Menck m 154 "kaivinkone"/paalutus (1:39)

Jenkit, eurooppalaiset, linja-autot ja erilaiset työkoneet löydät täältä

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2461
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 04.05.2011 07.07

Samppa t kirjoitti:Mitenkähän paljon photobuckettiin mahtuu kuvia tai voi laittaa, vai onkohan siinä mitään rajaa? :roll:
Mun käsittääkseni sinne saa ladata niin monta kuvaa kuin sielu sietää, mutta jos postaa ne vaikka tänne foorumille kaikki, menee bucketti tukkoon ja tulee ehdotus että "Go Pro"... Sehän tietysti maksaa. Ainoa keino, miten saada kuvat näkymään on vaan odottaa. Eli siis silloin kuvat ei näy täällä, photobucketissa kylläkin näkyvät. Kyllä sinne tosin aika paljon mahtuu noita kuvia...

Projektihan näyttää oikein hyvälle tähän asti! Siinä on kyllä kädentaitoa reilusti mukana, ei luonnistuis multa tuollasen luominen millään tasolla. Aihe on kanssa todella kiinnostava, näitä näkee aika harvoin. :mrgreen:
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 06.05.2011 17.20

Niko Lindström kirjoitti:
Samppa t kirjoitti:Mitenkähän paljon photobuckettiin mahtuu kuvia tai voi laittaa, vai onkohan siinä mitään rajaa? :roll:
Mun käsittääkseni sinne saa ladata niin monta kuvaa kuin sielu sietää, mutta jos postaa ne vaikka tänne foorumille kaikki, menee bucketti tukkoon ja tulee ehdotus että "Go Pro"... Sehän tietysti maksaa. Ainoa keino, miten saada kuvat näkymään on vaan odottaa. Eli siis silloin kuvat ei näy täällä, photobucketissa kylläkin näkyvät. Kyllä sinne tosin aika paljon mahtuu noita kuvia...

Projektihan näyttää oikein hyvälle tähän asti! Siinä on kyllä kädentaitoa reilusti mukana, ei luonnistuis multa tuollasen luominen millään tasolla. Aihe on kanssa todella kiinnostava, näitä näkee aika harvoin. :mrgreen:
Joo kiitoksia vastauksesta, toistaiseksi bucketti pelannu ihan hyvin, ei kai siinä kun pistää kuvia tulee. Ja kiitos kehuista :worshippy

Ylävaunu alkas olemaan aika pitkälti valmis, sisälle tosin joutuu rakentamaan oviaukkojen kohdalle hämyksi kaikenlaista väkkyrää ja pyörää ym... Niin ja tarvii sinne jonnekin jemmata pari patteria valoille. Mietinnässä että maalaisiko tuon sitten kynäruiskulla tai lähinnä mietin jos maalaisi pohjamaalinkin kynäruiskulla, täytynee maalata sitten kaikki osat kerralla kun ovat valmiit. Nyt on vähän mietinnässä sekin että mitä seuraavaksi tähän tekisi, kun pitäs sähköt virittää ja puomia tehdä. Ehkä joutuu virittämään sähköt ja koestaa että toimii. Yksi tärkeä katkaisin joka on kansa kytkettävä on ylä ja alavaunun väliin tulevat rajakatkaisimet, ettei konetta pyöritä hulluna ympäri niin että johdot on kierteellä ja lopuksi poikki. Eli täytyy etsiä sopiva kohta jossa ylävaunu pysähtyy. Eli melkein täyden ympyrän pyörii. Ehkä ens viikolla pääsis puomia tekemään.

Jokunen kuva.

Kuva
Purettuna, ihan kohtuu hyvin lähtee koppa päältä ja saa takas laitettua. Ovet saa myös nätisti laitettua kiskoille.
Kuva
Valot on 5mm ledejä ja hieman muokattuna. Esikuvassakin valot melko sankot joten en alkanu kummoisia valoja kehittää, ja nämä ledit hieman lämminsävyisiä niin enempi käypäset kuin siniseen taittavat. Liimasin myös tuon kaarevan alumiinisen palan tikkaiden viereen.
Kuva
Molempien kylkien ovissa on tuollainen ympyrä pokkaus, tarkoitus varmaan jäykistää oven peltiä, eikä näin ollen tarvitse tukia oven takapuolelle ja on köykäinen ratkaisu. Ympyrän sisään tulee myös Menckin tehtaan (logo).
Kuva
Takana oleva ovi taas on jäykkä kaartuvan muodon puolesta, eikä sekään varmaan ole tarvinnut mitään tukia keskelle.
Kuva
Tein tuon tekstin M154 ledien jaloista taittelemalla, olisi voinut olla matalampi tuo kirjailu tai voisihan sitä vielä hio alemmas mutta voipa olla että jää noin.
Kuva
Vielä en katolle tehnyt putkia joissa topparit jotka vastaa puomiin sen tullessa ääriasentoon. Ne täytyy tehdä sitten kun puomi on tehty että tulee oikean mittaiset. Ja lommoja koneessa piisaa ihan melkeinpä liiaksi asti, todella herkkä pelti tehdä osia, tähän malliin vielä jokseenkin käypänen.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 21.05.2011 18.29

Puomiakin on tässä pikkuhiljaa tehty, melkosta pellin leikkelyä ja erinäistä taivuttelua tahtoo olla, vaan tuosta se lähtee.

