Zeron maalit

Keskustelua maalien ominaisuuksista ja käytettävistä maalaustekniikoista

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Pekka Heikkilä
AirFix
Viesti:

Zero-maalit

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 22.05.2009 12.24

Huonoja uutisia niille, jotka ovat käyttäneet Hiroboyn valmiita automallin mukaisia Zero-maaleja. Hiroboyta on lähestytty usean valmistajan taholta ja kielletty käyttämästä valmistajien merkkejä maalien markkinoinnissa. Steve (Hiroboyn omistaja) tutkii nyt lakimiesten kanssa mitä asialle voi tehdä.

Tietyn auton/moottoripyörän väriä voi edelleen tilata jos tietää asianmukaiset värikoodit.

Lisää aiheesta täällä: http://www.automotiveforums.com/vbullet ... p?t=953515

Pekka

Tero Kortelainen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Tero Kortelainen » 22.05.2009 12.53

On tämä lakiasioiden maailma ihanaa. Noh, onneksi noita maaleja saanee myös jatkossa, kunhan vain tosiaan tietää värikoodit. Tähän asti spesiaalivärien hankinta on vain ollut niin mukavan kivutonta tämmöiselle laiskalle mallarille. :oops:

Tervo
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 22.05.2009 12.56

Aika omituinen tilanne, Maston ja muut myy paukkupulloissa edelleen valmistajan nimellä/värikoodilla varustettuja pulloja, mutta Steve ei saa näitä kaupata.
Onneksi itsellä on noita Ferrarin värejä riittävästi, samoin kuin toi Mipan sekoituslinjan värisatsi, vaikeeks menee lähinnä noiden kisavehkeiden kanssa, joiden värikoodeja ei välttämättä tiedä kukaan.
Täytyy varmaan alkaa kiertää ratoja ja leikellä sopivia palasia laitteista värianalyysiä varten :mrgreen:
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Pekka Heikkilä
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 01.06.2009 19.46

Kummallisia nuo lakikiemurat. Maalit on taas listoilla Hiroboylla, etiketit ja nimet on vaihdettu tyyliin "Colour Matched Paints - Red similar to that on Mclaren F1 Cars".

Pekka

Tervo
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 01.06.2009 20.37

Joo, suurin osa, olen vain odotellut tuon Kasawian ZX-RR:n värien uudelleenilmestymistä listoille!
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 05.09.2009 17.59

Tilasin juuri ZeroPaintsin PlumcrazyPurple värin ja sille saman valmistajan valkoisen pohjavärin.

Onnistuuko ruiskun puhdistus ihan tavallisella mineraalitärpätillä vai onko esim dicco-tinneri välttämätön?

Onko kellään kokemuksia Johnsonin lattiavahan käytöstä lakkana Zeron-maaleilla? Saako sillä aikaan kohtuullisen kiillon? Käytettävissä myös Micromeshin kiillotuslaput.

Tarkoitus olisi siirtyä korinmaalausien osalta parempiin maaleihin, ja komiaan viimeistelyyn :wink:

Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 05.09.2009 18.39

Vähän tietoa ja vähän mutua.

Puhdistus tinnerillä. Tai sillä minä ainakin olen ruiskun puhdistanut Zeron jäljiltä ne pari hassua kertaa kun sitä olen käyttänyt. Merkillä ei väliä, itse olen puhdistukseen käyttänyt ihan "sellutinneriä", Dicco on vähän turhan tyyristä siihen hommaan. Mulla tinneriä menee putsaukseen muutenkin vähän enemmän niin sillä tuli hommattua 30 litran pänikkä ko. ainetta.

Johnsonilla saa ihan kohtuullisen kiillon aikaiseksi, mutta epäilen, ettei kestä kovin voimakasta kiillotusta. Mutta Zeron luulis kestävän kyllä ongelmitta vahan levityksen.

http://jva0316.1g.fi/kuvat/Dodge+Charge ... G_9257.JPG

Tuo malli on "lakattu" Johnsonilla kiillotetun Mastonin päälle. Siveltimellä levitelty. Ei oikein mistään kuvasta kiiltoastetta näy, konepellin decalista ja tytsyn käden heijastuksesta nyt vähän saa tuossa kuvassa osviittaa. Mun mielestä melko sopiva "skaalakiilto". Eli lakkauksen jälkeen kiillotus ei ole välttämätön, ellei roskia siunaannu lakkausvaiheessa. Johnson kyllä tasoittuu tosi hyvin siveltimelläkin vedettäessä, joten sen suhteen ei tarvitse kiillotuksesta murehtia.

