Menck m 154 "kaivinkone"/paalutus (1:39)

Jenkit, eurooppalaiset, linja-autot ja erilaiset työkoneet löydät täältä

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Menck m 154 "kaivinkone"/paalutus (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 31.03.2011 18.22

Onnistusko tämä viestin laitto nyt jos oikein lyhesti ja nopeaan kirjoittaa :? Reilu viikko sitten yritin ja kirjoitin pitkän jutun koneesta niin hävis koko viesti kun rupesin esikatselee. Eli tuommosta Menck:iä rupesin tekemään mittakaavassa 1:39, tarkemmin Menck m 154, tarkoitus on ainakin tehdä laahakauha varustus, kenties junttakin jos innostuu. Koneesta tulee letku-ohjattava. Ketjut ja tela pyörästöt on valettu tinasta. Materiaalina tulen käyttämään kuten muissakin malleissa niin, messinki, kupari, puu, ym. No kuvat kertokoon missä mennään nyt.

Kuva
Esikuva jotain tuohon tyyliin...
Kuva
Valettuja telakenkiä 63kpl
Kuva
Pyöriä...
KuvaKuva
Kuva
Kuva

Lisää kuvia tuolla http://s380.photobucket.com/albums/oo24 ... 1QQtppZZ16

Tuossa hyvä linkki koneesta http://www.baumaschinenbilder.de/forum/ ... a5278fb655

Laitan vielä tämän video linkin http://www.youtube.com/watch?v=hCRIhL8VuoM

Tinaketjut kestää yllättävän hyvin käyttöä alkuun sitä jännäsin että kestääkö, no tosin on niitä joutunu vähän kolvilla uusimaan joistain kohdin tai korjaa mutta ihan ok viritys näyttäs olevan. Seuraavaksi ylävaunun kimppuun.
Viimeksi muokannut Samppa t, 06.04.2015 16.51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Marko Piironen
FCMA member 2018
Viestit: 556
Liittynyt: 02.05.2005 16.25
Paikkakunta: Nurmes

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Marko Piironen » 31.03.2011 18.53

Erittäin mielenkiintoinen aihevalinta.
Miten päädyit tuohon mittakaavaan?
-The boy does have good hands.
-Good hands... Bad taste in cars...

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 31.03.2011 19.07

Marko Piironen kirjoitti:Erittäin mielenkiintoinen aihevalinta.
Miten päädyit tuohon mittakaavaan?
Kaikki muutkin mallit on tuossa mittakaavassa ja joskus kauan sitten tullu tuollanen "oma mittakaava" kun aloitin rakentaa malleja. Itseasiassa ajattelin tehä tämän Menckin välipala työnä ja alkuun meinasinkin että ostan valmiin 1:87 tai 1:50 jonka olisin moottoroinu ym. toimivaksi. Mutta sitten ajattelin että parempi tehä ite ja omassa mittakaavassa alusta loppuun. Ja saa hyvän syyn rakentaa keulasta katkeavan lavetin.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 02.04.2011 21.09

Ylävaunua vähän tehty galvaani ja kuparipellistä. Koneesta en juuri mittoja löytänyt kun telakenkien leveyden, telaston pituuden, koneen korkeuden, joten pääosin kuvien mukaan teen mitä netistä löytää, toivottavasti tulis ees sinnepäin. Hirveesti en panosta koneen sisälle tai rakennelmiin mitkä jää piiloon, tosin ovista tulee avattavat joten niiden kohdalle pitäs saada oikealta näyttäviä osia kun ovet ovat auki. Aika tupaten täyteen tulee kone sisältä moottoreita ja muita härpäkkeitä.