Kuvia
Kuva
Yllättävän jämäkästi tai raskaasti tehty Menckin puomin alkupää, erilaista koteloa löytyy ym.
Kuva
Paljoa tinaa ei nuo ristikon muodostavat "välipuut" tarvitse, sillä niistä tuo puomin rakenne ei petä vaan ongelma on tuo kulmaraudan lommahdus tuosta keskeltä. Nuo välit on tuota samaa kuparipeltiä kuin koneen koppa ja nuo sivut on pikkasen paksumpaa oliko nyt 0.2mm. Myös noissa koteloissa on osin tuota 0.2mm. Harmittaa vähän nuo nykyajan tinat ja niiden tarttuvuus. Juotosnesteen avulla saisi tarkemmat ja nätimmät saumat mutta hirveästi ei innosta niitä enää käyttää jos ei pakko. Vaikka löysin hyvän juotosnesteen joka on "myrkytön" vaan kyllä siitä melko hönkä silti lähtee.
Kuva
Tuohon heti puomin alkuun jossa on koteloa tulee väkipyörä, samoin tuonne ylempänä näkyvään kotelointiin. Näihin tulevien pyörien kautta viedään vaijeri laahakauhan vedolle.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 26.05.2011 23.05

Alkupää puomista olisi valmis ja välipätkää tehty myös, tosin siitä puuttuu vielä toisesta päästä muutama osa. Vielä en ole varma että teenkö vielä toisen osan väliin lisää, ehkä kumminkin teen ensin puomin pään ja sitten lisää jos innostaa ja tarvetta. Alkupää+välipätkä+puominpää niin päästään noin 19metriin puomin pituudessa eli mallissa noin 48cm, aika monessa esikuvassa on ollut puomi näin tai sitten kaksi pätkää välissä ja pituutta noin 25metriä. Mitoista en aivan varma että kuinka hyvin osuvat todellisuuudessa kohilleen, nämä ovat vain kuvista arvioituja ja sen mukaan tehtyjä, jospa nuo suurinpiirtein olisivat kohillaan, tuskin kymmeniä metrejä heittää tai metrejä, ehkä senttejä :D

Jokunen kuva
Kuva
Joitain osia uupuu vielä välipalasta, alkupää on valmis ja paikallaan ovat jo väkipyörätkin.
Kuva
Viilailin väkipyörät Legon hihnapyöristä, juuri sopivat ja kuusi puolaa niin kuin pitääkin, meinasin ensin tehdä puusta mutta sitten mietin että noilla tehden pääsisi helpommalla. Ja hyvin onnistu kun eivät ees sulaneet vaikka piti vieressä juotella. Nuo "raudat" väkipyörän ympärillä ehdottomat ne estävät löysän vaijerin putoamisen urasta ja varsinkin kun laahakauhassa kauhaa heitetään niin vaijerit heiluu melkolailla.
Kuva
Osat tulevat toisiinsa kiinni 2mm kuusiokolo pultilla, liitäntä on melko huomaamaton. Vaatii pitkän kuusiokoloavaimen jolla kierretään tuolta sisäpuolelta kiinni, Tein teräslangasta käypäsen avaimen. Sen verran laiskuus iski että en vale pultteja jaksanut ruveta tekemään tuohon ulkopuolelle.
Kuva
Sitten pari apuvälinettä, nuo helpottaa kummasti juottamista niillä saa pidettyä noista välipuista kiinni, hyvä puoli noissa on etteivät paina juuri mitään eikä tarvitse puristaa. Jäätekötikku joka puukolla päästä halki ja toinen on syömäpuikoista tehdyt pihit. ("syömäpuikot piti käyttää hirsitaloon"). Vaneriin tehty jigi jossa kasataan ensin molemmat sivut sitten nämä valmiit sivut juotetaan toisiinsa taas välipuilla. Näiden tasaisten osien juotto ja teko on yllättävän nopeaa, toisin kuin taas alkupää jossa kaikki palat eri kokoa ja samoin seuraavana teko vuorossa oleva puominpää joka kapenee päätä kohti.
Kuva'
Ja viimeinen kuva vaan ei vähäisin rasituskoe :D Pakko oli kokeilla ja ihastella ristikon kestoa, heitin randomilla vähän vajaan 5kiloa päälle (ehkä4.9kg) eikä merkkejä antautumisesta. Ja paino aika pienellä alalla. Mitäpä tuo kestäisikään jos paino tasaisena olisi tuossa päällä ja täysin valmiina tuo pätkä, useita kiloja heittämällä ehkä yhen tai pari 10 kilon sokerikollia :mrgreen: Tämä oli enempi pistemmäinen kuormitus, toisaalta hento ja heikko rakenne silti niin vahva. Ps. tuo päällimmäinen paino on tinaa maksalaatikko rasian verran, siitä vähän rosvosin telaketjuihin.

