ascon '51 Fleetstom

Huolin 4H-pienoismallikerhon haaste, rakenteluaiheena 1951 Chevrolet. Tulokset esillä Huolin näyttelyssä huhti-toukokuussa 2014

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
asco
Moderaattori
Viestit: 2724
Liittynyt: 01.11.2005 02.00
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

ascon '51 Fleetstom

Viesti Kirjoittaja asco » 05.02.2014 21.37

Koitin aikani hakea jostain ehjää Fleetlinen koria aihioksi kevyeen customointitarkoitukseen. En sitten löytänyt sellaista mutta sain käsiini pilalle lyhennetyn korin jonka takaosa ja varsinainen katto ilman pilareita vaikuttivat käyttökelpoisille. Kun sitten avokoria ja fleetlinen jämiä aikani pyörittelin, lopputulos alkoi häämöttää yhä selkeämpänä mielessäni...
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4565
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: ascon '51 Fleetstom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 06.02.2014 11.09

Kuvia?

Avatar
asco
Moderaattori
Viestit: 2724
Liittynyt: 01.11.2005 02.00
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: ascon '51 Fleetstom

Viesti Kirjoittaja asco » 06.02.2014 11.50

Juujuu Jarkko ja muut, sorry, yritin väkertää tätä viestiä aiemmin kuvineen päivineen puhelimella, mutta mikäs Nokialta olis ikinä onnistunu? Saappaat vuotaa, renkaat luistaa ja puhelimet on... No, Nokialaisia. :banghead:

Eli hommelihan alkoi siitä, että pilalle lyhennetty Fleetline otettiin auki lyhennyssaumastaan. Tämän jälkeen sitten vastaavista kohdin avokas auki huomioiden tehty lyhennys Fleetlinessä. Ehjää kylkilinjaa en halunnut pilata avokkaasta joten huomioin myös sen halkaisemalla takalokasuojat.

Kuva

Nämä sitten yhdisteltiin siten, että likimain oikeankaltainen Fleetlinen muoto saatiin aikaiseksi. Tässä vaiheessa jo lisäiltiin myös paketissa mukana olleet fenderskirtit.

Kuva

Ja siitä se idea sitten lähti...

Piti ruveta sitä kattoa muokkaamaan, mutta peräosa ei ollut vielä tarpeeksi tukevasti kiinni niin piti nysväillä jotain pienempää odotellessa...

Mulle jäi pöydälle pyörimään kasa muovisilppua josta en viitsinyt aloittaa lyhennettyä avokasta (kuten itse asiassa jossain välissä suunnittelin...). Niitä siinä sitten heilutellessani ja pyöritellessäni, odottaen että fenderskirtien, bensaluukun ja autojen yhdistämisen rajojen hävityskitti ja viimeiset liimatut vahvistukset kuivuvat... No, sovittelin, pyörittelin ja ihmettelin... Ja kohta oli paljon liimattu ja ihmetelty lisää. Jäljelle jääneitä lokasuojan puolikkaan peräosia olikin yhtäkkiä 4kpl kun avokkaan peräosaa sahattiin lisää... Ja sitten ne kiinnittyivät ylösalaisin poikkileikattujen siivenkärkien tilalle...

Kuva

Koloihin silppusin lisää muovia 51:n palasista joita oli jäänyt edelleen pöydälle... Samalla muodostuneiden pidempien siipien väliin kaivattiin täytepalaa, sitähän oli tarjolla pitkin pöytää... '51:n alkuperäinen kustom-takahelma tuli sahattua irti fleetlinen raadosta ennen peräosan pelastusta joten se haki paikkansa lähes orggispaikasta silmää miellyttäneen muodon takia. Kanneksi syntyneen laiturin päälle siloittelin etupuskurin tukilevyn.

Kuva
Kuva

Takaosan kuivuttua pääsin vihdoinkin katon kimppuun. Hieraisin ja kittailin hiukan takapään uusia muotoja sinnepäin mitä oli ajatuksissa ja sitten sahahaahaaHAAHAAAHAHA... :mrgreen: Viilaa ja liimaa perään... ja Voilá! Katto alkoi istua paremmin haluttuihin muotoihin. Samalla kun liimailin kattoa muotoonsa, limasin konepellin paikalleen jotta sain tukevoitettua korin etupäätä. Se olikin sitten helppo panceikata kun se oli kiinni liimattuna. Etuosan tukevuus säilyi ja pikkusen customtatsia taas tuli lisää.

B-pilareita ei ollut enää tarjolla 51:n paloista, fleetin mukana moisia ei seurannut eikä avossa moisia ollutkaan eikä muutkaan pöydällä lojuvat silput herättäneet ajatuksia moisista. No, uudemman skylinen koreja oli vielä kerhon romulootassa ja niissähän oli eteenpäin hieman kallistettuja b-pilareita. Njäh njäh hää, :twisted: jotain hyötyä tuollaisestakin ajattelin ja sahahaa taas viuhumaan. Kyllikin bee-tolpat irti ja leutoa lisäkallistusta tekemään...

Kuva
Kuva

Katto alkoi olla halutun näköinen ja mahdollinen alustan korkeus kuvassa ainakin näytti ihan käypäiseltä, tosin noita nakkeja en ala alle survoa mutta ne nyt oli siinä pöydällä...

Sitten hiukan takaosan siivoamista taas... Etupuskimen kiinnityspalanen oli liimoissaan jo sen verran kuivunut että sen sai viilailtua mukailemaan custom-takahelman muotoja jo sinnepäin. Siipien muovisilppuja peittävää kittiäkin sai taas hiukan muotoiltua...

