Maalin poisto

Keskustelua maalien ominaisuuksista ja käytettävistä maalaustekniikoista

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Jarkko Ruotsalainen
AirFix
Viestit: 368
Liittynyt: 22.09.2004 17.34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Maalin poisto

Viesti Kirjoittaja Jarkko Ruotsalainen » 28.11.2004 19.07

Elikkä minkälaisilla litkuilla olette poistaneet maalia koreista?

Itsellä ei ole aikaisempia kokemuksia mutta nyt ois tarvis, jostain syystä tuli lakkaus vaiheessa vanha maali alta esiin Minin koriiin. Tiedä sitten mistä johtu, aiemmin ei ole noin käynyt. Maaleina/lakkana oli spray akryylimaaleja.

-Jarkko

Avatar
Jussi Turula
AirFix
Viestit: 164
Liittynyt: 29.09.2004 22.17
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jussi Turula » 28.11.2004 22.08

Paras tapa poistaa maali on laittaa kori kodin putkimies kylpyyn, ei vahingoita muovia ja maali lähtee hyvin pois.

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3124
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 30.11.2004 01.08

Tervehdys!
Eksyinpä sitten IPMS:n sivuilta näillekin sivuille (Kiitos Teemu!)
Minä olen poistanut maalia malleista Würthin Pine Line Tehopesulla. Malli/osat upotetaan pesuaineeseen ja annetaan vaikuttaa joitain tunteja, kannattaa välillä tarkastaa tilanne. Läpinäkyviä osia ei saa pitää kovinkaan pitkään litkussa => samenee. Myös jos muitakin osia pitää päivä tolkulla aineessa pinta muuttuuu mataksi, mutta muovi ei haperru.
Saippuan olen pessyt pois hammasharjalla juoksevan veden alla (tiheä sihti viemärin päälle). Jos kaikki ei lähde ensimmäisellä yrittämällä, kylpy uusitaan.
Maalihituset olen siivilöinyt litkusta pois (ongelmajäte) ja käyttänyt liuoksen uudelleen. Itse Pine Line on mäntyöljypohjainen ja bio hajoava.
Etsi- tai resiiniosiin en ole kokeillut. Kromi luultavasti irtoaa myös. Kerran kokeilin poistaa maaleja vanhasta die-cast autosta. Auto ei ollut kokonaan upoksissa ja muutaman päivän liottuaan oli kattoon syöpynyt hienoinen raita.
Tällä samalla litkulla olen poistanut maaleja myös lasi- ja posliiniesineistä. Käy muuten myös käsienpesuun autorempan jälkeen....

Avatar
Petri Piira
Hasegawa
Viestit: 1857
Liittynyt: 21.09.2004 19.15
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Petri Piira » 30.11.2004 01.22

Kodin Putkimies on ollut täälläkin käytössä maalausten mentyä piloille. Ei oo niin vahvaa ainetta, joten ei pilaa muoviosia.
You have to remember, Paul, that making coffee is very much like making love to a beautiful woman. It has to be hot, it has to be strong, you've got to grind your beans slowly... and at the last moment, add the milk.

Teemu Korhonen
Heller
Viestit: 91
Liittynyt: 21.09.2004 19.22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Teemu Korhonen » 30.11.2004 13.26

Mulla on myös ollut käytössä tuo wurthin pine line. Minun mielestä kannattaa käyttää suojakäsineitä kun liottelee osia ja harjaa osia puhtaaksi. Koska aine kuivattaa käsiä aika paljon. Tai ainakin minulla kuivattaa.

Avatar
Jarkko Ruotsalainen
AirFix
Viestit: 368
Liittynyt: 22.09.2004 17.34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko Ruotsalainen » 30.11.2004 13.38

kiitokset vaan neuvoista. Tuota pine lineä taitaakin olla jossain ku tuli käytettyä autonmoottorin pesuun tai johonkin joskus, katella jos löytys vielä. Ja saattaapa kodinputkimiestäkin löytyä, pitää kokeilla tässä joku päivä.

