Maalinpoistoaineita?

Keskustelua maalien ominaisuuksista ja käytettävistä maalaustekniikoista

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Tuomas Seppälä
Hasegawa

Re: Maalinpoistoaineita?

Viesti Kirjoittaja Tuomas Seppälä » 21.04.2014 18.51

Vastaavaa viemärinaukaisuraetta saa joka rautakaupasta LVI-osastolta.
Tehoaine sama kuin Putkarissa mutta rakeesta voi sekoitella tosiaankin tujummankin liemen :thumbup:
www.facebook.com/tumbesgarage Hot rods & cool kustoms

Pasi Turunen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Pasi Turunen » 18.11.2014 23.01

Kertokaas nyt että onko noissa erilaisissa vieämärinaukasu myrkkylöissä miten isoja eroja? Monogramin challengerista ei nimittäin lähteny ku ihan päälimmäisin maalikerros Ptukireiska nimisellä aineella ja sen alla olleet maalit on kuin ei mitään tapahtuis. Seuraavaksi kokeilin Fairy power sprayta, mutta nyt vuorokauden jälkeen ei vaikuta vielä lainkaan. Teenkö jotain väärin, pitääkö olla pitempia aikoja vai onko minulla väärät aineet? Putkireiskassa oli 5vuorokautta jos sillä nyt mitään merkitystä on... Ainiin unohtamatta sitä että kyllä noi maalit rapsuttamalla lähtee, mutta samalla isoakin isompi riski jotta rapsuttamalla tekee mukavaa jälkeä koriin.

Jukka Petrov
AirFix

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 19.11.2014 00.09

Pasi Turunen kirjoitti:Kertokaas nyt että onko noissa erilaisissa vieämärinaukasu myrkkylöissä miten isoja eroja? Monogramin challengerista ei nimittäin lähteny ku ihan päälimmäisin maalikerros Ptukireiska nimisellä aineella ja sen alla olleet maalit on kuin ei mitään tapahtuis. Seuraavaksi kokeilin Fairy power sprayta, mutta nyt vuorokauden jälkeen ei vaikuta vielä lainkaan. Teenkö jotain väärin, pitääkö olla pitempia aikoja vai onko minulla väärät aineet? Putkireiskassa oli 5vuorokautta jos sillä nyt mitään merkitystä on... Ainiin unohtamatta sitä että kyllä noi maalit rapsuttamalla lähtee, mutta samalla isoakin isompi riski jotta rapsuttamalla tekee mukavaa jälkeä koriin.
Tuo riippuu paljon myös siitä, millä maalilla malli on maalattu. Esim.Revellin/Humbrolin purkkimaalit lähtee minun kokemuksen mukaan ongelmitta Putkimiehellä, mutta spraymaaleihin vaatii jotain tuhdimpaa ainetta. Pineline tehoaa yleensä myös spraymaaleihin.
Tuo että päällimmäinen maalikerros lähtee, mutta sen alla oleva ei, on ihan normaalia, mistä lie sitten johtunee. Putkimiehessä osat voi olla vaikka kuukauden ilman että mitään ihmeempää tapahtuu, toiset maalit ei vaan lähde tuolla aineella.

Pasi Turunen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Pasi Turunen » 19.11.2014 20.03

Kävinpä sitten hakemassa pinelineä, mutta kyseistä tuotetta en löytänyt vaan hyllyssä oli wurth tehopesu puteli. Onko samaa ainetta vai menikö kauppareissu nyt aivan mehtään? Jokatapauksessa laitoin korin kylpyyn katsotaan mitä tapahtuu.

Ekku Tarvainen
Hasegawa

Viesti Kirjoittaja Ekku Tarvainen » 19.11.2014 20.59

Pasi Turunen kirjoitti:Kävinpä sitten hakemassa pinelineä, mutta kyseistä tuotetta en löytänyt vaan hyllyssä oli wurth tehopesu puteli. Onko samaa ainetta vai menikö kauppareissu nyt aivan mehtään? Jokatapauksessa laitoin korin kylpyyn katsotaan mitä tapahtuu.
Jos tämä ostamasi aine on vihreää ja litran pullossa niin olen itse käyttänyt samaa. Mallit jotka tähän laitoin likoamaan oli maalattu Tamiyan spraylla ja vuorokauden jälkeen osa maaleista oli jo liuennut pois ja loput ajattelin harjata pois. Siitä alkoivatkin ongelmat, maali ei irtoa harjalla vaikka kuinka jynssää ja liottaa jne... Rapsuttamalla lähtee mutta siinä menee ikä ja terveys eikä silti saa kaikkia irti ainakaan näissä mun tapauksissa.
Eli kannattanee liotella rauhassa ja odotella että maali häviää itsekseen, en ymmärrä miksi harjaamalla lähde.
Viimeksi muokannut Ekku Tarvainen, 19.11.2014 21.41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Niko Lindström
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 19.11.2014 21.32

