Maalinpoistoaineita?

Keskustelua maalien ominaisuuksista ja käytettävistä maalaustekniikoista

Valvoja: FCMA Moderaattorit

SuperSaloon
AirFix

Re: Maalinpoistoaineita?

Viesti Kirjoittaja SuperSaloon » 07.10.2010 07.43

Minä olen poistanut Tamiyan purkkimaaleja ihan vaan Lasolilla. En ole kokeillut, että toimiiko tuo Tamiyan spray-maaleihin. Isot pojat ovat kertoneet myös, että kaupan ikkunanpuhdistusaineet (Pirkka, Windus, jne.) toimivat myös. Ainakin sellaiset joissa on ammoniakkia. Ja tämä edelleen Tamiyan purkkiakryyleille.

Toni Jääskeläinen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 14.10.2010 19.41

Mitähän muuten lasiosat sanovat fairista tai putkimiehestä ?
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Markku Nikkanen
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markku Nikkanen » 03.12.2010 20.39

Mä luulen, että ne ei aiheuta mitään ongelmia lasiosiin varsinkaan tuo Fairy. Tarkoitus olis kokeilla sitä jossain vaiheessa kirkkaaseen lasiosaan, meni yhden Celican ikkunan rajausteipistä maalisumua läpi... Mutta tuo Gallardo taitaa olla mennyttä kalua. Se Tamiyan Chrome Yellow on muuttunut paikoin tahmeiksi paakuiksi eikä lähde edes rapsuttamalla. Se on nyt 2kk lillunut FPS:ssä eikä irtoa. Vois kait kokeilla vielä hiomista, kun sitä on vain muutamassa kohdassa enää jäljellä. Kori on siis pääpiirteittäin puhdas, mutta osin tahmea. Kattoo nyt ku inspis iskee taas... jos iskee, menee sit taas 1 Lambo varaosiks.
Oo GT-R oO

VOLDUDE

fender
FCMA member 2019

Viesti Kirjoittaja fender » 03.12.2010 21.05

Mitas tuo jenkkien käyttämä Castrol super clean tökötti on? Jotkut puhuu purple bond kylvystä tai jotain sinnepäin? Näkyy noilla amerikan foorumeilla käyttelevän sitä ahkerasti...
Fairyn power spraylla olen saanut pois sellaisia maaleja, joihin noi perinteiset putkimies ja pineline ovat olleet hampaattomia. Harmittavasti eräässä reilut nelkyt vuotiaassa sarjassa korin maali istuu kuin naulittuna. Mikään em ei vaikuta ilmeisesti aikakauden metallihohtoiseen autoväriin, joka on etsautunut muovin pintaan. Jarruneste sen ehkä pikkuhiljaa söis, samalla kuin muovinkin elastisuuden. Tuli vain taannoin yllätys, kun aiemmin maalinpoistossa toiminut jarruneste oli muuttunut koostumukseltaan jotenkin muovia voimakkaasti pehmittäväksi.
"Paradise road"

Niko Lindström
FCMA member 2019
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 03.12.2010 21.47

Mullakin on Corvette uinut nyt jo jonkin aikaa Fairyn PowerSprayssä, eikä mitään tulosta... Pakko antaa periksi ja ottaa santapaperi käteen ja alkaa hinkkaamaan... :banghead:
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

SpWa
Revell

Viesti Kirjoittaja SpWa » 04.12.2010 01.43

Mä liotin ikivanhaa raatotraileria 2 viikkoa fairissa välillä emännän (vanhalla :mrgreen: ) hammasharjalla jynssäten. Maalit lähti aika hyvin, mutta hiomapaerille jäi vähäsen töitä. Ikävää hommaa, melkein kuin kittaaminen&hiominen :lol:
232 CU.IN

AMC Rocks!

jpokki
AirFix

Viesti Kirjoittaja jpokki » 04.12.2010 08.34

Näinhän se usein menee eli kyllä tuo Fairykin tarvitsee aikaa ja usein myös tuota jynssäämistä. Pelkkä liottaminen ei läheskään aina pelkästään riitä.
Kun humppa pääsee veriin, niin silloin hukka perii ja jalka polkee aina tahtia.

