Malleja 1:39

Jenkit, eurooppalaiset, linja-autot ja erilaiset työkoneet löydät täältä

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Malleja 1:39

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 17.07.2012 16.38

Tein tällaisen johon laitan tekemäni mallit joita täällä ei aiemmin ole esitelty. Mallit ovat valmiita ja aikaisimmat ovat tehty muistaakseni 14-15 vuotta sitten, joten osassa näkyy aika karu kädenjälki. Laitan joka mallista kuvia ja lyhyen kertomuksen kyseessä olevasta mallista.

Sisu M168 8x2 + 2aks. kasetti
Niittikoppi sisu saa aloittaa tämän aiheen. Malli tehty vuonna -99, kuukausina 4-7 välisenä aikana, näin papereistani löysin. Alunperin tästä piti tulla Pohjolan Liikenteen väreissä oleva Sisu M168 8x2, jossa olisi ollut tasonostolaite, kaksi akselinen kontti perävaunu ja jalkalavakontit, tämä siis selittää miksi tässä autossa on poikkeuksellisesti tasonostolaite ja se on pitkäkin. Malli on puu/metalli ja pyörinä jääkiekosta reikäsahalla poratut renkaat. Nähdessäni suomalaisen elokuvan (Kun Hunttalan Matti Suomen osti) noihin aikoihin niin suunnitelmat muuttui, tuli ajatus että elokuvassa pariinkin otteeseen vilaukselta näkyvä sini/valkea kasetti "niittikoppi" pitää tehdä tai niitähän ajoi siinä kaksi samanlaista peräkkäinkin. Muistelen että jäin kyttäämään tuota elokuvaa että saisin sen videolle ja se kai tulikin uusintana silloi aika pian, alkua en elokuvasta saanut videolle ja koko elokuvakin meinasi mennä ohi mutta suurimman osan sain ja loppupuoliskolla nämä niitit esiintyikin. Sitten kelattiin ja pausella katsottiin autoa tv:stä, en saanut selvää mitä kuvioita lavoissa oli ja mitä niissä luki, ja lopulta video alkoi olla siltä osin puhki :mrgreen: Mutta räknäilin että jotain tuollaista kuviota olisi ollut joita tein tähänkin, lavoihin tuli tekstit päästä ja niissä lukee Harjun Sora. Kuullosti silloin hyvälle. Mallia katsoin alunperin tähän niittin myös kirjaston kirjasta (Sisu suomen ja maailman teillä) kuvia löytyi aika niukasti mutta niiden pohjalta koppia tein. Hunttalan Matissa esiintyneet Sisut näkyy muuten olevan ajovaloiltaan erimalliset, neliskanttiset+pyöreät, itse jo heti alussa tykästyin enempi noihin pyöreisiin. ps. jos joku tietää mitä elokuvassa esiintyvien sisujen kyljissä lukee saa kertoa, kasetin laatikossa taitaa ainakin lukea soraa... Onpa elokuvassa myös näkyvillä hienoja N mallin Volvojakin eli "nikke volvo" ja kaksi laatikkoisilla kärreillä, mielessä on pyörinyt myös sellaisen tekokin. Mutta nyt tulee kuvia ja osa on mustavalkoisia hieman antaa anteeksi ehkä karua kädenjälkeä :mrgreen:

Kuva
Tausta näyttäs toimivan tähänkin, vaan valojen ja varjojen kanssa joutuu pelaamaan ettei peilaa taustaan.

Kuva

Kuva
Vanteen virkaa toimittaa kartonki ja piirretyt pultit.

Kuva

Kuva

Kuva
Noista lavamerkinnöistä en sano mitään, en tiedä mitä niissä olen ajatellu, näistähän ilmeni kai oikeissa tonnit vai kuutiot? Jotain vain piti lätkäistä merkinnöiksi.
Kuva
Tämähän olisi letkukasetti oikeasti mutta minä tein kärriin rullat ja narun väliin jolla pystyy kammella pyörittämällä ajamaan kasetin kyytiin :mrgreen:
Ja tämäntyylisissä kaseteissahan jäi aika paljon tyhjää vetäjänlavan ja kasetin väliin ja siksi oli pitkä tuo kasetin keulassa ollut "tappi" joka meni etulukkoon lavassa.
Kuva

Kuva
Tekstit ja kyltit on tulostettu tavan paperille ja suomenliput on sanomalehdestä leikatut sirkkalehti merkin lippu :mrgreen:
Kuva
Pyörät kääntyy hytin taakse tulevalla irroitettavalla kammella.
Kuva
Kuva
Veturin lavalla on kiskot ja keulassa lukko kasetille. Jalat näkyy olevan kyydissä. Sylttykäännös ja voi tarkistaa kärrin valot.
Kuva
Tasonostolaitekin liikkuu kammella, lavan jalat on rautanaulasta :mrgreen: väkisin hymyilyttää näin jälkeenpäin.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Runkohan tässä on vahva kun rautasahalla sahasin pitkittäispalkit 2mm pellistä ja sen muistan että kuuma tuli.
Kuva
Tässähän muuten aukeaa ovetkin, kangas saranoilla on.
Kuva
Kuva
Vetokita aukeaa vivusta joka tuli aika pitkälle tuonne valoihin asti.
Kuva
Muistan kun porasin tähän kasettilaatikkoon jonka pohja on 1mm pellistä 10mm reikää sähkökäsiporalle ja terä kun haukkas
kiinni ja kappale pyörähti mukana, tuli vasemman käden sormiin ja kämmeneen mukavat viillot, siitäkin opittiin. Ne reijät piti
porata että sain laatikon pohjaan tarpeeksi matalalla puiset pyörät, reikien päälle juotin kuperat kuparipellin palat ja pyörät jäi
sinne piiloon tavallaan.
Kuva
Kuva
Kuva

Sellanen peli se, kuvia tuli aika paljon, ja taitas olla vielä kahdeksan mallia esiteltävänä, tuleekohan tästä liian pitkä ketju?
Seuraavaksi voisin kuvata tielaitoksen sisun ja laittaa sitten esille.

Avatar
Janne Herajärvi
Tamiya
Viestit: 2220
Liittynyt: 27.12.2007 15.51
Paikkakunta: Tornio

Re: Malleja 1:39

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 17.07.2012 18.19

Eihän tuo ole ollenkaan pahannäkönen jos kerran ensimmäisiä malleja on. Pistä vaan loputki esille sitä mukaa kun kerkeät. :thumbup:

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Malleja 1:39

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 18.07.2012 00.53

Niin ja näissä näkee kehityksen kulun vuosien mittaan jos vaan sen niin itse osaa ottaa. Ja vaikka näissä alkuajan malleissa puutteita löytyy jotka harmittaa näin myöhemmin mutta sen olen oppinut ettei kannata lähteä enää niitä muuttamaan. Tosiasiahan on se että silloin nuo tuntui todella hienolta kun sai valmiiksi ja se oli sen ajan taitoa.

Mutta nyt laitan esille Tielaitoksen Sisun.

Sisu SR300 6x2 sora/kasettilava, alusterä, hiekoitin, kaksi etuauraa.
Tähänkin piti olla sivukuvapiirros jossa oli muistaakseni päivämääräkin milloin tehty, muistelen että on tehty ennen tuota niittiä, ehkä oli vuonna 98 vai jopa aikaisemminkin.
Tämä on ihan kokonaan puusta ja hieman pahvia/kartonkia, metallia on vaan joissain auran tapeissa ja kipinsylinteriputkissa. Esikuva on tosiaan silloisen Tielaitoksen Sisu tai Sisut, lähinnä pyrki olemaan mahdollisimman samanlainen. Mallin halusin ehdottomasti olevan SR, ja 300 kuullosti hyvälle, tykkäsin enemmän SR Sisun muotoilusta verrattuna SL:ään. Hyttiin mallia katsoin sen aikaisesta scanian vaihtoauto luettelosta (erikoisaja) josta muutama tulitikkuaskin kokoinen mustavalkokuva löytyi. Yhtään tielaitoksen sisua siinä tosin ei ollut ja näitä Tielaitoksen Sisuja tarkkailinkin maantiellä nähtynä. Joka kerta vilaukseltakin nähtynä pyrin painamaan mieleen jonkin kohdan autosta. Siitä se sitten mieleen muokkaantui. Onhan tässä näin katsottuna paljon puutteita mm. hydrauliöljysäiliötä en oikein löydä :mrgreen: Konepeiton muotoilu ym. Jälkeenpäin kun näki oikean ihan vierestä ja sivusta tuli ajatuksia ai se ois pitäny mennä noin. Mutta tärkeintä minulle on tässä se että se tuo mieleen juuri mitä hain, eli keltainen aura-auto Sisu ja kyllä se hiukan enempi SR:ää muistuttaa kuin SL:ää. Autossa on kääntyvät etupyörät ja puiset mekanismit niile jotka muistaakseni vaati tilaa niin että noista lokasuojista tuli ehkä hiukan avarammat. Pyörät kääntyy katolla olevasta "laatikosta" jonka muistelin silloin nähneeni ainakin joissain Tielaitoksen autoissa, laatikko ehkä oli tai saattoi olla jälkeenpäin asennettu ilmastointilaite? Oviin maalasin Tielaitoksen logon Ja muistelen etten logon asennosta ollut varma niin maalasin sen toisen puolen oveen toisin päin :mrgreen: Autosta saa myös ovet otettua irti, mutta ei siis ole saranoitu. Jos oikein muistan niin silloin alkoi aurat vaihtumaan pikkuhiljaa noihin uudemman mallisiin joilla pystyi paremmin auraamaan myös vasemmalle purkaen. Halusin tehdä molemmat aurat koska niitä näkyi sekä että liikenteessä. Auratkin on puuta, taivuteltu fiilusta jota joskus löysin roskalavalta ihan jonkun verran. Aurapuskuri on ihan päästä tehty koska ei ollut mitään tietoa millainen se oikeassa olisi, ainut jonka näin oli tuo varo raidotus. Tässä oli alunperin erinäköiset renkaat mutta vaihdoin joku vuosi sitten toiset, nämä jäi 3 sarjan Scaniasta kun tein siihen uudemmat. Hämärästi muistelen että tämän valmistuttua meinasin että tälle olisi voinut rakentaa joko kasettikärrin tai sitten kolmiakselisen kippikärrin.
Jälkihän tässäkin aika karua, puun syyt ym. mutta laitetaan kuvia.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

