Spraymaalitopic

Keskustelua maalien ominaisuuksista ja käytettävistä maalaustekniikoista

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Tommy Turunen
AirFix
Viestit: 721
Liittynyt: 08.10.2008 15.28

Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja Tommy Turunen » 23.11.2009 21.07

Kysymys olisi,että löytyykö tiettyjä värisävyjä spraymaalina.
Ensimmäisenä sellainen kullanväri,tumma.Ks. sävy on mm. eräässä Malibussa Suomessa.Täältälöytyy kuva (scrollaa sivun alareunaan,paina kullanväristä muskelia).Tuollainen värisävy pitäisi löytää sprayna.
Toiseksi.Candy-punainen.Tuollainen väri himottaisi saada Monte Carloon (tai tuo kullanväri),hopealla alareunalla ja tekstillä Monte Carlo SS 8)
Vastailkaa tänne jos tiedätte.
Tätä ketjua voi sitten käyttää,jos muillakin on joku värisävy mielessä :wink:

Avatar
fender
AirFix
Viestit: 690
Liittynyt: 07.01.2007 12.34
Paikkakunta: kajaani

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja fender » 23.11.2009 22.29

En nyt varsinaisesti ole sprayvärien suurkuluttaja, mutta Candypunainen tai vastaava toimiva paukkupulloväri löytyy pienoismallikäyttöön soveliaana Tamiyalta. TS-74 Clear Red on läpikuultava punainen, jonka pohjaväriä vaihtamalla saa hyvinkin erisävyisiä Candymaalauksia. Tamiyan omat eri hopean sävyt ja kulta on perinteiset pohjavärivaihtoehdot, mutta tummempaa black cherry tyylistä maalia kaipaava käyttää pohjana mustaa tai gunmetalia...Varmaan tiesitkin että Candyn efekti perustuu nimenomaan hohtavan pohjavärin käyttöön.

Kultaväri näyttää mun silmään hyvin lähelle Volvon saffrane gul helmiäissävyltä. Oiskohan tuota ihan korjausvärinä Volvon alkuperäisvaraosana, en tiedä....Oikeiden autojen maaleja kannattanee kuitenkin testata johonkin jämämuoviin ensin ja suojaavan primerin käyttö on paikallaan.
"Paradise road"

Avatar
Juha Pirilä
AMT
Viestit: 917
Liittynyt: 22.08.2008 19.58
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja Juha Pirilä » 23.11.2009 22.43

Itte ku maalaan paukuilla, niin ensin maalaan alle mastonin (joo, ei oo mikää mahtava) ja sen jälkeen motipin valkosen primerin ja sitte mikä väri lieneekään ja muutama kerros lakkaa päälle. Ja tietenkin kiillotus.
TheJuippi in da haus

http://s374.photobucket.com/albums/oo187/juhis--/

--> Facebook: JP-Custom's

Avatar
Janne Herajärvi
Tamiya
Viestit: 2306
Liittynyt: 27.12.2007 15.51
Paikkakunta: Kemi

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 23.11.2009 22.49

Kyllä väriliikkeestä saa melkeinpä värin kuin värin spraypurkkiin. Parhaimmillaan taitaa myös hilekoko olla metalliväreihin valinnainen. Tosin ne maksaa euron pari enemmän kuin perus Mastonit sun muut Motipit.

Avatar
Tuomas Seppälä
Hasegawa
Viestit: 1530
Liittynyt: 19.01.2005 10.33
Paikkakunta: Loimaa

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja Tuomas Seppälä » 24.11.2009 14.27

Kultaa löytyy Mastonin lisäksi moneltakin merkiltä spraypurkissa. Motonetista esim. löytyy Motipin valikoima. Myös Biltemalla on omansa. Bilteman maaleista kannattaa valita ennemmin paikkamaalispray. Ne hobbymaalit on syytä jättää väliin.
Punaista candya on myös ns. takavalomaaleissa. Löytyy esim. Motonetista. Niinkuin Fender jo aiemmin totesi, candyväreissä pohjamaalin sävyn merkitys on lopputuloksen kannalta oleellinen.
www.facebook.com/tumbesgarage Hot rods & cool kustoms