Avatar
maxres
AirFix
Viestit: 250
Liittynyt: 15.11.2010 20.26
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja maxres » 27.05.2011 18.34

Tämä on näitä projekteja joita vain seuraa hiljalleen myksityneenä... :worshippy
Kuvia malleistani ja näyttelyistä TÄÄLLÄ

Avatar
Petteri Nyholm
Revell
Viestit: 1391
Liittynyt: 28.01.2007 15.53
Paikkakunta: Turku

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Petteri Nyholm » 09.09.2011 22.59

Mitäs tälle kuuluupi?
No life on the horizon

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 19.06.2012 20.59

Joo vähän keskeytyi tämäkin (vuodeksi), tuli muuttoa ym. viime kesänä. Olisin kerenny rakentaa tämän jo viime kesänä ennen muuttoa valmiiksi, mutta jotenkin ajattelin sillon että pitää keskeyttää ja odotella muuttoa ja hyvä sitten jatkaa, vaan eipä ollukaan ei oikein intoa ollu ja tuntui/tuntuu ettei oikein taho mallailu lähteä vieläkään käyntiin. No katsellaan miten se tästä. Tässä kuukausi takaperin rakentelin puomin osat valmiiksi ja eilen tein puomin topparit tuonne katolle. Tänään sitten päätin ruiskutella pohjamaalin pintaan. Jokunen kuva alla.

Kuva
Väkipyörät puomin päässä on vanerista viilailtu ja sorvailtu.

Kuva
Puomin osia pohjamaalissa, aika hankala ristikko ruiskutella että saa joka kohtaan menemään, uppomaalaus vois olla poikaa :D

Kuva
Tuossa vielä kaikki osat paitsi telat puuttuu.

Kuva
Kasailin vielä kokeeksi osia paikalleen, ihan hyvin meni paikalleen.

Kuva
Sitten vielä tämmönen, tuossa on hyvin yksinkertainen mittari joka kertoo puomin kulman asteissa. Idioottivarma keksintö, paino ja siinä viisari ja asteikko. Tässä kuvassa puomi vaakatasossa.

Kuva
Ja tässä pystyssä, hytistä sitten katsellaan tuota mittaria.

Joo sitten joku päivä pitäs pintamaali ruiskutella, ja sinistä laitellaan. Täytyy koittaa sotkea sopiva väriseos vesiväreistä.

Avatar
ÄIJÄ93
AirFix
Viestit: 130
Liittynyt: 21.09.2009 17.21
Paikkakunta: lahti

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja ÄIJÄ93 » 20.06.2012 04.02

jessus kuinka hienoa jäkeä tämä pikkunen kaivuri on.
hienoa että on taas ruvennut rullailemaan tämä projekti tätä on niin hienoa seurata :worshippy
amerikkalaisella ajamisessa on yks muistettava asia verraten euro-riisikinneriin
ei se määrä vaan laatu!!
Euroopan eniten valmistettu traktorimerkki... OPEL
mainostekstin loppu we live in autos

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 21.06.2012 17.18

ÄIJÄ93 kirjoitti:jessus kuinka hienoa jäkeä tämä pikkunen kaivuri on.
hienoa että on taas ruvennut rullailemaan tämä projekti tätä on niin hienoa seurata :worshippy
Kiitosta vaan kehuista! :worshippy

Nyt ois Menck pintamaalissakin. Vesiohenteisella maalilla maalasin, alkuun kyllä vaikutti että ei värjäänny oikein millään ja että pohjamaali kuultaisi läpi mutta lopulta alkoi peittämään kun ruiskuttelin ilman ohennusta. Väri oli suoraan pullosta enkä sotkenu sekaan mitään muuta, aika hyvän värinen näkyisi olevan, ihan perus sinistä. Kuvia alla.

Kuva
Eilen illalla näytti tältä.

Kuva
Ja tänäpäivänä tältä.