Pari kuvaa
Kuva
Kuva

Avatar
Juho Jaakkonen
Tamiya
Viestit: 2376
Liittynyt: 15.01.2006 22.05
Paikkakunta: Alavieska

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Juho Jaakkonen » 03.04.2011 04.44

Hyvältähän tuo alku näyttää. Olenkin toisinaan ihmetellyt kun sampan hienoja rakennelmia ei ole hetkeen täällä näkynyt.
Scale Model Custom's Alavieska
"Automotive bonsai"
Model is authentically detailed inside and out - bumper to bumper, top to bottom.

jpokki
AirFix
Viestit: 336
Liittynyt: 24.01.2008 19.11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja jpokki » 03.04.2011 14.03

Mielenkiintoinen projekti jälleen kerran. Pääsin jokin aika sitten työn puolesta tutustumaan "livenä" Teräsmies-vaijerikoneeseen, ja kyllä nämä mielenkiintoisia vehkeitä ovat. Innolla odotan tuota puomin toteutusta.
Kun humppa pääsee veriin, niin silloin hukka perii ja jalka polkee aina tahtia.

Avatar
Petteri Nyholm
Revell
Viestit: 1391
Liittynyt: 28.01.2007 15.53
Paikkakunta: Turku

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Petteri Nyholm » 08.04.2011 21.52

Marko Piironen kirjoitti:Erittäin mielenkiintoinen aihevalinta.
Miten päädyit tuohon mittakaavaan?
Pillari Pyöräkone ketjun ekassa viestissä taisi Samppa tarkemmin tuota mittakaava valintaa selvittää. Sähän, Marko, tartteet jonkun paalauskone ja autonnostin vehkeen sun purkaamodiodraamaan, ellei ole jo? Ja toimivan tietystikin, että pääsee eroon niistä karuimmista AMT, Heller ja Fujimi patterikotelo virityksistä :D

http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=5&t=6553

Ja itse aiheeseen, aiemmin en ole oikein raskaankaluston puolella vieraillut, mutta nyt eksyin tänne. Eikä ollut turhaa, komeita projekteja sulla, tuohon Cattiin jo tutustuin, täytyy katsoa muutkin läpi. Ei voi kuin ihmetellä työnlaatuasi, kai näitä jossain mallitapahtumassa pääsee näkemään? :thumbup:
No life on the horizon

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 10.04.2011 22.56

Petteri Nyholm kirjoitti:
Marko Piironen kirjoitti:Erittäin mielenkiintoinen aihevalinta.
Miten päädyit tuohon mittakaavaan?
Pillari Pyöräkone ketjun ekassa viestissä taisi Samppa tarkemmin tuota mittakaava valintaa selvittää. Sähän, Marko, tartteet jonkun paalauskone ja autonnostin vehkeen sun purkaamodiodraamaan, ellei ole jo? Ja toimivan tietystikin, että pääsee eroon niistä karuimmista AMT, Heller ja Fujimi patterikotelo virityksistä :D

http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=5&t=6553

Ja itse aiheeseen, aiemmin en ole oikein raskaankaluston puolella vieraillut, mutta nyt eksyin tänne. Eikä ollut turhaa, komeita projekteja sulla, tuohon Cattiin jo tutustuin, täytyy katsoa muutkin läpi. Ei voi kuin ihmetellä työnlaatuasi, kai näitä jossain mallitapahtumassa pääsee näkemään? :thumbup:
Kiitoksia vaan kehuista, niin oon joskus miettiny jos veisi johonkin tapahtumaan mutta ei ole tullu vielä vietyä, eihän sitä koskaan tiedä jos innostuu.

Ylävaunuun rakensin tekniikkaa, etukäteenkin tiedossa jo oli että päänvaivaa aiheuttaa vasemman ja oikean puolen vinssikelojen mekanismi jolla kelat vapautetaan välityksistä. Esikuvassa puhutaan niin sanotusti vinssin jarruista ja niitä hallitaan jalkapolkimilla, eli kelat saadaan vapautettua esim. juuri tuota laahakauhan heittoa varten tai vastaavasti junttausta ajatellen paino saadaan putoamaan vapaalla paaluun kun kela vapautetaan (vanha tekniikka). Mahdollisuuksia on monia mihin tuota kelan vapautusta voi käyttää hyvänä, vielä esim. syvätiivistys eli paino pudotetaan vapaalla maahan. Ja näillä kelojen vapautuksella on myös oma merkityksensä jos koneeseen tekee pistokauha puomiston eli missä sivusta X mallinen puomisto ja tuo jokseenkin veikeästi toimiva hammasratas "viritys" puomissa. Niin Pokilta piti kysyä että oliko tuo teräsmies minkä näit toiminnassa juuri tuolla pistokauhalla? Tuon pistokauhan puomin toteutus on kyllä mielenkiintoinen ja voi olla että se tulee tähän lisäksi vielä tehtyä tai ainakin pitää yrittää ja oikeastaan tein jo varusteluja pistokauhaa varten, mutta ekaksi rakennan tuon laahakauhan.