Tommy Turunen
AirFix
Viestit: 721
Liittynyt: 08.10.2008 15.28

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja Tommy Turunen » 24.11.2009 14.30

Kiitoksia vastauksista! Joo,löytyyhän tuota candy-punaista Revelliltäkin emalimaalina,se on tosin sitä Clear-sävyä,jota en osaa saada näyttämään oikealta.Pitää tuota kullanväriä kattella kun seuraavan kerran käy esim. Hessumobiilissa :P

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2481
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 24.11.2009 16.21

Tuomas Seppälä kirjoitti: Myös Biltemalla on omansa. Bilteman maaleista kannattaa valita ennemmin paikkamaalispray. Ne hobbymaalit on syytä jättää väliin.
Mulla on noi hobbymaalit toiminu ihan hyvin (ei kyllä kaikki värit....). Ainakin punanen, metallisininen ja kulta on ollu hyviä. Mä oon maalannu aika monta autoo tolla punasella ja aina onnistuu. esim. Corvette siinä ei oo lakkaa päällä:http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=4&t=7577
Tolla metallisinisellä on maalattu Willys ja '58 Impala molemmissa lakka:http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=4&t=7229 ja http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=4&t=8347
Kulta on myös aika hyvä, Stude on maalattu sillä ei vaan oikeen erotu maalipinta, mutta hyvä oli ennen flake- kokeilua.....

Paikkamaalit taas on ollu aika kehnoja. '64 Impalassa kävi niin, että maalasin korin ekaks pohjamaalilla. Sitten Bilteman paikkamaalilla maalasin, tuli tasainen mutta suht matta. Hetken aikaa malli oli laatikossa ja sitten kun meinasin laittaa dekaaleita, niin konepellin reunoista ja korin helmoista ja myös vähän kyljestäkin oli lohjennut maalia... No maalasin sen sitten uusiksi, välissä tietysti hioin korin uudelleen maalausta varten. No maalasin taas sitten samaisella maalilla. Ihan sama tulos, ainoastaan tuli tietysti vähän tummempi kun oli lisää maalia. Laitoin dekaalit maalin kuivuttua, parin päivän jälkeen lakkasin korin paikkamaaleille tarkoitetulla lakalla. Muuten tuli hyvä, paitsi että kuivui mataksi... Ei muuta kun uusi purkki Biltemasta, veikkaisin että edellisessä purkissa oli ollut vikaa. Uudella purkilla lakkasin suoraan, olis pitäny alottaa koko operaatio alusta... Konepellistä tuli kiiltävä, samoin kun osa katosta ja takaluukusta. Muuten kuivui mataksi... Ei sitten enää jaksanut aloittaa alusta, niputin mallin sen suurempia ihmettelemättä.

'60 Impalassa kävi taas sillälailla, että ekaks pohjamaali sitten kevyt hionta ja paikkamaalipunaisella maalasin. Katto oli märkänä tajuton pieli, kiilsi ihan hirveästi... Unelmoin jo loistavasta maalauksesta, kunnes näin korin kuivuneena. Ihan matta, takalokasuojassa oli todella pahasti halkeillut maali... Se jäi lojumaan laatikkoon pitkäksi aikaa ja nyt vähän aikaa sitten hioin korin ja uudelleen pohjaväri. Punasella pitäis maalata edelleen, en vielä tiedä mikä valmistaja mutta flakea pitäis olla...
Viimeksi muokannut Niko Lindström, 08.04.2010 16.52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Olli-Pekka Vähäaho
Heller
Viestit: 66
Liittynyt: 09.09.2009 16.29

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja Olli-Pekka Vähäaho » 24.11.2009 19.13

En tiiä onko muualla, mutta ainaki Kuopion auto-osassa (tai joku semmonen) sekottavat semmosen sävyn spray maaliksi ku haluaa/mahdollista.
Ite en oo käyny mutta tuttu kerto.
Olen huomannut että meitä mallareita ei ymmärrä ja jaksa kuunnella kuin lajitoveri.

