Nikon '51 Chevy Custom

Huolin 4H-pienoismallikerhon haaste, rakenteluaiheena 1951 Chevrolet. Tulokset esillä Huolin näyttelyssä huhti-toukokuussa 2014

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2457
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Nikon '51 Chevy Custom

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 27.03.2014 19.44

Kuten taisin jo aikaisemmin mainita, mun piti tehdä ensin alkuperäinen '51 Chevy Convertible, mutta se hyytyi kun Joonas ja Joni tekivät niin hienot Customit. Alkoi sitten itsekin himottamaan tällaisen silppuaminen, joten Tirrosen Matilta saapui eilen vaihdossa '51 Chevyn HT kori, jonka tulen sovittelemaan avomallin alustalle ja sisustalle.

Tarkoitus olisi tehdä sellainen, joka erottuu edes jotenkin joukosta mutta ei tästä mitään Full Customia tule. Mietin pitkään, että mitä kannattaisi tuolle tehdä. Katon Choppaus olisi ollut varmaankin turhan radikaali juttu tähän, eikä takalokareiden jatkaminenkaan tuntunut hyvältä idealta. Päätin sitten panostaa puskuri - maskiosastolle enemmän. Mulla oli jostakin kulkeutunut pieni hammasmaski, joka tulee kehyksineen tähän Letukkaan. Pienensin alkuperäistä maskin aukkoa, jotta uusi maski menee paikalleen. Samalla tuota keulan alahelmaa rupesin tekemään, nyt siinä on vasta pari puolipyöreetä muovitangonpätkää pohjana tuleville rakenteille.
Takapuskuri tulee luultavasti sarjasta, kun siinä tulee hieno Custom-puskuri, mutta sarjan vastaava etupuskuri ei sovi tämän maskin kanssa yhteen. Etupuskuri pitää siis kehitellä jostain.

Alustaa pitäis madaltaa sopivasti ja jotain pientä Custom-osaa saada ulkokuoreenkin (Ainakin Dummy Spotlightsit on suunnitteilla). Sisustaan Matti koittaa yllyttää tekemään Tuck 'n Roll kuviota, mutta saa nähdä onnistunko sen tekemisessä tai jaksanko alkaa niitä tekemään. :mrgreen:

Tässä olisi siis projektin lähtökohta.
Kuva
Kuva

Ja tässä tämän päivän aikaansaannokset. Toki vielä tarvii runsaasti muotoilua, styreeniä ja kittiä...
Kuva
Kuva
Kuva

Olisko kellään suoraa konepeltiä? Mulla on nimittäin ihan kiero toi pelti... :banghead:
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
joonasnurminen
Heller
Viestit: 87
Liittynyt: 20.11.2011 16.44
Paikkakunta: turku

Re: Nikon '51 Chevy Custom

Viesti Kirjoittaja joonasnurminen » 27.03.2014 23.19

No niin! nyt sitten rupesi Chevyjä tulemaan :thumbup:
Letukasta tulee varmaan hieno Mild Custom kunhan on 1950´s style?? minkä värinen on tarkoitus tästä muotoutua/ millaiset Vanteet?
Seurataan.
1950´s Cars and Rockabilly

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2457
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: Nikon '51 Chevy Custom

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 31.03.2014 20.13

Kiitoksia! Pitihän sitä alkaa heti silppuamaan. :mrgreen:

Juu kyllä tästä Old School tyylinen Customi pitäisi tehdä. Nykytekniikan tai pyörien sullominen vanhaan koppaan aiheuttaa ainakin minulle näppylöitä. :lol: Väristä ei ole oikeastaan vielä mitään tietoa, eikä kyllä vanteistakaan. Ehkä voisin pistää tähän jotkut hyvät kapselit, jos satun sellaiset löytämään jostain.