Sitten kuvia
Kuva
Hieman selitän kuinka vinssien vapautus toimii tässä mallissa, valkeiden nuolien kohdalla on pienet solenoidit (sähkömagneetit) jotka vetävät hihnapyörän irti kelasta vivuston tai haarukan avulla(punainen viiva), jousivoima vetää taas vastaavasti hihnapyörän kelaan kiinni kun sähköä ei tule solenoidiin. Eli solenoidia käytetään irroittamaan välitys kelalta. Vihreät nuolet kelat oikea ja vasen eli molemmille keloille on vapautus erikseen, nämä kelat siis hoitavat laahakauhassa kauhan noston ja vedon. Kelat on ompelukoneen puolia ja ne lukittuvat hihnapyörässä olevaan tappiin reijistään. Voi olla että hihnat joutuu uusimaan jossain vaiheessa kun ne on katkaistu pitemmästä hihnasta ja liimattu sopivan mittaisiksi.
Kuva
Aiheutti tosiaan päänvaivaa että miten toteutan tuon kelojen vapautuksen, oli välillä vaikka minkälaista viritystä kokeilussa, oikeastaan noiden solenoidien heikko veto tuotti hankaluuksia vaikka niitä mainostettiin vahvana, no kai ne vahvoja on jos miettii että nuo on aika pieniä kooltaan. Ja se oli myös oma hankaluus kun haluan saada sivuovet aukeavaksi ja niin että nuo "romut" ei heti ekana sieltä näkyisi, näyttää siltä että ne taitais juuri jäädä piiloon. Ja tuo sininen nuoli näyttää "ylimääräisen" solenoidin koneen takana, se on pistokauhaa varten ja tarkemmin kauhan pohjan luukun aukaisuun, siitä lähtee vaijerikuja koneen eteen missä toinen nuoli on. Ahdasta alkaa olla koneen sisällä, vielä siitä yksi kela puuttuu puomin kallistukselle ja se tulee tuon valkean ympyrän kohdalle. Tarkalle menee että kaikki mahtuu piiloon onneksi katolla on "korotus" tuolla takana tuolla kohtaa mihin kolmas vinssi tulee.
Kuva
Tein tuohon eteen kulma palaa pellistä, jouduin tinaamaan tuon ulkonurkan vaikka pelti on samaa osaa mutta siihen täytyy saada terävä pokkaus se täytyy vielä hioa loppuun, mietin vielä että teenkö muutkin pellit tuosta samasta galvaani pellistä vai ohuesta kuparista, messinkiä olisi kanssa mutta se varattu toiseen projektiin... No tästä on hyvä jatkaa kun tekniikka on saatu suurinpiirtein rötösteltyä sisälle ja vielä toimiikin.

jpokki
AirFix
Viestit: 336
Liittynyt: 24.01.2008 19.11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja jpokki » 11.04.2011 05.14

Hyvin etenee, tuosta vaijerijärjestelmästäkin näyttäisi tulevan oikein mielenkiintoinen...

Se näkemäni kone oli laahavarustuksella, pisto- ja kuokkakauha ovat kuulemma etsinnässä.
Kun humppa pääsee veriin, niin silloin hukka perii ja jalka polkee aina tahtia.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 20.04.2011 18.38