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 05.09.2009 19.02

Kiitos Marko! Minusta tuossa sun Chargerissa on juuri sopiva kiilto malliin! Ei tarvis kiiltää yhtään enempää tai vähempää. Olen suht onnistuneesti "lakannut" Johnsonilla tämän Chevellen sivellintä käyttäen. -> http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?t=5480
Pitää testailla kuhan saa sen maalin pintaan sitten.
Aika paljon positiivista tekstiä lukenut nuista Zeron-maaleista lukenut nii pakkohan se oli itekki tilata "testi-erä" :mrgreen:

Värikoodeja eri automalleille löytyy tuolta aika hyvin -> http://www.paintscratch.com/

Jussi Turula
AirFix

Viesti Kirjoittaja Jussi Turula » 05.09.2009 22.17

Kyllä nuo Zeron maalit vaan tarvitsee kunnollisen lakkauksen suojaamaan maalipintaa. Eikä sitä Zeron maalia kannata hirveasti kiillottaa, maali kun on sen verran herkkää tavaraa että se ei paljon kiillotusta taida kestää (vasta lakkaa kiillotetaan). Osta vaan vaikka Tamiyan spray lakkaa ja unohda nuo lattiavahat. Joissakin jutuissa ei vaan valitettavasti ole oikoteitä.

Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 06.09.2009 10.57

Jep, ainahan se parempi tulee jos kunnon 2k-lakankin pystyisi levittämään Zeron päälle. Eihän mikään metallihohtomaali oikein tuota kiillotusta siedä.

Ei ole kylläkään kokemuksia (vielä) miten hyvin Johnson suojaa Zeron maaleja ikääntymiseltä ja ilmastonmuutokselta.

Kuva
Tässä mallissa pohjalla Zeron hopea, päällä punainen candy ja pinnassa Johnsonia kerros tai kaksi, en ihan tarkkaan muista. Ei mikään näyttelytasoinen pinta, mutta skaalakiilto 1/25 ajatellen mun silmään just hyvä. 1/12 ehkä vähän turhan matta.

Tuo reilun vuoden ollut, mutta eipä tuosta ole maalit vielä karisseet.

Ei ole Tamiyan spraylakoista kokemuksia vielä, yksi mattalakkapurkki on tullut Piiralta hommattua mutta projekti mihin se oli tarkoitettu on vielä alkutekijöissään. Jos kuivumisaika ja tasoittuminen lakkauksen aikana on Mastonin luokkaa, niin en uskalla niitäkään oikein suositella. Mutta kuten sanoin, niistä ei kokemuksia. Liekö niistä jo keskustelukin pystyssä?

V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 06.09.2009 12.29

Noi Zerothan on normi massavärejä(Mipan?) eli tarvii aina lakan päälle,1 tai 2 komponenttisen.
Tamiyan spraylakka on minusta parasta 1k lakkaa mitä olen käyttänyt,
en vedä edes harsoa ekalla kerroksella vaan lähes peiton heti.
Jos spraymaaleilla aikoo maalata pienoismalleja suosittelen Tamiyan maaleja,Mastoneillä en maalaisi edes käyttöauton talvivanteita.
Tamiyan sprayt on tullut tuolta hommattua.
http://www.modellbau-seidel.de/

t.vellu

Pekka Heikkilä
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 06.09.2009 18.53

Joo, Zeron maalit ovat pohjamaaleja (basecoat) ja niitä ei kiilloteta, vaan päälle tarvitaan aina lakka joka sitten kiillotetaan tarvittaessa. Itse en laittaisi Johnsonia Zeron päälle, mutta näyttää sekin toimivan.
V-M Kuurinmaa kirjoitti: Tamiyan spraylakka on minusta parasta 1k lakkaa mitä olen käyttänyt,
t.vellu
Onko lakatussa kohteessa ollut siirtokuvia? Tamiyan lakkaspray on tunnettu siitä, että liian paksusti vetäistynä syö helposti siirokuvat pilalle.

Pekka
Viimeksi muokannut Pekka Heikkilä, 06.09.2009 20.17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

V-M Kuurinmaa
FCMA member 2018

Viesti Kirjoittaja V-M Kuurinmaa » 06.09.2009 20.09

Pekka Heikkilä kirjoitti:
V-M Kuurinmaa kirjoitti: Tamiyan spraylakka on minusta parasta 1k lakkaa mitä olen käyttänyt,
t.vellu
Onko lakatussa kohteessa ollut siirtokuvia? Tamiyan lakkaspray on tunnettu siitä, että liian paksusti vetäistynä syö helposti siirokuvat pilalle.