Eipä tässä mitään mainittavaa edistystä ole päässyt tapahtumaan. Pieniä styreeninpaloja on tullut liimailtua useampia tuonne keulaan, jotta maskia on saatu paremmin sopivaksi ja pieniä rakoja paikkailtua. Mutta nyt alkoi näyttää sen verran siistiltä, että laitoin lapiollisen kittiä tuohon keulaan. Pitää se hioa sileäksi, niin näkee taas, mistä pitää vielä jalostaa.
Kylkilistat pitäisi varmaan poistaa. Olen selaillut paljon Chevy Customien kuvia, ja toi saattaisi olla tähän juuri passeli toimenpide. Vikassa kuvassa on muuten tämän sarjan Custom-takapuskuri, josta ajattelin väsätä etupuskurin ja ruiskia sen Alcladilla, niin kuin maskinkin. Saas nähdä, mitä siitäkin taas tulee...

Kuva
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4599
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Nikon '51 Chevy Custom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 04.04.2014 16.58

Kannatettavia kustomointiajatuksia on nähtävissä tässä mallissa.
Mukavaa etteivät kaikki rakenna avomallia, johan Tampereellakin tosin näkyi valmiina avojen lisäksi sekä Fleetline että HT.

Jos Huolin näyttelyssä olisi rivistössä vain avomallisia viisykkösiä, se ei olisi niin monipuolista.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2457
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: Nikon '51 Chevy Custom

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 06.04.2014 20.38

Kiitos Jarkko! Tosiaan hienoa nähdä muitakin korimalleja kuin avoja. Vielä kun joku tekisi jonkun Kuorma-Auton tai vastaavan. :wink:

Riittävästi kun Tirrosen Matti yllytti että tee Tuck 'n Roll tyyppinen Customsisustus, niin oli pakko tarttua sahaan. :mrgreen: Mittailin sahausmerkit kohdalleen ja sahailin istuinosat pois. Sitten ohutta styreenilevyä takapuolelle penkin muotoihin taivutettuna. Sen päälle meinasin laittaa tuota puolipyörää styreenitankoa, mutta totesin että se olisi syvemmällä kuin muu penkin pinta, joten piti lisätä toinen kerros styreenilevyä edellisen päälle. Huomenna pitäisi koittaa aloittaa tuo varsinainen verhoilu.

Kuva
Kuva

Myös moottoria rupesin suunnittelemaan. En tiedä oliko sillä jotain vaikutusta, että levysoittimesta lähti juuri soimaan Go Gettersin Loud Pipes & Lead Feet, mutta jotenkin Blowerin asentaminen tuon kutoskoneen kylkeen alkoi tuntumaan hyvältä idealta. Pienen imusarjan sahauksen jälkeen sain sen päälle liimattua tuollaisen muovilevyn, jonka päälle pumppu sopii. Voi olla että tulee tiukkaa konepellin alla, mutta koitan jotenkin saada tuon soviteltua paikalleen.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
joonasnurminen
Heller
Viestit: 87
Liittynyt: 20.11.2011 16.44
Paikkakunta: turku

Re: Nikon '51 Chevy Custom

Viesti Kirjoittaja joonasnurminen » 06.04.2014 22.13

Jep kyllä toi Tuck ´n Roll sisusta sopii kyseiseen autoon! Hammasmaski ja puskurit sopivat hyvin yhteen, ehkäpä en laittaisi tuota Ahdinta tuolle moottorille. Nyt on sitten minunkin vielä tälläinen Hardtop pakko saada tehtyä Huolille :shock:
1950´s Cars and Rockabilly

Osku Hirvonen
AirFix
Viestit: 389
Liittynyt: 19.12.2007 15.54
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Nikon '51 Chevy Custom

Viesti Kirjoittaja Osku Hirvonen » 06.04.2014 22.47

Iso peukku ahdetulle kutoselle! :thumbup:
Kyllä se ahdin siihen sopii: http://www.jalopyjournal.com/forum/show ... hp?t=23607
Toi perinteinen GM:n 6-71 on vaan imo vähän turhan iso eikä muodoiltaankaan tuohon niin hyvin sovi kun joku "pyöreämpimuotoinen" (missä ei ole tuollaisia isoja kiinnityshelmoja). Noitahan oli aftermarkettina muitakin merkkejä. Esim tuon tyylinen sopisi imo paremmin. http://www.thepartsbox.com/store/index. ... 12&group=3
Eikä sitä pumppua tarvi pystysuoraaan asentoon laittaa, vaan se voi olla kulmassakin, jos siten sen sais helpommin mahtumaan pellin alle. :wink:

