Ford Sierra - Sekoilua taitojen ulottumattomissa

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Toni Jääskeläinen
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 31.10.2006 15.14
Paikkakunta: Kuopio

Ford Sierra - Sekoilua taitojen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 27.10.2010 18.03

Saihan sitä sen pitkän ajan haaveen toteutettua ja hommattua Sierra. Tosin raadosta liikenteeseen. Katotaan mitä tulee vai tuleeko mitään. Tarkoitus olisi rakentaa ratakilpuri kuvitteelliselle yksityistallille jota ei ole pilattu sponssitarroilla.

Maalien alta paljastui hyvä kuntoinen kori joka ei näköjään halunnut ottaa kilikoli pohjaväriä pintaan eikä kyllä luopunutkaan siitä. Hiomalla sain tyydyttävän pinnan ja samalla suurimmat epäkohdat pois joita en huomannut ennen pohjia. Tarkoitus olisi kori maalata kiiltävällä mustalla. Etupuskuria pitää hieman muokata ja ehtiä jostain verkkoa, samoin tehdä kumilirvake lintulaudan alle.

Sisustan hahmottelu aloitettu muovilevyillä, mutta vaihtunee oikeanlaisiin pikapuoliin.

Suurimmat osa puutteet ovat sisusta ja perä. Tarjoa jos sinulta löytyy Sierran sisustaa tai erillisjousitettua perää !

Kuva
Klikkaa nähdäksesi muut kuvat.
Viimeksi muokannut Toni Jääskeläinen, 23.11.2016 20.43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3128
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Ford Sierra RS500

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 27.10.2010 20.39

Toni Jääskeläinen kirjoitti:tai erillisjousitettua perää !
Kaiva jostain 1:24 formulasta akselisto/vaihteistopaketti taakse. Moottorin jätät eteen.

Avatar
Toni Jääskeläinen
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 31.10.2006 15.14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford Sierra RS500

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 27.10.2010 21.18

Taisi ehkä jo löytyä peräpaketti. Ei ihan vormuloissa ole sellaista ;). En tiedä mikä sen oikea nimi on, mutta offipiireissä ainakin nämä rimpulakeulat/perät kulkee erillisjousitettu nimellä. Mikä lie tieteellisempi nimi ?

Nyt kyllä potkii tämän maalaus. Sain suihkittua pohjamaalin pintaan. Tarttui hyvin, mutta eipä sitten pintamaali ottanutkaan. Nytten näkyy terävien särmien läpi pohjamaali. Pitää sitten antaa kuivua ja hiasta kori uudestaan. Josko se joskus.
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3128
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Ford Sierra RS500

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 28.10.2010 11.37

Niin noh, tollaista tarkoitin:

http://www.sarlinraceteam.fi/escort/auto/escort.html

"Takana pitkittäin Lola DGB 6-vaihteinen suorakytkentävaihteisto, vaihteistoöljyn jäähdytys, kitkalukko. Takaveto."

Avatar
Toni Jääskeläinen
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 31.10.2006 15.14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford Sierra RS500

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 28.10.2010 14.36

Menee vähän turhan hifiksi. (Lue: ei riitä sormissa nokkeluus) Tosin olisihan tuo ihan mielenkiintoinen toteutettava tollainen, pitääpä pistää korvan taakse.

On kyllä Escortti saanut hieman uuden ilmeen ja tainut rahaakin mennä ihan kohtuuttomasti
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Avatar
Toni Jääskeläinen
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 31.10.2006 15.14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford Sierra RS500

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 23.12.2010 02.25

No nyt on hieman osahankintoja tehty ! Kahdet vanteet, renkaat ja ovipahvit Nyholmin Petteriltä. XR:n perä Reuhkalta. Kiitokset näistä. Tarviisi enää rueta tuota pohjaa tekemään. Hieman kittiä, hieman styreeniä ja lisää kittiä. Kittiä lisää. Kuten myös kori pitäisi maalata, uskallankohan. Vai sanoisikohan se tuo kolmas kerta toden ?

Kuva
Ei ihan tuo XR:n perä käy tuonne. Pitää pikkuisen viilata niin sopii. Toki parashan se olisi jos löytäisi ihan tähän tarkoitetun reisinki perän. Tankin taidan myös irroitella kun on jo turvatankki sisuksiin.

Kuva
Sisusta tulee tuohon malliin, pohjaan pitäisi tehdä runkopalkit, korotus ovipahveille ja kardaanitunnelia hieman isonnella joka suuntaan.

Kuva
Vanteiksi varmaankin tulee BBS:t jos tästä nyt rataohjus syntyy. Kasipuolaset kyllä kiinostaisi siinä mielessä, että soraohjuksen tekee. Joutuisi kylläkin puskureita muokkaamaan siinä tapauksessa.