Avatar
Kimmo Hyttinen
Fujimi
Viestit: 1158
Liittynyt: 28.09.2004 15.59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Kimmo Hyttinen » 30.11.2004 20.11

Pitänee kokeilla munkin tuota pinelineä. Mulla On nääs yksi '65 avoimpalan kori, josta ei maali suostu putkimiehellä lähtemään! On ollut pariinkin otteeseen useammankin viikon liossa, vaan ei liukene...
qeiyarhusdg kllöäodrjh

Avatar
Jarkko Ruotsalainen
AirFix
Viestit: 368
Liittynyt: 22.09.2004 17.34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko Ruotsalainen » 16.12.2004 23.20

Kokeilinpa tuota pinelineä ja hyvin toimi. Ensin annoin olla parisen tuntia liossa, lähti lakka ja pari päällimmäistä maalikerrosta. Sitten noin vuorokauden, sen jälkeen lähti loputkin. Kynsiharjalla hankailin suuremmat pinnat ja koloista ohuella metallitikulla.

wart
Heller
Viestit: 38
Liittynyt: 16.12.2004 02.47
Paikkakunta: Lempäälä

maalin poisto

Viesti Kirjoittaja wart » 09.01.2005 03.08

Olen käyttänyt acryl-maalien(esim,Tamiya) poistoon samaa ainetta jota voi käyttää myös em,maalien ohennukseen eli laimentamatonta tuulilasin
pesuainetta LASOLIA.Muoviastiaan lasolia-malli tai osat upotetaan aineeseen.Kansi päälle poistaa pienet tuoksu ja haihtumisilmiöt.
Muutamassa tunnissa maali on poissa.Päälle pesu tiskiaineella.
Maalijätteet siivilöidään pois ja lasolin voi käyttää uudelleen

Avatar
Martti Holappa
Heller
Viestit: 26
Liittynyt: 17.01.2005 07.56
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja Martti Holappa » 27.01.2005 00.08

Millä lähtee sellaiset vanhat maalit jotka jo vuosia ovat olleet pienoismallissa kiinni?Ja sellaistakin kysyttävää, että millä tällaisia vanhoja maaleja uskaltaa hioa? tarkoitus kuitenkin vielä laittaa näihin uudet maalit ja olisi ihan plussaa että yksityiskohdatkin näkyy :lol:, kuin myös se että maalipinta on tasainen.

Avatar
Ville Jurvanen
Tamiya
Viestit: 2628
Liittynyt: 25.11.2004 12.39
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Ville Jurvanen » 27.01.2005 00.35

Itse oon käyttäny jarrunestettä. Siinäkin jos monta kuukautta pitää, pehmenee kori.
Projektipöydällä:
Vaikka mitä?

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3124
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 27.01.2005 00.50

Ja minä käytin 70-luvun lopussa maalattuun härpäkkeeseen Pine Lineä.

Avatar
Martti Holappa
Heller
Viestit: 26
Liittynyt: 17.01.2005 07.56
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja Martti Holappa » 31.01.2005 17.54

Yksi kikka tuli keksittyä. Ei tosin toimi varmaankaan sellaisiin malleihin joissa pohjatyöt (pohjamaali jne.) on tehty kunnolla.

Omista vanhasta mallista lähti maali nimittäin teipillä 8)
kokeilin kaikenlaisia aineita ensin, ja kyllähän niillä osittain pikkuhiljaa lähti maali (jos rapsutteli samalla), mutta sitten huomasin puolivahingossa että hyvällä pakkausteipillä lähtee tosi tehokkaasti maalit.
Vähän sama tekniikka kuin joillakin ihokarvojen poistossa.

Eli lätkästään pakkausteippiä (maalarinteippi ei varmaan tartu tarpeeksi kovaa kiinni, ja siitä jää tahmaa :?: ), sitten painellaan teippi kunnolla kiinni, ja repästään niin nopsaan ku pystyy. tällä keinolla lähtee helposti isoilta pinnoilta maalit (kori). "Töpöttelemällä" lähti myös, sama tyyli ku sinitarran poistossa (apuna sinitarra palanen).