Kuva

Hyvin (huonosti) nukutun yön jälkeen asiat näyttää aina valoisammalle (riippuen siitä mihin vertaa). Piti oikein etsiä, mutta löysin '49 Fordin customkeulapalan jonka upotin letukan keulalle. Vaaleansinisestä muovista päätellen ei ollu ihan tuore palikka, mutta sitähän ennakoi tietty jo myös tuo tummanruskea paksu bostikki jota palassa oli kiitettävästi. Keula-aukko näytti häijylle, mutta jotain siitä puuttui. Aikani pyörittelin '49 Fordin vakiomaskia ja taas lähti sahahaaahaa lapasista. :screwy: poistin keskeltä maskia sen ihme neliö-pallo-merkkisysteemin ja keskimmäisen puolan kokonaan. Myös maskikehikon ulkopuolelta sama kikkare sai kyytiä jolloin jäi vain tuollainen omituisen muotoinen kehikko palasta jäljelle. Ei muuta kuin viilaa perään ja liimalla kiinni, isoilla puristimilla kiinni vääntymään haluttuun muotoon. Aiempia saumoja oli hyvä kittailla samalla kun keula oli puristuksissa, mutta sitten loppui taas tekeminen... :banghead:

Saha käteen ja taas oli tekemistä. Näkyykös korin takaosassa jotain omituista..? :roll: Joojoo, mun tavaramerkki, tostahan mut on vuosia täällä foorumilla tunnettu... ;)

Puristellun keulan kuivuttua alkoi ahdistaa '49 Fordin keulapalan kapeus verrattuna '51 letukan keulaan. Alkuperäisestä '51:n keulapalasta piti siis leikata lokasuojan kaarien jatkoksi suikaleet jotta keulan alaosaa sai levitettyä sopimaan muotoihin. Sen jälkeen sain kärsänkin kitattua. Tässä kuvassa näkyy myös hyvin tuo etuikkunan keskitolppa, joka ei todellakaan ole mairittelevan näköinen. Pois pois sekin sitten...

Kuva

Rankkaa hiontaa, kittausta, hiontaa ja sitä rataa, yli kaiken vihaamaani hommaa. Kräh. No, kun korista oli saatu hinkattua silmää pahiten häirinneet pikkujutut (kuten esim loputkin listat ja tasoerot) oli aika vetäistä väliin hiontapohjamaali jotta näkee missä mennään.

Kuva
Kuva
Kuva

Kyllä, perusmuodot alkaa olla lapasessa. Irtoluukutkin alkaa näyttää oikeankaltaisilta.

Kuva

Hiontamaalihan on tehty hiottavaksi välivaiheeksi, joten ei muuta kuin hinkkaamaan.

Kuva
Kuva

Fleetlinen hattuhyllyä mulla ei myöskään ollut olemassa, vajaa raato kun ei aikanaan sitä(kään) sisältänyt. '51:n jämät eivät tarjonneet käypäistä matskua siihen, eikä avomallin hattuhyllystä ollu sen enempää hyötyä kuin jäätyneestä kiivistä, joten se piti rapsutella kasaan evergreenistä. Samalla kun sitä muotoilin, yhden pick-upin subbareilla varustettu lavakate osui silmiin ja kun takapää kerran oli auki... No, sahahaahaahaa... :roll:

Kuvasta erottuu myös sinistä lattiaa autossa, kerhon romuihin eksyi sinistä muovia oleva avokas josta irtosikin jonkin verran osaa tähän proggikseen. Kerholle jäi siitä myös matskua ihan kivasti vielä, joku muukin saa siis vielä purkaa intoaan tällaiseen virittelyyn jos tykkää...

Kuva

Tästä eteenpäin...
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 683
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: ascon '51 Fleetstom

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 06.02.2014 17.36

asco kirjoitti:...ja puhelimet on... No, Nokialaisia. :banghead:
Eläpä herjaa. Jokapäiväisessä käytössä 6310 jolla ei ole ikää vasta kuin 13 vuotta ja toimii luotettavammin kuin yksikään älypuhelin. :lol:

PS. autosta odotan mielenkiinnolla jatkoa.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
asco
Moderaattori
Viestit: 2724
Liittynyt: 01.11.2005 02.00
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: ascon '51 Fleetstom

Viesti Kirjoittaja asco » 06.02.2014 19.47

No niin, Se olikin vielä puhelin... :mrgreen:
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Avatar
asco
Moderaattori
Viestit: 2724
Liittynyt: 01.11.2005 02.00
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: ascon '51 Fleetstom

Viesti Kirjoittaja asco » 06.02.2014 22.12

Tänään piti hiukan suunnitella sisustan ja alustan ratkaisuja. Korin pitää antaa tässä välissä hetki muhia jotta etupää saadaan halutun näköiseksi...

Hahmottelua. Tässä näkyy hyvin Evergreenistä tehty hattuhylly ja Revellin Parts Paks 283cid mylly.

Kuva
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4565
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: ascon '51 Fleetstom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 07.02.2014 10.20

No etpä ole mennyt ainakaan siitä missä aita on matalin. Onnea jatkohionnalle, hyvä siitä tulee. Jakkarat ovat kyllä aika rankat :D
Oven takareuna on edempänä kuin b- pilari joten tähän taitaa tulla ikkunankehyksettömät ovet?

Avatar
asco
Moderaattori
Viestit: 2724
Liittynyt: 01.11.2005 02.00
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: ascon '51 Fleetstom

Viesti Kirjoittaja asco » 07.02.2014 21.48

Juurikin näin, alustavasti on hahmoteltu etutolppiin ja tuuletusikkunan ympäri "ovenrajoja"...
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Vastaa Viestiin