jhaapanen
Heller
Viestit: 43
Liittynyt: 08.09.2007 13.47
Paikkakunta: Huittinen

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja jhaapanen » 12.12.2009 12.33

Onko teillä muilla ollut ongelmia ton mastonin valkosenmaalin kanssa?
Kiiltävä valkoinen on sellasta räkää etten ole kertaakaan sillä saanut maalausta onnistumaan, ja nyt koitin sitten tohon corolla malliin mattaa, ja sekin meni keturalleen?
Tee ite parempi

Avatar
asco
Moderaattori
Viestit: 2725
Liittynyt: 01.11.2005 02.00
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja asco » 12.12.2009 12.48

jhaapanen kirjoitti:Onko teillä muilla ollut ongelmia ton mastonin valkosenmaalin kanssa?
Kiiltävä valkoinen on sellasta räkää etten ole kertaakaan sillä saanut maalausta onnistumaan, ja nyt koitin sitten tohon corolla malliin mattaa, ja sekin meni keturalleen?
Kiiltävä on pirun ohutta, sillä saa suihkia tosi ohuita kerroksia. Valkoise pohjamaalin käytön lopetin kokonaan ku 2 peräkkäistä purkkia oli tätä "uutta laatua". Mattavalkoinen mulla ihan ok, ohutta, mutta ok. Mikä meni pieleen?
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

jhaapanen
Heller
Viestit: 43
Liittynyt: 08.09.2007 13.47
Paikkakunta: Huittinen

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja jhaapanen » 12.12.2009 13.19

asco kirjoitti:
jhaapanen kirjoitti:Onko teillä muilla ollut ongelmia ton mastonin valkosenmaalin kanssa?
Kiiltävä valkoinen on sellasta räkää etten ole kertaakaan sillä saanut maalausta onnistumaan, ja nyt koitin sitten tohon corolla malliin mattaa, ja sekin meni keturalleen?
Kiiltävä on pirun ohutta, sillä saa suihkia tosi ohuita kerroksia. Valkoise pohjamaalin käytön lopetin kokonaan ku 2 peräkkäistä purkkia oli tätä "uutta laatua". Mattavalkoinen mulla ihan ok, ohutta, mutta ok. Mikä meni pieleen?
Piti pintaväriks vetästä mattavalkonen, mut sitten kun kuivu niin tuli sellanen lohkeillu pinta, vähän näytti "marmorilta".
Mahtoko olla vaan maalausolosuhteissa vikaa? Tallissa oli kyl lämpimän puolella, etten pakkasessa kyl maalannut.
Pohjamaalina käytin mastonin harmaata, joka kuivu 24h ennen tota valkosen suihkimista.
Tee ite parempi

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3131
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 12.12.2009 20.26

Halkeiliko myös pohjamaali? Jos, niin kuulostaisi, että pohjamaali sulatti hieman muovin pintaa ja kun pintamaali kuivuessaan kutistui, niin krymppasi pinnan. Muovi jos on hieman "sulanut" niin sen kuivuminen sitten kestää ja kestää...

jhaapanen
Heller
Viestit: 43
Liittynyt: 08.09.2007 13.47
Paikkakunta: Huittinen

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja jhaapanen » 13.12.2009 10.12

Vauhtipahvi kirjoitti:Halkeiliko myös pohjamaali? Jos, niin kuulostaisi, että pohjamaali sulatti hieman muovin pintaa ja kun pintamaali kuivuessaan kutistui, niin krymppasi pinnan. Muovi jos on hieman "sulanut" niin sen kuivuminen sitten kestää ja kestää...
Pohjamaali ei halkeillut, vain pintamaali.
Tee ite parempi