Joo taas hiljalleen etenee itse konekin, viime viikolla joutui muokkaamaan joskus muinoin rakennuttua (alunperin tehty nosturille) joystick laatikkoa että sillä voisi ohjata tätä konetta tai jäi se vieläkin keskeneräiseksi joitain johtoja uupuu ym. vielä pitää joku päivä tehdä viritykset loppuun. Tulin siihen tulokseen ettei kannata erillistä uutta ohjainta ruveta tälle rakentaa vaan soveltaa käymään tuohon entiseen. Ja onhan se toisaalta kätevää kun sama ohjain käy useammalle koneelle tosin ei voi käyttää kun yhtä konetta kerralla, mutta on niin hartaasti ja taistelemalla ja kikkailemalla tehty loota kun en ihan elektroniikasta hirveitä ymmärrä niin täytyy olla tyytyväinen siihen.
Ylävaunuun sain rakenneltua tikkaat kulmaan ja vinssien eteen pellityksen joka osottautui yllättävän hankalaksi kun ei löytynyt kunnon kuvia mistä näkisi miten pellit siinä menee ja kuvia mitä oli koneista niin jokaisessa tuo vinssien edessä oleva aukko ja pellit sen ympärillä oli hieman erilailla tehty. Tein palan siihen niin että sen saa tarvitteassa otettua pois ja samoin olisi tarkoitus tehdä muut koneen ympärille tulevat pellit tai teen kehikon mikä ruuveilla pohjasta kiinni ja juotan pellit siihen kehikkoon niin sen voi tarvittaessa nostaa sitten pois päältä, tai ainakin yritän tehdä niin.

Kuvia
Kuva
Kahteen etummaiseen joystickiin tein painonapit vinssien vapautukseen, niiden välissä on pienet vipukatkaisijat teloille, aion tehdä vielä kytkennän niin että teloja voi ajaa myös noista joystickeistä eli voi ajaa joko noilla pienillä vivuilla tai sitten joystickistä.
Kuva
Tuota peltiä jossa aukko on pitää vielä väännellä lopuksi ettei jää tuohon tikkaiden puolelle isoa rakoa, ylhäältä se istuu aika hyvin.
Kuva
Kuparinen sähköjohto taipuu tuonne koneen ympärille kehikoksi (hyötykäyttöä) siihen juotetaan ohutta kuparipeltiä ympärille. Vaikuttaisi sille että kaikki kilkkeet jäisi piiloon vaikka tarkalle joissain kohti menee.
Kuva
Kuva vielä sivulta.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 21.04.2011 21.05

Tänään tein hieman hyttiä, alunperin meinasin että taivutan pellistä hytin seinät ettei siinä olisi tuollaista kehikkoa ollenkaan vaan tulin siihen tulokseen että teenkin tuollaisen kehikon ja juotan peltiä tuohon kehikkoon. Voi olla että juotan pellit kehikkoon kiinni ja sitten vasta "puhkaisen" ikkunan aukot peltiin. Jouduin myös madaltamaan koneen ympärillä olevaa kehikkoa ja myös tuota vinssien edessä olevaa peltiä, koska hytin runkoa tehdessä ja sitä kokeillessa koneeseen alkoi näyttää että kone olisi liian korkea, ehkä se nyt on parempi. Hieman kyllä arvelutti ruveta tuota peltiä jossa aukko on leikkelemään peltisaksilla jos se olisi menettänyt muotonsa ym. vaan hyvin se onnistui. No jahka kone valmistuu niin sitten näkee onko mittasuhteet kuinka päin honkia, taas on enempi intoa kuin järkeä, tulee päästä suurimmaksi osaksi tehtyä ja paperille piirtyy melkeinpä suunnitelmat vasta sitten kun on jo tullu tehtyä.

Pari kuvaa taas.
Kuva
Tuohon tikkaiden viereen täytyy liimata tuollainen alumiinista tehty pala, oikeassa koneessa hammasratas on niin iso että on tuollainen "kotelo" tarvinnut tehdä.
Kuva
Ensin meinasin tehdä hytin kiinni tuohon muuhun kehikkoon vaan todennäköisesti se tulee erilliseksi, pohjasta ruuvilla kiinni. Katolle tuli myös tehtyä peltiä, pieni suunnitteluvirhe tuli tai suunnitelmiin muutos niin jouduin jatkamaan peltiä, laitoin kuparia ja galvaani peltiä sitten yhteen. Meinasin juottaa ja hioa tuon sauman aivan tasaiseksi vaan enpä hionu, oikeastaan saa olla vähän epätasaisuutta tässä koneessa.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 22.04.2011 16.13