Onko kuvat liian isoja kenties ?
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Avatar
Toni Jääskeläinen
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 31.10.2006 15.14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford Sierra RS500 Gr. A

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 08.02.2011 00.02

Jeijh! Tätäkin runnittu eteenpäin. Perä maaleissa, pohjakin on maalattu.

Kuva

Koppaa olen saanut hieman työstettyä. Vielä pitäisi kairata sumareiden reijät auki ja etsiä jostain takalippa, eli rakentaa. Tai antaa olla tuollaisenaan.
Kuva
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Avatar
Kassu Laisi
AirFix
Viestit: 530
Liittynyt: 29.06.2010 19.00
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ford Sierra RS500 Gr. A

Viesti Kirjoittaja Kassu Laisi » 09.02.2011 15.57

Tähän mennessä ihan hyvältä näyttää :thumbup: Hiddo ku alkokii tekee miel sierraa.. :banghead:
Malleja kerääntyy, mutta ei valmistu!

Avatar
Arffu
Heller
Viestit: 28
Liittynyt: 06.11.2008 20.44
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ford Sierra RS500 Gr. A

Viesti Kirjoittaja Arffu » 24.02.2011 21.34

Milläs mallilla projekti on? Aina nuo cossu sierrat kiinnostanu :)
Ahdin määrää tahdin

Avatar
Toni Jääskeläinen
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 31.10.2006 15.14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford Sierra RS500 Gr. A

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 24.02.2011 23.49

Tuollahan tuo pöydällä on. Vielä pitäisi pohja loppuun niputtaa. Jousia ja muuta detailia. Sisustaa en ole vielä aloittanut ja korin oon saanu loppuun muokattua. Enää maali pintaan. Kuvia tulee loppuviikosta.
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Avatar
Riku Rahikainen
Heller
Viestit: 51
Liittynyt: 09.09.2010 18.57
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ford Sierra RS500 Gr. A

Viesti Kirjoittaja Riku Rahikainen » 01.03.2011 10.04

Toni Jääskeläinen kirjoitti:Tuollahan tuo pöydällä on. Vielä pitäisi pohja loppuun niputtaa. Jousia ja muuta detailia. Sisustaa en ole vielä aloittanut ja korin oon saanu loppuun muokattua. Enää maali pintaan. Kuvia tulee loppuviikosta.
Eli millos niitä kuvia tulee??
Se mikä tehossa hävitään, se väännössä voitetaan

Avatar
Kassu Laisi
AirFix
Viestit: 530
Liittynyt: 29.06.2010 19.00
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ford Sierra RS500 Gr. A

Viesti Kirjoittaja Kassu Laisi » 01.03.2011 16.48

Riku.R kirjoitti:
Toni Jääskeläinen kirjoitti:Tuollahan tuo pöydällä on. Vielä pitäisi pohja loppuun niputtaa. Jousia ja muuta detailia. Sisustaa en ole vielä aloittanut ja korin oon saanu loppuun muokattua. Enää maali pintaan. Kuvia tulee loppuviikosta.
Eli millos niitä kuvia tulee??
niinpä...
Malleja kerääntyy, mutta ei valmistu!

Avatar
Toni Jääskeläinen
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 31.10.2006 15.14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford Sierra RS500 Gr. A

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 11.03.2011 13.11

"unohtui". Hieman ollut muuta prokkista tässä. Ulkomaan matkaa ja 1:1 Sierran roplausta leimasedälle viemiseksi.

Tämän päivän puolella napsin ja huomenna lähettelen kuvia !
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Avatar
Toni Jääskeläinen
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 31.10.2006 15.14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford Sierra RS500 Gr. A

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 13.03.2011 16.20

Dodiin, sainhan minä ne kuvat koneellekkin jo. Onnistunee helpommin kun on oikeanlainen johto.

Pohja pikkuhiljaa rupee hahmottumaan oikeaan. Vielä jarrulinjat, bensalinjat ja lisä detaljointi.
Kuva

Korinkin sain väriin ja taitaa jäädä mataksi eikä kiiltäväksi kuten ensiksi mietin. Näyttää toimivan tuo mattapinta kohtuu hyvin.
Kuva

Tarkoitus oli matasta lakata&kiillottaa kiiltävä pinta. Nyt pitäisi aloittaa valojen ja muiden kiinnittely. Sen jälkeen pääsee kitin levitykseen sisustan kanssa ellei jostain löydy suoraan oikea pohjalevy. Tuleekin näköjään katuversiosta muokattu rataversio. Noh, käyhän se niinkin varmaan.
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Avatar
Toni Jääskeläinen
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 31.10.2006 15.14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford Sierra RS500 Gr. A