TIELAITOS kyllähän se sentään kuullosti tien kunnossapitoon liittyvään tekemiseen, mutta mikä on destia :?: :screwy: :roll: :banghead:
Muokataan tätä sen verran että en ihmettele muuta kun tuota destia nimeä.
Seuraavana laitan ähfä mallin volvon joka on puuauto.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Malleja 1:39

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 18.07.2012 15.30

Tätä seuraavaa mallia eilen kuvatessa piti käydä sirkkelöimässä kärriinkin hieman puuta, omenapuun oksat kelpas tähän vallanmainiosti. Vetäjän kuorma olikin jo juskus aiemmin tehty saunavastan risuista :mrgreen: Aika riukupuuta mutta menee ihan hyvin kuormana.
Volvo F12 6x2 puuauto, 2+2 jatkettava perävaunu.
Tälle mallille oli esikuvana Nummekin esite jossa oli A4 aukeamalle kuvattu noin 16 eri autoa joissa oli nummekin akselit tai teli, ym. Oli Mersua, Scaniaa ja muistelen kyllä että siis tälläinen Volvokin. Harmi kun muuton jäljiltä on kaikki hukassa mistä olisi voinut vielä tarkemmin katsoa. No ihan tismalleen samanlainen tämä ei ole, mutta lähinnä värit ovat, kuvan autossa oli kolmiakselinen kärri. Kyllähän hieman tähänkin puuauton tekoon vaikutti elokuva Lenssu ja eritoten Toivo Kesseli :mrgreen: Löysin kumminkin piirrokseni autosta/kärristä ja niistä kävi ilmi vuosiluvut, vetäjä 11kk.99 - 29.12.00 eli noin vuoden aikana tehty. Muistan kyllä että auto oli tuolloin pitkään tekemätä taisin tehdä aika yhtäkyytiä kopin ja alustan mutta apurungon/pankot tein varmaan lähempänä vuoden -00 loppua. Kärriin oli merkattu päivämääraksi 27.6.01. Tähän koitin tehdä silloin toimivat valot ledeistä, vilkutkin. Tietämättömyys ledien kunnollisesta kytkemisestä vastukset ym. saivat sen homman epäonnistumaan. Hytissä oli 9v patterille paikka ja se rumensi sisätiloja joita tähän en sitten kunnolla tehnytkään, vilkkujen toimintakin vei tilaa hytistä, koska ne piti toimia kun pyöriä käänsi. Mutta valot eivät milloinkaan oikein kuvalleen toimineet, paloivat mm. eri kirkkauksilla. Materiaalina tässä on metallia rungoissa, pankot mm. rautanaulaa, kopissa vain puuta. Renkaat jääkiekosta. Kärri on jatkettava. Pankkoista halusin tehdä laukaistavat, ne laukeavat pareittain ja ovat alhaalta saranoitu. Muistelen kyllä että näitä alhaalta saranoituja pankkoja olisi oikeastikin ollut käytössä joskus. Tietysti ainakin niitä oli jotka irtosivat alhaalta ja jäivät yläpäästä riimuilla roikkumaan. Mutta halusin silloin jollainlailla saada toimivat ja päädyi tuohon omaan versioon. Oli tälle tarkoitus tehdä myös nosturi mutta se jäi, senkin tekoon vaikutti se että nuo ledivalot vei intoa tältä pois ja tämä ei vaan miellyttänyt silmää niiden osalta. Tietysti olen pähkäillyt että voisiko tälle vielä tehdä jotain, ottaa ledit pois mm. takavaloista ja laittaa tilalle nätimmät valot. Myös nosturia mietin voisiko sen vielä tehdä. Vaikeaa on toisaalta ruveta tekemään kun tuon ajan jälki ei miellytä. Lisäilin tässä joitain vuosia sitten "kromiset kapselit" pyöriin ja taakse roiskelappiä. Nuo kapselit laitoin kun omat vanteet ei miellyttänyt. Minkään sortin kuormansidontaakaan tässä ei ole, tämä jäi tavallaan kesken aika paljoltikin. Nämä F-mallin Volvot on aina ollu minusta hienoja pelejä, tämä on pyöreillä valoilla olevaa vanhempaa mallia, Hytin muotoilu on aika kantikasta omassa mallissa mutta minkäs teit kun ei kunnon kuvia tahtonut olla, eikä taitoa mutta yritystä siitäkin edestä :roll: Näistä alkuajan malleistani puuttuu järestään peilit, en niitä jostain syystä saanut värkättyä.
Kuvia alla ne antaa vanhukselle jonkin verran uutta potkua.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Pientä kapina henkeä tuon kuorman suhteen, vähän ylimääräistä mutta kaikki puut laitoin kyytiin jotka sahasin ja niitä tuli sopivasti :mrgreen:
Kuva
Tänään nohevoiduin maalaamaan taustaa lisää että saisi jatkumoa "eteen päin" nyt on taustaa parisen metriä tehtynä, tässä vielä se ei ole paikallaan.
Kuva
Kuorman purkua, kun olisi saanut vielä värkättyä tuohon vettä ja oikean puottopaikan.
Kuva
Jollain tapaa olisi mukavaa koittaa tehdä joskus dioraama.
Kuva
Tässä kuvassa hieman häiritsee jos tarkemmin katsoo niin kärrissä on keskimmäiset pankot kallellaan, huomasin vasta jälkeen päin.
Kuva
Ehkä nuo omenapuun oksat ei ihan läheltä niin hyvältä näytä, mutta toimivat jossain määrin rekvisiittana.
Kuva
Ja taas mennään :mrgreen:

Seuraavaksi tulee autonosturista tarinaa ja sen kuvausta pitää hieman suunnitella. :roll:

Avatar
maxres
AirFix
Viestit: 250
Liittynyt: 15.11.2010 20.26
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Malleja 1:39

Viesti Kirjoittaja maxres » 18.07.2012 16.30

Kyllä on komeaa kotimaista kalustoa! :thumbup:

Volvo etenkin miellyttää, näyttäisi olevan oikein jatkokärry?
Kuvia malleistani ja näyttelyistä TÄÄLLÄ

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Malleja 1:39

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 19.07.2012 16.45

maxres kirjoitti:Kyllä on komeaa kotimaista kalustoa! :thumbup:

Volvo etenkin miellyttää, näyttäisi olevan oikein jatkokärry?
Kiitosta :worshippy Joo jatkokärri on.

Eli seuraavana estitellään nosturi.

Autonosturi, 8aks. Nostokonepalvelu Oy:n väreissä.