Pellittelin konetta oikealta puolelta, aika hyvin pellit asettui tuohon kehikkoon. "Kopan" saa vielä hyvin irtikin pikku kikkailulla ilman että se siitä kärsisi, ja peltiin näyttäis tulevan samalla realistisen näköisiä lommoja samalla tai tuollaisia "laineita" mitä yleensä työkoneiden, vetureiden, ym. pelleissä on. Nuo takakulmien kaartuvat kulmat saa nakutella lommoille kuten esikuvissa oikeastaan järestään on ollut joka koneessa mistä kuvia vaan on löytynyt. Kone painaa jo tällä hetkellä aika paljon, ehkä noin 600-700grammaa alavaunun kanssa, en tarkemmin sitä ole vielä punninnut mutta kämmenellä arvioinut. Niin voi olla ettei varsinaista vastapainoa ole tarvetta tehdä kovin painavasta materiaalista kuten esim.(lyijy,rauta). ja kun moottorit ja muut painavat kilkkeet sijaitsee kääntöpisteen takapuolella reilusti, tosin ei tuo kone vielä taakse keikkaa tuo pieni fin-lava on vaan pitämässä ylävaunua vaaterissa kuvauksen ajan.

Kuva
Aika paljon mielekkäämpää tuo 0.2mm kuparipelti työstää ja leikellä kuin tuo 0.5mm galvaanipelti. Kyllä se hiljalleen alkaa muotoja ottaa ja alkaa enempi jo muistuttaa esikuviaan. Väri valinta on aika varma ja se on sininen, on ollut ilmeisesti Menckien väritys kautta aikojen tai ainakin suurimman osan koneista.
Kuva
Tässä kuvassa näyttäisi että ikkuna-aukko on hieman vino jostain kohdin, ylemmässä kuvassa ei näyttäisi niin pahalta, joutunee vielä vähän fiksaamaan. Molemmille sivuille tulee liukuovet ja myös tuonne taakse tulee.

Se miksi päädyin tähän M 154 mallin Menckiin on tämän M 154 muotoilu, se on minun silmään parhaimman näköinen. Oli alussa mielessä tehdä isomman sarjan M 250, 251 tai 260 mutta esim. niiden ohjaamon muotoilu ei ole niin hyvän näköinen kuin tässä, ja kun taas esim. M 90 sarjan takaosa on ruma. M 152 oli kansa ihan ok näöltään mutta tämä oli minusta parhain. Ja kyseessä siis 1961-1978 luvun mallit.

Avatar
Petteri Nyholm
Revell
Viestit: 1391
Liittynyt: 28.01.2007 15.53
Paikkakunta: Turku

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Petteri Nyholm » 22.04.2011 17.57

Hyvää vauhtia sun projektisi etenee, kun huomioidaan, että ei mistään rakennussarjasta kyse ole :shock:

Mites sen puomin toteutat kun sen vuoro näyttäisi seuraavaksi olevan, kun pitäisi olla samaan aikaan tuollainen siro mutta kuitenkin samalla vahva. Selvästikin välttelet sen tekemistä viimeiseen asti :mrgreen: . Itselleni tuli ekana mieleen syövyttäminen, aika moinen juottamisurakka olisi?
No life on the horizon

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 23.04.2011 12.22

Petteri Nyholm kirjoitti:Hyvää vauhtia sun projektisi etenee, kun huomioidaan, että ei mistään rakennussarjasta kyse ole :shock:

