Maalinpoistoaineen keppu

Keskustelua maalien ominaisuuksista ja käytettävistä maalaustekniikoista

Valvoja: FCMA Moderaattorit

asco
Moderaattori
Viesti:

Maalinpoistoaineen keppu

Viesti Kirjoittaja asco » 17.10.2009 23.43

Putkimiestä olen käyttänyt monenlaisessa muovikepussa, mutta nyt tuli ongelma... Pitkään lillunut mehu sulatti purkista pohjan, ja verstaan pöytätaso kärsi, lastulevyisiä kaapin ovia kaksi aika hurjana, lattiaan tulee paikkamaalaus...

Mites, millaisias keppuja porukka käyttää? Tuota elintarvikemuovia itse suosinut, monenlaiset kanankoivet tulee loistavankokoisissa kepuissa. :)
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Toni Kejonen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Toni Kejonen » 18.10.2009 08.01

Mä olen käyttänyt halkaistua maitotölkkiä kertakäyttöperiaatteella, eli heitän sen pois sitten käytön jälkeen.
Se on myös sopivan kokoinen auton korille niin selviää mahdollisimman vähällä aineella.
Tosin käytän maalinpoistoon jarrunestettä, sen tölkki ainakin kestää liuotella parikin päivää.

jpokki
AirFix

Viesti Kirjoittaja jpokki » 18.10.2009 09.45

Nyt kun olen siirtynyt Fairy Power Sprayn käyttäjäksi, on ihan tiskiallas riittänyt (se toinen niistä kahdesta, eipä niille kummallekkaan oikein ole käyttöä näin astianpesukoneiden aikaan) kun ei tarvitse varsinaisesti uittaa missään - Fairy jää muhimaan mallin pintaan ruiskuttamisen jälkeen eikä juurikaan valu muualle.

Juho Jaakkonen
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Juho Jaakkonen » 18.10.2009 10.58

Olen käyttänyt niitä muovisia keksilaatikoita, joista taisi olla joskus puhettakin. Niissä kun on oma kansikin, jolla lootan saa suljettua. Olen kylläkin aina liotuksen jälkeen siirtänyt putkimiehen takaisin omaan pulloonsa.
Scale Model Custom's Alavieska
"Automotive bonsai"
Model is authentically detailed inside and out - bumper to bumper, top to bottom.

Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 18.10.2009 12.58

Mie kävin ostaa muovitukusta semmosen kannellisen parin kolmen litran astian. On melko paksua muovia. Kansi kiinni ni ei pääse aineet haihtumaan eikä haise. Ollut jo useamman vuoden, ei ole tarvinnu edes ainetta lisätä kun sen verta vähän on käyttöä.
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Vauhtipahvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 18.10.2009 23.37

Käytössä kylläkin PineLine ja se kaadettuna kaksinkertaiseen pakastepussiin. Ylimääräiset ilmat pois niin ei paljoakaan ainetta tarvitse kerralla. Lopuksi siivilän läpi takaisin omaan pulloonsa.

asco
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asco » 20.10.2009 09.19

No mäkin yleensä pullotan ja siivilöin tuon putkarin takaisin mutta nyt on ollu aika kiirusta eikä ole ehtinyt putsailemaan maalinpoistossa lilluneita - samassa mehussa samat osat oli yli 2 kuukautta tässä kesällä... Sitte pikainen osien pesu ja samaan liemeen uudet osat kuukaudeks. :)

Jännä juttu sinänsä, eihän se purkki ollutkaan rikki - putkari on hengittänyt ittensä läpi siitä purkista..! Aika pelottavaa tavaraa...

-Ja vain lattia pitää uudelleenmaalata. :)
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Reijo Immonen
Heller

Viesti Kirjoittaja Reijo Immonen » 20.10.2009 09.57

Noi tyhjät irtokarkki laatikot on kanssa hyviä, jos niitä nyt enään mistään saa.
Kanan ym. tulevat laatikot on aika haurasta muovia, enempi sellaista kertakäyttö kamaa.

Muutenhan mallailu on aika antoisa harrastus, saa tehdä monen moista oheis
hommaa poydän uudelleen lakkausta ja muovimaton paikkausta jne

Meiltä kun löytyy neljä mini mallaria joilla on aika luovat käsitykset mitä maalataan ja liimataan.

-Repe

Sami Eskman
Heller

Re: Maalinpoistoaineen keppu

Viesti Kirjoittaja Sami Eskman » 21.11.2009 12.08

Joskus nuoruudessa (yli 15v vuotta sitten) kokeilin ensimmäisiä kertoja Kodin Putkimiestä. Sopivaa laatikkoa etsiessäni löysin keittiön kaapista alumiinisen vuoan. Kaikki meni hyvin siihen asti kun aloin ihmettelemään Putkimiehen pinnalle kertyvää vaahtoa. Aikani ihmeteltyäni tajusin aineen syövyttävän vuoan puhki :lol: . Tässä vaiheessa tuli kiire juosta alakertaan ohueksi syöpyneen vuoan kanssa, sain kuitenkin kannettua vuoan ehjänä wc:n lavuaariin jonne laatikko sitten hajosin :thumbup: .

Seuraavilla kerroilla olenkin sitten jo oppinut käyttämään kannellisia muovilaatikoita, esim. muoviset jäätelö laatikot olen todennut toimiviksi.
Mallailua uudestaan 15v. tauon jälkeen

Vastaa Viestiin