Avatar
Jukka Petrov
AirFix
Viestit: 398
Liittynyt: 22.03.2005 23.38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nikon '51 Chevy Custom

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 06.04.2014 22.51

joonasnurminen kirjoitti: ehkäpä en laittaisi tuota Ahdinta tuolle moottorille.:shock:
Anna mennä vaan, tuo bloweri on hyvä idea! Jos ei mahdu konepellin alle, niin reikä peltiin ja joku tyyliin sopiva scooppi päälle.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4599
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Nikon '51 Chevy Custom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 07.04.2014 13.30

Jaahas, täällä jo ahdetaan kuutosmoottoria, niin minäkin meinasin mutta nyt en enää taida kun idea on jo käytössä.
No, keksin sitten jotain muuta viritystoimenpidettä.

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 712
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Nikon '51 Chevy Custom

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 07.04.2014 14.55

Jarkko Antikainen kirjoitti:niin minäkin meinasin mutta nyt en enää taida kun idea on jo käytössä.
Älä nyt noin, ainahan suomessa on pitänyt pistää naapuria paremmaksi ja hankkia sama vielä vähän isompana.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4599
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Nikon '51 Chevy Custom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 09.04.2014 20.21

No katsotaan mitä voin tehdä oman Chevyni moottorille. Teen ensin muuten mallin valmiiksi keulan irto-osia lukuun ottamatta ja katson sitten mitä pellin alle mahtuu pesiytymään.
Mites tässä moottorissa, kestäisikö imusarja kiinnityksineen tuon ahdinpaketin painon todellisuudessa?

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2457
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: Nikon '51 Chevy Custom

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 09.04.2014 21.27

Kiitos kaikille kommenttia pistäneille!

Kyllä tuo ahdin on jäädäkseen, mutta kuten Osku sanoi, niin tuo tyyppi ei ole ihan paras mahdollinen nyt, kun asiaa ajattelee tarkemmin. Mulla pitäisi jopa olla tuollainen sopivampi jossakin, pitää tutkia asiaa huomenna kun saan '62 Letukan valmiiksi. Suunnitelma oli myös, että koitan saada pumpun tuolla tavalla suoraan, mutta jos ei mahdu pellin alle, niin sitten uuden imusarjan tekoon ja ahdinta vinoon.

Scooppia en ehkä haluaisi, kun ne ei oikein sovi Customeiden linjoihin. Toki poikkeuksiakin on. :D

Joonaksen HT Letukkakin kuullostaa mielenkiintoiselta, pistä ihmeessä kuvia kun saat projektin liikkeelle. :wink:

Jarkolle: Laita vaan ahdinta Kutosen kylkeen. Vaikka sellainen Pro Charger tyyppinen ahdin niin kuin AMT:n '57 Fairlanessa? Onhan noita 1:1 Chevyn kutosia ahdettu, eli kai sen imusarjan pitäisi kestää tuon paino, ainakin näin pienillä ahtimilla pelatessa.
Kiertomäntä kirjoitti:
Jarkko Antikainen kirjoitti:niin minäkin meinasin mutta nyt en enää taida kun idea on jo käytössä.
Älä nyt noin, ainahan suomessa on pitänyt pistää naapuria paremmaksi ja hankkia sama vielä vähän isompana.
Tohon mulla on kyllä yks Ässä hihassa... :mrgreen:

Kuva

No en mä tuota oikeasti tähän ajatellut kuitenkaan laittaa... Se pikkuahdin taitaa riittää, tuskin tällainen mylly jaksaisi edes pyörittää 14/71 Littlefieldiä. :mrgreen:
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4599
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Nikon '51 Chevy Custom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 10.04.2014 13.27

Niko Lindström kirjoitti:
Jarkolle: Laita vaan ahdinta Kutosen kylkeen. Vaikka sellainen Pro Charger tyyppinen ahdin niin kuin AMT:n '57 Fairlanessa? Onhan noita 1:1 Chevyn kutosia ahdettu, eli kai sen imusarjan pitäisi kestää tuon paino, ainakin näin pienillä ahtimilla pelatessa.
Selvä juttu, katsotaan mitä tuleman pitää.

Vastaa Viestiin