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3131
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 13.12.2009 15.03

jhaapanen kirjoitti:Pohjamaali ei halkeillut, vain pintamaali.
:shock: jaha.. Eli jollain ilveellä pintamaali sulatti pohjamaalin pintaa. Pintamaali kun kuivuessaan "kutistui" niin pehmennyt pohjamaali antoi periksi. hmm... Hämärää.

jhaapanen
Heller
Viestit: 43
Liittynyt: 08.09.2007 13.47
Paikkakunta: Huittinen

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja jhaapanen » 13.12.2009 16.04

Samanlainen efekti tuli joskus 1:1 auton lokaria maalatessa...
Tee ite parempi

Avatar
Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viestit: 949
Liittynyt: 20.08.2007 00.04
Paikkakunta: Pieksämäki
Viesti:

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 13.12.2009 16.07

Vauhtipahvi kirjoitti:
jhaapanen kirjoitti:Pohjamaali ei halkeillut, vain pintamaali.
:shock: jaha.. Eli jollain ilveellä pintamaali sulatti pohjamaalin pintaa. Pintamaali kun kuivuessaan "kutistui" niin pehmennyt pohjamaali antoi periksi. hmm... Hämärää.
Voisko olla kuitenkin niin, että pohjamaali ei ole kerennyt riittävästi kuivua. Ei nyt ole käsillä Mastonin pohjamaalipurkkeja, etten osaa sanoa varmaksi mitä kuivumisaikoja missäkin lämpötilassa sille annetaan, mutta jos lämpötila kovinkin paljon alle 20 astetta, niin kuivuu varmasti huomattavasti pidempään kuin mitä luvattu.

Oma (huono) kokemus spraypohjamaalista viime päiviltä. Kaverin Pontiaciin piti maalata mittariston kehys. Lähtötilanne epäselvä, etten oikein tiennyt onko joku sen kilikalilla aiemmin maalannut, yksi valuma oli havaittavissa, joten tehtaan jäljiltä tuskin oli. Hioin karkeaksi ja ajattelin helpottaa hommaa ja pyyhkäistä SEM:n hiontavärin spraypullosta, ettei moisen kikkareen takia tarvii ruiskua liata. Vedin varuilta muovitartunnan (SEM sekin) alle ja tovin kuluttua spraypohjamaalin. Keittämisefekti oli välitön. Pieneltä alueelta kittilastan reunalla raaputtelin mössöä pois selvittääkseni mistä asti maali oikein keitti. Ei oikein saanut tolkkua kun originaali- ja hiontaväri oli kumpikin mustaa. Jätin yön yli kuivumaan ja seuraavana päivänä rutut olivat hävinneet pääosin. Hionta, ja uusi kierros spraypohjamaalia. No puhkihiottujen kohtien reunoilla sama keittoreaktio. Joten jotain halpiskilikalia oli käytetty jonkun maalarin toimesta. Ei auttanut kuin antaa kuivua, hioa ja vetää ruiskulla hiontaväri. Jaa keittikö tinneriohenteinen hiontaväri? No ei tietenkään. Niin tuli nätti pinta.

Spraymaalien ohenteet on varmasti ihan omaa luokkaansa, sekä maali-ohenne suhde on luultavasti epäedullisempi. Kohtalaisen pienestä reiästä kuitenkin pitää maalin mahtua tulemaan, eikä painekaan kummoinen ole.

Oheisessa kuvassa olen pohjamaalannut, hionut, vetänyt vaaleanharmaan akryylipintamaalin ja heti märän maalin pintaan mustan struktuurisprayn. (toivottu) halkeiluefekti tapahtui välittömästi, koska spray kuivuu nopeammin ja kutistuessaan paljastaa alta vaaleanharmaan akryylimaalin. Pinta on nyt matta, kun yksi välihionta tehty, mutta kirkaslakan jälkeen näyttää vähän asiallisemmalta. Tuon takia epäilisin, että pohjamaali on jhaapasen tapauksessa ollut vielä kuitenkin "märkää".