Mites sen puomin toteutat kun sen vuoro näyttäisi seuraavaksi olevan, kun pitäisi olla samaan aikaan tuollainen siro mutta kuitenkin samalla vahva. Selvästikin välttelet sen tekemistä viimeiseen asti :mrgreen: . Itselleni tuli ekana mieleen syövyttäminen, aika moinen juottamisurakka olisi?
Itseasiassa ootan jo innolla että pääsen puomia tekemään, ristikkopuomin teko on mukavaa puuhaa, ja sitä on tullu aiemminkin tehtyä. http://i380.photobucket.com/albums/oo24 ... G_0069.jpg Tuohon nosturiin meni kaiken kaikkiaan erilaisia messinkiputkia ja kuparilankaa kymmeniä metrejä ja valmista puomia yhteensä noin 4 metriä. Ja tuosta http://i380.photobucket.com/albums/oo24 ... img028.jpg tuli ryövättyä siihen osia, tuokin oli oma tekemä tosin ei enää olemassa kun rupesin sitä muokkaamaan ja lopuksi rakensin sitten toisen tuosta tuli vaan akselit ja vähän puomia, harmittaa vieläkin että menin purkamaan. No asiaan, niin juottamalla meinasin tehdä kuten nuo muutkin on tullut tehtyä ja kun syövyttäminen ei oo minulle tuttua puuhaa. Ehkä haasteellinen tässä on mistä oikean koneen puomi tehty, eli kulmaraudasta, rakenteeltaan heikko tai tuo kulmarauta profiilina jos sitä vertaa pyöreään putkeen. Kai se on tässäkin pakko tehdä pienistä kulmarautaa muistuttavista paloista, tietää pellin taivuttelua. Toinen tai ehkä haastavin homma on liittää puomin osat toisiinsa, oikeassa ne on liitetty neljältä nurkalta pultilla, kaksi pulttia per nurkka, eli yhteensä 8 pulttia pitää osia toisissaan kiinni. Tämä kuva selittää paremmin http://www.baumaschinenbilder.de/forum/ ... tid=431484 Ehkä tuollaista kiinnitystä en pysty toteuttaa, pultit pitäisi olla niin pieniä ettei ne todennäköisesti kestäisi tai kai ne kestäisi mutta mistäpä löytäisi 1millin tai ehkä allekin sen kokoisia pultteja. Heitän lonkalta että olisko nuo oikean koneen pultit halk. 30-40mm. Vaan on visio miten saan ehkä matkittua näöltään tuota ja että se kestää. Vaan palaan siihen kun puomin teko koittaa. Nyt jatkan pellittelyä ja kai jonkun sortin työvalojakin kaipaisi. Niin ja yks murheenkryyni on tässä ja nosturin teossa yleensä vaijeri, mistä löytyisi sopivaa noin 0.5mm lankaa joka olisi punottua ei kierrettyä mielellään pyöreää halkaisijaltaan. Vaijerilta näyttävää lankaa tullaan tarviimaan erääseen toiseenkin projektiin ainakin 50-60metriä.

jpokki
AirFix
Viestit: 336
Liittynyt: 24.01.2008 19.11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja jpokki » 23.04.2011 12.41

Samppa t kirjoitti:Niin ja yks murheenkryyni on tässä ja nosturin teossa yleensä vaijeri, mistä löytyisi sopivaa noin 0.5mm lankaa joka olisi punottua ei kierrettyä mielellään pyöreää halkaisijaltaan. Vaijerilta näyttävää lankaa tullaan tarviimaan erääseen toiseenkin projektiin ainakin 50-60metriä.
Käykö esim. http://www.mybeads.co.nz/index.php?main ... cts_id=578
Tuon pitäisi olla punottua (woven) eikä kierrettyä (twisted) ja vahattua joten ei ole karvoja pahemmin. Hintakin on kohtuullinen. Kai näitä Suomestakin jostain koruntekoliikkeestä löytyisi?
Kun humppa pääsee veriin, niin silloin hukka perii ja jalka polkee aina tahtia.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 23.04.2011 13.36

jpokki kirjoitti:
Samppa t kirjoitti:Niin ja yks murheenkryyni on tässä ja nosturin teossa yleensä vaijeri, mistä löytyisi sopivaa noin 0.5mm lankaa joka olisi punottua ei kierrettyä mielellään pyöreää halkaisijaltaan. Vaijerilta näyttävää lankaa tullaan tarviimaan erääseen toiseenkin projektiin ainakin 50-60metriä.
Käykö esim. http://www.mybeads.co.nz/index.php?main ... cts_id=578
Tuon pitäisi olla punottua (woven) eikä kierrettyä (twisted) ja vahattua joten ei ole karvoja pahemmin. Hintakin on kohtuullinen. Kai näitä Suomestakin jostain koruntekoliikkeestä löytyisi?
Näyttäis aika hyvältä tuo lanka, oikeastaan juuri tuollaista saisi olla. Ja miksi punottua, kun tuo kiertämällä tehty rupeaa vedon tullessa pyörimään. Toinen asia mikä on tärkeä niin langan pitää olla "notkeaa" että se liikkuu jouhevasti väkipyörissä ja esim. nosturin koukku tulisi omalla painollaan alas vaikka välityksiä olisi useampia. Täytyykin etsiskellä kyseistä lankaa, kiitoksia vinkistä! :D