Tämä on kyllä ensimmäinen malleistani ja tehty vuonna -97 se jäi mieleen että vuoden aikana tämän tein. En oikein muista tarkemmin ajankohtaa. Todennäköisesti tämän rinnalla tein tuota Sr Sisua. Sekin on jääny mieleen että rakentaminen välillä vähän lopahti kun sain alavaunun valmiiksi, mutta vuodesa silti valmistui. Esikuvaa ei varsinaisesti ole muuta kuin että on Nostokonepalvelu Oy:n väreissä. Ehkä kuitenkin isoimman kimmokkeen antoi samoihin aikoihin nähty piipun nosto Kuopiossa Sjöman Helsingin Nosturit Oy:n nostamana. Koneena Oli Liebherr LTM1400. Halusin rakentaa samantyylisen ison nosturin, hain Kuopion Nostokonepalvelu Oy:stä muutamia esitteitä nostureista ja aloin niiden pohjalta suunnitella omaa nosturia koska en löytänyt oikein mieleistä konetta. Kahdeksan akselia kylla halusin tulevan ja Nostokonepalvelun Oy:n väreihin. Viitteitä tässä kyllä hieman on Liebherr:in LTM1400 mutta esim. akseleiden sijainti tukijalkojen välillä on erilainen. Alavaunun ohjaamo kyllä paljolti muistuttaa LTM Liebherr:in ohjaamoa, ja halusin koneen kuitenki olevan Liebherr merkkinen. :mrgreen: Nyt jälkikäteen tarkasteltuna kone ehkä eniten muistuttaa Liebherr:in vanhempaa Lt sarjaa ja eritoten LT1300, linkki http://img.fotocommunity.com/Autos-Zwei ... 088002.jpg Jännää oli huomata näin myöhemmin että on siinä jotain Liebherr:in näköä. Ja silloin ei apuna ollu nettiä, eikä tuotakaan konetta edes esitteissä. Kone on melkeinpä niin paljolti puuta kuin voi olla, metallia on vaan joissain tapeissa ja sylinteriputket. Tähän tein kuitenkin moottorilla toimivan vinssin ja nostin sillä joskus 3-4kiloa. Pidin sitä hyvänä suorituksena ottaen huomioon että tukijalat ja kaikki oli puusta tehtyä. Tukijalat saa ulos vedettyä ja ne "tapitetaan" päältä päin toisiinsa, koska en uskonut että jalat olisi muuten kestäneet liimauksista, lähinnä tällä tappi systeemillä rasite tuli noihin tapin reikiin eikä esim liima saumoihin. Tällä systeemillä myös itse teleskooppipuomikin jatkettiin pitkäksi ja tuli kestävä. Puomi oli aika haastava tehdä että sen sai menemään sisäkkäin kasaan ja taas venymään. Pyysin kaveria tuolloin sirkkelöimään minulle 2mm vahvaa puusälettä josta puomin tein. Tekstitkin pyysin kaveria tulostamaan, ne oli mustavalko mutta värjäsin tussilla kirjaimet keltaiseksi. Alavaunun ohjaamon kaulassa oleva (Nostokonepalvelu Oy) teksti on muuten tehty puhelinluettelon keltaisten sivujen kirjaimista yksitellen leikaamalla :mrgreen: Korkeutta neljä osaisesta puomista löytyy 125cm eli noin 50m ja koukkukorkeuden ollessa 48m. Tein myös ristikkojatkeen jolla pääsi vielä 38cm eli noin 14m korkeammalle. Olihan se silloin jännää kun puomi oli itsensä pituinen :mrgreen: Tänään tein hieman rekvisiittaa kuvausta varten, betoni pilareita ym. puusta. Kuvat kertoo paremmin mistä on kyse ja niitä otin paljon mutta karsin pois suurimman osan ja yritin laittaa parhaimmat. Valitettavasti päivänvaloa ei tahdo oikein kuvauspaikkaan tulla ja joutuu apuna käyttämään sähkövaloa mutta eiköhän selvän saa.

Kuva
Tämän tyylisellä 8 akselisella koneella on painoa yleensä noin 96 tonnia ja mm. vastapainot tuodaan lavetilla erikseen, kuten myös eri kyydillä tulee ristikkojatke ja tukijalkojen petaukseen tarkoitetut levyt.
Kuva
Takana näkyy eilen tekämää uutta maisemaa, yritin saada tietä jatkumaan, kellertävä pelto vasemmalla voisi olla rypsiä. :D Koukunlohkokin on puuta ja ihme kyllä kesti nostaa sen 3-4 kiloa, koukku on tinaa.
Kuva
Tässä ei käänny pyörät mutta jos oikeaa konetta ajatellaan niin akseleista edestä lukien kääntyisi seuraavat, 1,2,3,4, 7,8 akselit 5 ja 6 eivät kääntyisi. 7 ja 8 akselit taas kääntyisivät esim. konetta oikealla käännettäessä vasemmalle. Nykypäivän koneissa yleensä kääntyy kaikki akselit vaikka ne olisikin 8 akselisia ja akseleita voi kääntää erilailla. Mutta muistaakseni 4 ensimmäistä pitää olla mekaanisella ohjauksella toisiinsa kytkettyjä joihin tulee ratilta ohjaus turvallisuus syistä. Tähän tarkennan sen verran että 8 akselisissa taitaa neljä ensimmäistä näin olla, sitten tietysti niissä joissa vähempi akseleita vaikka 6 niin olikohan niissä 2 tai 3 akselia näin.
Kuva
Kuvauspaikka vähän rajoitti puomin kulmaa, ristikkojatkekin on puusta tehty. Taivas ei oikein nätisti jatku vaikka sinertävää lakaanaa sinne virittelin taustalle :mrgreen:
Kuva
Kuva
Kuva
Tässä vähän dioraama meininkiä. En kumminkaan ruvennut enemmälti noita betonipilareita ym. tekemään ja tässä näkyykin ettei rakennus jatku tuon enempää ja tarkoitus enempi kuvata itse nosturia, joten tausta sivuseikka.
Kuva
Tässä edessä näkyy huonosti riimut jotka reilu vuosi sitten ostin Ebaystä, niitä myytiin 1:50 nostureihin, tiesin että niihin ne on varmasti yli isot joten ostin kokeeksi omaan mittakaavaan, ne on aika järeää minunkin mittakaavaan, isoissa koneissa kyllä menee ja niistä tein muuten Menckin kauhaan ketjut, siihen se kyllä kävi kun laahakauhassa on aika julmaa oikeakin ketju.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Semmonen peli se, oli ensimmäinen mutta ei viimeinen nosturi. Yksi valmis nosturi pitäisi vielä esitellä, se kyllä kokonsa puolesta vaatii tilaa kuvauspaikalta. Ja tekeillä on kyllä kaksikin nosturia. Mutta seuraavana varmaan tulee joku yhdistelmä esittelyyn. :roll:
Viimeksi muokannut Samppa t, 19.07.2012 18.04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
rane
Heller
Viestit: 61
Liittynyt: 29.02.2012 03.14
Paikkakunta: Espoo

Re: Malleja 1:39

Viesti Kirjoittaja rane » 19.07.2012 17.03

:shock: -Kyllä on mahtavan hienot vehkeet..!! :thumbup:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee vm.-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid super rocket vm.-66

Avatar
ÄIJÄ93
AirFix
Viestit: 130
Liittynyt: 21.09.2009 17.21
Paikkakunta: lahti

Re: Malleja 1:39

Viesti Kirjoittaja ÄIJÄ93 » 19.07.2012 18.50

upeata katseltavaa ovat kyllä. :thumbup:
kuinkas nostosylinterien ylhäälläpysyminen on toteutettu?
amerikkalaisella ajamisessa on yks muistettava asia verraten euro-riisikinneriin
ei se määrä vaan laatu!!
Euroopan eniten valmistettu traktorimerkki... OPEL
mainostekstin loppu we live in autos

Avatar
Janne Herajärvi
Tamiya
Viestit: 2220
Liittynyt: 27.12.2007 15.51
Paikkakunta: Tornio

Re: Malleja 1:39

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 19.07.2012 21.06

Kyllähän näitä kelpaa esitellä :thumbup: Mahtavia ottaen huomioon käytetyt materiaalit ja sen että kaikki on omin kätösin tehty :shock:

Avatar
Vesa Viitala
Hasegawa
Viestit: 1584
Liittynyt: 31.08.2007 01.45
Paikkakunta: Pori

Re: Malleja 1:39

Viesti Kirjoittaja Vesa Viitala » 19.07.2012 22.02

Tämähän on upeaa dioraamaa :thumbup: Ennenkuin ehdin edes lukea Volvon rakentelusta niin mieleen tuli jo Lentsu ja Kesseli. :D

Niille joille Lentsu ei ole tuttu...

http://www.youtube.com/watch?v=8h589p_NiLU

http://www.youtube.com/watch?v=oAFiv4sMuac
If you can´t make it, fake it!