Pekka
Tuon olen huomannut myös,varsinkin jos siirtokuvat on tuoreet.
Voi tuo johtua Mikrosollistakin , en tiedä.
Harso tosiaan kannattaa vetää aina ensiksi,mutta kun tulee hosuttua...

t.vellu

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 06.09.2009 23.26

Pitää nyt katsoa minkälaisella lakkaussysteemillä tuon kans menee... Ois mulla Revelliä :mrgreen: vitsi vitsi

Janne Herajärvi
Tamiya

Re: Zeron maalit

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 30.10.2009 18.34

Zeron valkoiselle pohjamaalille sanon kyllä jatkossa kiitos ei :banghead: Tuli tuossa kyseisellä kuralla maalattua niin alku meni pirun hyvin, konepellistä tuli hyvä... noh siirryin maalaamaan koria niin alku meni edelleen hyvin kunnes hetkessä ruisku alkoi räkimään ja meni tukkoon... Että semmosta :evil: Taidan muutenkin pysyä emalimaaleissa siihen asti kunnes saan sellaisen ruiskun jolla nuita Zeroja pystyy maalaileen kunnolla. Suosituksia? Iwata Revolution kuulemma pelittää hyvin Zeron maaleillakin...

Ilkka Ollikainen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Ilkka Ollikainen » 30.10.2009 18.39

Minulla on ruiskuna Badger 350, ja aina on kyllä toiminut Zeron maalien kanssa. Ongelmat mitkä on ollut ruiskun kanssa on ollut yleensä emalimaalien kanssa, tosin nekin vain oman laiskuuden takia (ruiskun puhdistuksessa). Tosin Zeron pohjamaalia en ole koskaan käyttänyt, joten sen toimivuudesta en osaa sanoa mitään.

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 30.10.2009 18.44

Mulla taas emalien kans ei ole ollut juuri mitään ongelmia, ja ne ainuat ongelmat täälläkin on johtunut pienestä laiskuudesta ja olenpa joskus ohennellut liikaakin maalia nii senhän tietää miten siinä käy... Sivellinmaalaaminen sen sijaa pelittää :mrgreen:
Badgerit ja Iwatat mulla on kiikarissa, pitäs vaan se itelle sopivin malli löytää.

Pekka Heikkilä
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 30.10.2009 21.49

Minulla on ruiskuna juuri Iwata Revolution ja hyvin on pelittänyt Zeron maalien kanssa.

Mutta olisikohan tuossa tukkoon menemisessä enemmänkin syynä liian paksu maali. Itse olen ohentanut Zeron maaleja melko runsaasti. Kokemusta kylläkin vain basecoat maaleista, ei pohjamaalista.

Mikäs sinun ruiskun suuttimen koko on? Minulla on Iwatassa 0,5 jota pienempään en kyllä suosittelisi.

Pekka

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 30.10.2009 21.59

Pekka Heikkilä kirjoitti:Minulla on ruiskuna juuri Iwata Revolution ja hyvin on pelittänyt Zeron maalien kanssa.
Mikäs sinun ruiskun suuttimen koko on? Minulla on Iwatassa 0,5 jota pienempään en kyllä suosittelisi.
Pekka
Juu tuo Revolution taitaa mennä tilaukseen enstilistä. Nykyisen ruiskuni suuttimen koko on täysi arvoitus sillä olen onnistunut hukkaamaan sen paketin ja ohjeet. Onneksi se kuitenkin emalien kans toimii ihan kiitettävästi niin sen voi huoletta pitää kakkosruiskuna sitten. Miten muuten nuissa ruiskuissa on tuo letkunkiinnitys yleensä? Tuleeko se standardikierteellä vai kannattaako tilata Iwatan oma letku? Hmm ja tinneriä pitää hankkia ohentamista varten nii eikhän se sitten ala taas pelittään.

Pekka Heikkilä
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 31.10.2009 22.44

Janne Herajärvi kirjoitti:Miten muuten nuissa ruiskuissa on tuo letkunkiinnitys yleensä? Tuleeko se standardikierteellä vai kannattaako tilata Iwatan oma letku? Hmm ja tinneriä pitää hankkia ohentamista varten nii eikhän se sitten ala taas pelittään.
Iwatassa on samanlainen kierre kuin esim. Bilteman halpis-ruiskussa, mutta erilainen kuin Badgerin ruiskussa. Itselläni on käytössä kompuran (Sparmax) mukana tullut letku.

Pekka

Vastaa Viestiin