Kuva
Tuo rako tuossa takana mistä tämä menee osiksi hieman mietityttää että saisi olla pienempi ehkä, pitää katsoa jos tätä ei tarviis hirveästi enää availla niin vois hiukan sitä entrata.

Kuva
Piti testailla vieläkö tämä liikkui ja toimi, kyllä pelitti vaikka maalia vähän joka kohdassa. Teloja vaihtelin kokeeksi puolelta toiselle että onko eroa, aiemmin nimittäin olin merkannu kumpi puoli on kumman. No nyt maalatessa vähän merkit meni sekasin ja piti sitten arpoa miten ois ollu, mutta yhtä hyvin pelaa olipa miten päin vaan. Telalaput muuten remuaa kuten oikeessa noiden pyörien päällä :D

Kuva
Ovetkin liukuu auki vielä, ovea saa jo paikka maalata kun tuosta pokatusta ympyrästä lähti maalit parista kohtaa :D nuo kaksi vaaleaa jotka näkyy, toinen osa paino tuota vasten kun hain "maalaamosta" pois, ois saaneet pitempään kuivua. Vaan saahan tässä vähän jälkiä ollakin ja tarkoitus onkin jonkun verran ainakin tehdä työtä tehneen näköiseksi.

Kuva
Katolta pilkistää jo yksi "vaijeri", piti viedä se jo valmiiksi niin ei tarvitse ainakaan sen takia enää koppaa avata.

Kuva
Puomin osat maalissa näyttää tältä. Voi olla että joudun käyttämään tuon kopan koneesta vielä poissa kun laitan tuon puomin alkupään paikoilleen, tai se riippuu ihan siitä kumminko päin laitan tapit noihin korvakkeisiin, jos ulkoa päin kuten meinasin niin sitten joutuu avaamaan kun ohjaamo on silloin tiellä.

Kai seuraavaksi pitäs alkaa tehdä ohjaamoon kilkkeitä, penkki ja vivut ym. sitten ikkunalasit, konehuoneeseen "ovien kohdalle" osia jotka näkyy ulos kuten esikuvassa hammasratasta ym. Pakoputkea katolle. Sitten laahakauha tarvikkeineen. Ja viimeisenä varmaan vastapaino kun tietää vähän noista painojakaumista puomin kanssa, että tarviiko olla metallia vai puuta ym. Veikkaan että kovin painava ei tarvii olla kun jo nyt aika hyvin takapainoinen.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 24.06.2012 14.18

Ohjaamoon on puuhasteltu vipuja ym. Kuvia oikean koneen ohjaamosta ei tahdo kunnolla löytyä mutta joitain kuvia on ja niiden pohjalta yritän tehdä. Ja tein työkalupakinkin tänään, pakki on varmaan tarpeellinen näissä koneissa olla mukana.

Kuva
Jakkaraa ja muuta tarviis vielä tehdä.

Kuva
Pakki osottautui aika hankalaksi tehdä ja tuli todettua että omasta mielestä pienenä pitämä 0.25mm poranterä onkin lopulta aika iso :? No ei pakki mikään kaunis ole mutta saa kelvata minulle.

Kuva
Kyllähän se pysyy aukikin kun tulitikun tunkee väliin. Kannet ois voinu vielä olla mutta jäi tekemätä.

No pitää koittaa nyt enempi tehdä itse konetta...

Avatar
ÄIJÄ93
AirFix
Viestit: 130
Liittynyt: 21.09.2009 17.21
Paikkakunta: lahti

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja ÄIJÄ93 » 25.06.2012 00.07

voi jumaliste tuota pakkia :screwy:
hyvinhän se taas edistyypi mites nuo puomin osat laitat kasaan?
amerikkalaisella ajamisessa on yks muistettava asia verraten euro-riisikinneriin
ei se määrä vaan laatu!!
Euroopan eniten valmistettu traktorimerkki... OPEL
mainostekstin loppu we live in autos

Avatar
Vesa Viitala
Hasegawa
Viestit: 1584
Liittynyt: 31.08.2007 01.45
Paikkakunta: Pori

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Vesa Viitala » 25.06.2012 11.19

Uskomatonta työtä. Tätä pitäis esitellä maailman joka ikisellä pienoismalli sivulla. En voi muutako nostaa kuvitteellista hattuani :worshippy
If you can´t make it, fake it!

Tapio Kallio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Tapio Kallio » 26.06.2012 00.58

Kyllä upeeta on hyvännäköinen toi pakki :worshippy Tuleeko koneeseen kuski?

