SCANIA R143E 8x4+lavetti 1:39

Jenkit, eurooppalaiset, linja-autot ja erilaiset työkoneet löydät täältä

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

SCANIA R143E 8x4+lavetti 1:39

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 07.10.2009 16.33

Pyöräkoneelle arvelin tehdä kaveriksi lavetin ja veturin joten päädyin rakentamaan tuommosta streamline scaniata, tuo streamline ei oikein millonkaan ole itseäni miellyttänyt enempi tuo tiheä maski ollu omaan mieleen mutta katotaan jos tuohon silmä tottuisi. Ja joku 3aks. lavetti siihen perään, mittakaava on sama kuin muissakin malleissani eli noin 1:39. Tarkoituksena olisi tehdä yhdistelmään valot ledeillä, ledejä menee varmaan näin äkkisiltään laskettuna ehkä joku 100kpl tai ylikin, riippuu miten nyt innostuu laittamaan. Mallista ei oikestaan ole vielä mitään näytettevää kun olen vasta renkaita sorvaillu joten kuvia tulee kun saan vähän paremmin edistymään. Materiaalina pääosin mallissa tulee olemaan samat kuin noissa aikaisemmissakin eli puu, messinki, kupari, kitti. yms.
Viimeksi muokannut Samppa t, 01.05.2015 17.01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Juha Leppänen
AirFix
Viestit: 117
Liittynyt: 30.01.2008 18.54
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha Leppänen » 08.10.2009 15.48

Hei. Onkos tulossa uudempi "kolmossarjalainen" siis streamline.Muuten ihan hyvän näköinen proggis luvassa,jos vielä sun tuuliin scrachinä(saatto mennä toi sana väärin ku ota ny aina selvää näistä ammattilais ilmaisuista) rakennetaa.
Ajan mitä ajan.
_____________________________________________
kuviani http://public.fotki.com/juppe24/

Avatar
Markku Sulin
AirFix
Viestit: 215
Liittynyt: 09.04.2007 18.15
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Markku Sulin » 09.10.2009 12.25

Ei ollenkaan pahan näköinen suunnitelma! Aikakauteen sopivasti vielä 2+2 akselirakenteella eikä tänä päivänä suositummalla 1+3 systeemillä.

PS. Sorvaatko mullekin 8kpl pieniä paripyöriä tohon Goldhoferiin? :wink:
This is nothing to me! Nothing! Just a hobby!
Projektit:
Ferrari F40 Competizione, Scania 144G-lavetinvetäjä.

Vanaja
AMT
Viestit: 753
Liittynyt: 17.07.2005 17.44
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Vanaja » 10.10.2009 12.11

Oisit ny Sisun tehny... :oops: Eiköhä tästä tuu yhtä hieno ku koneestaki.
Markku Sulin kirjoitti:Ei ollenkaan pahan näköinen suunnitelma! Aikakauteen sopivasti vielä 2+2 akselirakenteella eikä tänä päivänä suositummalla 1+3 systeemillä.

PS. Sorvaatko mullekin 8kpl pieniä paripyöriä tohon Goldhoferiin? :wink:
Ei 2+2 alusta oo ollu sen yleisempi ku normi trippeli tuon hyttimallin aikaan.
Välikaasua ja kaksoispoljentaa!!!

http://public.fotki.com/Vanaja/

Trio Niskalaukaus 1996-2004

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 10.10.2009 13.39

Noitten renkaiden teko on jostain syystä epämiellyttävää puuhaa kun niistä pitäs saaha pyöreitä ja monta samanlaista, välillä on niitä tehty puusta ja pinnattu polkupyörän sisuskumilla ja poltettu niihin kuviota, muutama jääkiekko on päätyny noihin ensimmäisiin malleihin pyöriksi. Tähän tulee muovista, että nuo renkaat on vähän sellasia virityksiä :D

Vielä viime viikolla kävi mielessä jos tekis sittenkin sisun tästä mutta täytyy kai se nyt sitten scania tehdä. Pitää tehdä sisu jossain vaiheessa ja kasetti autona tai puu auto, voihan se olla että tämä alkaa jossain vaiheessa tympiä niin tehdään sitten sisua.