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Malleja 1:39

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 20.07.2012 14.11

rane kirjoitti::shock: -Kyllä on mahtavan hienot vehkeet..!! :thumbup:
Kiitoksia :worshippy
ÄIJÄ93 kirjoitti:upeata katseltavaa ovat kyllä. :thumbup:
kuinkas nostosylinterien ylhäälläpysyminen on toteutettu?
Kiitos :worshippy Nostosylinterit on muuten hengarinputkea ja "männänvarret" on jotain kiiltävää putkea mutta ei teleskooppi antenninputkea, mistä nykyisin tulee noita tehtyä. Noihin sylinteriin on vaan porattu reikiä tietyin välein ja niistä rei´istä laitetaan ohut tanko läpi ja puomin saa näin pysymään ylhäällä.
Janne Herajärvi kirjoitti:Kyllähän näitä kelpaa esitellä :thumbup: Mahtavia ottaen huomioon käytetyt materiaalit ja sen että kaikki on omin kätösin tehty :shock:
Kiitos :worshippy Materiaalit oli tuohon aikaan oikeastaan kaikki joltain romulavalta ym. löydettyä, tuli otettua kaikkea mahdollista jos joskus tarviis. :mrgreen: Ja esim. tuohon moottorin löysin jostain vanhasta kopiokoneesta ja hypin varmaan riemusta silloin kun löysin tuohon nosturiin moottorin joka kestää 24volttia, käytin tuota Märklinin junanrata muuntajalla jonka tasasuuntasin. Pitää vielä se mainita tässä samalla että rakensin tässä samassa mittakaavassa rautatietä, veturin (Dv 12), kolme vaunua ja muistaakseni 8metriä rataa. Olin ensin tehny tuon veturin ennen kuin tuota rataa ja mietin että vai rupeaisinko harrastamaan pinoisrautatietä H0 1:87 mittakaavassa, muistan kuinka pohdin asiaa että tämä oma mittakaava jää sitten. Tulin siihen tulokseen että ruvetaan tekemään tuota H0 kaavan rautatietä ihan tosissaan ja puhelimen välityksellä tilasin muistaakseni Tampereelta radan osia 1000markalla. Muokkasin noita radan osia Märklinin veturille sopivaksi, eli keskelle rataa piti laittaa tapit jossa kulki sähkö. Tein huoneeseen pöydät joille rata olisi rakentunut. Tulin pian sihen päätökseen että ei taida olla minun juttu ja alkoi harmittaa kun tuo oman keksimän mittakaavan mallit jäisi unholaan, ja sen Dv 12:kin oisin tehny turhaan. Huomasin että ne H0 kaavan kiskot oli yli korkeita 2.5mm ja ajattelin että näistähän saisi rataa omaan mittakaavaan kun purkaa ne kiskot pois, olin nimittäin ostanu paljon flexi rataa jota pystyi taivuttamaan, ne kiskot hyödynsin omaan rataan. Tämäkin junanrata höyräkkä jäi aika pian unholaan, mutta rataa on tallessa samoin vaunut ja veturi, tarkoitus oli rakentaa useampi veturi mm. Dv15 ja Dr14. Tuo tekemäni Dv12 rakentui noin nopeasti noin 20päivää, tietysti se koki ajan saatossa muutoksia mm. tein siihen alumiinista pyörät ja kaikki 4akselia tein vetäväksi. Taisin nyhtää sillä 6kiloa yhdessä vaunussa. Myöhemmin särjin sieltä jotain kun testailin kai vielä painavampaa, joku välitys meni rikki. Puuta oli/on tuokin veturi ja vaunut. Innostuin vähän tarinoimaan siitäkin. :roll:
Vesa Viitala kirjoitti:Tämähän on upeaa dioraamaa :thumbup: Ennenkuin ehdin edes lukea Volvon rakentelusta niin mieleen tuli jo Lentsu ja Kesseli. :D

Niille joille Lentsu ei ole tuttu...

http://www.youtube.com/watch?v=8h589p_NiLU

http://www.youtube.com/watch?v=oAFiv4sMuac
Kittos :worshippy Lentsusta otin jo aiemmin pentuna mallia kun näin nuo kohtaukset, tein legoista tuon Kesselin F-Volvon ja piti yrittää kurvailla samallalailla puut kyydistä lentäen :mrgreen: Lentsu on noilta osin legendaarinen poliisi vastaan raskaskalusto.

Sitten laitan tämmöisen.

Scania R164 580 8x4 + "Nakkikärri", koukkulaite/lava

Tähän löysin paperin ja vuosiluvun 5kk vuosi 01. Taisin jostain sorakasetista innostua tämän tekoon. Tarkemmin muistellen taisi olla RH-Soran 164:nen, se tosin oli 3aks, minä ajattelin että pitäisi tehdä 4aks. ja jotkin omat värit ym. Painelin mieleen Scaniasta muotoja ja muita asioita, ja oli minulla joku kuljetuskalusto esite jossa 4 sarjan Scania näkyi edestä päin. Näiden pohjalta hyttiä aloin tehdä. Runkoon ja akseleihin katsoin mallia 3sarjan esitteistä. No myhemmin sitten selvisi että runko oli 4sarjassa jo toisenlainen. Eli tästä piti tulla 4akselinen kasettiauto jossa olisi ollut 1+3 kasettikärri, no osin tyhmää olisi ollut tehdä yhdistelmä 8 akselisena mutta jotenkin halusin näin. Ja onhan 1+3:nen kärrinä aika legendaarinen, eli 3akseliseen kärriin laitettiin painojen ja akselien lukumäärän noustessa kätevästi telin eteen kolmas akseli. No tämä kasetti jäi ja jotain tästä piti tehdä niin tein sen perään myöhemmin "nakkikärrin" joka valmistui paperien mukaan 26.6.02 Tälläkään kärrillä ei ole esikuvaa/mallia varsinaisesti mutta se on tehty mahdollisimman oikean kaltaiseksi. Näihän nakkikärrejä on kyllä erilaisia olemassa, on 3 akselista joista takimmainen kääntyy kuulakehällä, on myös sellaisia 2 akselisia joista molemmat akselit kääntyvät kuulakehällä. Löytyy ilman kärrin ja vetäjän välissä olevaa palkkia joka muuten kantaa vain letkut ja johdot, ei itse kuormaa lainkaan, näissä ilman tuota välissä olevaa palkkia olevissa kärreissä joita myös on nimitetty "perässäjuoksijaksi" on vetoaisa josta kärri tyhjänä kytketään veturin perään (vetokitaan). Mutta näissä kaikissa kärreissä on toinen kuulakehä lisäksi kärrin akseleiden ja tuollaisen lyhyehkön "tasenteen" välissä johon siis kuorma tulee kiinni ja yleensä kuorma on betonipalkki tai muu pitkä tavara, mutta sellainen joka kantaa itse itsensä koska kärrin ja vetoauton välillä ei ole tosiaankaan runkoa joka kantaisi kuorman. No esim. tämä minun esittämä kärri venyisi noin 20metriin mutta tuo kärrin ja vetäjän välissä oleva tanko/palkki voidaan ottaa pois ja laittaa letkut ja johdot kiinni vaikka kulejetettavaan betonipalkkiin, jolloin kuorman pituus on enää riippuvainen siitä kuinka pitkät letkut ja johdot ovat, minulla ne ei tässä kovin pitkät ole mutta oikeissa letkua on kyllä monta kymmentä metriä. Hieman hankalaa selittää mutta ehkä kuvista selviää paremmin. Tein tähän autoon myös jälkikäteen koukkulavalaitteen ja lavan, lava on lhinnä tuollainen "viljalava" tyylinen rakenteeltaan. Mitään tietoja tuosta teko ajankohdasta ei ole mutta luulen että joskus 2000 luvun puolivälissä. Auton materiaalit on runko metellia, hytti puuta. Nakkikärri on metallia pääosin, mutta tasot ovat osin puuta. Lava on puuta/kartonkia, koukkulaite metallia ja hieman puutakin. Renkaat autossa jääkiekkoa, kärrin renkaat taitaa olla nyt puuta jotka tässä joku vuosi sitten uusinkin kuten uusin lokasuojatkin. Taas tulee kuvia joita on aikalailla, en oikein tiedä tuleeko niitä aina liikakaakin laitettua.