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 26.06.2012 12.05

Pyhäiltana tein ohjaamoon polkimet, lattiaan pellin ja tuolille jalan. Urhuilusta varmasti käy oikealla koneella kaivaminen kun kaikki vivut ja polkimet mekaanisia toiminnaltaan :D Nuo polkimet jotka saranoitu samoin kuin vanhoissa "kuplissa" vapauttaa vinssinjarrut, vaikka voisi luulla että niillä ajetaan teloja. Teloille on nuo pitkät vivut jotka tulevat lattiasta aivan sivuikkunoiden viereen, niissä näyttäisi olevan myös vivun päässä napit, ilmeisesti ettei vahingossa liikuta niitä vaikka kaivaessa. Mutta ihan loogista on että polkimilla vapautuu jarrut koska kädet ei muuten riittäisi ja kun ei ole mitään sähköisiä painonappeja ym. Muistuttaa kyllä kuntosalia on lattialla stepperiä ym :D
ÄIJÄ93 kirjoitti:voi jumaliste tuota pakkia :screwy:
hyvinhän se taas edistyypi mites nuo puomin osat laitat kasaan?
Kiitos :worshippy Tuosta puomin osien yhdistämisestä oli kuva tuossa joku viesti ylempänä, eli tulee pienillä 2mm kuusiopulteilla sisä puolelta kiinni.
Vesa Viitala kirjoitti:Uskomatonta työtä. Tätä pitäis esitellä maailman joka ikisellä pienoismalli sivulla. En voi muutako nostaa kuvitteellista hattuani :worshippy
Kiitoksia :worshippy Itseasiassa tämä löytyy ainakin saksalaiselta http://baggergalerie.blogspot.fi/search/label/Menck sivulta, ei se pienoismalli sivu ole mutta sen pitäjä taitaa olla jonkun sortin guru näistä Menckeistä puhuttaessa. :D Laitoin hälle viestin tuossa lauantaina, että rakennan tälläistä konetta jos kiinnostaa nähdä, no vastasi takaisin että saako laittaa sivuilleen tästä kuvia ja kertoi ajaneensa tälläista juuri samalaista konetta joitain vuosia sitten. Mies on myös muuten tehnyt kirjan näistä Menckeistä, nimi kuullosti tutulta ja minulla on myös tuo kirja, kannessahan sama nimi olikin.
Tapio Kallio kirjoitti:Kyllä upeeta on hyvännäköinen toi pakki :worshippy Tuleeko koneeseen kuski?
Kiitosta :worshippy Vielä en ihan varma ole tuleeko kuskia, vähän riippuu miten tuonne sisälle sen saa, tosin teatteri istuin tulee joka siis kippaa istuinosan selkänojaa vasten, eli helpottaa menoa mennä ohjaimiin. Voishan sinne koittaa puu-ukon veistää. :roll:

Tuossa on yksi kuva.

Kuva
Polkimet tulee tuolta lattian läpi tuollaisista urista. Toimistotuolin jalka on myös paikallaan, kaasujousta tuskin on tuossa jalassa, kai ihan mekaaninen korkeuden säätö. Lattia on tuota samaa kuparipeltiä kuin koneen pellitkin, kuumensin pellin pehmeäksi ja alumiinisen askarteluveitsen varrella jossa "karhea kohta tai kuvio" (ei muistu mieleen miksi sitä karkeaa kohtaa sanottiinkaan, painonnostotangoissakin on samaa kuviota?) mankeloin peltiä, tuli vähän tuollaista "kyynelpellin" kuviota tai nypyköitä.

Tässä on pien tauko, näköjään rupes innostamaan toinen malli välissä. On se kumma kun jotain innostuu tekemään niin alkaa toinenkin innostamaan :roll: Kasiparia (cat988f) vähän laitan tässä samalla, tai parantelen sen tekniikkaa.

vanaja.diesel
Heller
Viestit: 23
Liittynyt: 02.01.2012 18.32

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja vanaja.diesel » 26.06.2012 15.24

Urhuilusta varmasti käy oikealla koneella kaivaminen kun kaikki vivut ja polkimet mekaanisia toiminnaltaan
Nuo suht lyhyet vivut tornien nokassa viittais pikemminkin paineilma-esiohjaukseen,kun niissä mekaanisissa koneissa,mitä oon nähny,niin on toistametriä pitkät vivut,jotka tulee lattiasta läpi,kun ovat saranoitu ohjaamon alle ja vanhemmissa sai todellakin käyttää voimaa,että ne sai liikkuun...
Ite en o kokeillu mekaanista,mutta Lokomon teräsmies,priestman ja landsverk laahakaivureista on pientä kokemusta...

vanaja.diesel
Heller
Viestit: 23
Liittynyt: 02.01.2012 18.32

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja vanaja.diesel » 26.06.2012 15.32

