Petteri Nyholm kirjoitti:Marko Piironen kirjoitti:Erittäin mielenkiintoinen aihevalinta.
Miten päädyit tuohon mittakaavaan?
Pillari Pyöräkone ketjun ekassa viestissä taisi Samppa tarkemmin tuota mittakaava valintaa selvittää. Sähän, Marko, tartteet jonkun paalauskone ja autonnostin vehkeen sun purkaamodiodraamaan, ellei ole jo? Ja toimivan tietystikin, että pääsee eroon niistä karuimmista AMT, Heller ja Fujimi patterikotelo virityksistä
http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=5&t=6553
Ja itse aiheeseen, aiemmin en ole oikein raskaankaluston puolella vieraillut, mutta nyt eksyin tänne. Eikä ollut turhaa, komeita projekteja sulla, tuohon Cattiin jo tutustuin, täytyy katsoa muutkin läpi. Ei voi kuin ihmetellä työnlaatuasi, kai näitä jossain mallitapahtumassa pääsee näkemään?

Kiitoksia vaan kehuista, niin oon joskus miettiny jos veisi johonkin tapahtumaan mutta ei ole tullu vielä vietyä, eihän sitä koskaan tiedä jos innostuu.
Ylävaunuun rakensin tekniikkaa, etukäteenkin tiedossa jo oli että päänvaivaa aiheuttaa vasemman ja oikean puolen vinssikelojen mekanismi jolla kelat vapautetaan välityksistä. Esikuvassa puhutaan niin sanotusti vinssin jarruista ja niitä hallitaan jalkapolkimilla, eli kelat saadaan vapautettua esim. juuri tuota laahakauhan heittoa varten tai vastaavasti junttausta ajatellen paino saadaan putoamaan vapaalla paaluun kun kela vapautetaan (vanha tekniikka). Mahdollisuuksia on monia mihin tuota kelan vapautusta voi käyttää hyvänä, vielä esim. syvätiivistys eli paino pudotetaan vapaalla maahan. Ja näillä kelojen vapautuksella on myös oma merkityksensä jos koneeseen tekee pistokauha puomiston eli missä sivusta X mallinen puomisto ja tuo jokseenkin veikeästi toimiva hammasratas "viritys" puomissa. Niin Pokilta piti kysyä että oliko tuo teräsmies minkä näit toiminnassa juuri tuolla pistokauhalla? Tuon pistokauhan puomin toteutus on kyllä mielenkiintoinen ja voi olla että se tulee tähän lisäksi vielä tehtyä tai ainakin pitää yrittää ja oikeastaan tein jo varusteluja pistokauhaa varten, mutta ekaksi rakennan tuon laahakauhan.
Sitten kuvia

Hieman selitän kuinka vinssien vapautus toimii tässä mallissa, valkeiden nuolien kohdalla on pienet solenoidit (sähkömagneetit) jotka vetävät hihnapyörän irti kelasta vivuston tai haarukan avulla(punainen viiva), jousivoima vetää taas vastaavasti hihnapyörän kelaan kiinni kun sähköä ei tule solenoidiin. Eli solenoidia käytetään irroittamaan välitys kelalta. Vihreät nuolet kelat oikea ja vasen eli molemmille keloille on vapautus erikseen, nämä kelat siis hoitavat laahakauhassa kauhan noston ja vedon. Kelat on ompelukoneen puolia ja ne lukittuvat hihnapyörässä olevaan tappiin reijistään. Voi olla että hihnat joutuu uusimaan jossain vaiheessa kun ne on katkaistu pitemmästä hihnasta ja liimattu sopivan mittaisiksi.

Aiheutti tosiaan päänvaivaa että miten toteutan tuon kelojen vapautuksen, oli välillä vaikka minkälaista viritystä kokeilussa, oikeastaan noiden solenoidien heikko veto tuotti hankaluuksia vaikka niitä mainostettiin vahvana, no kai ne vahvoja on jos miettii että nuo on aika pieniä kooltaan. Ja se oli myös oma hankaluus kun haluan saada sivuovet aukeavaksi ja niin että nuo "romut" ei heti ekana sieltä näkyisi, näyttää siltä että ne taitais juuri jäädä piiloon. Ja tuo sininen nuoli näyttää "ylimääräisen" solenoidin koneen takana, se on pistokauhaa varten ja tarkemmin kauhan pohjan luukun aukaisuun, siitä lähtee vaijerikuja koneen eteen missä toinen nuoli on. Ahdasta alkaa olla koneen sisällä, vielä siitä yksi kela puuttuu puomin kallistukselle ja se tulee tuon valkean ympyrän kohdalle. Tarkalle menee että kaikki mahtuu piiloon onneksi katolla on "korotus" tuolla takana tuolla kohtaa mihin kolmas vinssi tulee.

Tein tuohon eteen kulma palaa pellistä, jouduin tinaamaan tuon ulkonurkan vaikka pelti on samaa osaa mutta siihen täytyy saada terävä pokkaus se täytyy vielä hioa loppuun, mietin vielä että teenkö muutkin pellit tuosta samasta galvaani pellistä vai ohuesta kuparista, messinkiä olisi kanssa mutta se varattu toiseen projektiin... No tästä on hyvä jatkaa kun tekniikka on saatu suurinpiirtein rötösteltyä sisälle ja vielä toimiikin.