Re: Jarkon ´51 avo street car - valmis.

Huolin 4H-pienoismallikerhon haaste, rakenteluaiheena 1951 Chevrolet. Tulokset esillä Huolin näyttelyssä huhti-toukokuussa 2014

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4607
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 avo street car - valmis.

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 29.11.2013 19.02

Tästä mallista on luontevaa rakentaa kustomi.
Päätin tehdä yksilöstäni chopatulla rättikatolla varustetun.
Kuvien mukaisessa vaiheessa mennään, toivottavasti katon muutostyö onnistuu halutulla tavalla:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Renkaat ja vanteet ovat toiseen malliin menossa, tässä mukana vain rekvisiittana. Katto kuului Revellin avomalliseen PT Cruiseriin.

Avatar
fender
AirFix
Viestit: 688
Liittynyt: 07.01.2007 12.34
Paikkakunta: kajaani

Re: Jarkon ´51 Kustom

Viesti Kirjoittaja fender » 02.12.2013 20.02

49-52 letukka on minunkin mielestä parhaimmillaan asfalttia höyläävänä Kustomina. Tästä varmasti muotoutuu hieno malli. Muokattu rätti toimii hyvin muotonsa puolesta. Mitä menetelmää olet käyttänyt noiden modattujen rättikattojen tai carson toppien maalaukseen? Jonkinlainen pintastruktuurihan noissa kai olisi hyvä olla. Amerikan foorumeilla töhyyttelevät jollain "fabric faux" tai vastaavalla maalilla. Onkohan vastaavaa kotoisilla markkinoilla vai kuivana ruiskatulla mattamaalillako joutuu edelleen?

Varmaan nämä Amt:n 51 sarjat on sinulle jo aiemminkin tuttuja tapauksia rakentelun suhteen? Aika nihkeesti tilaa alustassa madallukselle, varsinkin kardaanitunneli ottaa vastaan jo melko maltillisellakin droppauksella, monenmoista sahaussessiota vaatii ennenkuin pyörät on oikeessa paikassa. Factory stockiakin rakentavan kannattaa jättää pyöränripustuksien lopullinen paikan haku loppukasaukseen eikä marssia ohjeen mukaan. Semmoisenaan tuosta tulee aivan liian korkea vakioksikin etupyörien harottaessa ulkona ja takana. Myös puskurit suoraan paketista istuu aika puutteellisesti. Sisälokkari/tulipelti/jäähdytinkehikko paketin liimaus suoraan koriin ennen mitään pohjustelu ja maalaustöitä stabiloi keulaa mukavasti jolloin alunalkaen kehnosti istuvan konepellin sovittelu ja takareunan muutos helpottuu...Aika vaativa ja haasteellinen malli näennäisen simppelistä toteutuksesta huolimatta.
"Paradise road"

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4607
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 02.12.2013 20.34

Juu töitähän tuo vaatii, ongelmat ovat jo tiedossa. Ihan mattamaalilla kuivahkona ruiskien aion katon lopullisen struktuurin toteuttaa.

Avatar
asco
Moderaattori
Viestit: 2725
Liittynyt: 01.11.2005 02.00
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Kustom

Viesti Kirjoittaja asco » 04.12.2013 22.35

Jotain tuollaista teksturointimaalia oli sprayna myynnissä Bauhausissa... :thumbup:

Mieti Jarkko vielä noita kiekkoja, ne sopii pirun hyvin tuohonkin alle... :wink:
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Avatar
Matti Tirronen
AMT
Viestit: 818
Liittynyt: 09.10.2008 17.53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Kustom

Viesti Kirjoittaja Matti Tirronen » 04.12.2013 22.42

Hyvän näkönen tulee tästä. 8) Vanteet sopii ihan älyttömän hyvin tähän. Näyttäis '60 Desoton vanteilta ja jos tarttet tänkin alle tommoset niin mulla on ainakin yks sarja ylimääräsenä. :wink:

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4607
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 04.12.2013 22.54

Jaahas, noo, nuo kiekot ovat menossa toiseen projektiin, mutta voisihan tähänkin tuollaiset laittaa jos noita ´60 Desoton kapseleita kerran on ylimääräisiä tarjolla...

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4607
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 06.12.2013 15.31

Katon sahauskohtaa kitattu hiukan umpeen, kyllä tämä tästä etenee..