Tällä hetkellä oon tekemässä etuakseleita, onko kellään tietoa paljon on noiden etuakseleiden akseliväli? Sehän on huomattavasti pienempi kuin 4 sarjassa. Mulla oli jossain esite missä tuo on mainittu mut en löydä sitä ja jos sattuu löytymään hyvä mittapiirros kuva niin voi laittaa tänne, tällä hetkellä itellä on kuvia alustasta aika huonosti.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 10.10.2009 17.44

Runkoa aloitin kansa tekemään, runko on vielä yli pitkä ainakin perästä ja keulasta joutuu vielä varmaan lyhentämään. Seuraavaksi täytyy tehä eteen jousien korvakkeet ja muut kilkkeet sitten on helpompi katkaista runkoa kun on akselien paikat selvillä.

Kuvia
Kuva
Runko on 0,2mm kupari peltiä, aika meltoa tavaraa mut kyl se siitä vahvistuu hiljalleen.
Kuva
Kuva
Piti mallata ikuisuus projektin hyttiä rungolle :D

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 12.10.2009 20.56

Eteen tehty jousitus ja akselit laitettu paikalleen, jouset on tehty sälekaihtimen pellistä, on sopivan joustavaa :D Jousiin en tehnyt takapäähän kiikkuja vaan jouset on etu ja takapäästä samalla tavalla kiinni eli oikasin vähän, mutta silti joustaa ihan hyvin. Kallituksen vakaimesta en ole varma onko ollut 3 sarjan neliakselisissa ollenkaan, esitteessä olevien värillisten piirros kuvien mukaan ei näyttäisi välttämättä olevan, mutta 4 sarjan neliakselisissa ainakin näyttää olevan etummaisella akselilla vakaaja joten arvelin että on se varmaan ollu 3 sarjassakin no en tiedä tein sen kumminkin. Niin ja löysin tuon esitteen mikä oli välillä hukassa, akseliväli noilla etuakseleilla on 1525mm.

Kuvia
Kuva
Vielä puuttuu iskarit ainakin...
Kuva

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 16.10.2009 16.32

Nyt ois renkaat edessä paikallaan ja saatu kääntyviksi, iskarit tein kansa.

Kuvia
Kuva
Kuva
Kuva

Seuraavaksi vissiin alettava taka-akseleita tehdä...

Pertsa
AirFix
Viestit: 269
Liittynyt: 05.07.2009 14.26
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja Pertsa » 16.10.2009 16.40

Hienostihan se edistyy! Hyvin oot saanu noi etuakselit toteutettua.

Avatar
Joonas Sillanpää
Heller
Viestit: 83
Liittynyt: 22.04.2008 20.56
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Joonas Sillanpää » 16.10.2009 18.15

Ei tookii oo realistisen näköistä touhua, täytyy kysyä että millä, millä saat noi komiaa jälkeä aikaan. :o
Työn alla: Scania R620 8x4, Scania R143 420 4x2

http://public.fotki.com/Jontze/

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 19.10.2009 16.57

Kiitoksia pojat kommenteista! :D Työnjäljestä nyt en niin tiedä, parempaan täytyy aina koittaa vaan mennä, toisaalta pimentoon jääviin rakenteisiin ei oikein jaksa satsata, haaveena oisi vaan saada mahdollisimman monta mallia elämän aikana tehtyä. Tämä malli on 15sta jos lasketaan pari aloitettua mukaan mitkä on kohtuu hyvällä mallilla tai oikestaan on malleja vielä enempi jos lasketaan rakennukset, junanvaunut, radan osat, vaihteet ja kahmarit yms.

Takapäähän on tehty kiinnikkeet johon jouset ja tukivarret tulee kiinni ja hieman myös puutyötä, lehtijouset taakse tuli tehtyä puusta. Alimmaiset eli kaksi pisintä on yhtä puuta, tehty jäätelötikusta johon viilattu ura että näyttää kahdelle lehdelle, muut 8 lehteä on 0,5mm puuviilusta. Lehdet ei juurikaan jousta vaan keinunta saa takana riittää joustamiseen tässä tapauksessa.

