Pro Street Matador '75

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

SpWa
Revell
Viestit: 1464
Liittynyt: 26.06.2010 11.50

Pro Street Matador '75

Viesti Kirjoittaja SpWa » 29.12.2010 00.50

Pro Modeja ei ole paljoa tehty AMC:n autoista, joten päätin antaa moottorinsa ja voimansiirtonsa luovuttaneelle NASCAR Matadorille toisen mahdollisuuden.
Elinteluovuttajana toimii chevy '55 pro sportsman, mutta moottori ja vaihteisto tulee olemaan Gibsonin Roadhammer Hemi + Lenco. Scoopiksi konepellin päälle Outlaw malli, mikäli mahtuu ahtimen takia.

Kuva

Eihän AMC:hen voi laittaa chevyn konetta :shock: , rajansa kaikella.

Ensimmäiset teippiviritykset antavat kuvaa tulevasta. Matador on mukavan psykedeelisen näköinen promodiksi.

Kuva

Kuva

Pientä sovittamista tuo vaatinee, mutta dremel on sitä varten :mrgreen:
Viimeksi muokannut SpWa, 03.10.2011 14.09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
232 CU.IN

AMC Rocks!

camaro
Heller
Viestit: 55
Liittynyt: 30.10.2010 00.17
Paikkakunta: turku

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja camaro » 30.12.2010 11.12

hyvältä näyttää :thumbup: tätä odotellessa
työn alla
1/24 61 impala
1/24 70 chevelle
1/1 72 ranchero

Avatar
Toni L
Revell
Viestit: 1409
Liittynyt: 06.08.2009 16.51

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja Toni L » 30.12.2010 13.56

Tuossakin varmaan mielenkiintoista leipoa sportsmanin pohja sopivaksi matadorin koppaan :wink: Mutta oikein lupaavaltahan tuo vaikuttaa ja koppa näyttää sopivan vallan mainiosti pro modiksi :thumbup:
Pimp mai raidissa käy kaikki palajo helepommi.

SpWa
Revell
Viestit: 1464
Liittynyt: 26.06.2010 11.50

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja SpWa » 30.12.2010 15.31

Joo, akselinväli on suht sopiva, mutta alusta tulee liian taakse. Nitropullot ei mahdu kyytiin :mrgreen:
232 CU.IN

AMC Rocks!

Avatar
Toni L
Revell
Viestit: 1409
Liittynyt: 06.08.2009 16.51

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja Toni L » 30.12.2010 16.02

Mites tuon sportsmanin tulipelti,joutuuko tuomaan eteenpäin? Ainakin nyt näyttää siltä että pikkasen joutaa tekee jotain :roll:
Pimp mai raidissa käy kaikki palajo helepommi.

SpWa
Revell
Viestit: 1464
Liittynyt: 26.06.2010 11.50

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja SpWa » 30.12.2010 17.23

Tulipelti tulee reilusti matkustamon puolelle, mutta siirto on vähän työläämpi juttu putkirungon takia. Helppo putket on poikkasta :mrgreen: . Toivottavasti työ neuvoo tekijäänsä tai sitten räpelletään entiseen malliin kasaan :screwy:
232 CU.IN

AMC Rocks!

Avatar
Toni L
Revell
Viestit: 1409
Liittynyt: 06.08.2009 16.51

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja Toni L » 30.12.2010 18.48

Se siirtohan on helppoa,pala kakkua :lol: Sitten eteen tulee se ongelma että kun tulipelti on siirretty eteenpäin oikeaan kohtaan ja etuakselisto on sportsmanin omaa ja paikallaan,niin kone ei lootan kanssa enään mahdukkaan :? Arvaappa oliko herkkua muokkaa kyseinen pohja tyköistuvaksi tuon ´58 impalan korin kanssa :mrgreen:

Edit.Ja jos meinaat käyttää matadoriin noita sportsmanin turvakaaria,niin hauskaa sulla tulee vielä olemaan :wink:
Pimp mai raidissa käy kaikki palajo helepommi.

SpWa
Revell
Viestit: 1464
Liittynyt: 26.06.2010 11.50

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja SpWa » 30.12.2010 19.40

Mulla on visio tästä :mrgreen: Kunhan toi mosa ensin tulisi...
232 CU.IN

AMC Rocks!