Aika pääsiäiskäsi minäkin,kun onnistuin lähettään tuon kahteen kertaan... :banghead:
Ja tietysti tärkein unohtui :oops: Eli kehut!!!
Aivan käsittämättömän hienoa työtä :mrgreen: Tätä on koko ikänsä raskaan kaluston parissa touhunneena kyllä todella hienoa seurata :thumbup:

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 27.06.2012 11.32

vanaja.diesel kirjoitti:
Urhuilusta varmasti käy oikealla koneella kaivaminen kun kaikki vivut ja polkimet mekaanisia toiminnaltaan
Nuo suht lyhyet vivut tornien nokassa viittais pikemminkin paineilma-esiohjaukseen,kun niissä mekaanisissa koneissa,mitä oon nähny,niin on toistametriä pitkät vivut,jotka tulee lattiasta läpi,kun ovat saranoitu ohjaamon alle ja vanhemmissa sai todellakin käyttää voimaa,että ne sai liikkuun...
Ite en o kokeillu mekaanista,mutta Lokomon teräsmies,priestman ja landsverk laahakaivureista on pientä kokemusta...
Niin täysin varmahan en ole että nuo mekaaniset olisi mutta aika varma silti olisin, vivut on kyllä lyhyet mutta paksut ja lyhyyskään ei taas kerro juuri mekaaniikasta oikein kaikkea. Voi olla että voiman tarve ei olekaan niin suuri että tarvitsisi pitkät vivut. Erilaiset työntötangot ym.ja vivut kertaa voimia ja liikkeiden pituuksia miten ne nyt tuolla hytin alla sitten meneekään jos menee. Ja tornit on kyllä niin jämäkkää tekoa että puoltaisi täysin mekanista välitystä. Toisaalta jos noilla jotain rattaita tai jarruja liikutellaan niin ehkä se sitä voimaa kumminkaan paljoa vaadi. Lähinnä heitolla tuohon kuntosaliin myös osin vertasin nykypäivän koneiden ohjauksiin. Mutta siis sata varma en ole tuosta vipujen toiminnasta. Tämänhän voisi kyllä kysyä tuolta saksalaiselta Leolta joka näistä ehkä jotain tietäisi, mutta kun vaan osais muotoilla kysymyksen englanniksi oikein, tai saksaksi että sen ymmärtäisi :roll: No mutta vähänhän tämä vaivaa ja aina harmittaakin kun ei pääse itse konetta tutkimaan. Oisin laittanu pari kuvaa oikean koneen vivuista mutta photobucket ei näköjään lataa kuvia. Toisessa ois ollu erilaiset vivut ja ne ehkä on paineilma avusteiset. Mutta hyvä näitä eri vaihtoehtoja on pohtia :D
vanaja.diesel kirjoitti:Aika pääsiäiskäsi minäkin,kun onnistuin lähettään tuon kahteen kertaan... :banghead:
Ja tietysti tärkein unohtui :oops: Eli kehut!!!
Aivan käsittämättömän hienoa työtä :mrgreen: Tätä on koko ikänsä raskaan kaluston parissa touhunneena kyllä todella hienoa seurata :thumbup:
Kiitoksia näistäkin kehuista :worshippy

vanaja.diesel
Heller
Viestit: 23
Liittynyt: 02.01.2012 18.32

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja vanaja.diesel » 27.06.2012 15.18

No varmaks en tiedä minäkään,kun en ainoatakaan Menckiä ole ikinä nähny livenä,mutta epäilen edelleen esiohjatuksi koneeksi. Lokomon teräsmiehessä ja Landsverkissa oli paineilmalla esiohjatut vivut,joiden paksuus oli juuri tuota luokkaa,kuin tämän linkin videon Menckissä:
http://www.youtube.com/watch?v=XRGtTFML ... re=related
Suht kevyesti vivut liikkuu...
Liikeradatkin oli suht laajoja niilläkin kepeillä verrattuna nykyisiin... Viputornit taas oli suht kookkaita,koska venttiililohkot on melko kookkaat.
Myös hydraulisia ja sähköisiä esiohjauksia on esiintynyt ja näiden yhdistelmiä.
Kaikkein hirveimpänä eräs Groven autonosturi(mallia en muista,noin 40t luokkaa),jossa oli kaikkee kolmee yhdistelmänä ja todella vikaherkkä kapistus...
Tuossa taas näkyy hiukan mekaanisen ohjauksen keppien pituutta:
http://www.youtube.com/watch?v=DOGUdFE8 ... ure=relmfu

