Millä ruiskulla maalaat?

Keskustelua maalien ominaisuuksista ja käytettävistä maalaustekniikoista

Valvoja: FCMA Moderaattorit

base78
AirFix

Re: Millä ruiskulla maalaat?

Viesti Kirjoittaja base78 » 30.12.2010 19.22

Nyt mä hankin sen ruiskun sitten, loppuu kilikili maalaaminen (jos opin maalaamaan).
Meinasin ostaa ruiskun Biltemasta, mutta päädyin nyt kuitenkin tuohon Badgeriin.
Badger Patriot tuli hankittua ja siihen vielä tuo kangasletku.
Kuva

Hankin myös uuden paineensäätimen/vedenerottimen (se nyt sentään Biltemasta) jotka nyt siis erillään kompurasta, mukavasti näkökentässä maalaillessa.
Kuva
Tämän nyt lähinnä siksi kun tässä ketjussa oli puhetta tuosta ilman jäähtymisestä letkussa.
Kuvassa ei vielä se pidempi ilmaletku paineensäätimelle kun en sitä koesovitukseen jaksanut kaivaa esiin.
Vedenerottimesta pikaliittimellä ruiskun kangasletku irti ja mukaan kun lopettaa niin ei jää pyörimään talliin.

Maalailupaikaksi tulee siis autotalli ja ensi hätään kannoin vanhan pöydän talliin.
Täytyy vielä askarrella jonkinmoinen maalauskoppi, lähinnä sen takia että talli ei ole se kaikista puhtain ja pölyttömin paikka.
Mietin kyllä että sellainen seinään saranoitu pöytä jonka voi taittaa olisi paras kun sen saisi pois tieltä helposti kun sitä ei tarvitse ja myös nopeasti esiin.
Jos jätän jonkun tyhjän tasopinnan talliin se täyttyy romusta aika nopeasti.
Kuva
Penkkihiomakone ei ole paras kaveri maalauspöydälle, mutta kun pieni talli ja jokainen neliö on vuosien mittaan tehokkaasti optimoitu ei mahda mitään.
Maalauskoppi on tarkoitus tehdä kannettavaksi malliksi, jolloin talliin ei jää kuin tuo vedenerotin/paineensäädin kun en maalaa malleja.

Kompurana siis ihan sellainen perus rautakauppakompura, jonka ostin kun maalasin 1:1 auton.
Armoton meteli siitä lähtee, mutta on kuitenkin sen verran pieni, että nyt kun on pitkä letku välissä voi siirtää hieman kauemmaksi ettei korvan juuressa rallata jos meteli alkaa häiritä.
Toivottavasti säiliö sen verran suuri että ei välttämättä kävisikään kovin usein maalatessa.

Mitään ei ole vielä maalattu, mutta koitetaan päästä harjoittelemaan.
Tallissa tällä hetkellä 12 asteen peruslämpö, joten lämmitystäkin täytyy siis miettiä pakkaskeleillä.

Heti tuli vähän enemmän pro fiilis, vaikka töhäystäkään ei ruiskusta ole päästetty ja todennäköisesti pitkä ja kivinen tie harjoitellessa vielä edessäpäin... :mrgreen:
Base78 = Tuomas Paasivirta

Toni Jääskeläinen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 30.12.2010 23.23

Hmm... Mikähän kopio ruisku itselläni on muistaakseni 30€ luokkaa ja ulkonäöllisesti sama, mutta ilman tekstejä kylessä. Paketissakaan ei lukenut mitään kenenkä tekemä ois ollut
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

SpWa
Revell

Viesti Kirjoittaja SpWa » 31.12.2010 21.13

Sain käsiini käyttämättömän yksitoimisen Badger 200-5 EX alasäiliöllisen ruiskun. Tekeekö tuolla mitään korin ylimaalauksessa vai pitäisikö hankkia kaksitoiminen yläkupillinen?
232 CU.IN

AMC Rocks!