Markku Nikkanen
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markku Nikkanen » 04.12.2010 12.42

Ja tosiaan tuota Lamboa on ahkerasti kylvetetty myös Pinelinessä ja Putkarissa. Viimetteeksi FPS joka ei siis auttanut kokonaan. Sillä tuli paras tulos, mutta vielä jäi hierottavaa. Nyt sen verran täytyy sanoa, ettei pinta ole enää tahmea mistään, kun se on kunnolla kuivunut ja sen voi nyt hioa. Jos olisi tahmea, santapaperi menisi tukkoon.
Oo GT-R oO

VOLDUDE

Markku Nikkanen
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markku Nikkanen » 04.12.2010 12.44

Niin, joo se Dot-4 pehmittää kyllä muovit hyvin sukkelaan =jarruneste.
Oo GT-R oO

VOLDUDE

asco
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asco » 05.12.2010 01.40

Markku Nikkanen kirjoitti:Niin, joo se Dot-4 pehmittää kyllä muovit hyvin sukkelaan =jarruneste.
Riippunee muovista? Aikanaan ennen internettiä ja tätä harrastusta touhuten ainoa tapa poistaa maalia oli juurikin jarruneste kun ei muuta keksitty. Mulla suurimmat murheet joidenkin mallien kanssa oli päinvastaisia. Mallista siis tuli niin hauras, että hiukan olis puristanu kyljistä ni olis räjähtänyt kuin kananmuna.
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Markku Nikkanen
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markku Nikkanen » 12.12.2010 18.10

No joo tuo oli väärä sanavalinta. Kyllähän se enempi haurastuttaa kuin pehmittää. Kävipä niin, etten saanut yhden metallimallin muovipohjalevystä sitä jarrunestettä poistettua, niin se rapisteli aivan murusiksi. Se siitä mallista.
Oo GT-R oO

VOLDUDE

Olli Leinonen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Olli Leinonen » 14.12.2010 17.07

Ostin kokeeksi fairyn power spraytä ja se kyllä voitaa selvästi tehopesun mastonin maalien poistossa.
Mastonin maali on kyllä irronnut tehopesullakin melko hyvin mutta fairyllä se oikein kiehuu irti mallin pinnasta. :twisted:
Kuva

Markku Nikkanen
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markku Nikkanen » 28.12.2010 13.41

Toni Jääskeläinen kirjoitti:Mitähän muuten lasiosat sanovat fairista tai putkimiehestä ?
Kokeiltu Fairy Power Spraytä Revellin Subben tuulilasiin. Ekalla kerralla lähti suurin osa vähän piti jynssää ja toisella kerralla loput. Yksi pikkupiste jäi hudlariin, mutta sen saa varmaan kiillotustöhnällä veks. Mä laitan myöhemmin kuvatuksia. Suositellaan lämpimästi :thumbup:
Oo GT-R oO

VOLDUDE

Markku Nikkanen
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markku Nikkanen » 31.12.2010 02.51

Noniin, olis pari kuvaa tuosta FPS:n tehosta kirkkaisiin lasiosiin. Tää oli sattumalta tyypillistä meikäläisen räpeltämistä, 2 askelta eteen 1 taakse. Olin mielestäni suojannut lasiosan hyvin, ettei tule valumia/suihkua ikkunaosiin. Tekemisen riemussa olin kuitenkin epähuomiossa unohtanut suojateipata ehkä sen tärkeimmän, tuulilasin... No, onneksi Fairy toimi ja homma pääsee jatkumaan (muuten olis voinut tulla mustat lasit).

Tässä näkyy vielä käsittelyn alkuvaiheessa mitä oli tapahtunut. Fairya levitetty pensselillä pintaan ja siinä on selkeä raja missä pohjamaalisumu kulkee:
Kuva

Tässä kuva ensimmäisen käsittelyn jälkeen, suurin osa lähti kevyellä harjauksella juoksevan veden alla:
Kuva

Tämä kuva on otettu toisen käsittelykerran jälkeen. Pikkusen sormella hinkattu lasin pintaa juoksevan veden alla ja lähes kaikki maalisumu on poissa (vain pari pientä pistettä jäi):
Kuva

Tällaista tällä erää, kaikki vaan lasiosia putsaamaan Fairy Power Sprayllä. Ja niin joo tuo maalisumu oli peräisin Tamiyan Fine Surfacer paukkupullosta n. 2 vrk kuivunut.
Oo GT-R oO

VOLDUDE

Mikko Valkeapää
FCMA member 2019
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 16.01.2011 20.41

Millähän muuten voi poistaa maalin asetaatista? Kun miula on tuommonen vanha promo joka on asetaatti muovia, uskaltaako sen laittaa putkimieheen vai häviääkö koko koppa?
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Juha Vuorinen
Heller

Viesti Kirjoittaja Juha Vuorinen » 16.09.2011 09.44

Onko kellään kokemuksia millä aineella uskaltaa kokeilla maalin poistoa Gfk (lasikuitu?) korista ?
Kori maalattu Mastonin maalilla.