Kuva
Laitoin alkuun tämän piirroksen mikä siitä olisi pitänyt tulla ensin.
Kuva
Mutta tuli tälläinen lopulta.
Kuva
Tuo yhdistelmä merkkihän on nykyisin suorastaan laiton, mutta itse sen laitan kyllä joka malliin jos vaan hyvin saa. Merkkihän kertoi selvästi mistä oli kyse, eli rekasta tai täysperävaunusta. Aika harva tavan tienkäyttäjä isoa autoa perästä katsottuna tietää että nykyisin nuo kelta/oranssit laatat ilmaisevat yhdistelmää ja kun nämä laatat tai kyltit saa olla vielä eri osissa, joko yhtenäinen pitkähkö, tai kahdessa osassa tai jopa neljässä osassa. :screwy: Tuota pitkä-kuljetus kylttiähän käytetään edelleen, näin monia vuosia sitten noita merkkejä että ne oli perässä molemmat, paitsi sitten kun kärri oli lyhyenä niin tuo pitkä-kuljetus kyltti peitettynä tai pois otettuna ym. näin myös niin yhden kärrin jossa oli peitetty vain tuo sana PITKÄ.
Kuva
Noita tekstejä tulostelin joskus siskon koneella ihan vaan paperille, tein ne Paintilla. Kun en löytänyt sopivai kirjaimia niin monesti tein kirjaimet melkein yksitellen pisteenä, teen tekstit nykyisinkin aika vanhalla Paintilla, no on tässä nykyisesssä värejä enempi mutta siis vanha se on silti, jotain 2000 luvun alkua :D Puuttuu muuten rekisterikilpi, ei kai skoudet ole naplannu kärristä kilpeä ja laittanu tien sivuun seisomaan :mrgreen:
Kuva
Betonipalkin tein tuohon kyytiin joitain vuosia sitten, betonipalkki ei mikää järin pitkä ole ja sen mitoitinkin niin että tämä sopii hyllyyn. Pituutta palkilla tais olla 19m eli minulla se on 19 tuumaa mutta paljonko se nyt oli senteissä.
Kuva
Kun joskus katsoo vähän tällaisesta kulmasta maantiellä näitä kuljetuksia ja on oikein pitkä palkki kyydissä niin näkyy selvästi kuinka betonipalkki on esijännitetty, se on kaarella niin kuin silta, tai nakki ja siis nimenomaan ylös päin kaarella ei alas. Jos se on kaarella alas päin niin siinä palkissa on jotain pielessä. Ja vielä selvennän en tarkoita tuota palkissa olavaa harjan muotoa, vaan sitä jos sen palkin laskee maahan niin päät on maassa ja keskeltä se on hiukan ilmassa. (Tässä minulla ei tuota kaarevuutta ole). Saa muuten oikaista jos tämä ei pidä paikkaansa. Tätä jäin vielä pohtimaan että näyttääkö nuo jotkin palkit vastaan tiellä tullessa että ne ois kaarella? Ei ne keskeltä taida ilmaan jäädä tasasella ollessa, mutta ei ainakaan alaspäin saisi olla notkolla. Tämä hiukan mietityttää onko nuo jotkin palkit kaarella, vai optinen harha vaan :roll: Pitäs kai jostain kysyä asiasta.
Kuva
Noiden oikeiden palkkien sitomisesta en ihan varmaksi tiedä, kuulin että niissä ainakin joissain tulisi ikäänkuin "puristimet" tuolta sivulta, eli pitäisi ainakin kai sivusuunnasta kiinni.
Kuva
Kova rakentaminen on kyllä näissä maisemissa tai ainakin raskasliikenne, menee nosturista lähtien. :D
Kuva
Tässä hiukan yritän demonstroida kuinka akselit kääntyy. Jäi tuolta aiemmasta kerronnasta mainitsematta että tuolla takimmaisella kärrin akselilla ohjataan tuota "kelkkaa". Eli tässä kuvassa olisi vapautettu akseleiden ja betonipalkin välillä olevalta kuulakehältä lukitus ja annettaisiin "kelkan" mennä vähän vielä suoraan. Ikäänkuin jatkaisi kärri matkaa vaikka auto kääntyy. Tuota takimmaista akselia ohjataan kai hydrauliikalla ja hytistä käsin napeilla. En tästä ohjauksesta ihan varma ole. Mutta joku voima sitä akselia kääntää. Mutta tuo taka-akseli kai kääntyy lisäksi kitkan voimasta jos kuljetus ei ole kovin pitkä eikä kelkkaa tarvitse ohjata sillä. Maantiellä nämä akselit on täysin lukitut kuin myös tuo kuulakehä kelkan ja palkin välissä, Yleensä lukitus on hoidettu paineilmalla (jarrukello vetää tapin pois hahlosta ja lukitus aukeaa) Ja tässäkin taas turvallisuutta, jos ei ole paineilmaa niin tuo lukitus ei aukea, jousi pitää sen lukittuna.
Kuva
Tässä aletaan kääntää jo takimmaista akselia oikealla jolloin kelkka alkaa tulla vetäjän suuntaan.
Kuva
Kelkka tai kärri miksi sitä nyt nimittääkään niin seuraa aika liki vetäjän jälkiä. Tietysti tapauskohtaisesti mennään, joskus voi olla ahdasta ja joutuu venkslaa ym. Ja tietysti se ratkaisee ettei tuossa palkin tiellä ole mitään pylväitä ym. Eli hyvinkin pienestä liittymästä menee akselisto mutta palkki oikaisee.
Kuva
Tässä näkee kuinka tämä kääntyy. Eli takimmainen akseli ohjaa ja saa kelkan kääntymään jossa molemmat akselit on kiinni. Ja tässä voisi olla vielä vaikka se kolmas akseli tuossa edessä, mutta monesti ne on näin kaksiakselisia, tietysti palkkien paino vaikuttaa tähänkin. Tällähän saisi ainakin 10tn akselipainon koska akselit ovat niin paljon erillään toisistaan eli 20tn paino kärrille, luulen että aika hyvä kantavuus tulee, tuo kelkka tasoineen jossa betonipalkki on kiinni ei varmaan montaa tonnia paina. Sidonta tässä ei ole häävi, piti vain jollainlailla saada näyttämään sidotulta, aika hyjyn näköinen jos ei millään kiinni :D Muuten tuo kampi tuossa kelkan edessä on minun lukitus tuolle kelkan ja tason välissä olevalle kääntökehälle.
Kuva
Tässä kärri lyhyenä.
Kuva
Tässä näkee hyvin että veturin päälläkin on vain tuollainen lyhyt taso johon palkki tulee kiinni. Ja tämähän oli teliveto.
Kuva
Sisustaakin tehty. Ja tästä saa palan kattoa pois.
Kuva
Leikkasin jostain lehdestä tuon kotkanpään silloin takaseinään.
Kuva
Sitten vetäjä lavan kanssa. Nuo roiskeläpät eteen on tehty jälkeenpäin. Mutta noita viirejä lasille taisin tehdä ja tuon auton rakentelun aikaan ne on siis paperille tulostettua ja pisteenä tehtyä :mrgreen:
Kuva
Tästä löytyy myös se vetokita, siinä on tuollanen pitkä kampikin :D Lava oli nopeasti tehty ja on ylhäältä saranoitu vaikka näyttäisi että alhaalta, nuo alareunassa näkyvät neljä pahvin palaa kai kuvasi lukkoja.
Kuva
Kuva
Kyllähän tälle oisi voinut tehdä jonkun kippikärrin perään, sokerijuurikkaiden ajoon.
Kuva

Alla kuvasarjaa tuosta koukkulaitteen toiminnasta, se kyllä vähän väärin mulla meni joidenkin kuvien osalta, olisi erilailla pitänyt liikutella laitetta mutta selviää siitä se että sitä voi eri tavoin liikutella. Ja ihan käsipelillä vaan.

Kuva
Mm. tässä ois kai pitäny työntää lavaa vaan taakse enne kuin alkaa nostaa kippiä. No eihän tämä niin nukaata ole. :mrgreen:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Sitten kun Scanialta myöhemmin hain esitteitä 4sarjasta niin katselin että onhan siinä joitain ulkomuodollisia eroja, ja aika kantikaskin tuo hytti mulla on. Scania teksti on jostain lehdestä leikattu. Ajattelin että osaa siihen keulaan kirjaimia maalata niin laitan tuollasen. Tuulilasin sivuikkunoineen taitoin 2mm plexistä, oli olevinaan huippukeksintö tehä se niin.

Niin ja saa oikoa jos jollain on parempaa ja varmempaa tietoa vaikka noista nakkikärrin toiminnoista, mutta painotan sanaa että näistä on ollut USEITA eri versioita/valmistajia, ehkä tunnetuimpana Weckman, ja ollut myös omavalmisteisiakin ennen vanhaan. Ja muutenkin saa oikoa jos joku tuntuu tai on pahasti epärealistista kerronnoissa.

Seuraavaksi tulee niittikoppi Sisua.
Viimeksi muokannut Samppa t, 21.07.2012 17.42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Malleja 1:39

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 21.07.2012 13.00

Sisu M162 6x2 umpikaappi, 1+3 umpikaappi pv.