Kuva

jhaapanen
Heller
Viestit: 43
Liittynyt: 08.09.2007 13.47
Paikkakunta: Huittinen

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja jhaapanen » 13.12.2009 17.03

Samantyylistä kuvioo tuli tohon mun malliin ku tossa mittarin kehyksessä!
Voipi olla että tuo 24h ei ollu tarpeeks riittävä aika kuivumiselle, vaikka tallissa + asteiden puolla ollaankin!
Rupesin sitäkin miettimään itsekseni, että saatoin liian hätäisesti vetästä sitä pintamaaliakin. Kerrosten välissä olisi tarvinnut olla pidempi kuivumisaika.
Mitä tästä opimme, no ainakin sen että nyt saa pohjat kuivua pidempään, ja että talliin tarvis saada hiukan enemmän lämpöö.
Tee ite parempi

Avatar
Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viestit: 949
Liittynyt: 20.08.2007 00.04
Paikkakunta: Pieksämäki
Viesti:

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 13.12.2009 17.55

jhaapanen kirjoitti:Samantyylistä kuvioo tuli tohon mun malliin ku tossa mittarin kehyksessä!
Voipi olla että tuo 24h ei ollu tarpeeks riittävä aika kuivumiselle, vaikka tallissa + asteiden puolla ollaankin!
Rupesin sitäkin miettimään itsekseni, että saatoin liian hätäisesti vetästä sitä pintamaaliakin. Kerrosten välissä olisi tarvinnut olla pidempi kuivumisaika.
Mitä tästä opimme, no ainakin sen että nyt saa pohjat kuivua pidempään, ja että talliin tarvis saada hiukan enemmän lämpöö.
Sen verran oikaisen, että tuo on taulun kehys, ei Firebirdin mittarin kehys :mrgreen: Taulunkehyksessä tuo oli toivottu ja tavoiteltu efekti.

Mitä olen spraymaalien kanssa temppuillut, niin halkeilua ei ole tapahtunut, vaikka pintamaalia vetäessä maalia olisi lähestulkoon lainehtinut kohteen pinnalla. Eikä millään muullakaan maalityypillä. Jos kiehuu, niin se on yleensä johtunut siitä, että maali reagoi alla olevan materiaalin kanssa, olipa se sitten paljas muovi tai joku maali. Kuivumisajat kerrosten välissä ehkäisevät valumista ja mahdollisten haihduntarakkuloiden syntymistä (näkyvät kuivuneessa pinnassa yleensä pieninä pisteinä, erottuu parhaiten mustassa maalissa/lakkapinnassa mustan maalin päällä).

Ei tuota itsekään malta kerrosten välissä koskaan riittävän pitkään odotella. Tympeetä istua autotallissa ruisku kourassa, maski naamalla. Ulkonakaan tarkene palloilla tällä kelillä kovin pitkään. Mutta vielä nuo on asiakkaille kelvanneet.

jhaapanen
Heller
Viestit: 43
Liittynyt: 08.09.2007 13.47
Paikkakunta: Huittinen

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja jhaapanen » 14.12.2009 11.47

Nyt menee ylihilseen jo :screwy:
Periaatteessa samat olosuhteet käytössä, pohjamaali vaan kuivui pidemmän aikaa, ja nyt pintamaali ei ota pohjiin kiinni! Valuu vaan synvennyskohdista niinku maito...mitä nyt tein väärin?
Alkaa olemaan sellanen tunne että noissa maaleissakin on jotain vikaa, eikä pelkästään maalarissa! :banghead:
Kolmatta kertaa menee malli jo powerspray käsittelyyn...alkaa taas innostus hieman hiipumaan koko touhuun :(

Ja sen verran vielä pitää lisätä, että ei siitä pinnasta tullut edes matta vaan kirkas vaikka mattamaalilla maalasin :screwy:
Tee ite parempi

Avatar
Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viestit: 949
Liittynyt: 20.08.2007 00.04
Paikkakunta: Pieksämäki
Viesti:

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 14.12.2009 18.34

Tuo panelirajoista maalin karkaaminen on "normaalia", sitä tapahtuu maalasipa sitten spraylla, ruiskulla tai pensselillä. Sen takia pitäs/kannattas pohjamaalin olla valkeaa, tai optimitapauksessa samaa väriä kuin pintaväri. Siinä ei auta kuin suihkia ohkasia kerroksia, ensin vaikka pelkästään ongelmakohtiin (mikäli se nyt spraymaalilla edes onnistuu, suht leveä suihku).