Avatar
Petteri Nyholm
Revell
Viestit: 1391
Liittynyt: 28.01.2007 15.53
Paikkakunta: Turku

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Petteri Nyholm » 23.04.2011 13.44

Veikkaisin että kannattaisi ohutta vaijeria kysellä kalastustarvikeliikkeistä. Ainakin 0,4 ja 0,7 mm löytyy.

http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=4&t=8213&start=100

Kuva

Kuva

En tiedä josko tuo on tarpeeksi taipuvaa tollaseen pieneen kelaan mutta ainakin vahvaa olisi.
No life on the horizon

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 23.04.2011 14.06

Petteri Nyholm kirjoitti:Veikkaisin että kannattaisi ohutta vaijeria kysellä kalastustarvikeliikkeistä. Ainakin 0,4 ja 0,7 mm löytyy.

http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=4&t=8213&start=100

Kuva

Kuva

En tiedä josko tuo on tarpeeksi taipuvaa tollaseen pieneen kelaan mutta ainakin vahvaa olisi.
Nythän niitä alkaa siunaantumaan :D Tuokin näyttää hyvältä, joo taipuvuus on yks tärkeimpiä, se korostuu silloin kun joutuu usean väkipyörän kautta laittamaan. Sellasta kun vaikka löytäisi että kun langan laittaisi esim. pienen pätkän mustekynän päälle niin se taipuisi U- muotoon ja langan päät roikkuisivat suoraan alas.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 23.04.2011 21.37

Puominkin naplasin jo tehä joutessani :D Ei vaiskaan vaan tuo on vanha puomi mikä jääny yli ja tullu säästettyä. Kokeilin vähän miltä näyttäis puomin kanssa. Peltiä laitoin katolle ja toisen puolen kyljessä on kanssa pellit.
Kuva
Purkukuulan vois kansa tehä, sais hyvän syyn rakentaa pienen kerrostalon ja mäiskiä sen kuulalla matalaksi, pentuna ihmettelin miks Aku-Ankoissa oli aina piirretty tämä tyyliset koneet toinen tela ilmassa ja puomi mutkalla ym. muutenkin veikeän näköiseksi vaan joitain videoita ja kuvia kun katsoo missä purkavat kuulalla tai pallolla (englanniksi: wrecking ball tai demolition ball) taloja niin se aika hurjalta näyttää ja melkein samalta kuin Akuissa. Näinkin voi käydä http://www.post-gazette.com/images4/200 ... ng_450.jpg
Kuva
Meinaa tulla vähän lommoja sellaisiinkin kohtiin mihin ei tarviis, kuten tuli tuohon oviaukon ylle mutta se ei oikeastaan haittaa koska tuota palaa oviaukon ylle ei ois pitäny laittaa noin vaan ihan matala pala siihen, no pitänee saksia siitä liiat pois. Tuo kuparipelti onkin 0.12-0.15mm paksuudeltaan ja aika herkästi ottaa lommoja, tuonne katolle ois voinu laittaa paksumpaa vaan mennään nyt tuolla kun sitä löytyy reippaasti.