Tälläkään ei varsinaista esikuvaa ole, mutta väritykseltään se muistuttaa lähinnä Kaukokiidon/Partasen kuljetuksen vanhoja autoja. Saattoi olla että tästä pitkin tulla Kaukokiidon väreissä oleva yhdistelmä, koska tässä oli jossain vaiheessa punainen runkokin, mutta maalasin sen lopulta siniseksi. Auto on tehty varmaan -02 vuonna ja tästä ei tulle piirrettyä mitään suunnitelmia, katselin vaan taas kirjaa Sisu Suomen ja maailman teillä, ja ajattelin jonkun M sarjan sisun tehdä ja erilaisella maskilla kuin aiempi sora niitti. Rupesin miettimään että oliko minulla kumminkaan tuota edellistä sora sisua tehdessä vielä tätä kirjaa, tuntuu vaan jälkeenpäin nyt että olisi tätä tehdessä vasta ollut, no oli miten oli. Tämä myös valmistui aika ripeästi, muistelen että joitain päiviä. Kärrin pohjasta löytyi valmistumis päivämäärä kärrille, 26.7.2003 ja lisäksi luku 50. Tuo luku 50 tarkoitti tunteja, muistelen että yritin laskea joskus aikaa malleen tekoon ja tulin siihen tulokseen että ei siinä ole mitään järkeä. Auto ja kärri on melkein vain puuta ja kartonkia. Autossa renkaat on jääkiekkoa, kärrissä puuta ja pintana polkupyörän sisuskumia. Hytti on puuta mutta se on päällytetty harmaalla kartongilla, toisin sanoen leikkasin kartonkiin piirtämiä viivoja pitkin ovet ym. ikkuna-aukot ja liimasin puisen rungon päälle ne. Myös kontti tehty liimaamalla kartonkia puisen kehikon päälle kuin myös kärrissä, ja katot myös. Maalia on vaan rungoissa ym. ja hytin joissain osissa. Tämä oli joku päähänpisto että pitää tehä niittikoppi Sisu ja nopeasti ettei jää hyllyyn kesken eräisenä :mrgreen: Taisi olla niin että jälkeenpäin sitten liimailin osan noita roiskeläppiä ja merkkejä kun sain hommattua oman tietokoneen/tulostimen, olikohan -04 vuoden lopulla. Pitää kyllä sanoa että on netistä ihan uskomaton apu jos haluaa kuvia esikuvista etsiä ym. tietoja. Toisaalta voi luovuus kärsiä tehdessä. Mutta se miksi tullu tehtyä näitä omasta päästä versioita on juuri siinä kun ei ollut kunnolla mistä katsoa mallia, mutta silti halu tehdä jotain. Tietysti kun nyt yrittää tehdä hyvin pitkälti esukuvan mukaisia vehkeitä niin tulee enempi "paineita" kun on kuvia tarjolla, mutta kyllä monesti käy vielä niin että ei löydy silti niitä kuvia jostain kohdasta, esim. joidenkin koneiden akselistot, rungot ym. Sitten tahtoo projektit jumia niissä kohdin, oon pyrkiny ajattelemaan niin että silloin pitää alkaa taas soveltaa jos ei kunnolla mallia ole nähtävissä ja tehtävä parhaansa mukaan, ja harvoin ne akselit ja rungon sisäpuoli mihinkään näkyy. :roll:

Kuva
Näin siinä kirjassa umpikaapin keulassa palavan-nesteenmerkin ja laitoin tähänkin.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kyllähän tämäkin malli olisi peilit kaivannut, vois ne vielä ehkä tehdäkin tähän.
Kuva
Säleikön tein puuviilusta (taidetaankin "viilu" kirjoittaa V eikä F:llä) leikkaamalla ohutta suirua, maalasin sitten hopealla ne. Muistelen että kirjasssa oli keulassa tuo C370 eli Cummins kone.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Tämä kärri vois olla muutoksen käyny, eli lisätty yksi akseli lisää. Tuollasen 1+3 akseli rakenteen omaava kärri ei muuten ole mikään kauhu perässä vetää vaikka näin aina väitetään. Jos tämän tyypin kärrissä on mm. sopivan pitkä aisa, akseliväli ja painojakauma, niin tulee nätimmin perässä kuin 2+2 akseleilla oleva kärri. Ja liukkaalla samoin. Tästä voi minun kanssa väitellä mutta ei väitellä tässä ketjussa :mrgreen:
Kuva
Tuttu kyltti löytyy taas perästä.

Vielä muutama mustavalkokuva.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Vielä ainakin yhen niittikopin joutuu tekemään Lokomon nosturiin sitten aikanaan, lähtökohdat sen hytin tekemiseen on ihan eri kuin tähän, netistä löytyy kuvia sen verran paremmin. Enkä voi varmaksi sanoa sitäkään että ne siihen jäisi, mutta kun SM hyttinen Sisukin pitäisi tehdä ainakin joku peli ja vaihtoehdot olen karsinut siinä joko kasetti, puuauto, betonipumppuauto tai ehkä lavetinveturi. Tosin saa nähdä kerkeääkö milloinkaan edes aloittaa. Tässä näitä kuvatessa tuli mieleen että pitäisi rakentaa kesken jäänyt 143:nen valmiiksi, on eri auto kuin tuo myös kesken oleva lavetin veturi 143.

Volvoa taitaa seuraavaksi tulla.

Avatar
Janne Herajärvi
Tamiya
Viestit: 2220
Liittynyt: 27.12.2007 15.51
Paikkakunta: Tornio

Re: Malleja 1:39

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 21.07.2012 18.05

Kyllä näitä Sisuja on kiva kattella. Niitä kun harvoin näkee malleina :worshippy

JTA
Heller
Viestit: 17
Liittynyt: 19.09.2011 13.32

Re: Malleja 1:39

Viesti Kirjoittaja JTA » 21.07.2012 21.35

Janne Herajärvi kirjoitti:Kyllä näitä Sisuja on kiva kattella. Niitä kun harvoin näkee malleina :worshippy
Samaa mieltä, ja just tuomonen sm sisu olis aika noheva ku niitä ei taia olla yhtään, mutta itte autoon, todella nätin näkönen niittikoppi olemassaan :worshippy ja innolla oottelen 143 kanioitten kuvia kans, ne kun lämmittää mieltä aivan erityisesti.

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Malleja 1:39

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 22.07.2012 15.13

Janne Herajärvi kirjoitti:Kyllä näitä Sisuja on kiva kattella. Niitä kun harvoin näkee malleina :worshippy
Kiitos :worshippy Joo ei Sisuja liikaa tahdo olla malleina.
JTA kirjoitti:
Janne Herajärvi kirjoitti:Kyllä näitä Sisuja on kiva kattella. Niitä kun harvoin näkee malleina :worshippy
Samaa mieltä, ja just tuomonen sm sisu olis aika noheva ku niitä ei taia olla yhtään, mutta itte autoon, todella nätin näkönen niittikoppi olemassaan :worshippy ja innolla oottelen 143 kanioitten kuvia kans, ne kun lämmittää mieltä aivan erityisesti.
Kiitos :worshippy Tuosta 143:sesta varmaan teen oman topicin sivulle, runko siinä vaihtoi jo väriäkin, mutta siitä sitten omassa aiheessa.

Sm Sisu alkaa kovasti kiinnostamaan rakentaa, vaikka tuossa aiemmin listailin minkälaisen voisi Sm:stä tehdä niin viwlä tuli kyllä lisää ajatuksia. Auto olisi kyllä nätti jossain polttoaine ketjun väreissä, lähinnä ekaksi mielessä pyörii Shell, tai Teboil, Esso, hitto onhan vaihtoehtoja aika paljon lopulta :mrgreen: Mutta Nesteen vanhoista väreistä en ikinä tykännyt joten siihen sitä ei ainakaan tule, puhun lähinnä tuosta -90 luvun värityksistä. Tällä hetkellä voimakkaimmin idea pyörii päässä Shellin väreissä oleva SM, 8x2 trippelillä, kolmiakselinen kärri. Toisaalta myös kiinnostais tehä rekanveturi 6x2 tai 6x4 ja perään B-juna jolla vois kuljettaa vaikka noita nostureiden osia. Tai 8x2 trippeli tai jopa 10x2 tasonostolaitteella tai merikonttilukoilla. Ei passaa liikaa innostua joutuu vielä rakentamaan :D Voi kyllä olla että jotain alan hiljalleen suunnitella.

No seuraavaksi laitan sen ähfä Volvon. Ja (F)-sarjan Volvo on minusta yksi hienoimpia autoja, alkuun tykkäsin enempi pyöreävaloisesta mutta kanttilamppu taitaa olla se josta lopulta enempi tykkään.

Volvo F16 6x2 kippaava bulksäiliö, pv. 2+2 kippaava bulksäiliö. Teljän Kuljetus Oy