Avatar
Osku Herttua
AMT
Viestit: 910
Liittynyt: 29.09.2004 19.29
Paikkakunta: Kerava - Kervo - Sherwood

Viesti Kirjoittaja Osku Herttua » 31.01.2005 18.33

Ville Jurvanen kirjoitti:Itse oon käyttäny jarrunestettä. Siinäkin jos monta kuukautta pitää, pehmenee kori.
Ainakin Korrekin jarruneste syövytti/pehmensi osat ihan muutamassa päivässä, välttäkee moista litkua.

-Osku
If a man does not keep pace with his companions, perhaps it is because he hears a different drummer.
Let him step to the music which he hears, however measured or far away.

- Henry David Thoreau

Avatar
Taneli Kerstinen
AirFix
Viestit: 250
Liittynyt: 18.09.2005 19.37
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja Taneli Kerstinen » 22.09.2005 20.39

Ite hioin 240 hiomapaperilla mun GTX:än ja metallisen Lamborghinin. En suosittele, koska siinä menee hermot ja näpit. :lol:

Avatar
Niko Forsberg
AirFix
Viestit: 724
Liittynyt: 14.02.2005 18.45
Paikkakunta: Esbå
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Forsberg » 22.09.2005 22.10

Btw. Onko kellään muulla ilmennyt Monogramin 90-luvulla valetun muovin pehmenemistä Wurthin Pinelinellä?
"Damn Ebay!" - Homer Simpson
"Työn" alla: 1:1 kilpureita & hassu hattu

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3124
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 22.09.2005 23.08

Kauanko liotit? Vanhasta Airfixistä meni pinta mataksi kolmen päivän jälkeen 8)

Avatar
Tommy Backman
AirFix
Viestit: 103
Liittynyt: 22.01.2005 18.15
Paikkakunta: PRS

Viesti Kirjoittaja Tommy Backman » 22.09.2005 23.32

Mr. Musclen kodin putkimies on tehonnut toistaiseksi kaikkiin maaleihin joita on pitäny saada pois... automaaleista en tiiä miten toimii, ei oo muovi sulanu eikä oo jääny rantuja vaikka ei oiskaan saanu koko värkkiä aineen vaikutuksen alaiseksi.
My oral section is exterminating carbon-dioxid. I think I'm not from Earth.

Avatar
Niko Forsberg
AirFix
Viestit: 724
Liittynyt: 14.02.2005 18.45
Paikkakunta: Esbå
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Forsberg » 24.09.2005 13.35

Vauhtipahvi kirjoitti:Kauanko liotit? Vanhasta Airfixistä meni pinta mataksi kolmen päivän jälkeen 8)
Emmää muista.. Välillä on ollut päivän, välillä viikonkin, mutta mielestäni tuolla ei ole ollut vaikutusta asiaan. Lopputulos on kumminkin ollut kiiltävä ja tahmea. Jostain tuo on mennyt ohi vähän ajan päästä, mutta hain juuri AC Cobran korin parvekkeelta ja se on edelleen vähän tahmea, ja kaiken lisäksi kerännyt ilmasta roskaa pintaan.. :evil:

Mitä tulee aineen tehoon, niin minusta se on parempi kuin DIY-putkimies, mulla oli jokunen kori johon putkimies ei tehonnut, tuolla homma on skulannut. 2-komponenttiseen automaaliin ei tehonnut ollenkaan, johonkin japanilaiseen mallisprayhin vähän heikosti.
"Damn Ebay!" - Homer Simpson
"Työn" alla: 1:1 kilpureita & hassu hattu

Avatar
Jarkko Ruotsalainen
AirFix
Viestit: 368
Liittynyt: 22.09.2004 17.34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko Ruotsalainen » 22.09.2006 00.43

Vanhalta putkimies purkiltahan tuo näyttää, kyllähän se vaati pidemmän liotuksen kuin puolitoista tuntia että lähtee, vaikea ite sanoa kun ei ole kokemusta putkimiehestä. Pinelinessä annan liueta ihan vuorokauden ajan, sitten alkaa viimeisetkin maalit olla pehmeitä.
Team Lentäjät | Jarkon@IRCnet #fcma | jargon.kuvat.fi | Facebook | Twitter
- Ensin katseltiin Youtubesta rallia, joissa on hyvät äänet ja otettiin samalla kuppia. Sitten röhkittiin.