Itse yritin tehdä Mastonin kiiltävästä mustasta mattamustaa Mastonin mattalakalla. Kukaan ei arvaa miten kävi. En päässyt edes semimatan tasolle. Yhtä kiiltävä kuin lähtiessä, mutta hieman epätasaisempi pinta.

Nyt ei osaa oikein tän enempää neuvoa, toivottavasti jollakin muulla ois jotain vinkkiä mistä ois jopa apuakin.

Avatar
fender
AirFix
Viestit: 690
Liittynyt: 07.01.2007 12.34
Paikkakunta: kajaani

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja fender » 14.12.2009 18.59

Muutama perusjuttu täytyy kysyä Huittisten mieheltä:
-Onko pohjamaalipinta hiottu riittävän sileäksi pintaväriä ajatellen? (Esim P1200 vesihiontana ja pienellä tuella)
-Onko pohjaväri varmasti puhdas rasvasta? Pesty hionnan jälkeen vaikkapa astianpesuaineella ja saanut rauhassa kuivaa pölyttömässä paikassa.
-Mikä on maalauspaikan lämpötila?
-Onko maali varmasti kunnolla sekoitettua? Kiiltäväksi jääminen viittaisi ettei purkin pohjalle painuva sideaine ja "mattamaali" ole sekoittunut kunnolla liuottimeen.
-Onko maali riittävän lämmintä? Paukkupulloja kannattaa vaikka lämmittää kuuman vesihanan alla.
-Laskitko ensin harson tartunnaksi ennen märkiä kerroksia?
"Paradise road"

Avatar
Tervo
AMT
Viestit: 797
Liittynyt: 04.12.2007 22.33
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja Tervo » 14.12.2009 19.03

Spraymaaleista ei kokemuksia ole kuin vuodelta miekka ja kirves, mutta jotain huomioita esitettyihin kysymyksiin kuitenkin.
Ensinnäkin toi maalauspaikan lämpötila, kun sanoit että oli plussan puolella, niin oliko tarpeeksi? Pari-kolme astetta ei riitä, noissa automaaleissa minimit pyörivät jossain 15-16 asteen pinnassa. Samanlaista halkeilua sai aikoinaan filmiä kehittäessä, kun prosessin eri vaiheiden nesteiden lämpötilat vaihtelivat liikaa alaspäin (aikä siinä puhuttu välttämättä kovin monesta asteesta).

Matta/satiinimaalien kiillosta taas huomannut ruiskulla maalatessa (Vallejo, Tamiya) sen, että mitä märempiä kerroksia vetää, sen kiiltävämmäksi lopputulos jää. Mattapinnan edellytyksenä on myös todella hyvin sekoitettu maali.

Tuo panelirajoista "karkaaminen" on joillakin maaleilla myös osoitus selvästi liian märistä kerroksista, mitä enemmän liuotinta jää pinnalle seisomaan, sen helpommin kapillaari tai pintajännitys vetää maalin ylös noista urista. Näin etenkin valkoisella, keltaisella ja punaisella. Asiaa tietysti pahentaa pohjamaalin puute tai sen liiallinen kiilto.
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2481
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 14.12.2009 19.09