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 06.04.2011 21.36

Mittään se mattana pysyny. Lakkahan siihen päälle tuli ja nyt odottaa kiillotusvuoroaan. Tein hieman hassusti kylläkin, no menkööt. Fotoa heti kunhan kamera toimii taas.
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Avatar
Janne Herajärvi
Tamiya
Viestit: 2273
Liittynyt: 27.12.2007 15.51
Paikkakunta: Tornio

Re: Ford Sierra RS500 Gr. A

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 06.04.2011 22.05

Mulla alkaa oleen perussettiä tuo että maalaan korin eka matta tai satiini värillä ja lakkaan sen sitten kiiltäväks. Olen todennut sen itelle sopivaks tavaks vaikka jotku sitä mahtaa oudoksua. Ja hei näinhän ne tekee useissa 1:1 maalaamoissakin ;) Mielenkiinnolla odotan päivityksiä...

Riku.R
Heller
Viestit: 52
Liittynyt: 27.07.2011 14.52
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ford Sierra RS500 Gr. A

Viesti Kirjoittaja Riku.R » 22.11.2011 21.20

Onko edistynyt? :wink:
- Riku Rahikainen

Avatar
Toni Jääskeläinen
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 31.10.2006 15.14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford Sierra RS500 Gr. A

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 15.12.2013 20.00

Jaahas, näköjään tätäkin päivittäny viimeks 2vuotta sitten.

Jotain pientä saatu aikaan, enemmän tuhoa kylläkin. Neljä väriä kerkes käyä päällä ja nyttenkin taas pohjavärissään. Tarkoitus tumman harmaa saada tästä aikaseks, ilman takasiipeä. Sisustaa jonkun verran kyhännyt. Tuli vaan hieman liian ohutta levyä ostettua, turhan hankala tosta vääntää. Pitänee puol millistä + soiroo tilata niin saa helpommin tehtyä.

Kuva

Kuva

Alusta tulee tehtyä kokonaan uusiks, etupäähän jää valmiita osia vain etunavat ja taakse saattaa jäädä koko peräpaketti. Saas nähä jaksaako rueta tekemään WRC tyyllistä häkkiä. 2½mm tanko ainakin liian paksua siihen tarkoitukseen :banghead:. Idea kävi myös, että tekisi moottorinkin tähän. En tiedä vaan riittääkö taito siihen hommaan. BDA ois valmiiks josta lähteä YB:tä hahmottelemaan tai sitten vaihtaa suoraan V6 linjalle.
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Avatar
Toni Jääskeläinen
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 31.10.2006 15.14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford Sierra RS500 Gr. A

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 18.11.2016 20.16

Ohhoh. Onpas tämä seissyt laatikossa. Muuttojen yhteydessä saanut sen verran siipeensä, että oli pakko kuoria väreistä yms. Siinä sivussa katkonut korin pari kertaa ja saanut kasaan uudelleen.

Tarkoitus siis saada tehtyä tämä ennenkuin oma harraste on liikenteessä. Tarkoituksena jättää GR.A pois linjauksesta ja rakentaa sellaisen kuin haluaisin omasta harrasteesta. Eli pientä riisumista ja alustan kanssa suurimmat toilailut.

Sisustaa rupesin tekemään ton orggis pohjalevyn päälle suorasta styreenistä. Muutama vahvike pohjaan, seinät ja sellaista saatu aikaiseksi. En ihan täydellisesti pyri istuttamaan seiniä pohjaan enkä välttämättä rupea kovin tarkasti mallintamaan muutenkaan kylkiä. Sovitaan, että tähän on asennettu 1mm alumiinistä peitepellit jotka peittää kyljen reiät ym pokkaukset.
Kuva

Tavoitteena olisi myös avata konepelti ja mallintaa konehuone jollain tapaa. Aika hyvin tohon pohjalevyyn tehty muodot konehuoneeseen. Saas nähä jaksaako ja löytääkö LS sukuista moottoria mistään.

Kaimalta hommasin pari sarjaa vanteita, mutta hölmöyksissä en muistanut kysyä kokoa ja nehän on aivan liian isot tähän. 18" vanteet, ei oikein mahdu levikkeistä ulos.
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Avatar
Toni Jääskeläinen
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 31.10.2006 15.14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford Sierra RS500 Gr. A

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 23.11.2016 20.42

Se hivenen ärsyttävä tunne kun hommat karkaa lapasesta. Kauaksi ja kovasti. Saas nähä saanko tätä ikinä kasaan.

Kaaret rupee näyttämään sille kun haluankin, vielä pari putkea eteenpäin ja se ois viimeistelyä vaille valmis
Kuva

Sitten se kuuluisa homman karkaaminen. Ajattelin, että teen vain alapuolelta näkyvän koneen, mutta.... Veitsi karkas käsistä ja purki samalla myös konepellin irti.
Kuva

Eroavaisuuksia pohjassa niin paljon siviilimallin Sierraan, että tehdään omaa silmää mielyttävä kokonaisuus jne.