Avatar
Eero Kumanto
Fujimi
Viestit: 1146
Liittynyt: 29.09.2004 12.10
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 22.09.2006 07.50

Markus Helenius kirjoitti:Onkos kukaan käyttänyt alla olevaa ainetta ,onko kuinkaki tehokasta?, purkissa näyttäis lukevan ainakin PLUS ja muut ovat liuonneet pois näköjään. Koitin tuota ainetta puolitoista tuntia eikä mitään tapahtunut.
Samassa purkissa myyty myös Pirkan leimoilla.

Mutta näistä vois varmaan ainakin vetää sellaisen yhteenvedon, että ton putkimiespurkin kyljessäkin on SYÖVYTTÄVÄÄ-varoitusmerkit. Kun sitten taas tuo Pineline on tosiaan mämtyöjypohjaista ja sillä voi pestä vaikka kädet kuten Vauhtipahvi sanaili aiemmin.

Eli vaikka maalit poistuisivat samalla tavalla molemmilla aineilla niin silti toi putkimies on aika rajua tavaraa läträillä, hajukin erittäin pistävä. Minä ainakin käytän ensisijaisesti Pinenlineä ja jos ei sillä irtoa niin sitten mietin muita vaihtoehtoja.

Avatar
mikkod
Moderaattori
Viestit: 2702
Liittynyt: 23.11.2004 16.05
Paikkakunta: Suomi - Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkod » 22.09.2006 07.53

Moro,

Jos ei lähde putkimiehellä sitten Pinelineen. Ja Tamiya spraythan eivät lähde putkimiehellä. Kuulemma Lasol auttaa asiaan.
En pidä mitään minään.
BANDITS SIX O`CLOCK LOW!!!

Everything I like is either illegal, immoral, fattening, addictive, expensive or impossible
I like the TUNA here.
-Paul Walker 1973 - 2013

Avatar
Niko Forsberg
AirFix
Viestit: 724
Liittynyt: 14.02.2005 18.45
Paikkakunta: Esbå
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Forsberg » 22.09.2006 20.40

Aika ytyä tuo pinelinekin pidemmän päälle, parin korin kohdalla on tapahtunut huomattavaa haurastumista liotuksen myötä. Tosin kyseessä on olleet jonkinsortin ongelmalapset joita on joutunut vähän pidempään pitämään ja tietysti muovejakin on monenlaisia.
"Damn Ebay!" - Homer Simpson
"Työn" alla: 1:1 kilpureita & hassu hattu

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3124
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 22.09.2006 21.30

Niko Forsberg kirjoitti:Aika ytyä tuo pinelinekin pidemmän päälle, parin korin kohdalla on tapahtunut huomattavaa haurastumista liotuksen myötä. Tosin kyseessä on olleet jonkinsortin ongelmalapset joita on joutunut vähän pidempään pitämään ja tietysti muovejakin on monenlaisia.
Veikkaus: onko olleet Gunzen tai Hasegawan valmisteita?

Avatar
Niko Forsberg
AirFix
Viestit: 724
Liittynyt: 14.02.2005 18.45
Paikkakunta: Esbå
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Forsberg » 22.09.2006 21.33

Vauhtipahvi kirjoitti:Veikkaus: onko olleet Gunzen tai Hasegawan valmisteita?
Hellerin 630 CSi kärsi pahiten, sitten Revellin Alpina B6 oirehti myös vähän. Sitten jotkut Monogramin ~15 vuotta vanhat muovit on vetäneet pinnan tahmeaksi :shock:
"Damn Ebay!" - Homer Simpson
"Työn" alla: 1:1 kilpureita & hassu hattu

Vastaa Viestiin