Re: Jarkon ´51 avo street car - valmis.

Huolin 4H-pienoismallikerhon haaste, rakenteluaiheena 1951 Chevrolet. Tulokset esillä Huolin näyttelyssä huhti-toukokuussa 2014

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 725
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 05.03.2014 19.09

Ihan mielenkiinnosta, miksi lakkaa ensin ja sitten vasta hiontaa liekkien reunoihin? Järki sanoisi sen olevan helpompaa ennen lakkausta.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2470
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 05.03.2014 21.10

Miten nuo liekkimaskit toimii? Meinaan, että ovatko ne helpot saada oikeaan kohtaan paikalleen, vai vaatiiko se hirmuista taistelua? Oman '51 Chevy Customin kanssa vaan on väri vielä auki, ja nuo liekit ovat juuri oikean malliset, sellaiset hirveät "True Flames"-tyyliset liekit kun ei iske meikäläiseen.

Ei viitsisi montaa viestiä samasta aiheesta kirjoittaa, joten kysyn tässä, että jos maalaisin liekit omaani ruiskulla, voiko käyttää Tamiyan Akryylimaaleja niihin? Tai meinaan, että voiko sitä maalata ruiskulla ilman mitään suuria ongelmia? Ja mitä lakkaa siihen voi suihkia? Käykö Tamiyan Spraylakka, tai joku muu?

Itse projektihan näyttää todella hyvältä ja nuo värit sopii hyvin tähän koriin. Mielenkiintoista nähdä, millainen tästä tulee valmiina. :D
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
asco
Moderaattori
Viestit: 2725
Liittynyt: 01.11.2005 02.00
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja asco » 05.03.2014 22.30

Ymmärtääkseni lakka ensin siksi että on jotain tasoitettavaa ja värin suojaksi ettei mene maalirajat ja maalaus pilalle. Tekijämiehet korjaa kun olin taas väärässä...

tamiyan kirkaslakka sopii lähes minkä päälle vain. Omalla kokemuspohjalla mitään ei ole tullut vastaan jossa tamiyan lakka olis aiheuttanu murheita. :mrgreen:
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 05.03.2014 22.48

Juurikin näin, että se lakka suojaa hiukan maalipintaa hionnan aikana.
laitoin tänään lakkakerroksen ja liekkien rajat erottuvat nyt paksumpina sieltä alta.

Liekkimaskien käytöstä on lazy modelerin sivuilla hyvä video:
How to pain t flames on model cars, etusivun lopussa.

Chevyn konepelti ja etulokasuojien yläpinta ovat korkeammalla kuin niiden välinen alue. Tämä vaikeuttaa huomattavasti maskien saamista paikoilleen, eikä tilannetta helpota se että käytössä on vain yksi yritys; maski on kerralla kiinni eikä tuhoutumatta irtoa.

Mukana seuraa kyllä hyvät ohjeet ja huolellisella maskien trimmaamisella ja etukäteissuunnittelulla pääsee pitkälle.
Minulta meni maskien paikoilleen laittamiseen ja muuhun korin suojateippaamiseen parisen tuntia aikaa..

Avatar
asco
Moderaattori
Viestit: 2725
Liittynyt: 01.11.2005 02.00
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja asco » 05.03.2014 23.06

Ajattelin testata 56 nomadiin sen maskia ensimmäisenä, hiukan helpompi keulan muoto. Olishan Tossa noita Phoenixiä ja Furyäkin joihin olis vielä helpompi treenata mutta toi nomadi vaan pyörii mielessä...
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 05.03.2014 23.15

Minulla on toinenkin liekkimaalausmaski, tarkoitettu muskeliautoihin kuten esim. Camaro, GTO jne.
Järkeilin että sitä voisi koettaa sovitella tulevaisuudessa jonkin lowriderin nokalle, vaikkapa Caddyyn tms.
Asiaan, eli tähän Chevyyn palatakseni, konepelti sai juuri äsken myös lakan päälleen, moottori, kannen ja vaihdelaatikon sekä taka-akselin puolikkaat ovat nyt myös yhteenliimatut ja saumat poishiotut.
Tähän asti olen tapellut vain korin kanssa joten oli aikakin aloitella muiden osien nysvääminen.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 20.03.2014 09.26

Hiukan sain tätä eteenpäin tehtyä, lähinnä alustan osien maalaamisen muodossa. On rakenteluaika ollut viimeaikoina todella vähissä.
Alustaan tulee pääväriksi sama sininen kuin korissa, tosin mattapintaisena.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 23.03.2014 20.56

Sisustaa ja vannevalintaa, renkaat Pegasukselta:

Kuva

Kuva

Paljon on tuossa kyllä vielä tekemistä.