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 27.06.2012 17.52

Niin tuossa linkin Menck videossa oli taas näköjään erialainen versio vasemmanpuolen vivusta, eli olikin yksi joka liikkui myös sivulle. Ja kone oli LC (long crawler), eli teloiltaan erilainen, enkä sitten tiedä onko sitten muuta eroakin. Mutta kevyesti tosiaan vivut liikkui ja samanlaiset tornit oli. Tuossa muuten kuva jossa näkyy hyvin vivut http://www.baumaschinenbilder.de/forum/ ... entid=2353
Ja tässä hieman erilaiset, nämä näyttäisi ainakin ehkä esiohjatulta systeemiltä. http://2.bp.blogspot.com/_F16HhNrCImY/T ... 2.Blog.JPG kone tosin on Menck M92LC 1971 vuosimallia.
Joo vaikea sanoa että kumpiko sitten tässä M154:ssä olisi, oma kuppi kallistuisi edelleen mekaaniseen. Mutta onneksi nuo minun vivut on vaan koristeena eikä tekniikka näy oli se sitten mikä tahansa :D

Jahka jatkan jossain vaiheessa Lokomon A 391autonosturin tekoa niin siihen pitää varmaan paneutua entistä tarkemmin tekniikan ym. osalta, vinkkinä jos lokomosta löytyy tietoa niin sitä tarvitaan jossain vaiheessa :wink:

vanaja.diesel
Heller
Viestit: 23
Liittynyt: 02.01.2012 18.32

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja vanaja.diesel » 27.06.2012 19.23

Mielenkiintoinen tuo Lokomo-projekti :thumbup: .Tuleeko tuo Lokomo 391 peräkärrillä vai ilman?Molempia,kun on näkyny.Ainakin Helminen Heavy Engineeringin ja S.Uiton 391 liikku ilman kärriä.Ite oon joskus sillä volvo-hyttisellä 393:lla työstäny ja sen hemmetin kärryn kans :banghead: ...
Kaikennäköistä tehtaalta saatua tietoo ja piirrustuksia löysin tuolta "arkistokaapista" akuankkaan,eli 313-mobiiliin ja autoalustaisiin 331,351,mut ei mitään 391seen...

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 27.06.2012 20.05

Menee vähän off-topic mutta ei kai se niin nukaata ole...
vanaja.diesel kirjoitti:Mielenkiintoinen tuo Lokomo-projekti :thumbup: .Tuleeko tuo Lokomo 391 peräkärrillä vai ilman?Molempia,kun on näkyny.Ainakin Helminen Heavy Engineeringin ja S.Uiton 391 liikku ilman kärriä.Ite oon joskus sillä volvo-hyttisellä 393:lla työstäny ja sen hemmetin kärryn kans :banghead: ...
Kaikennäköistä tehtaalta saatua tietoo ja piirrustuksia löysin tuolta "arkistokaapista" akuankkaan,eli 313-mobiiliin ja autoalustaisiin 331,351,mut ei mitään 391seen...
Joo kyllä kärrillä tulee, jotenkin mukavan näkönen sen kärrin kanssa. Pitkään mietin että kumpaako alan tehdä tuota Volvo hyttistä 393/395, vaiko tuon 391 "niittikoppi" päädyin sitten 391:seen. Pielisen-Betonilla oli 395 jota sain kuvata tuossa joitain vuosia sitten, oli kaksilla vastapainoilla ja 5 akselinen. Näkyykin nykyisin olevan venäjällä kai tai ainakin myynnissä. Ja Kuopiossa oli joskus nostokonepalvelulla 3kpl kelta mustia 391. Värihän se toinen pohdinnan aihe on, mutta kyllä aika varmaa että musta/punainen keltaisilla raidoilla tulisi. Tuossa on linkki http://photobucket.com/images/lokomo+a+391/ minun mallista joitain vuosia sitten, on se vähän tuosta edenny mm. tukijalat, polttoaine/paineilmasäiliöt, hydrauliputket sivulle tullu tehtyä. Takana näkyvä piirros/suunnitelma on piirretty isoksi netistä löytyneestä pienestä kuvasta mallia katsoen. Paljon on malleja alulla kun vaan riittäis into tehdä :roll:

Höh, ei se linkki näy toimivan, vaihdoin toisen tilalle näkyyköhän se, se on kyllä pieni kuva mutta ei saa sitäkään isoksi :roll:

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 28.06.2012 16.48

Selvitin asian Menckin vipujen toiminnasta. Kysyin Leolta saksasta asiasta, eli tämä M154:n vivut/polkimet ovat täysin mekaaniset. Mutta sitten myöhemmin on tullut paineilma avuksi Menck M154 LC:hen joka tässä vidollakin esiintyy http://www.youtube.com/watch?v=XRGtTFML ... re=related no nyt se näkyy.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 04.07.2012 18.00

Tänään tuli tehtyä jakkara, tein myös pari kirjaa/kansiota tai mitä nuo nyt sitten olisikaan. Ohjaamoon ei taitais enää mitään "kiinteitä" osia tarvita tehdä mutta jotain sinne voisi vielä värkätä, ehkä La-puhelin ja radio. Pitää kehitellä jotain vielä.:?