Onko tossa Pinelinessä joku kikka miten sitä pitäisi käyttää? Mä joskus kokeilin sitä Pineline Tehopesua, kun sitä kehuttiin. '32 Ford lillui kyseisessä litkussa muutaman viikon ilman mitään tulosta. Maalit ei lähteneet, eikä kyllä korikaan haurastunut. Pinelinehän taisi olla haurastuttavaa kamaa jos liian pitkään uittaa koria siinä?

Mä olen käyttänyt Pukaria menestyksekkäästi, niin Mastonin Sprayt, Revellin / Humbrolin Emalit ja Tamiyan akryylitkin lähtee aika helposti. Faija juuri poisti '68 Chargerista maalit (Mastonia) ja muutamassa päivässä kaikki maalit oli lähteneet korista.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 19.11.2014 22.07

Ei mulla ainakaan putkireiska toiminut. Tamiyan spray päävärinä ja tamiyan spray pohjina, viikon verran kylvyssä. Joistakin yksittäisistä kohoumista lähti pieniä nökäreitä, mutta siinäpä se sitten olikin. Pinelineä en ole kokeillut. Myöskään powerspray ei toiminut edellämainitussa tapauksessa.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Petri Kokkonen
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petri Kokkonen » 19.11.2014 22.58

SPC:n foorumeilta olen lukenut että Isopropyyli alkoholi pitäisi tepsiä, jos ei kaikkiin niin useampiin maaleihin.Itse kokeilin ainetta kesällä, Finisherin maali lähti muutaman tunnin liottamisen jälkeen, Mr Colorin surfacer vain pehmeni yön aikana. Zeron maalit pitäis tuolla myös irrota.
Ainakin etiketin mukaan Crystal jäänesto pitäisi olla puhdasta IPAa http://www.hongkong.fi/fi/autonesteet/l ... /p/129564/

Varma vaihtoehto mutta kallis on Mr colorin tinneri, ei vahingoita muovia mutta syö hartsia.
Pineline on itselläkin kokeilematta.

Tero Kortelainen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Tero Kortelainen » 19.11.2014 23.46

Luulin menneenä kesänä, että luottoaineeksi osoittautunut PineLine ei tehoaisi Tamiyan paukkumaaleilla (harmaa primer + TS-17 + TS-13) tehtyyn cocktailiin Tamiyan NSX:n pinnassa. Eka kuukausi monta vuotta vanhassa seoksessa pehmensi vain vähän lakkapintaa.

Nöyrryin sitten uusimaan PineLine-seoksen ja jätin korin uiskentelemaan astiaan pariksi lisäkuukaudeksi. Sitten onneksi riitti pelkkä vesihanan alla hammasharjan avustuksella tehty kevyt pohjamaalijämien poisto.

Taisi olla eka kerta, että uittelin nimenomaan Tamiyan omalla pohjamaalilla tehtyä kokonaisuutta. Mastonin harmaaseen PineLine on tunkeutunut TS-sprayn (ja lakankin) läpi muutamassa päivässä tai korkeintaan parissa viikossa, kun en mä kuitenkaan kovin usein muista käydä kipolla tutkimassa tilannetta :roll: Se huono puoli on siinä, että yhtä aikaa on työn alla vähintään 15 mallia...

SpWa
Revell

Viesti Kirjoittaja SpWa » 28.12.2015 16.15

Mikä on tämän hetken paras maalinpoistoaine? Menivät muuttamaan fairy powerin koostumusta eikä se enää tehoa mastoneihin. Sillä maalattu kori ui nyt putkireiskassa toista vuorokautta eikä kummoista vaikutusta ole nähtävissä. Toivottavasti vanha johanin kori kestää liotuksen.
232 CU.IN

AMC Rocks!

Jukka Petrov
AirFix

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 28.12.2015 23.40

SpWa kirjoitti:Mikä on tämän hetken paras maalinpoistoaine? Menivät muuttamaan fairy powerin koostumusta eikä se enää tehoa mastoneihin. Sillä maalattu kori ui nyt putkireiskassa toista vuorokautta eikä kummoista vaikutusta ole nähtävissä. Toivottavasti vanha johanin kori kestää liotuksen.
Tehoaisikohan tuohon Wuerthin Pineline tehopesu? Sitä käytin joskus hyvällä menestyksellä niihin, mihin putkimies ei tehonnut. Nyt ei kyllä ole ainetta varastossa, kun ei ole kaupoissa näkynyt. Pikaisen netissä selaamisen jälkeen Puuilosta näyttäisi tuotetta kyllä löytyvän.