Avatar
Bowtie
Tamiya
Viestit: 2153
Liittynyt: 28.01.2005 09.49
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 31.12.2010 05.09

Miten meinasit muuttaa koria? Ei taida yksikään PM-kilpuri olla yhteneväinen tuotantoauton kanssa muodoiltaan...
"´63 Chevrolet - Clean Cut As A Jewel, Smooth-Riding As A Jet"

Eero Vainikka

Avatar
Toni Kejonen
AirFix
Viestit: 273
Liittynyt: 10.11.2006 21.29
Paikkakunta: Hollola

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja Toni Kejonen » 31.12.2010 07.50

Bowtie kirjoitti:Miten meinasit muuttaa koria? Ei taida yksikään PM-kilpuri olla yhteneväinen tuotantoauton kanssa muodoiltaan...
Semmonen vaan julmetun iso takasiipi kävis helpoiten, koria ei tarvis muuten "jatkaa" ellei tosin rakentajalta löydy siihenkin lisäaikaa....

SpWa
Revell
Viestit: 1464
Liittynyt: 26.06.2010 11.50

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja SpWa » 31.12.2010 11.49

Visio: alusta tehdään ensin ja koria muutetaan sen mukaan. Simple, eh.. :screwy: :banghead: :banghead:
232 CU.IN

AMC Rocks!

Avatar
Juhap
AMT
Viestit: 821
Liittynyt: 29.12.2004 18.53
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja Juhap » 31.12.2010 20.59

No sittenhän voisi tuoda tuulilasia taaksepäin tuliseinän kohdalle... jne... jne...

SpWa
Revell
Viestit: 1464
Liittynyt: 26.06.2010 11.50

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja SpWa » 01.01.2011 23.57

Juhap kirjoitti:No sittenhän voisi tuoda tuulilasia taaksepäin tuliseinän kohdalle... jne... jne...
Sinähän huumorimies olet, minun taidollani tuollaista :lol:

Pahasti näyttä siltä, että turvakehikon tai korin muutokset ovat liian työläitä ja vaikeita toteuttaa. Matadorin mukana tuli NASCAR turvakaaret ja sille sopiva kaukalo, jota voisi yhdistellä promod kaukalon kanssa. Muutokset tulisivat kardaanitunneliin ja takapyöräkoteloihin. Siinäkin on tarpeeksi sahaamista. Palataan asiaan kun edistyy.
232 CU.IN

AMC Rocks!

Avatar
Toni L
Revell
Viestit: 1409
Liittynyt: 06.08.2009 16.51

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja Toni L » 02.01.2011 00.31

Kyllä sulla kuule riittää työmaata tuossa projektissa,malttia vaan ja hyvä tulee :thumbup:
Pimp mai raidissa käy kaikki palajo helepommi.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 02.01.2011 12.22

Mikäli tulipelti ( ja samalla lohkon takaosa ) näyttäisi olevan tulossa reilusti ohjaamon puolelle niin mitäs se haittaa? Ongelmahan hoituu kojelaudan pintaosaa jatkamalla niin että se riittää korin tuulilasin alareunaan asti.
On vain edullisempaa painonjakauman kannalta että kone on mahdollisimman takana, eikä tule engelmia etuakseliston ja moottorin mahtumisen kanssa.
Tuulilasiin saattaa toki joutua sahaamaan aukkoa mutta niinhän se on pro modeissa yleensä ollut tapana.

Turvakaaret kulkevat sitten siellä mihin ne luontaisesti näyttävät sijoittuvan.
Tämä on nyt vain tietysti minun mielipiteeni, samoin kuin se että tekisin hienomuotoiseen koriin vain mahdollisimman vähän muutoksia.

Hieno aihevalinta ja onnea projektin jatkumiselle!.

Avatar
Juhap
AMT
Viestit: 821
Liittynyt: 29.12.2004 18.53
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja Juhap » 02.01.2011 12.47

Muinoin kun työstin tuommoisen kiihdyttimen, niin kaikki mittasuheet muutuivat alkuperäisestä.... Ovikin menee kylkipokkauksen taakse...

Kuva

Tässä tosin Mussea on vain maski, katto ja mittaristo...

SpWa
Revell
Viestit: 1464
Liittynyt: 26.06.2010 11.50

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja SpWa » 02.01.2011 17.36

Komee peli. Onko sportsman alustalle tehty? Koria en tunnista, puusilmä kun olen :mrgreen:
232 CU.IN

AMC Rocks!

Avatar
Juhap
AMT
Viestit: 821
Liittynyt: 29.12.2004 18.53
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja Juhap » 02.01.2011 23.30

Musse on veistetty Poncosta...
Kuva

Avatar
Juhap
AMT
Viestit: 821
Liittynyt: 29.12.2004 18.53
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja Juhap » 22.01.2011 18.41

Kun pöyhin tänään noita mallejani, niin huomasin, että mun sarjassa on muovinen maski. Sulla on näköjään kromattu... Erikoista...