fender
FCMA member 2019

Viesti Kirjoittaja fender » 31.12.2011 14.47

Hieman raporttia yhden miehen testauslabran tuloksista...Näissä DOT-4 merkityissä jarrunesteissä vaikuttaa olevan eroja muutenkin kuin alkuperäisessä käyttötarkoituksessa vaadittavien ominaisuuksien suhteen. Ilmeisesti osaan jarrunesteissä on lisätty styreenimuoviakin pehmentäviä ainesosia. Oiskohan jotain tekemistä jarrujärjestelmän kumiosien hyvinvoinnin kanssa? Nykyinen General Motorsin alkuperäinen jarruneste pehmittää ja haurastuttaa Revell/AMT/Mpc muovin hyvinkin nopeasti jopa käyttökelvottomaksi. Jopa ikivanhat oikean auton paikkamaalit lähtevät hiljalleen liukenemaan, joten sikäli harmillinen piirre. Edes kovimpienkaan merkkifanaatikkojen ei kannata tätä käyttää edes GM:n mallien maalinpoistoon :mrgreen:

Tallista kopattu "noname" Aspokemin valmistama halpis DOT-4 toimii sitävastoin yllättävän hyvin niidenkin maalien poistossa, johon Fairy/putkimies/Pineline kolmikko ei tepsi. ("lacquer" paukkupullomaalit) Vaikka koppaa liottaa päiväkausia liemessä, ainakaan vanha MPC:n vuosikertamuovi ei ole millänsäkään. Kannattaa luonnollisesti kokeilla johonkin hylkyosaan käytettävän jarrunestemerkin vaihduttua.

Mattamusta emalimaali istuu useasti tiukasti kiinni. Fairy powerspray on poistanut sen, vaikka muut em. aineet ovat olleet hampaattomia.
"Paradise road"

Mikko Valkeapää
FCMA member 2019
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 08.11.2012 17.20

Onkos kellään tietoa että saako tuota Fairy Power sprayta enään suomesta? Kun äkkiseltään ei ole mistään kaupoista löytynyt missä olen käynyt katselemassa. Ja onko tietoa mitä eroa on sillä punakorkkisella ja vihreä korkkisella aineella?
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Teemu Vuorinen
Revell
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teemu Vuorinen » 08.11.2012 19.04

Mikko Valkeapää kirjoitti:Onkos kellään tietoa että saako tuota Fairy Power sprayta enään suomesta? Kun äkkiseltään ei ole mistään kaupoista löytynyt missä olen käynyt katselemassa. Ja onko tietoa mitä eroa on sillä punakorkkisella ja vihreä korkkisella aineella?

Mikko hyvä, FPS:ää saa ainakin jokaisesta K-ketjun kaupasta suihkepullona ja tässä tapauksessa kyse on siitä vihreästä suihkepullosta jossa on punainen korkki/liipaisin

T: k-kaupan työntekijä
suoraan puhuminenhan ei kannata koska sillä suututetaan kaikki muut

asco
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asco » 08.11.2012 23.54

Teemu Vuorinen kirjoitti:Mikko hyvä, FPS:ää saa ainakin jokaisesta K-ketjun kaupasta suihkepullona ja tässä tapauksessa kyse on siitä vihreästä suihkepullosta jossa on punainen korkki/liipaisin

T: k-kaupan työntekijä
-Meilläpäin tuota on kaikissa Vapaavalinnoissa, Tarjoustaloissa ja muissa Tokmannin alaisissa liikkeissä.

T: s-kaupan asiakas :mrgreen:
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Rami99
Heller

Viesti Kirjoittaja Rami99 » 14.12.2012 11.44

FPS on monesti hyllytetty astianpesuaineiden sekaan, eikä pintapuhdistusaineiden joukkoon, josta ainakin itse pruukasin sitä etsiä.
Hyvää lälliä ja riittoisaa. Olen ruiskaissut maalipinnat märäksi ja jättänyt muhimaan, puolen tunnin päästä kuivaharjannut tiski- ja hammasharjalla maalit pois ja jos vielä on jäämiä, niin uusinut käsittelyn huuhtelematta välillä. Yhtäkään raatoa ei ole tarvinut hukuttaa liemeen saatikka liotella yön yli.

sscounty
Heller

Viesti Kirjoittaja sscounty » 18.04.2014 13.52

Tuoreen testailun tuloksia aineesta mitä en ole täällä vielä huomannut.
Kyseessä Wurthin viemärinaukaisuaine.
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuot ... ikkeet.pdf
PDF sivu 26 ja tuoteluettelon sivu 15.25