Minun kokemuksen mukaan Putkimies tehoaa huonosti spray-naaleihin, pensselimaalit sillä kyllä lähtee. Ostin muuten vähän aikaa sitten juuri tuota Fairy Poweria, meniköhän rahat hukkaan. Kelpaakohan tuo edes astioiden pesuun?

Niko Lindström
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 29.12.2015 00.06

Jukka Petrov kirjoitti:
SpWa kirjoitti:Mikä on tämän hetken paras maalinpoistoaine? Menivät muuttamaan fairy powerin koostumusta eikä se enää tehoa mastoneihin. Sillä maalattu kori ui nyt putkireiskassa toista vuorokautta eikä kummoista vaikutusta ole nähtävissä. Toivottavasti vanha johanin kori kestää liotuksen.
Tehoaisikohan tuohon Wuerthin Pineline tehopesu? Sitä käytin joskus hyvällä menestyksellä niihin, mihin putkimies ei tehonnut. Nyt ei kyllä ole ainetta varastossa, kun ei ole kaupoissa näkynyt. Pikaisen netissä selaamisen jälkeen Puuilosta näyttäisi tuotetta kyllä löytyvän.

Minun kokemuksen mukaan Putkimies tehoaa huonosti spray-naaleihin, pensselimaalit sillä kyllä lähtee. Ostin muuten vähän aikaa sitten juuri tuota Fairy Poweria, meniköhän rahat hukkaan. Kelpaakohan tuo edes astioiden pesuun?
Mä joskus testasin tuota Würthin Pinelineä. Laitoin kokeeksi valuranganpätkän Pinelineen, mutta ainoa vaikutus oli että valuranka haurastui mutta maalit ei lähteneet muutaman kuukaudenkaan liotuksella. Toisaalta taas tuosta on kuullut paljon hyvääkin palautetta, eli olisko mun pullo ollut sitten joku maanantaikappale? Tuo kyllä haurastaa koreja joten kannattaa käyttää aika varoen.

Mä taas olen saanut kaikki maalit irti Putkimiehellä. Spray ei tosiaan lähde ihan yhtä helposti kuin esimerkiksi Revellin ja Humbrolin Emalimaalit eli vaatii hieman pidempää liotusta välillä tietysti harjalla hangaten. Ja jonkun kohdan voi joutua hiomaankin, mutta silti suurin osa maalista lähtee aina. Ja olenpa kerran saanut jopa Tamiyan pensselimaalattavan akryylinkin irtoamaan Putkarissa vaikka se ei kuulemma ollut mahdollista. :lol:
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

SpWa
Revell

Viesti Kirjoittaja SpWa » 29.12.2015 00.58

Putkireiskalla lähti päällimaali hienosti ja nyt koitetaan saada alusmaalit pois. Kori tuntuu kestävän reiskaa hyvin. Pinelineä olen käyttänyt ainoastaan hartsikorien puhdistamiseen ja sitä saa ainakin Tokmanneilta.
Uusi fairy power on juoksevampaa kuin entinen eikä kelpaa enää kuin kromien irroittamiseen jos siihenkään. Jos joku löytää vanhaa fairy poweria, jossa on iso musta ruksi oranssilla pohjalla ja teksti ärsyttävää takaetiketissä niin kannattaa ostaa kaikki varastoon. Tai ainakin pistää minulle privaa mitä sitä saa :mrgreen:
232 CU.IN

AMC Rocks!

Toni Jääskeläinen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 29.12.2015 11.01

SpWa kirjoitti:Uusi fairy power on juoksevampaa kuin entinen eikä kelpaa enää kuin kromien irroittamiseen jos siihenkään. Jos joku löytää vanhaa fairy poweria, jossa on iso musta ruksi oranssilla pohjalla ja teksti ärsyttävää takaetiketissä niin kannattaa ostaa kaikki varastoon. Tai ainakin pistää minulle privaa mitä sitä saa :mrgreen:
Ei tuntunut kelpaavan edes kromiosiinkaan. Rupeaa keinot loppumaan, Putkireiskasta en oikein diggaa ja Pinelinekään nyt niin hyvä loppupeleissä.