Avatar
Petteri Nyholm
Revell
Viestit: 1391
Liittynyt: 28.01.2007 15.53
Paikkakunta: Turku

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Petteri Nyholm » 23.04.2011 22.57

Samppa t kirjoitti: Näinkin voi käydä http://www.post-gazette.com/images4/200 ... ng_450.jpg
Siinä on yrittänyt viedä töitään kotiin mutta ei ole kantavuus piisannut. Jostain järeämmästä laakerikuulastako meinasit kuulan tehdä?

http://mestarimallit.com/rintamamiestalot/

Jos tää olis ollut HO mittakaavassa niin tuolta olis saanut varmasti edukkaaseen ronttihintaan aihioita purkutaloille, varsinkin kun olisi selittänyt mihin tarkoitukseen menee :mrgreen: . 1:39 skaalaan joutunee itse tekemään...
No life on the horizon

Tapio Kallio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Tapio Kallio » 24.04.2011 20.04

Hienolta näyttää. Tuleeko ohjaamon väriksi kanssa toi tumman keltainen kuin puomissa.

jpokki
AirFix
Viestit: 336
Liittynyt: 24.01.2008 19.11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja jpokki » 24.04.2011 20.11

Tuohon taloasiaan (joo, asioiden edelle on kiva mennä :mrgreen: ) ratkaisuna tietysti teet silkkarimuotit kerrostalon seinistä ja valat kipsistä seinät, sitten vaan mäiskimään. :thumbup: Viikossa kerkeää valamaan kokonaisen korttelin viikonloppusessioita varten!
Kun humppa pääsee veriin, niin silloin hukka perii ja jalka polkee aina tahtia.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 30.04.2011 14.46

Joo onhan se mukava pohtia etukäteen mitä vois koneella tehdä ja mitä muita varustuksia vois koneeseen tehdä. Miksipä ei kipsistä talonseiniä vois tehdä, ekana tuli mieleen pikasementti mistä tehdä kun ei oikein vakuuttanu kestävyydellään ja kun tuli sitä joskus 3 kiloa hommattua, ois käyttöä sillekkin :D No täytyy koittaa rakentaa ekana kone loppuun. Purkukuulaa mietin että sen vois tehdä pyörötangosta tai sitten lyijystä valamalla ja saishan sen laakerin kuulastakin, pitäs vaan hitsailla lisää siihen ainetta, kuula pitäs olla vähän päärynän muotoinen. Muutaman päivän tauko oli, mutta taas hieman edenny hyttiä rakensin.

Kuva
Eikös tuossa ois hyvä purkukuula, hieman iso vaan (halk.38mm). Avattava ikkuna pitäisi tehdä vielä tuohon eteen alaikkunan yläpuolelle, ja myös ovi vielä hyttiin tekemättä. Sattupas kerrankin että sai päivänvaloa käyttää hyväksi kuvatessa.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 01.05.2011 16.50

Taakse tein tuollaisen "kotelon" ja siihen kirjaimet (Menck), pari torvea ja kattoluukun.

Kuva
Kattoluukkuun vois tehdä vielä pienet pidikkeet tai tangot mitkä pitävät luukun auki, kuten esikuvassa on.
Kuva
Ei taida tässä koneessa sellasta kohtaa olla missä ei lommoa olisi, tuokin kattoluukku kävi jo jossain vaiheessa solmussa. Nuo ilmanotto torvet meinas olla aika hankalat juottaa ja meinaskin usko jo välillä loppua tai oikeastaan taito :D
Kuva
Kirjaimet on kuparipellistä leikattu ja teipillä alkuun kiinni ja tinalla sitten juotettu. Nuo ois varmaan nätimmin saanu jos ois porannu reikiä tuohon kirjainten alla olevaan peltiin, muutama reikä aina joka kirjaimen kohdalle ja olis niistä rei´istä takapuolelta juottanut kiinni ikäänkuin "pistehitsannut". Varovasti sai juottaa sitten tuon kirjain pellin kiinni koteloon ettei kirjaimet putoa pois. Tuon Menck tekstin alapuolelle tulevaan oveen tulee myös koho kirjaimin teksti: M 154 huomattavasti pienemmällä koolla, syövytys tekniikka ois varmaan kovasana näissä teksteissä tai sitten pakottamalla. Mutta katsotaan nyt miten se tulee tehtyä...

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Menck m 154 "kaivinkone" (1:39)

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 02.05.2011 21.49

Hyttiä tuli rakennettua, ovi, ym. ja joitain muita osia.

Kuva

Kuva

Mitenkähän paljon photobuckettiin mahtuu kuvia tai voi laittaa, vai onkohan siinä mitään rajaa? :roll:

Vastaa Viestiin