Tujua ja loistavaa tavaraa!
Humbrolin emali lähti noin puolessa minuutissa "kiehumalla" irti, jälkiä muoviin jättämättä.
Sitten haastavampi kokeilu:
Arkistosta löytyi miltei pilattu kori. Tähän oli ilmeisesti paukkumaalilla maalailtu pohja ja kiiltävä pinta jotka oli pahasti keittäneet. Tämän konstruktion päälle oli sitten sutikoitu kupari emalia "uudeksi" pinnaksi.
Tämä väriyhdistelmä lähti korin pinnasta muutamassa minuutissa pois. :thumbup:
Kokemuksen rintaäänellä sanoisin putkimiehen tekevän vastaavan episodin kanssa toistaviikkoa hommia :lol:

Tässä aineessa samaa myrkkyä, kuin putkarissa vaikuttava aine on 10%...
Tästä jauheesta saat itse tehdä sellaisen liuoksen kuin haluat.
Omalla kohdalla taisi tulla tuju seos :mrgreen:
Keuhkoon kirpaisi höyry sekoitettaessa liuosta :oops:

Ja nyt moni sanoo, että tätä ei saa mistään... :shock:
Itse ostin tätä paikalliselta wurth centeriltä euroopan yhteisvaluutalla...
-Mika Humpas-
FHRA Tampereen Seutu ry

SS - ei mikään super sport - vaan Slant Six

Kiertomäntä
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 18.04.2014 15.51

sscounty kirjoitti:Ja nyt moni sanoo, että tätä ei saa mistään... :shock:
Eikös tämä johdu würthin haluttomuudesta käydä vähittäismyyntiä. Ainakaan Raumalta ei muistaakseni saa kuin laskutuksella firmoille. :?:
Älkää tosin haukatko tätä liian syvälle, tämä on mielikuva aiheesta.

Muuten täytyy kyllä lähteä kokeilemaan, yksi runko ollut jo viikon putkarissa, eikä näytä kuin värjäytyvän, mitään ei lähde irti.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

sscounty
Heller

Viesti Kirjoittaja sscounty » 18.04.2014 16.25

Kiertomäntä kirjoitti:
sscounty kirjoitti:Ja nyt moni sanoo, että tätä ei saa mistään... :shock:
Eikös tämä johdu würthin haluttomuudesta käydä vähittäismyyntiä. Ainakaan Raumalta ei muistaakseni saa kuin laskutuksella firmoille. :?:
Älkää tosin haukatko tätä liian syvälle, tämä on mielikuva aiheesta.

Muuten täytyy kyllä lähteä kokeilemaan, yksi runko ollut jo viikon putkarissa, eikä näytä kuin värjäytyvän, mitään ei lähde irti.
Juu, haluttomuudesta kyllä eräällälailla...
Vähittäismyynti ei käytännössä wyrtille kannata, eli siinä mielessä ihan oikea linjaus ollut ko. firmalle (ja monille muille).

Tuo ostaminen kyllä onnistuu nykyään jos omaat esim electronin tai minkä tahansa muun pankkikortin...
Se, mikä homman juju on, täytyy olla kuitenkin jonkin firman "tili" pohjalla mille myynti kirjataan...
Eli epävirallisesti sanottuna: kysele kavereilta virman tili "pohjaksi" ja siitä ostoksille maksaen ostokset samantien pois kortilla. Käteistä ei missään myymälässä oteta vastaan.

Tällä periaatteella olen itse toiminut ostoksia tehdessä, sitä sitten tiedä kuinka ko. yritys suhtautuu asiaan jos täältä joku ylempi "virkamies" sattuu tätä lukaisemaan.
Toivotaan ainakin että kirjoituksillani en onnistu asioita vaikeuttamaan, koska tämä "osto tapa" on pirun hyvä olla olemassa, kun noita ko. yrityksen tuotteita ei muualta saa...
-Mika Humpas-
FHRA Tampereen Seutu ry

SS - ei mikään super sport - vaan Slant Six

Marko Nykänen
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 21.04.2014 00.13

Tänne kun avattiin Würthin myymälä, niin möivät yksityisasiakkaalle suoraan kortilla, ei tarvinnut mennä minkään firman piikkiin. Tiedän kun kävin itse sieltä tavaraa pariin otteeseen hakemassa ennen kuin edes oli tmi pystyssä. Sen jälkeen toki tein tilin sinne, niin helpottui asiointi huomattavasti, kun voi vaan kävellä sisään, ojentaa romut myyjälle, hörpätä kuppi kahvia ja ottaa romut kainaloon ja kävellä pihalle.

Taitaa ovessa olla lappukin, jossa mainittu, että ei käteismyyntiä, vaan ainoastaan korttimaksut. Tai jotain sen suuntaista.

Mutta varmasti on myös paikkakuntakohtaisia ja myyjäkohtaisia eroja käytännöissä. Miten kukakin haluaa toimia.

Vastaa Viestiin