Kuva
Istuimesta en oikein kuvia löytänyt mutta suurinpiirtein tuollainen pitäisi olla. Istuin osa kippaa ylös selkänojaa vasten. Istuinosan ja selkänojan tein puusta, ne pitää vielä maalata harmaaksi ja yrittää saada muistuttamaan "nahkapäällystettä", nuo metalliosat tulee valkoisella.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 05.07.2012 16.31

Tämän päivän tekeleitä on eväskori jonka punoin paperista, joka hieman nurkkien osalta meni väärin, no ei se niin nukaata ole. La-puhelin, radio ja jaffapullo jonka sorvasin akryylilevyn palasta, kun ei ollu pyöreätä tankoa josta tehdä. Pullo kuvaa vanhempaa puolentoista litran pulloa jotka oli eri mallisia kuin nämä nykyiset käteen rutistuvat pullot.

Kuva
Niin ja tein seinälle myös tuollaisen sadetakin. Pullolla kokoa noin korkeus 8mm ja halk. 2,5mm, on suurin piirtein noilla nykyisillä pullon mitoilla jos nyt oikein muistan 32cm korkeita ja 9.5cm leveitä, kai tuo vanhamallikin noita mittoja ehkä ois ollu.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 12.07.2012 13.47

Kone on edenny taas aika hyvin, lasit paikoillaan, ruostuttelin ja vanhentelin konetta jonkun verran, pitää katsoa vielä myöhemmin jos lisää säistää. Puomin sisältä oli aika vaikea säistää ja en sieltä hirveästi sitä tehnytkään, ehkä myöhemmin vielä parantelen ja vaikka ohuessa hiekassa pyörittelen puomin menee pölyä sisäpuolelle... Tein myös joitan työkaluja, ei mtään pieniä mutta ehkä tuollaisia kokoja joita voisi oikeassakin koneessa tarvita, taito ei riitä pienempiä tekemään. Pakki sai myös väriä pintaan. Tein myös logot kylkiin ja tekstin puomiin, tulostin tarralle. Kai joskus pitäisi oppia noita siirto kuviakin tekemään mutta tyydyn noihin tarroihin toistaiseksi. Kasasin puomin ja harustin sen. En ole oikein ikinä kunnolla säistänyt ja hieman jännitti että miten tässä käy, käytin jotain ruskeaa akryyli taide ym. maalia jota olin joskus saanut, jättää matta pinnan eli kävi ihan hyvin. Lisäksi käytin ruskeaa "puuteria" kaverina. Nämä on makuasioita miten pitkälle haluaa säistämisen viedä, itse halusin että kone näyttäisi vielä jokseenkin hyvältä ja muutama vuosi sitten ehkä uudelleen maalatulta ja joka on näinä päivinäkin käytössä. Mahdollisuudet on aika rajattomat tuon kulutuksen suhteen, samoin missä konetta on käytetty esim. kuivunutta mutaa ym. Telat oli vaikeat väritellä koska niiden pitää jäädä vielä herkiksi toimivuudeltaan. Ei ole mikään helppo juttu tuo säistäminen, itse vasta opettelen ja hattua nostan niille jotka sen taitaa. Vielä uupuu ainakin pakoputki, vastapaino ja laahakauha.

Kuvia alla.
Kuva
Yritin panostaa kuvaamiseen ja kuvata päivänvalossa, ei oikein valoa vieläkään tarpeeksi, taustamateriaalikaan ei riittänyt niin piti kuvata seinää vasten.
Kuva
Rakentelin sisälle konehuoneeseen noita kaikenmaailman koteloita ym. joita esikuvassa näkyi, tosin rakentelua rajoitti nuo muut härpäkkeet mitä tässä koneessa on magneetit ym. hieman tiellä.
Kuva
Tulostin myös tuollaisen varoitustarran, näitä on erilaisia mm. Asiaton oleskelu nosturin toiminta-alueella kielletty, tässä nosturin sana on korvattu koneen sanalla.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Vaijeriksi päätyi sittenkin tuollainen kierretty lanka kun sitä sattui kotoa löytymään sopivana. Uutuuttahan se hohtaa mutta olkoon alkuun näin jahka saa testatua koneen toiminnan.
Kuva
Tässä vielä työkaluja ja sammuttimen tein myös. Moska näyttää hieman toispuoleiselta mutta menköön.
Kuva
Isoin lenkkiavain ei mahdu pakkiin. Jakoavain oli myös tarkoitus tehdä mutta jäi nyt sitten tekemättä.

Vastaa Viestiin