Jostain täytyis löytää kuvia nosto pöydän rakenteesta tai ainakin millälailla on siinä pöydän siirto toteutettu?

Alla yksi kuva jousipakasta.
Kuva

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 21.10.2009 20.47

Nyt ois taka-akselitkin hyvällä mallilla.

Kuvia
Kuva
Juotin enistään akseleihin korvakkeet ennen kuin valoin kitistä perät niihin,
noihin korvakkeisiin tulee tukivarret kiinni ja toisista tulee lehden päät läpi.
Kuva
Akselit suorassa
Kuva
Hyvin tuntui toimivan
Kuva
Ylös keskelle tuli yhdet tukivarret kuten oikeassakin. Tukivarret on jotain kukan sidonta alumiinilankaa,
todalla meltoa/helppoa työstää.
Kuva
Jarrukelloja ei varmaankaan tule nyt tähän tehtyä, luulen että täytyy panostaa niihin osiin
mitkä näkyy selkeästi päällepäin, kuten valaistuis yms. siinä on vielä iso sarka edessä...

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: SCANIA R143E 8x4+lavetti 1:39

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 26.10.2009 16.06

Täällä on näköjään foorumin ulkoasu muuttunu ja vielä lontoon kielellä on kaikki, ite kun en osoo kun savvoo hiljoo ja kovvoo :roll:

No aloin tekemään apurunkoa vetopöydälle, kuvia kun ei löytyny niin päätin sitten rakennella päästä tuon apurungon ja sen nosto mekanismin, toivottavasti se olis edes sinnepäin kuin oikeissa. Se tässä on hyvä kun ei rakenna minkään kulj,liikkeen autosta niin voi tähä jokseenkin sellaisen kun ite haluaa :D On tehty vähän kiilatappi systeemiä ja nostosylinterit, vielähän siitä koko pöytä uupuu ja joitain tukia vielä pitää laittaa.

Kuvat
Kuva
Kuva

Avatar
Olli-Pekka Vähäaho
Heller
Viestit: 66
Liittynyt: 09.09.2009 16.29

Re: SCANIA R143E 8x4+lavetti 1:39

Viesti Kirjoittaja Olli-Pekka Vähäaho » 27.10.2009 18.56

:shock: on muuten pikkusen hienompi auto... aiotko viedä power truck show 2010??
Olen huomannut että meitä mallareita ei ymmärrä ja jaksa kuunnella kuin lajitoveri.

Avatar
Toni Jääskeläinen
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 31.10.2006 15.14
Paikkakunta: Kuopio

Re: SCANIA R143E 8x4+lavetti 1:39

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 28.10.2009 14.46

Pirukseen nättiä jäläkee ! Vae oesko Savolaise tekemä. Prkl kun osaa kunnolla kirjottoo murteena.

Pistähän useammastakin rojektista kuvia !
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: SCANIA R143E 8x4+lavetti 1:39

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 09.11.2009 17.04

Kiitoksia! Olli-Pekka ja Toni kommenteista, ei ehkä tule poweriin tuotua voi olla ettei kerkeä edes valmistua siihen mennessä, kun meinaa aina välillä ruveta rakentaminen tökkimään, toisaalta ei sitä koskaan tiedä. Niin tuossa ois yks nosturi projekti mutta en kehtaa sitä vielä tänne laittaa, katotaan jos tämä maistaa tosissaan puulle niin täytyy varmaan sitten välissä tehdä sitä, kesällä sitä tulikin rakennettua tuon 141 scanian jälkeen jonkun verran.