Rakennusaika on kesäkuu -04 - tammikuun loppu -05. Alkoi joskus kiinnostamaan tehdä bulkkiauto mallina joka osin myös toimisi. Tuli seurailtua tarkasti bulkki autoja, eri mallisia ym. Halusin tehdä kuitenkin ehdottomasti F-sarjan Volvona sen ja hiukan vanhempana kaluston mutta niin että se voisi liikennöidä vielä hyvinkin 2000 luvulla. Taisi alkuperäinen suunnitelma olla että tekisin allensa purkavat säiliöt, mutta niiden toiminta tuntui ainakin silloin hankalalta toteuttaa. Väritys ja firmakin oli ensi alkuun hakusessa mutta lopulta päädyin Teljän Kuljetus Oy:n väreihin, kai lopulta luontevaakin kun olin kyseisessä talossa töissä. Ja ainakin tiesin että talolla oli ollut F-Volvoja bulkkiautonakin. Autot taisivat olla lähinnä F12:sia, ja oli siellä ollut myös F16:sia, mutta siitä en varma ole että oliko ne bulkautoina. Auto nro. 105 ja kärri 226 oli ainakin olleet bulkkiautossa numeroina joten ne laitoin myös tähän numeroiksi. Sovelsin tietysti omaa mallia kun en ihan esikuvaa löytänyt ja otin mallia vähän kaikista näkemistä bulkautoista. Säiliön päädyissä muistelin että ennen olisi olleet tuollaisia pyöreitä kuten säiliö peräkin, mutta oli noita kippaavia bulksäiliöitä ollut kai jo kautta aikojen enempi "suoralla" etupäädyllä. Vaan löysin minä tässä ehkä pari vuotta sitten myös yksikerta konepörssi lehdestä tuollaisen kippikärrin jossa oli nimenomaan keula ja perä tuollaisia pyöreitä. Eli ollut sellaisiakin, ja tämähän minun malli kun ei varsinaisesti esikuvallinen kumminkaan ollut. Tähän F- Volvon hyttiin otin mallia Konepörssilehden myynti ilmoituksista, sehän oli kuin taivas olisi revennyt, värikuvia olivat vaikka tosin pieniä. Malli oli melko pitkälle valmis kun hommasin tietokoneen eikä siitä enää apua ollut muuta kuin tulostin noita roiskeläpän tekstejä ym. Kyljessä olevat kelta/oranssi/punainen raidat tein maalaamalla ja Teljän Kuljetus Oy tekstit piirsin tarrakalvolle ja leikkelin terävällä askarteluveitsellä irti. Auton alusta on kuparipeltiä, hytti puuta ja renkaat puuta, renkaat on pinnoitettu polkupyörän sisuskumilla. Säiliön päädyt puuta ja keskiosat ohutta kuparipeltiä. Kärrin runko on puuta kuin myös pyörät, pyörät pinnattu tuolla kumilla. Kärrin säiliö on myös samoin kuin vetäjän eli päädyt puuta keskeltä kuparia. Säiliöt on sisältä toisen muotoiset kuin päälle näyttävät, en tuolloin vielä niin hallinnut tekniikoita että olisin osannut tehdä säiliöt kokonaan vaikka kuparista, lähinnä taisin miettiä että pienimmät osathan irtoaa kun viereen juottaa jotain toista kiinni. Säiliö on siis toimiva siten että vetäjän keulimmaisesta luukusta voi laittaa jauhetta sisään, säiliö kapenee kartiona tuonne perään vaikkei se päällepäin siltä näytäkään ja menee lopulta putkena tuonne ihan perään "kalotille". Tämä oli kyllä aika haastava tehdä koska piti yhdistää puiset päädyt kupariin jollain konstilla, ja yhdistin ne lopulta pienellä pultilla tuolta päädyn keskeltä, taisin juottaa tuohon säiliön kupariin pienen mutterin johon pultti vastasi ja näin tiukkeni yhtenäiseksi. Hieman vaikea selittää kun ei edes kuvia millä kertoa. Ehkä helpoin kuvata niin että jos leikkaa "makkarapötkyn" kolmeen osaan eli päät irti, niin tuo keskiosa olisi kupari säiliötä ja nuo päät puuta. Turhaan minä tät koitan selittää kun kukaan ei varmasti saa tästä sepostuksesta selvää :mrgreen: Laitan kuvia kumminkin valmiista mallista. Pitihän siihen panna karjarautaa ja pystyputkea ym. Ohhoh taas kirjoitin liian kauan ja piti kirjautua uudelleen mutta onneksi kopioin tekstin ennen kuin kokeilin esikatselua.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Säiliöiden päätyyn tein tuollaiset tekstit, en saanut millään tehtyä Teljän logoa siihen vaikka yritin maalaamalla ym. Puolipyöreään on hankala kyllä saada tehtyä kuvioita ym. tekstiä.
Kuva
Kutistesukka toimii purkuletkuna. Tein myös joskus tuollaisen purkusäiliön jossa litran limpparipullo sisällä johon tuo putki menee.
Kuva
Ilmaventtilit tuli tehtyä mm. sokeripaloista, kaikki putket kuten nuo letkukotelojenkin tuli tehytä kuparipellistä rullaamalla, ei ollu mitään hajua silloin että myynnissä olisi olemassa myös valmiita erilaisia messinkiputkia.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ei oikein kunnolla näy mutta kuvassa vasemalla alhaalla on kompura tuossa kippisylinterin vieressä, siihen minulla voi laittaa pienen ilmaletkun auto alapuolelta kiinni ja siitä ilma jatkaa matkaa tullen tuon kompuran läpi ja jatkaen auton taka osaan, kompura ei siis toimi vaan ilma tuli ulkopuolisesta lähteestä,esim. tyhjä 1.5litran limppapullo johon laitoin pohjaan polkupyörän venttiilin ja korkkiin kiinni ohut letku, sitten pumppasin sinne ilmaa ja pullolta letku meni tuonne autoon. Kerrottakoon että puhaltelin ohutta suolajauhetta tuolla mutta se ei ollut hyvä idea kun suola ruostutti ajan saatossa rautaisia metalliosia joita joissain kohdin oli mm. purkuventtilissä jumien sen vaan kyllä sen toimivaksi sain. En ajatellut yhtään että aina sinne vähän sitä suolaa johonkin kohtaan jäi ja huoneilman kosteus yhdessä teki tepposia. Eikä tällä ole tullu pitkään aikaan kokeiltua miten se nykyään tomisi, tahtoi olla sellainen kokeilu tehdä miten voisi rakentaa tomivan jollain tapaa.
Kuva
Tein veturiinkin tukijalat, ehkä ei niin tarvetta olisi ollut mutta rautajousisissa niitä on ollut ja siksi tein, ilmajousisella veturilla ei tukijalkoja juurikaan tarvitse.
Kuva
Pyrin tekemään autoon kaiken mahdollisen, työvalot ym. tikkaat.
Kuva
Näissä vanhemmissa säiliöissähän monesti oli tuollainen kiinteä matalahko kaide, nykyisin kaiteet ovat parantuneet ja jotkin nousee ylös itsestään kun kääntää alhaalta tikkaiden alimmat askeleet ala-asentoon.
Kuva
Kuva
Sisälle tein myös verhoa ym.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tämä malli kuuluu ehdottomasti minun omasta mielestä parhaisiin, F-sarjan Volvo on vaan niin hieno ja vielä Teljän väreissä. Voi olla että teen vielä Teljän väreissä muitakin malleja, kuka tietää, ainakin erilaista kalustoa löytyy josta valita "rätti mepaa"on, löytyy kapellia, säiliöautoja, puolikkaita ym.

Luulen että Volvon malleissa nämä pelkät F sarjan volvot on ne joita rakennan, esim. FH sarja ei vaan miellytä yhtään

Viimeisimpänä laitan sitten esille vielä yhden nosturin. Sitten taitaisi olla kaikki mallit esitelty autoista/nostureista. Laitan nosturin jahka kerkiän.

Avatar
rane
Heller
Viestit: 61
Liittynyt: 29.02.2012 03.14
Paikkakunta: Espoo

Re: Malleja 1:39

Viesti Kirjoittaja rane » 22.07.2012 16.54

:worshippy
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee vm.-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid super rocket vm.-66

Samppa t
AirFix
Viestit: 183
Liittynyt: 26.08.2008 00.30
Paikkakunta: kuopio

Re: Malleja 1:39

Viesti Kirjoittaja Samppa t » 26.07.2012 01.54

Yritetään laittaa vielä tämä nosturi esille, vaikka päässä tahtoo kovasti pyöriä rakentelu Sm Sisusta ja renkaita jo vähän kokeilen tehä, vaan täytyy tarkkailla tilannetta ottaako tuulta purjeisiin enemmälti. Mutta itse nosturiin

8 akselinen ristikkopuominosturi.