Fordin Modular V8 (-98 Mustang ja sitä uudempi) taikka LS koneita saa tarjota.
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Avatar
Toni Jääskeläinen
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 31.10.2006 15.14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford Sierra - Sekoilua taitojen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 24.11.2016 21.43

Eilen ilta ja yövuoro sai aikaiseksi vain sanomista. Tänään paikkailtu eilisiä töppäyksiä ja ihan siistille se rupee vaikuttamaan.
Konehuoneeseenkaan en jaksanut ihan täysillä panostaa. Lukkopelti vähän turhan jytäkkä, kutistunee vielä. Kardaanitunneli ja tulipelti ihan erillaiset kuin oikeasti. En keksinyt helppoa keinoa rueta tekemään, joten tuleva V8 saa istua hieman syvemmässä kuin totuttu.
Kuva

Konttiin sain taiottua bensatankin kotelot
Kuva

Seuraavaks se oikeasti vaikein kysymys. Kummat vanteet. Isommilla pitäisi muokata levikkeitä aika rajusti, pienemmillä ei tarviisi ollenkaan. Törkeämpi rengaistus vain.
A:
Kuva
B:
Kuva
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1336
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: Ford Sierra - Sekoilua taitojen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 24.11.2016 22.22

Hyvin istuu noi kaaret kabiiniin. Eikä konehuone ole ollenkaan pöllömpi. Ihan täydestä menee, kun ei moni kumminkaan tarkkaan tiedä, miten se eroaa esikuvastaan. Ei muuta kuin sitkeästi eteenpäin, ettei se mun toimittama XR-perä jää hyödyntämättä, heh heh :wink: .

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2457
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: Ford Sierra - Sekoilua taitojen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 24.11.2016 23.03

Mukava seurata tällaista projektia missä saa soveltaa hieman enemmänkin! Tykkään kovasti ideasta istuttaa V8 voimaa konepellin alle ja noista vanteista ottaisin ehdottomasti nuo ylemmät. Alemmat on ihan liian isot.

Tietysti paras rengas/vannevalinta olis 15" peltivanteet korkeaprofiilisilla kumeilla ja pillerikapseleilla, mutta.... :mrgreen:
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Matti Tirronen
AMT
Viestit: 818
Liittynyt: 09.10.2008 17.53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Ford Sierra - Sekoilua taitojen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Matti Tirronen » 25.11.2016 22.03

Hyvän näköstä rankentelua ja niin ku Niko tossa mainitsikin niin mukava nähdä tämmöstä missä paljon itse sovelletaan.

Ite tuli kanssa näin pääasiassa jenkkiautoja rakentavana mallarina tässä joku aika sitten tämmönen Sierra turattua tai oikeestaan pelastettua raadosta uuteen uskoon. :D Tämmönen on kyllä Euro auto mallina semmonen että vois vaikka toisenki vielä tehdä.

Kuva

Avatar
Toni Jääskeläinen
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 31.10.2006 15.14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ford Sierra - Sekoilua taitojen ulottumattomissa

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 08.12.2016 12.14

Kiitokset kehuista, piristää kummasti rakentamista. Nätin Sierran olet Matti saanut aikaiseksi

XR:n perä kyllä jää odottamaan parempia päiviään, sen verran eroaa aidosta ja tarkoitus olisi WRC tyyppinen takapää rakennella. Kaikki muutokset pyrin tekemään niin, että ne olisi oikeastikin mahdollista tehdä ja saada myös tieliikenteeseen. Tällä hetkellä moottorivalinta ei vaan täytä kriteerejä. foxKraftilta saapui -06 Shelby Mustang josta moottori olisi tarkoitus lainata. Perusmoottorissakin olisi 50hv liikaa tehoa Sierran koriin kun nykyisin ei enää kuristamista hyväksytä.

Konehuone tuli tehtyä uusiksi, sen verran jäi häiritsemään tuo palikkamaisuus. Hieman enemmän oikeaan suuntaan sain muokattua, silti kardaanitunnelin kohdalta hieman hassun näköinen. No, V8 moottori pitää saada taemmaksi niin sen takia tehty tilaa lisää :lol:.

Sisusta ja pohja saatu maalattua ja koppa pohjamaaleissa. Koppaan tein ns. kumispoilerin, ei ihan onnistunut niin kuin halusin. Menettelee silti. Toivottavasti keli suosisi viikonloppuna kopan maalauksessa niin saisi jotain näkyvääkin aikaiseksi.
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Vastaa Viestiin