Ootraus

Keskustelua maalien ominaisuuksista ja käytettävistä maalaustekniikoista

Valvoja: FCMA Moderaattorit

liimanäppi
Heller
Viesti:

Ootraus

Viesti Kirjoittaja liimanäppi » 16.05.2017 19.30

En löytänyt tällaista aihetta vai etsinkö väärällä hakusanalla. Kyse on siis siitä, että -46...-48 Chevrolet Fleetlinen kojetaulu ja pari muuta sisustusosaa ovat alunperin puukuvioiseksi maalattua peltiä kuten muotia silloin oli. Galaxien tästä mallista tekemän rakennussarjan mukana tuli Woody-version rakentamiseksi puupintadecaleita mutta ne olivat liian harvasyisiä kojetauluun, jos niitä olisi saanut edes siihen taivutettua. En keksinyt muuta tapaa kuin maalata osat ruskealla, ja maalin kunnolla kuivuttua vetää päälle kerroksen eri sävyisellä ruskealla, ja pinnan vähän kuivuttua painella sitä sormin niin että sormenjäljet muodostavat alla olevasta sävystä satunnaisen kaarevia kuvioita. Tulos on vähän sinne päin mutta varmaan tähän joku parempikin konsti on?

Niko Lindström
FCMA member 2018
Viesti:

Re: Ootraus

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 16.05.2017 22.43

Mä olen saanut kohtalaisia tuloksia sillä, että maalaa ensin pohjalle sopivaksi katsomaansa ruskean sävyä, mulla on joku Humbrolin ruskea, mutta en nyt muista sen numeroa tähän hätään. Tuosta ruskeasta tulee hyvin tasasävyinen pinta, mutta ruskean kuivattua pensselöin pintaan Humbrolin Clear Orangea. Tuo maali levittyy hieman epätasaisesti, joten siitä syntyy puun näköinen pinta. Lopuksi jos haluaa, niin pinnan voi vielä lakata Revellin kirkaslakalla, niin pinnan saa vielä kiiltävämmäksi.

Varmaan jollain on vieläkin parempi tapa, mutta tätä olen itse käyttänyt kohtalaisin tuloksin.

Tuossa ratti ja kojelaudan puuosat on käsitelty tällä tavalla.
Kuva
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Tuomas Seppälä
Hasegawa

Re: Ootraus

Viesti Kirjoittaja Tuomas Seppälä » 18.05.2017 23.33

Nikon ehdottamaan tapaan voisi vielä lisätä ruskean pohjasävyn päälle tummemmalla ruskealla tai jopa mustalla syykuvioita kuivapensselöimällä. Onnistuu parhaiten litteällä siveltimellä. Vain pensselin kärki kastetaan maaliin ja suurin osa siitä pyyhitään pois sivelemällä vaikka paperia ihan niinkuin maalaisit. Sitten kevyesti sivellään oli koko pinnan. Jos maalia on sopivasti, jää pintaan syykuvion tapaisia raitoja. Liikaa maalia ja tulee suttua. Liian kuiva pensseli ja ei jää mitään jälkiä. Kannattaa hiukan treenailla ensin.
Googleen haku painting wood grain scale models niin löytyy lisää pidemmälle vietyjä tekniikoita. Vanhojen lentsikoiden mallarit on vieny homman aika pitkälle. Käyttävät mm. tuubiöljyvärejä.
www.facebook.com/tumbesgarage Hot rods & cool kustoms

Vastaa Viestiin