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 725
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 24.03.2014 16.55

Kovin on pienen oloiset renkaat noinkin muhkeisiin kaariin :?:
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 25.03.2014 20.46

Olet kyllä toisaalta oikeassa. Katsotaan nyt että mitä niiden suhteen tapahtuu.

Avatar
Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viestit: 3364
Liittynyt: 29.09.2004 18.02
Paikkakunta: Saari
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 25.03.2014 21.27

Yks mikä vois vähän auttaa jos haluaa nuo renkaat pitää niin vaihtaa erilaiset peltivanteet. Nuo on jotenkin raskaan ja massiivisen oloset mikä entisestään tekee vaikutelman et renkaat on tosi pienet.

Tässä kyl tykkään väri yhistelmästä, aina ei tarvii olla niin kirkas ja silmiin pistävä näyttääkseen hyvältä.
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 25.03.2014 22.33

Näin on, tosin en ole ihan varma tuon keltaisen sävystä vielä.
Ajattelin että jos maalaisin vanteet korin värillä ja tökkisin niitä syvemmälle renkaiden sisälle lisäten samalla vanteiden ulkopuolelle sellaiset 2-3mm leveät kromirinkulat vaikkapa pegasuksen vannekehistä. Homma voisi parantua ulkonäöllisesti.
Niin, ja tietenkin vakiomalliset pillerikapselit vanteisin.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 27.03.2014 19.44

Hioin hyvin varoen liekkien rajoja, onnistuin sitten hiomaan liekkejä hiukan puhki. Milläs paikkamaalaat helmiäisvalkoisella ja helmiäislakalla ristiin rastiin sumutettua maalipintaa?
No et millään.
Annoin siis asian olla.
Eipä ollut tamiyan kirkaslakkaa enää varastoissani joten käytin korin lakkaukseen mastonin mattalakkaa joka kuivuu satiiniksi.
Laitoin ko. lakkaa niin monta kerrosta että sen voi aikanaan
huoletta kiillottaa.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 28.03.2014 13.30

Tällainen kiiltoaste siis syntyy mastonin mattalakalla:

Kuva

Keksin jo idean kuinka korjaan liekkien puhkihiotut alueet.

Kuva

Kuva

Nyt sitten vaan kiillottamaan.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 04.04.2014 16.50

Tässä mennään nyt:

Kuva

Renkaat Revellin ´68 Chargerista, pegasuksen valkosivuilla. Tulin siihen tulokseen että lowrider- renkaat ovat tämän auton tyyliin liian pienet. Maata raapivan ajoasennon sijasta hahmottelin jotain seuraavan tyylistä kulkukorkeutta:

Kuva

Tuo rättikaton suojus on kuvassa vielä kunnolla paikoilleen sovittamatta ja maalaamatta, nyt se on maalattu korin värillä.

Kojelauta jää aivan liian alas suhteessa tuulilasiin, jotain tarvitsisi sillekin vielä tehdä:

Kuva

Homma jatkuu.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 10.04.2014 13.39

Morjensta.

Edellisessä kuvassa näkyi kojelauta vakiomallisine mittareineen.

Pistin mittarit uusiksi:

Kuva

Isojen mittareiden pohjat syntyivät Jurvasen Villeltä ostamistani kellon vetonupeista. Mittarit ovat asetaattilevylle tulostettuja, joskus vuonna nakki ja kivi ostamiani ja Vuorisen Veijon myymiä yksilöitä.
Mittarien kehykset taasen ovat Niemen Nikon suunnittelemia, valmistuttamia ja minulle myymiä etsiosia.

On tuo kojelauta edistynyt kuvan ottamisen jälkeenkin ja katkaisijatkin ovat jo paremman näköiset.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 10.04.2014 13.45

Niin ja semmoista muuten vielä että tässä ketjussa myös esiintyvä katoton kustom- aihio koritetaan uudelleen käsiini kulkeutuneella fleetline- korilla. Rakennan kuitenkin ensin tämän avon valmiiksi ennenkuin on aika miettiä fleetlinea enemmän.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 avo street car ja ´51 Fleetline Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 11.04.2014 23.53

Iltaa!

Aikamoisen osien sovittelu - urakan jälkeen sain paikoilleen lasit, kojelaudan, sisustan, alustan, etu- ja takahiekkapellit ja maskin.