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4607
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 14.01.2014 22.35

Täällä on enemmänkin pohdittu visioita kuin rakennettu mallia.
Jotain sentään olen saanut aikaiseksi.
Kattoa on kitattu ja hiottu reippaalla otteella, hiottu on myös korista sisustan ja korin välistä aivan liian tukevaa reunalistaa pois.
Näyttää siltä että rättikaton sijaintia koriin nähden on vielä pohdittava uudelleen sekä muotoiltava tuota takaluukun ja rättikaton välistä aluetta uuteen kaarevuuteen.
On alkanut myös hahmottua visio tuulilasin kehyksen uudesta hahmosta.

Avatar
asco
Moderaattori
Viestit: 2725
Liittynyt: 01.11.2005 02.00
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Kustom

Viesti Kirjoittaja asco » 15.01.2014 00.36

Hey, kansa janoaa kuvia..! :mrgreen:
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4607
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 15.01.2014 18.55

Heti kun päänsisäisiä visioita olen saanut siirrettyä mallin pintaan.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4607
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 21.01.2014 13.16

Vertailukuva muutoksista:

Kuva

Eli hiontahommia olen tehnyt muunmuassa konepellin ja takaluukun siloittamiseksi ja muottisaumojen poistamiseksi.
Ohjaamon aukkoa kiertävä lista on myös vähitellen poistumassa.
´56 T- Birdin tuulilasinkehystä sovitellaan paikoilleen.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4607
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 28.01.2014 19.01

Noh, maalasin molemmat korit tamiyan pohjamaalilla että näen virheet paremmin. Jotain siis on saatu aikaan sentään.

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 717
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Kustom

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 29.01.2014 00.04

Noo, onhan tässä vielä vajaa nelisen kuukautta aikaa, mikäs kiire...
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4607
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 04.02.2014 23.13

Se kiire tulee vielä. Kiirettä poistaakseni olen nyt tehnyt pohjatöitä tuohon vakiomitoissa ja muodoissa pääosin säilytettävään koriin koska kustomista näyttäisi tulevan pitkä projekti.
Tähän toiseen ei juurikaan korimuutoksia ole tulossa, nätti maali päälle ja sitten kokeilen Lazy Modelerin liekkimaalausmaskeja tähän. Ainakin nyt on sellainen tarkoitus.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4607
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 05.02.2014 19.36

Vielä riittää tuulilasinkehyksessä ohennettavaa, joitakin paneelirajoja täytyy kaivertaa ja konepellin takareunan istuvuus koriin on aika huono:
Kuva

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4607
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 09.02.2014 13.40

Korin etuosa on aika vetelä ellei siihen liimaa kiinni tulipeltiä ja lokasuojia, joten tein niin:

Kuva

Onnistuin sitten liimaamaan ko. osat hiukan väärään asentoon ja mikään ei tunnetusti ole niin tiukassa kuin väärään paikkaan pikaliimattu osa. Eipä auta nyt sitten muu kuin tilkitä korin ja liimattujen osien väliin jääneitä rakoja muovisuikaleilla ym. systeemeillä.
Paljon on vielä sovittelutyötä siis tiedossa.

Toisaalta, nyt kun keula on tukevampi, on helpompaa koettaa saada melkoisen huonohkosti paikoilleen sopivan konepelti paremmalle mallille.

Kuva

Referenssikuvia tutkiessa meinaa kyllä epätoivo iskeä, sen verran reippaasti AMT on yksityiskohtien toteuttamisessa oikonut ainakin tämän päivän standardien valossa asiaa tarkasteltuna. Aikanaan tämä rakennussarja on tosin ollut tarkaksi luokiteltava.
Kaikkia rakennussarjan virheitä en tälläkertaa edes ajatellut korjailla, puutun vain ilmeisimpiin asioihin.
On kuitenkin tarkoitus saada tämä malli valmiiksi kimppaprojektin aikataulun puitteissa.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4607
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 09.02.2014 14.30

Äskeinen pohjamaalauskierros paljasti vielä joitain virheitä korista mutta eteenpäin mennään.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4607
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 16.02.2014 00.41

Toisilla jo Chevyt valmistuvat, joten piti jatkaa tämänkin projektin parissa.
Pintaväri päällä, tamiyan mattapintainen vaaleansininen, jonka jostain syystä kuvittelin olevan kiiltävä maali vaikka purkissa luki luftwaffe.
Lakkaa siis päälle.
Sitäpaitsi kuvassa tuo näyttää harmaalta. Pöh.

