5 |=| A.e's # 2 - http://www.z31turbo.com

Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viesti:

Re: Tamiya spray maalit

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 23.01.2010 23.52

Kerran olen koettanut suoraan muoville, tummansinistä valkoisen muovin päälle ja olipa vaikeaa saada peittämään.

Kerran olen koettanut myös seuraavalla reseptillä: Revellin valkoinen muovikori, ensin mastonin väritön muovitartuntamaali parina ohuena kerroksena spraypullosta ja pintamaaliksi tamiyan keltainen spray. keltainen peittää yleensä huonohkosti, mutta aika hyvin homma meni.

Tässä tulos, lakattuna:
Kuva

Kivinen
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kivinen » 24.01.2010 09.58

Jarkko Antikainen kirjoitti:Kerran olen koettanut suoraan muoville, tummansinistä valkoisen muovin päälle ja olipa vaikeaa saada peittämään.
Juuh.. itse tein nyt niin, että vetäsin valkoisen Tamiya Fine Surface Primer. Paistoi aika kiitettävästi muovi läpi.
Ei uskaltanut tämän mallin kanssa tehdä ensitestiä.

Taitaa olla harmaa se paras primeri jos haluaa muovin värin piiloon. Onneksi tuo ei itseä haitannut.

Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 24.01.2010 12.39

Valkoinen surface primer peittää aivan yhtä hyvin kuin harmaakin, olen moisella mm. muuttanut muutaman punaiseen muoviin valetun korin valkoiseksi, samoin muutaman mustaa muovia olevan. Tarpeeksi monta ohutta kerrosta peittää, eikä muovin pigmentti tunge läpi. Nyt on vaan niin että nuo Tamiyan spray- ja pohjamaalit ovat kiven alla, kuka tietäisi mistä niitä vielä saisi ostettua?

fender
AirFix

Viesti Kirjoittaja fender » 24.01.2010 13.31

Pikainen selaus tietämiini Tamiya maalimyyjiin oli tulokseton. Suurin osa SOLD OUT. Mikäs tuossa nyt on takana?
Toivottovasti valmistus ei ole lopetettu? Eikö noissa ollut taannoin jokin "labeling" propleema, joka kuitenkin selvisi?
Mielestäni erittäin toimivia ja laadukkaita tuotteita. Pitäisi ilmeisesti aina ostaa hyviksi havaittuja tuotteita varastoon loppuelämän tarpeisiin.

Samanlaista heikkoa pohjaprimerin peittoa, kuin Kivisellä minulla ei ole ollut. Onko sun puteli hyvin sekoitettu ja maalauslämpötila huonelämpöinen? Kori puhdas rasvasta ja hiottu kevyesti? TS pintamaalit ovat kevyesti läpikuultavia, jolloin pohjamaalin valinnalla voi vaikuttaa hienoisesti sävyyn. Eli tummalle pintamaalille ei välttämättä kannata valita valkeaa primeriä ja harmaata vaaleille.
"Paradise road"

Kivinen
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kivinen » 24.01.2010 14.03

fender kirjoitti:Pikainen selaus tietämiini Tamiya maalimyyjiin oli tulokseton. Suurin osa SOLD OUT. Mikäs tuossa nyt on takana?
Ensimmäinen liike ja hyllyssä
http://www.hiroboy.com/catalog/product_ ... ts_id=2483

Kuten tuossakin lukee. Lentorahdilla ei saa tavaraa. Laivarahti kestää helposti pitempään mitä varasto.

fender
AirFix

Viesti Kirjoittaja fender » 24.01.2010 15.10

Oho! Katsoin hirolta valkeaa surface primeria, joka oli loppu kuuden maalin pakettina. My bad.
"Paradise road"

V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 24.01.2010 17.28

Vastaa Viestiin