Tuli tehtyä kurakaaria ja takavaloja. Alunperin meinasin että tulisi toimivat suuntavilkutkin mutta luovuin niistä, itseasiassa tein tuossa välissä ennen näitä parlokkeja, kuparista pokatun yhtenäisen lokasuojan vetäville jossa oli takavalot kiinni siinä oli myös vilkut ja pakkivalot samassa kotelossa. Mutta päädyin sitten näihin kolmeen pyöreään valoon, jotka ovat kyllä omasta mielestä aika legendaariset tuolla todellisuudessa, näissä minulla palaa siis vaan pelkät parkit. Näitten ledien asettelu aiheuttaa kyllä aika paljon pään vaivaa että ne saisi kohtuu hyvin piiloon ja että ne näyttäisi vielä hyvälle, aika paljon vaikeuttaa kyllä rakentamista mietin jo että jos ei laittaisi ollenkaan mutta täytyy vielä yrittää.

Kuvia
Kuva
Kuva
Kuva

Ei kai se auta kun yrittää vaan sitkeästi jatkaa...

Viljami Koskinen
AirFix
Viestit: 484
Liittynyt: 26.06.2008 12.34
Paikkakunta: Halkia

Re: SCANIA R143E 8x4+lavetti 1:39

Viesti Kirjoittaja Viljami Koskinen » 09.11.2009 17.26

Minkä merkkisiä ledejä tähän käytät, ja minkä kokosia ne on?
Six in a row, makes it go!
-Dodge Ram Van B250 Royal 225+904

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: SCANIA R143E 8x4+lavetti 1:39

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 09.11.2009 17.55

Viljami Koskinen kirjoitti:Minkä merkkisiä ledejä tähän käytät, ja minkä kokosia ne on?
Nuo on 3mm ledejä mitkä kuvassa, en tiedä minkä merkkisiä, on aikaa kun nuo hommasin. Tulen käyttämään muita kokoja myös 5mm, pintaliitosledejä 2x1.2mm, voi olla että vielä muitakin.

Avatar
Juho Jaakkonen
Tamiya
Viestit: 2369
Liittynyt: 15.01.2006 22.05
Paikkakunta: Alavieska

Re: SCANIA R143E 8x4+lavetti 1:39

Viesti Kirjoittaja Juho Jaakkonen » 09.11.2009 20.30

Komiat valot! Muutenkin on ollut taas mielenkiintoista seurata tätä kun tehdään mallia tyhjästä.
Scale Model Custom's Alavieska
"Automotive bonsai"
Model is authentically detailed inside and out - bumper to bumper, top to bottom.

Avatar
Olli-Pekka Vähäaho
Heller
Viestit: 66
Liittynyt: 09.09.2009 16.29

Re: SCANIA R143E 8x4+lavetti 1:39

Viesti Kirjoittaja Olli-Pekka Vähäaho » 11.11.2009 18.40

onko tuo metallin muokkaaminen hankalaakin kun hienoa jälkeä ainakin tulee ja on hienot nuo valot :thumbup:
Olen huomannut että meitä mallareita ei ymmärrä ja jaksa kuunnella kuin lajitoveri.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: SCANIA R143E 8x4+lavetti 1:39

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 12.11.2009 21.42

Kiitoksia vaan kehuista! :D

Onhan se välillä melko turausta kun tuosta metallista koittaa väkertää, sormenpäät kovilla naarmuja, viiltoja ja pieniä palovammoja tahtoo tulla väkisin. No mutta aina vaan hiukan koitetaan edetä ja oppia uusia kikkoja.

Eilen ja tänään tein vetokitaa, joskus mielessä aikaisemmin kävi ette pitäisi joku kerta koittaa tehä toimiva vetokita johonkin malliin, no tähän malliin sitten innostuin sitä koittamaan. Ihan kohtuu hyvä siitä lopulta tuli, tappi nousee kahvoista kääntämällä ehkä tippuukin alas jos siihen aisaa tarjoaa en vielä kunnolla ole testannu, hieman rihveli viritys mutta toimii ei ehkä niin hyvin kuin junan vessa mutta kummiskin. Toisaalta ehkä aivan turha kapina tähän malliin, mietinkin oliko mitään järkeä tehdä toimivaa, no tulin silti siihen tulokseen kannatti tehdä ihan mielenkiinnosta ja että on mahdollista tehdä jokseenkin toimiva kita. Ja seuraavat versiot aina sitten helpompia tehdä.