Avatar
fender
AirFix
Viestit: 688
Liittynyt: 07.01.2007 12.34
Paikkakunta: kajaani

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja fender » 22.01.2011 18.59

Tuleeko tuossa nykyisessa 75 Matadorin sarjassa vakiopalikkaa mukana Factory Stock tyylisen rakennelmaan? Lähinnä maskit, puskurit, orkkis sisustat jne?. Näistä promodeista meikäläinen ei osaa sanoa mitään, juminut vissiin tuonne orkkis vinyylikattojen ja kromilistojen ja kapoisten renkaiden maailmaan seiskytlukulaisista puhuttaessa:D .
"Paradise road"

SpWa
Revell
Viestit: 1464
Liittynyt: 26.06.2010 11.50

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja SpWa » 22.01.2011 19.36

Ei tule kuin NASCAR osia, paitsi kromattu maski ja toinen öljypohja.
Sisusta on NASCAR tyylinen yhdellä kuppipenkillä ja riisutulla kojetaululla. Renkaatkin ovat rataslicksit.
Pussihousumalli on erikseen, tästä ei saa alkuperäistä kirveelläkään.
232 CU.IN

AMC Rocks!

Avatar
Vesa Viitala
Hasegawa
Viestit: 1584
Liittynyt: 31.08.2007 01.45
Paikkakunta: Pori

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja Vesa Viitala » 22.01.2011 19.37

AMC:n Matador on kyllä mielestäni yksi kauneimmista 70-luvun jenkkiautoista.. Saisi AMT tehdä siitä ihan vakioversion, nuo muinaiset stockit kun maksavat jo ihan simona.
If you can´t make it, fake it!

SpWa
Revell
Viestit: 1464
Liittynyt: 26.06.2010 11.50

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja SpWa » 23.01.2011 16.03

Moottorin kasaus meneillään.
Lenco koottu ja lohkoa sen verran kuin pystyy ilman puuttuvaa sylinterinkantta. Ross pentele, mitä menit tekemään :banghead: Toivottavasti puuttuva sylinterinkansi tulee edes lentorahtina :mrgreen:
Kasausohjeet ovat aika suuntaa-antavat ja meni hetki funtsatessa mihin mikin osa kuuluu. Netistäkään ei löydy esikuvaa tälle koneelle vaikka hemi lencolla onkin.

Huomaa headersit, joissa riitti rapsuttelua ja ilman panel scaraberia hommasta ei olisi tullut mitään. Kuitenkin kaksi pakoputkea katkesi rapsuttelussa. Niiden liimaus oli hankalimpia operaatioita mitä eteen on tullut. Piti rakentaa jigin tapainen, jossa palaset pysyivät paikoillaan. Ensin pikaliimalla osat heftiin ja loppu epoksilla :shock:

Kuva

Kehikko on kasattu ja maalattu, mutta sitä ei voi sovittaa koriin ennenkuin moottori on valmis, koska moottorin ympärille tulee putkirunkoa ja moottoria ei saa sitten enää pois ja putkirunko kiinnitetään tulipeltiin jne jne... kiva oravanpyörä. Modifioi siinä sitten runko ja kori sopivaksi :screwy:
232 CU.IN

AMC Rocks!

Avatar
Juhap
AMT
Viestit: 821
Liittynyt: 29.12.2004 18.53
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja Juhap » 23.01.2011 16.42

Tuossa Fordissa oli kanssa ongelmia kasaamisjärjestyksen kanssa. Turvakehikko ja pohjalevy tuli sovitettua yhteen koneen kanssa ennen koria. Jokin mittavirhe ja... Ei mennytkään paikoilleen. Kone pois ja pohja kehikoineen koriin kiinni, mutta eturungot pätkin julmasti pois! Koneen sai sitten paikoilleen. Ja tyhjän tilan konehuoneessa peittää muovilevystä tehdyt "lokasuojat". On se helppoo!!
Kasaamista auttoi tuon Victorian avattavat ovet...

Kuva

Avatar
Vesa Viitala
Hasegawa
Viestit: 1584
Liittynyt: 31.08.2007 01.45
Paikkakunta: Pori

Re: Pro Mod Matador '75

Viesti Kirjoittaja Vesa Viitala » 07.05.2011 19.32

Mites tämä on edistyny? Koska muuten korkkaat vakio Matadorin työpöydälle? :)
If you can´t make it, fake it!

Vastaa Viestiin