Kuva

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4607
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 27.02.2014 21.04

Päätin kokeilla tähän koriin Lazy Modellerin maalausmaskeja:

Kuva

Kuva

Kuva

Kyljen maskit tuli laitettua takareunastaan vähän tarkoitettua alemmas, mutta näillä mennään.

Kuva

Kuva

Kuva

Konepellin etureunassa näyttäisi olevan reilusti maalia. Onneksi tamiyan spray kutistuu kuivuessaan.

Nyt eikun jännittämään vuotiko teippi vaiko ei.

Avatar
joonasnurminen
Heller
Viestit: 87
Liittynyt: 20.11.2011 16.44
Paikkakunta: turku

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja joonasnurminen » 27.02.2014 21.17

Hyvältä näyttää! täytyykin kokeilla itse noita liekkimaskeja, kun on sellaiset tuossa kaapissa! Jos jostain syystä teen vielä yhden 1951 Chevyn...
1950´s Cars and Rockabilly

Avatar
asco
Moderaattori
Viestit: 2725
Liittynyt: 01.11.2005 02.00
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja asco » 28.02.2014 14.19

Joko kääröt on potilaan päältä poistettu? :mrgreen:
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4607
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 28.02.2014 19.24

On poistettu, homma meni muuten hyvin mutta kyllä lopputuloksesta huomaa että tällaisissa maskin avulla tehtävissä liekkimaalauksissa olisi parempi käyttää ruiskua spraypullojen sijaan.
Lopputulos on siis aikamoista kolmedeetä vaikka sumuttelin hyvin ohuesti:

Kuva

Kuva

Kuva

Annan tuon nyt kuivua, sitten lakkaa ja hiontaa jne.

Avatar
Toni L
Revell
Viestit: 1409
Liittynyt: 06.08.2009 16.51

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Toni L » 28.02.2014 19.33

tällaisissa maskin avulla tehtävissä liekkimaalauksissa olisi parempi käyttää ruiskua spraypullojen sijaan.
Eipä tuo jälki nyt paljoa eroa ruiskumaalauksesta. Samanlaista rappua tulee myös ruiskulla jos pitää maalata peittävä maalikerros.
Pimp mai raidissa käy kaikki palajo helepommi.

Avatar
asco
Moderaattori
Viestit: 2725
Liittynyt: 01.11.2005 02.00
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja asco » 05.03.2014 15.34

Maskit piti, liekkien muoto on asiallinen... Kyllä, uskaltanee näitä suositella. Pinnan tasoittaminen on sitten oma stoorinsa, mutta maski tekee sen minkä lupaa.

Irtosiko pinnasta ihan riekaleina vai tuliko yhtenä isona könttinä pois? Annoitko maalin kuivua kunnolla ennen maskin irroitusta? Jäiskö rajoista matalammat jos maskin poistais maalin ollessa vielä kosteaa?
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4607
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Jarkon ´51 Lowrider ja Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 05.03.2014 17.53

Irtosi riekaleina, maski poistetaan takareunasta alkaen hitaasti, lähes pinnansuuntaisesti vetämällä. Repeytyminen ei haittaa, riekaleiden päähän voi tarttua vaikka pinseteillä ja jatkaa siitä.
Annoin maalin kuivua kunnolla koska liekkejä on niin laajalla alueella, en halunnut riskeerata märkään pintaan osumisella.
Luulen ettei liekkimaalauksen ja korin maalipinnan korkeuseroon juurikaan vaikuta poistaako maskit heti maalauksen jälkeen vai pinnan ollessa kuiva.
Ainoa rajakohtien paksuuteen vaikuttava tekijä lienee liekkimaalauksen paksuus.

Nyt kori on pesty huolellisesti maskista mahdollisesti pintaan jääneen liiman poistamiseksi.
Seuraavaksi ajattelin lakata korin, kuivattaa lakkapinnan hyvin ja hioa liekkimaalauksen rajat sen jälkeen.
Sitten lisää lakkaa.

Vastaa Viestiin