Bowtie
Tamiya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 31.12.2010 23.12

SpWa kirjoitti:Sain käsiini käyttämättömän yksitoimisen Badger 200-5 EX alasäiliöllisen ruiskun. Tekeekö tuolla mitään korin ylimaalauksessa vai pitäisikö hankkia kaksitoiminen yläkupillinen?
Tekee hyvinkin, tollasella mä olen pääosan malleistani maalannut ja maalaan yhä, kakstoimista mä käytän vaan sillon kun tarvitsee hienompaa jälkeä (pääasiassa siks koska kakstoiminen Badger on mun mielestäni työläämpi pestä...). On oikein hyvä "all-round"-ruisku, ihan riittävän leveää suihkua saa 1/25-auton maalaamiseen ja tarvittaessa hienompaakin jälkeä.
"´63 Chevrolet - Clean Cut As A Jewel, Smooth-Riding As A Jet"

Eero Vainikka

SpWa
Revell

Viesti Kirjoittaja SpWa » 01.01.2011 00.31

Tätä on varmaan kysytty miljoona kertaa: hyvä ja edullinen kompura sille? Biltemassa ja Clas Ohlsonilla on jotain pieniä kompuroita, mutta niistä puuttuu vedenerotin ja paineensäädin.
232 CU.IN

AMC Rocks!

Tervo
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 01.01.2011 00.41

Bowtie kirjoitti: Tekee hyvinkin, tollasella mä olen pääosan malleistani maalannut ja maalaan yhä, kakstoimista mä käytän vaan sillon kun tarvitsee hienompaa jälkeä (pääasiassa siks koska kakstoiminen Badger on mun mielestäni työläämpi pestä...). On oikein hyvä "all-round"-ruisku, ihan riittävän leveää suihkua saa 1/25-auton maalaamiseen ja tarvittaessa hienompaakin jälkeä.
Joo, autokorien maalauksessa, eikä yleensäkään näillä kiiltävillä maalatessa, ei tarvitse mitään extra-fine ruiskua. Tämä menee varmasti tuohon tarkoitukseen.

Vähän ihmettelen vaan tuota kommenttia alasäiliöllisen pesun "helppoudesta". Kyllä mulla ainakin on kokemuksena se, että yläsäiliöllisen putsaa paljon nopeammin ja paljon pienemmällä liuotinmäärällä kuin nuo alasäiliölliset. Itse ruiskuhan putsautuu about samalla vaivalla, mutta tuon alakupin ja imuletkun tyhjennys ja pesu on ainakin itsellä kysynyt hermoja ja tinneriä.
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Bowtie
Tamiya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 01.01.2011 02.41

Joo, alasäiliö on kieltämättä aika kelju pestävä, tarkotin lähinnä ruiskun sisuskaluja... Toisaalta mä olen tolla kakstoimisella vasta sen verran vähän maalannut että voi olla että pesuun ei ole muodostunut samanlaista rutiinia kun ton vanhan ykstoimisen kanssa johon on jo tottunut, eli voi olla että pesun hankaluus on enimmäkseen psykologinen juttu...

Eero Vainikka

Bowtie
Tamiya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 01.01.2011 02.48

base78 kirjoitti:Nyt mä hankin sen ruiskun sitten, loppuu kilikili maalaaminen...
Noniin, hieno homma! Nopeesti ruiskumaalaamisesta pääsee jyvälle, ja kun siihen tottuu niin ilman ei enää voi olla, kyllä se avaa niin paljon uusia ulottuvuuksia, esim. Alcladit. Ja ihan perusmaalauksistakin tulee niin paljon siistimpää jälkeä. Badger on varmasti ihan hyvä hankinta, mulla on pari Badgeria ja tyytyväinen olen ollut, niin taitava maalari mä en koe olevani että mitään Iwataa vielä tarttisin. Ihan laadukkaita härveleitä Badgeritkin on, ja oikein käytettynä ja huollettuna sillä maalaa harrastuskäytössä vuosia.

En usko että sun kompura pärähtää montaa kertaa maalaussession aikana, niin pieni on tommosen kynäruiskun ilmankulutus... Ei muuta kun uutta projektia työn alle ja maalailemaan!

Eero Vainikka

Vastaa Viestiin