Ei tuota oikein muuten osaa lokeroida. :? Rakensin -03 vuonna ensimmäisen version ristikkopuominosturista, se ei kumminkaan silmää oikein miellyttänyt ja kun nettikin jo oli käytössä niin aloin etsiä nostureiden kuvia. Ajattelin että hieman muokkaisin tuota tekelettä. Silmät iskin Liebherr LG1550, http://www.emielschoonen.nl/pics/kranen ... CT5796.jpg ajattelin että jos saisi vähän edes tuon näköistä. Tuossa linkin nosturissa on hydraulipuomi ja kone on malliltaan LTM1800, mutta tuo sama alusta on myös siis ristikkopuomi versiossa LG1550. Aika äkkiä totesin silloin että ei ole mitään jakoja saada tehtyä tuonmallista alustaa koska silloin käytössä olleet moottorit ei mahdu mitenkään ylävaunuun. Päätin että teen ylävaunun samanmalliseksi kuin Liebherrissä mutta hieman korkeamman ja teen toisenmalliset tukijalat. Tukijalat onkin enempi taas Demagin TC sarjan nostureista matkittua, akselijärjestys omasta päästä. Päädyin lopulta rosvoamaan osia tuosta aiemmin tehdystä nosturista kun huomasin ettei sitä tosiaan voi oikein muokata. Lähinnä otin akselit ja renkaat, pienen pätkän edestä runkoa ja puomin otin siitä "jibiksi" tähän koneeseen. Jibi on puomi joka tulee nosturin oman puomin jatkeeksi ja jonka kulmaa yleensä voidaan säätää, kulman kallistus tapahtuu vinssin, vaijerin ja väkipyörien kautta. Tässä linkki jossa jibi näkyy http://www.olli80.de/2010/1003_01.jpg jibistä roikkuu koukku. Liebherrillä esim. tuo LG tarkoittaa autoalustaista ristikkopuominosturia ja luku 1550 tarkoittaa nosturin nostokykyä, jättämällä 1 tuosta pois saadaan nostokyky tonneissa eli 550 tonnia. LTM sarja taas on autoalustaisia hydraulipuomillisia nostureita ja niidenkin mallimerkinnästä tietää suoraan koneen nostokyvyn, esim. LTM 1400 on 400 tonnin nosturi. Jo jonkin aikaa Liebherr on käyttänyt myös uudempaa merkintää esim. LTM 1400.7.1 joista nro. 7 kertoo akselien määrän ja esim. LTM1500.8.1 taas 8 akselinen. Liebherrin merkinnät on aika selkeät, toisilla merkeillä numerot ei kerro välttämättä nosturin nostotehoa suoraan. Niin tämän nosturin tein noin puolessa vuodessa aikana 6.7.2005-27.12006 Jälkeenpäin olen uusinut jossain vaiheessa ylävaunua kääntävän moottorin välityksineen. Tässähän koneessa on useita vinssejä niin kuin oikeissakin, taitaa olla minulla 5 eri vinssiä. Näihin otin mm. vanhoista videoista moottorit, hammasrattaat oli jostain muista romuista. Alavaunu tässä on pitkälti puuta, mutta tukijalkojen kohdalla on metallia ja "ikkunan saranat" joihin tukijalat tulee kiinni. Halusin että tällä voi nostaa useita kiloja ja kun korkeuttakin tuli aika paljon. Ylävaunu taas on puuta, tapitin puutapeilla tietyt liitokset että ne varmasti kestää, hieman kyllä tätä puun kestävyyttä mietin, mutta on se kestänyt. Suunnittelin että kone kestäisi nostaa sellaiset 10 kiloa mutta nostin parhaillaan 12.5 kiloa. Nämä suuret painothan nostetaan niin liki konetta kuin mahdollista ja yleensä nostureiden ilmoittamat maksimi nostokyvyt eivät ole käytännössä mahdollisia koska "taakka" pitäisi nostaa melkein koneen päältä. Eli jos puhutaan vaikka 1000 tonnin nosturista niin 1000 tonnin nosto on ihan koneen vierestä ja nostokyky heikkenee huomattavasti nostosäteen kasvaessa. Nostosäde ratkaisee paljon ja monesti esim. 300 tonnin muuntajan nostossa saattaakin olla vaikka kaksi 500 tonnin nosturia yhdessä nostamassa. Näissä isoissa nostureissa puomin osia ja vastapainoja tuodaan yleensä rekalla useita kuormia. Ja vastapainoja onkin sitten aika reilusti, esim. tuossa Liebherri LG1550 niitä on kaikkiaan jos nyt oikein muistan niin sellaset 36-38 kpl + levy tai teline johon vastapainot tulee kiinni. Ja jokainen vastapaino painaa 10 ton niin tulee melkoinen paino, yhteensä maksimi vastapainot tuossa LG:ssä taisi olla 410 tonnia. Mutta näitä vastapainoja ei välttämättä kaikkia laiteta aina, vaan tarpeen mukaan nostettavasta taakasta riippuen. Minulla taisi painoja olla myös tuollaiset 36 kpl ja ne tein tina/lyijystä valaen puisen kehikon sisään, puuta en poistanyt vaan ne jäi vastapainon "kuoriksi".Puomin tein tähän erilaisista messinkiputkista tinalla juottaen. Muistelen että ostin erilaista putkea yhteensä yli 30 metriä taisin ostaa 36 metriä kun muistelen, tosin ihan kaikki ei tainnut tähän mennä mutta joku 30 metriä. Ja Käytin hyväksi joissain puomin osissa sähköjohdon kuparilankaa ja ainakin haruksissa niitä on myös, sitäkin meni usempi metri. Lankaa on vinnssinkeloilla parhaimmillaan noin 26 metriä per kela, eli suhteessa noin sama määrä kuin samanmallisissa oikeissa koneissa noin 900metriä - kilometri. Vaijeri on muuten oikeissa tämän luokan koneissa noin 4cm halkaisijaltaan. Vaijeriahan tarvitsee olla paljon koska mikään vinssi ei suoraan jaksaisi nostaa montaa sataa tonnia, eikä vaijeri kestäisi, vaan voimaa haetaan väkipyörien/pylpyröiden kautta. Muuta kerrottavaa ei taida tulla nyt mieleen, tulihan siinä vähän niitä näitä nostureista kerrottua, vaan nosturit on minusta sen verran kiinnostavia kamppeita että niitä tulee varmasti vielä rakennettua. Googlesta jos haluaa katsoa erilaisia nostureita niin muutama mielenkiintoinen peli löytyy maailmalta, mm. hakusanoiksi: (gottwald ak 850) (gottwald amk 1000) (Liebherr lg 1750) (liebherr lr 11350) Myös tuommonen Liebherr LR 11350 on minulla ollut tekeillä mutta se on ollu pitkän aikaa jäissä ja ehkä jääkin. Myös Demagilla on hienoja nostureita mm. (demag tc 2800) Nyt tuli kyllä tekstiä aikalailla :roll:

Tämän koneen varmaan joutuu kuvaamaan kahteen kertaan, nyt eka kuvat on ajokunnossa ja sitten myöhemmin laitan kuvia kun kone on pystyssä, sitä pitää suunnitella kun puomilla yhteensä pituuta 280cm, eikä oikein mahdu täydessä mitassa huoneeseen kunnolla pystyyn. Puomia olisi voinut vielä tehdä enemmänkin mutta ajattelin että se on turhaa kun ei kumminkaan muualla mahdu kuin ulkona pystyyn :mrgreen: Ja onhan tuossa noin 114 metriä jos tuon suhteessa oikeaksi koneeksi muuttaa.

Kuva
Tässä on kone jota ei siis enää ole, vähän kyllä harmittaa kun tuli purettua. Lopulta niin vähän kumminkin osia otin.
Kuva
Tässä toinen kuva, kuvasin nämä silloin tavan kameralla, otin noista kuvista digikameralla kuvat että sain koneelle, vai skannasinko nuo kuvat, nyt en muista mutta kumminkin :mrgreen:
Kuva
Ja tässä siis kone nykyisin. Ohjaamo muistuttaa tässäkin kovasti Liebherrin vanhempaa ohjaamoa.
Kuva
Tälläkin retilillä oikeasti olisi painoa noin 96 tonnia ajokunnossa, minulla tämä painaa ehkä 1.5kiloa.
Kuva
Ylävaunu on hyvin pitkälti Liebherrin näköinen, mutta tosiaan hiukan korkeampi. Ajokorkeus tässä olisi suhteessa kohdallaan eli noin 4metriä. Pituutta olisi muistaakseni non 21 metriä kuten oikeissakin 8 akselisissa ja leveyttä 3 metriä.
Kuva
Näissä 8 akselisissa yleensä vetää 4 akselia, monesti kaksi ensimmäistä ja kaksi keskimmäistä on vetäviä. Tässä ei ole moottoreita että sillä voisi ajaa ym. laitoin moottorit vain vinseille ja ylävaunun käännölle.
Kuva
Neljä kappaletta vinssejä löytyy ylävaunusta ja mm. osa vinsseistä on puomin alkupäässä kiinni. Tuossa ylävaunun takaosassa joka on käännettynä alavaunun ohjaamon ylle näkyy osa väkipyöristä. Väkipyöriä tuli kaiken kaikkiaan muistaakseni lähemmäs 80-100kpl tehtyä.
Kuva
Renkaat kääntyy tuonne taakse tulevasta pyörästä kääntämällä. Sitä ei kuvassa näy, otin sen kuvauksen ajaksi pois. Mielenkiintoinen savotta oli saada pyörät kääntymään kukin omalla kääntösäteellä.
Kuva
Tässä nykyy että taka-akselit kääntyy päin vastaiseen suuntaan kuin etu-akselit. Eli takapää heittää kääntyessä.
Kuva
Tuli silloin tehtyä valotkin. Majakatkin toimii katolla. Tuli laitettua 3kpl "rekkavaloja", otin mallia saksalaisen nosturiliike Fricke Schmidbauer Liebherristä, siinä tosin oli viidet. Ja oli tuo Mersun merkkikin kylessä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Joo täytyy sitten myöhemmin kuvata puomin kanssa tämä.

Vastaa Viestiin