Kuvat on vähän kellertäviä kun lampun valossa tulee kuvattua, täytyisi koittaa kuvata aina päivisin olisi sitten parempi taustavalo. Otin varmaan 50 kuvaa ja yritin valkata parhaimmat niistä :D

Kuvia
Kuva
Tappi alhaalla.
Kuva
Tappi ylhäällä.
Kuva
Sovitin jo vähän vetopalkkiinkin kitaa ja hyvin tuntui passaavan.
Kuva
Maalasin kidan vielä siniseksi ja kita on TAV merkiltään.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: SCANIA R143E 8x4+lavetti 1:39

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 22.11.2009 19.47

Hyttiä aloin pikku hiljaa tekemään, myös parlokit tuli tehtyä toiselle etuselle. Hytti tulee näillä näkymin varmaan melkolailla puusta kokonaan, tai ainakin alku vaikuttaa kovin puiselta. Puskuriin tuli tuollaiset työntämisen mahdollistavat "korvakot" tai miksikä noita nyt sanoisi. Valoja olisi sitten tarkoitus laittaa myös puskuriin lähinnä sumuvalot ja keltaiset sivuvalot. Valojen laitossa täytyy vielä pohtia sitä että laitanko niitä reilusti vähän joulukuusimaisesti kuitenkaan ampumatta yli, vai sitten vaan pakolliset, tietysti oishan se sitten komiampi hyllyssä kun oikein valot loistaa ympäriinsä 8)

Jokunen kuva
Kuva
Taustalla näkyy paperille piirretty kuva hytistä, ei oikein noiden esitteiden kuvien mukaan pystyny alkaa tekemään niin piti vähän piirrellä mittakuvaa, no katotaan muistuttaako se valmiina sitten miten paljon Streamlinea.
Kuva
Kuva
Noihin molempiin astinlaudan ylä puolella oleviin aukkoihin taidan laittaa keltaiset valot palamaan, kun oikeassahan tuo etummainen on vilkku ja takimmaisessa sivuvalo. Sovitaan että vilkkuun on laitettu kaksilankapoltin että vilkku ja sivuvalo on samassa.

Avatar
Olli-Pekka Vähäaho
Heller
Viestit: 66
Liittynyt: 09.09.2009 16.29

Re: SCANIA R143E 8x4+lavetti 1:39

Viesti Kirjoittaja Olli-Pekka Vähäaho » 22.11.2009 20.35

hienolta näyttää :thumbup: . minkäs väristä ajattelit??
Olen huomannut että meitä mallareita ei ymmärrä ja jaksa kuunnella kuin lajitoveri.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: SCANIA R143E 8x4+lavetti 1:39

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 22.11.2009 22.30

Olli-Pekka Vähäaho kirjoitti:hienolta näyttää :thumbup: . minkäs väristä ajattelit??
Kiitos! Väriksi tulee varmaan hytti valkoinen/sininen, runko ehkä mustalla.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: SCANIA R143E 8x4+lavetti 1:39

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 24.11.2009 17.44

Akkukotelon tein ja pari paineilmasäiliötä siihen kupeeseen.

Kuvat
Kuva
Seuraavalla tekniikalla tein akkukotelon kannen paikallaan pitävät todellisuudessa kumia olevat lenkit. Eli ensin sahasin puuhun uria, näkyy kuvassa vasemmalla puolen sitten otin pienen palan muovia lämmitin tuon puisen muotin päällä sytkärillä muovia niin että alkoi sulaa ja sitten painoin toisella puunpalalla tuota muottia vasten sulaneen muovin, sitten jäähdyttyä viilasin tuosta ylimäärä muovit pois tuossa muotin päällä. Näin ollen siitä sai ihan kohtuu hyvät pitimet kanteen.
Kuva
Noin tuossa näkyy nyt ne pitimet paikallaan
Kuva
Ja kolmas kuva mietin noita sivuvaloja oisko hullumpi idea jos tekisi pätkän alleajosuojaa laittaisi valot siihen? Piirsin tuohon kuvaan hahmoittelua ikivanhalla paintilla mutta jospa siitä idea selviäisi :D

Vastaa Viestiin