Mulla kävi '51 Chevyn korin kanssa just niin että maali katosi paneelinrajoista. Pohjamaalin (Mastonin valkonen primer) jälkeen hioin kevyesti ja pesin saippualla ja kuivasin hyvin, ei ollut pölyä. Maalauspaikka oli kotipiha lämpötila jotain 20 astetta (maalasin viime kesänä). Sekottelin maalia (Mastonin metalliliila) yhtä paljon, kun aina ennenkin. Maalin oli pakko olla riittävän lämminkin, koska jätin sen ulos aurinkoon. Ja pari harsoa tuli vedettyä ennen ns. märkiä kerroksia... Korin maalipinnasta tuli muuten ihan hyvä... Maalauksen aikana yritin oikeen ''väkisin'' saada maalia menemään paneelinrajoihin, mutta en onnistunut. Varmaan pitäisi litkutella, mutta en oikeestaan uskalla kokeilla ettei tule tarvetta putkarikylvylle. Muuten paistaa todella kivasti valkonen noista rajoista...! Mikäs siinä, valkoset ikkunantiivisteet Chevyssä :mrgreen: . Toi on tähänastisista siltikin paras spray-maalaus.
Viimeksi muokannut Niko Lindström, 13.04.2010 21.42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Olli Leinonen
AirFix
Viestit: 220
Liittynyt: 18.10.2005 15.54
Paikkakunta: Kuopio

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja Olli Leinonen » 14.12.2009 23.47

Itse olen saanut Mastonin mattavalkoisen halkeilemaan sillä tavalla että olen maalannut paksuhkon ensimmäisen kerroksen ja olen antanut sen kuivua puolituntia,
sen jälkeen olen maalannut toisen kerroksen ja se on saanut ilmeisesti puolikuivan ensimmäisen kerroksen halkeilemaan.
Kerroksista tulee sen takia paksuja kun hämärässä autotallissa on hankala nähdä että paljonko pienoismallin pinnassa on maalia, kun maalaa valkoista muovia valkoisella maalilla. :?
Mikähän ero Mastonin valkoisessa pohjamaalissa ja mattavalkoisessa on kun niitä vertaa mastonin harmaaseen tai punaiseen pohjamaaliin? En ole saanut ikinä punaista tai harmaata
pohjamaalia halkeilemaan kun niillä on maalannut punaisen tai harmaan pohjamaalin päälle.
Viimeksi muokannut Olli Leinonen, 14.12.2009 23.59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jhaapanen
Heller
Viestit: 43
Liittynyt: 08.09.2007 13.47
Paikkakunta: Huittinen

Re: Spraymaalitopic

Viesti Kirjoittaja jhaapanen » 14.12.2009 23.51

fender kirjoitti:Muutama perusjuttu täytyy kysyä Huittisten mieheltä:
-Onko pohjamaalipinta hiottu riittävän sileäksi pintaväriä ajatellen? (Esim P1200 vesihiontana ja pienellä tuella)
-Onko pohjaväri varmasti puhdas rasvasta? Pesty hionnan jälkeen vaikkapa astianpesuaineella ja saanut rauhassa kuivaa pölyttömässä paikassa.
-Mikä on maalauspaikan lämpötila?
-Onko maali varmasti kunnolla sekoitettua? Kiiltäväksi jääminen viittaisi ettei purkin pohjalle painuva sideaine ja "mattamaali" ole sekoittunut kunnolla liuottimeen.
-Onko maali riittävän lämmintä? Paukkupulloja kannattaa vaikka lämmittää kuuman vesihanan alla.
-Laskitko ensin harson tartunnaksi ennen märkiä kerroksia?
1. En ole ikinä pohjamaalauksen jälkeen malleja hionut.
2. En ole rasvaisin käsin räpelöinyt, mutta empä ole sitä kyllä pessytkään enään pohjamaalin jälkeen ikinä
3.Tarkkaa en tiedä, mutta plussan puolella kumminkin...ompa sitä tullut pihalla pakkasessakin maalattua 1:1 auton osia paremmalla tuloksella!
4. Maalia sekoitan aina "savukkeellisen" ( eli sen aikaa mitä tupakan poltteluun menee)
5. Oli sisällä lämpeemässä
6. Jep, näin teen aina

Itsellä on tuli mieleen se, että mahtaskos vaikuttaa että malli itsessään oli liian kylmä kun aloin väriä laskemaan? Kun sitä en tajunnut tuoda sisään lämmimämpään ennen maalausta?
Tee ite parempi

Vastaa Viestiin