Muutama kk sitten löysin Maxi Makasiinin loppuunmyynnistä 3 purkkia wanhaa Poweria, tuli ostettua. Ei niistä enää mitään ole jäljellä kun on pitänyt pestä emännän hiusvärejä suihkusta pois. Tosi näppärä aine yleispuhdistukseen ja varsinkin jos taloudessa asuu hiusvärejä käyttävää kansaa jotka peseytyvät joka pesukerralla aina vähän pois ja jämähtää kaakeleihin kiinni. Meillä oli vielä vuosi sitten puhtaan valkoinen pesuhuone, nykyisin hieman punertava :oops:. Jaksaisi joku päivä ottaa taas pari purkkia Fairyä mukaan ja suihkutella koko tila ja antaa muutaman tunnin vaikutella. Siinä samalla menis parit korit ja pyssyt maalinpoistoon :lol:
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Vauhtipahvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 29.12.2015 21.37

Onko kukaan kokeillut Rainbown "Yleispuhdistusainetta"? http://www.rainbow.fi/tuotteet/rainbow/ ... ke-500-ml/

Kuulemma lähtee hiusväritkin muovimatosta :lol:

SpWa
Revell

Viesti Kirjoittaja SpWa » 02.01.2016 23.49

Rainbowin yleispuhdistusaine puhdistaa hyvin, mutta maalia se ei poistanut, eikä tehonnut pari muukaan uuninpuhdistaja. Pistin korin pinelineen kun en muuta enää keksinyt ja jostain syystä pohjamaali irtosi päivässä. Samalla meni pakkelitkin joten Ramblerin koria pitää alkaa työstää alusta.
232 CU.IN

AMC Rocks!

miiqqula
Heller

Viesti Kirjoittaja miiqqula » 14.01.2016 23.10

Kokeilin fairy sprayn korvaajan Cillit Bang turbo foam keittiön tehopuhdistajaa, ja nämä asiat tulleet toistaiseksi ilmi

- Kromit lähtee parin tunnin liottamisen jälkeen
- Tamiyan akryylit lähtee helposti, jos ei ole pohjamaalia
- Testorssin akryyli joka maalattu pohjien päälle lähtee, jos liottaa tunteja ja avittaa hammasharjalla
- Zeron maaleihin ei vielä oo purrut

Janne Räisänen
AMT

Viesti Kirjoittaja Janne Räisänen » 04.02.2016 03.21

miiqqula kirjoitti: - Tamiyan akryylit lähtee helposti, jos ei ole pohjamaalia
Pätee vissiin niin sivellin ja spraymaaleihin...
RawRides by ChopHead Kustoms

slowman
Heller

Viesti Kirjoittaja slowman » 01.04.2017 11.37

Dr. Beckmann Uunin ja Grillin Puhdistaja-Geeli,
lähes yhtä hyvä kuin fairy power spray.

Juuso Rosenberg
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Juuso Rosenberg » 06.03.2018 12.51

Mikäs tällä hetkellä on parasta ainetta?
Kori tällä hetkellä pinelinessä mutta se tosiaan haurastuttaa pidemmän päälle ja vanhaa fairyä ei tippaakaan jäljellä,
Ooppelismi tartuttanut tämän henkilön..

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 06.03.2018 13.00

Kokeilisin putkaria tai jarrunestettä.. Tamiyan TS väreihin ei tunnu purevan muu kuin hiomapaperi :roll:

Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 06.03.2018 15.39

Janne Herajärvi kirjoitti:
06.03.2018 13.00
Tamiyan TS väreihin ei tunnu purevan muu kuin hiomapaperi :roll:
Tähän tulokseen olen itekkin päätynyt.

Itelläni tosin motonetin putkireiska toimii kyllä kaikkeen muuhun ja hintaa tais olla 2€/litra.

Juuso Rosenberg
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Juuso Rosenberg » 06.03.2018 21.36

Tokmannista tuli haettua 3l halvinta putkireiskaa, olisko ollu iisi merkkistä?
kori ollut siellä nyt 3h ja lähti pohjamaaliin saakka kaikki irti. :shock: huomenna täytyy katsoa lähteekö pohjamaali ja jääkö pinnasta tahmea vai lähteekö pesemällä.. jatkoa seuraa
Ooppelismi tartuttanut tämän henkilön..

Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 06.03.2018 23.02

Jostain syystä tamiyan pohjamaali ei ainakaan itselläni ole koskaan lähtenyt putkireiskalla, mutta eipä tuo ole myöskään haitannut. Kun kori on kuivunut olen näyttänyt santapaperia sen verran että pinta on mennyt rikki jos siihen nyt jotain on putkireiskasta jäänyt. Siihen päälle uutta kerrosta maalia ja ainakin tähän mennessä on aina toiminut.

Vastaa Viestiin