Jarkon salt flats racer

Huolin 4H-pienoismallikerhon haaste, rakenteluaiheena 1951 Chevrolet. Tulokset esillä Huolin näyttelyssä huhti-toukokuussa 2014

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4592
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Jarkon salt flats racer

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 15.05.2014 10.42

Hei!

Ajattelin että kun näitä ´51 Chevyn sarjoja on kertynyt tänne verstaalle useampia niin raapaisen kasaan sellaisen äkkimallin joka saa toimia pöydäntäytteenä Huolin näyttelyn teemaluokassa.
Mallin toinen tarkoitus on näyttää suoraan laatikosta- periaatteella rakentaville kerholaisillemme kuinka muutoksia voi tehdä.

Ideaa pohtiessani törmäsin netissä tällaiseen melko pitkälle vietyyn kilpuriin ja siitä se ajatus sitten lähti.

Kuva

Otin lähtökohdaksi tuulilasittoman avokorin johon olin jo aiemmin tehnyt osittaiset pohjatyöt ja merkkien poistot.
Peitin ohjaamon alueen katteella ja muokkasin keulaa muovilevyllä yms. tarvikkeilla.
Maalasin korin tamiyan pink lime pearlilla ja käytin sarjan omat siirtokuvat vaikka ne aika kamalat ovatkin.

Tämä on ihan hyllymalli, ei moottoria eikä kunnollista alustaa. Sisustassa on sarjan oma pohjalevy ja ovipahvit sarjaan kuuluvan alusta / runkokokonaisuuden päällä tukevoittamassa pakettia.
Pyörät otin Revellin ´57 snappari- Chevystä ja mattalakkasin vanteet.
Sisustasta ei paljoa näy, eihän katteessa ole kuin pieni reikä josta rallipösöstä lainattu istuin sekä alumiiniputken päähän kiinnitetty pikkuratti hiukan pilkistävät.

Tässä vaiheessa kori ja alusta / sisustakokonaisuus olivat valmiita. Yhdistin ne toisiinsa ja rakentelin turvakaaren alumiiniputkesta.

Sitten tuli mieleeni että esikuvassa on katto joten tein tähänkin sellaisen. Katto on Monogramin ´53 Bel Airista niinikään Monogramin ´56 T- Birdin chopatulla tuulilasinkarmilla.

Seuraavaksi hioin koriin ilmavirran suuntaisia naarmuja ja sumuttelin mattalakkaa sinne ja tänne.
Nyt päästäänkin siihen tilanteeseen miltä mallin näyttää tällä hetkellä:

Kuva
Kuutoskoneen ilmanotto hallitsee keulailmettä.

Kuva
Apparin puolella ovat taas pakoputkien päät näkyvästi esillä.
Sivulistat foilaan vielä, tuulilasi on tekemättä ja sen kehys vaatii huomiota muutenkin.

Kuva
Aerodynaamiset ajovalojen suojukset olivat alunperin AMT ´59 El Caminon hakuvalot

Kuva
Takalokasuojan merkintä kertoo kilpaluokan olevan Gas closed coupe ja moottorin olevan joko suora kuutonen tai kasi.

Kuva
Mallista puuttuu vielä joitain yksityiskohtia tuulilasin lisäksi kuten puskurauta takaa, mutta hei, onhan tässä vielä aikaa Huolin näyttelyyn melko runsaasti!

Semmoisia tällä kertaa.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4592
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon salt flats racer

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 15.05.2014 12.35

No niin, tämä valmistui.
Säistin kotteroa hiukan lisäämällä suolajäämiä korin alaosiin sekä pakokaasuvanan tyylistä kylkeen.
Lisäsin tuulilasin, keulille hinauskorvakkeen ja taakse työntöpuskurin.
Jotain aerodynamiikkaan liittyviä lisäyksiä tein myös...
Valmiin mallin näkee sitten Huolin näyttelyssä ja ensi viikolla täällä foorumilla.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4592
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon salt flats racer

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 18.05.2014 10.09

Valmista, lopputulos kyllä hiukan hirvittää itseänikin.
:shock:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sen verran jäi suola - aavikkoteema kiinnostamaan että aion palata tällaisen kilpurin rakentamiseen tulevaisuudessakin, joskin tarkemmalla otteella.

Vastaa Viestiin