Moottoria ja akselistoja ei ole vielä, rätin suojus kaipaa myös huomiota, monta pientä osaa on samaten vielä kiinnittämättä mutta alkaa tämä jo autoa hiukan muistuttaa.

Konepelti sai ilmanottoaukot:

Kuva

Kuva

Rattikin puuttuu vielä mutta ei kaikkea kerralla voi liimata paikalleen, sitäpaitsi sekä ohjauspylväs että ruori vaativat vielä työstämistä kuten myös muutamat muut sisustuksen detaljit.

Kuva

Aika paljon sai osia muokata vielä tässä vaiheessa vaikka luulin jo varautuneeni kaikkeen ja suorittaneeni tarpeelliset esivalmistelut.

Nytpä tietää kuinka fleetlinestä saa tätä avoa paremman rakennettua.

Avatar
Tuomas Seppälä
Hasegawa
Viestit: 1528
Liittynyt: 19.01.2005 10.33
Paikkakunta: Loimaa

Re: Jarkon ´51 avo street car ja ´51 Fleetline Kustom

Viesti Kirjoittaja Tuomas Seppälä » 12.04.2014 17.37

Nämä fillarit sopii paremmin tyylin kuin ne pienemmät. Olisko Baby Moon kapselit mitään?
www.facebook.com/tumbesgarage Hot rods & cool kustoms

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 avo street car ja ´51 Fleetline Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 12.04.2014 21.33

No juu, kapselit tähän on tulossa, sellaiset pienet. Sarjan omat kapselit ovat ehkä huono valinta. Tai siis en oikein pidä siitä että sarjan omat kapselit tulevat ulommaksi kuin renkaan kylki, tai ainakin enemmän ulommaksi kuin esikuvassa. No jaa ei kai se iso asia enää ole tässä muoto- ja mittavirheitä täynnä olevassa 51 Chevrolet Bel Airin irvikuvassa.
Eli piutpaut lopullekin esikuvanmukaisuudelle.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 avo street car ja ´51 Fleetline Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 17.04.2014 13.21

Hyvää pääsiäistä kaikille!

Chevy on hiukan edennyt, paljon osia puuttuu vielä, mm. moottori. Pyörät ja joitain pikkuosia liimailin kuitenkin paikoilleen.
Tässä kuvapäivitystä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 avo street car ja ´51 Fleetline Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 02.05.2014 18.32

Tätä on tullut viime päivien aikana urakoitua enemmänkin. Konehuoneesta puuttuu enää muutamia johtoja ja koriin on vielä liimailtava peilit ja muut pikkuosat paikalleen. Sitten olisi valmista.

Otan sitten kuvat täysin valmiista mallista, tämän hetken tilanne ei ulkonäön osalta poikkea merkittävästi edellisistä kuvista.

Moottoritilaan tulee vain perusdetaljointi eli tulpanjohdot ja muut tärkeimmät piuhat.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 avo street car ja ´51 Fleetline Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 04.05.2014 22.00

Valmista tuli tämänkin Chevyn kanssa lopulta, kuvia saatte kyllä odottaa vielä huomiseen koska nyt kympin aikaan illalla on jo aivan liian pimeää ottaa ulkokuvia.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 avo street car - lähes valmis.

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 05.05.2014 11.49

Tänään oli kohtalainen sää ottaa valokuvia joten tässä niitä on:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Muutamia pikkujuttuja ajattelin lisäillä mallin ulkoasuun ennen huolin näyttelyä. Konehuoneessa on vasta ihan perusasiat laiteltu paikalleen joten muutama juttu on sinnekin lisättävä sekä pientä siistimistä suoritettava.

Kuva

Kuva

Ei tämä nyt aivan kympillä onnistunut, etenkään maalipntaan en ole tyytyväinen mutta menihän tämä tällaisena liekkimaskien käytön harjoituksena.

Avatar
Tuomas Seppälä
Hasegawa
Viestit: 1528
Liittynyt: 19.01.2005 10.33
Paikkakunta: Loimaa

Re: Jarkon ´51 avo street car - lähes valmis.

Viesti Kirjoittaja Tuomas Seppälä » 05.05.2014 20.06

Äkkimulkaisulla tämä menee vakiomallista. Pienet jutut siellä täällä ja sopivan huomaamattomat liekit :thumbup:
www.facebook.com/tumbesgarage Hot rods & cool kustoms

Vastaa Viestiin