1949 Mercury Kustom

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viesti:

1949 Mercury Kustom

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 11.01.2008 20.32

Tämäkin valmistui, ainakin pääpiirteittäin. Joitain yksityiskohtia on rakennussarjasta poistettu, jotain muuta taas lisätty ja muutettu sekä muutama osa napattu amt:n sarjoista. Ennen näyttelyitä tulen detaljoimaan konehuonetta lisää, nythän siellä on vasta tulpanjohdot.
Väri on Testorsin Lime Pearl + Mastonin mattalakka
Kuvia:
http://public.fotki.com/antikainen/1949-mercury-kustom/

fender
AirFix

Viesti Kirjoittaja fender » 11.01.2008 21.37

Toi on muuten hieno. Kaikki tekemäsi lisäykset nostaa mallin näköä huikeasti mun silmissä. Erityisesti etu ja takalasien skaalanmukaiset pilarit ja lisätty sivulista. Kukahan muuten tekee periodi kustomin nykyään oikeassa skaalassa revellin tyyliin sheivaamalla kaikki listat mäkeen ja poistamalla todellisuudessa erityisen halutun 49 mallin kolmiosaisen takaikkunan?
Amt:n herkullinen customimaski on löytänyt juuri oikean osoitteen.
Itsekin olen pyöritellyt revellin sarjan Pontiac? takavaloja miettien korvaava ratkaisua. Näkyy toi klassinen 59 kauko toimivan siinäkin.
Omaani taidan kuitenkin laittaa yllättävästi amt orkkis takavalot.
Satiini helmiäinen näkyy toimivan mallissa yhtä hienosti kuin oikeassa sämpylässä. Kestääkö Testorsin maalit vetää surutta mastonia päälle? Vai onko nekin "laquer" tyyppisiä. Sulle pitäs jonkun myöntää Sam Barris memorial award heh.
Vielä kun tosta ois korjannut revellin toteuttaman erikoisen choppaus tyylin edestä hieman korkeammaksi, jotta kattolinja laskeutuu sulavammin suoritus olisi täydellinen.

Niki Hanneva
AirFix

Viesti Kirjoittaja Niki Hanneva » 11.01.2008 21.55

Mielenkiintoisen värinen. Taitaapi olla foorumin ensinmäinen tällainen. Mistäs keksit mattalakan? Hyvin muuten sopii tohon. :wink: Hieno on! :thumbup:
Malleja:
http://public.fotki.com/niksu92/

Että voi olla kirotamine vaiketa.

Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 11.01.2008 22.37

fender kirjoitti:Toi on muuten hieno. Kaikki tekemäsi lisäykset nostaa mallin näköä huikeasti mun silmissä. Erityisesti etu ja takalasien skaalanmukaiset pilarit ja lisätty sivulista. Kukahan muuten tekee periodi kustomin nykyään oikeassa skaalassa revellin tyyliin sheivaamalla kaikki listat mäkeen ja poistamalla todellisuudessa erityisen halutun 49 mallin kolmiosaisen takaikkunan?

Pyrin juuri enemmän perinteisiin lisäämällä nuo etu- ja takalasin tolpat, sitäpaitsi, kuka tekee muka 1:1 yhtenäisiä tuulilaseja v- kulmalla?

Amt:n herkullinen customimaski on löytänyt juuri oikean osoitteen.
Itsekin olen pyöritellyt revellin sarjan Pontiac? takavaloja miettien korvaava ratkaisua. Näkyy toi klassinen 59 kauko toimivan siinäkin.

Revellissä on 49 Lincolm Cosmopolitanin valot, jotka liimasin tässä korin sisäpuolelle valoaukkoihin, eli käytin ne pohjina AMT:n 57 Fordin sarjasta löytyneille bullet- valoille. Revellin kromatut luotivalot sijoitin etupölykapseleihin keskelle.

Omaani taidan kuitenkin laittaa yllättävästi amt orkkis takavalot.
Satiini helmiäinen näkyy toimivan mallissa yhtä hienosti kuin oikeassa sämpylässä. Kestääkö Testorsin maalit vetää surutta mastonia päälle? Vai onko nekin "laquer" tyyppisiä. Sulle pitäs jonkun myöntää Sam Barris memorial award heh.

Ainakin tuossa kesti. Pohjamaalina on muuten mastonin mattaharmaa

Vielä kun tosta ois korjannut revellin toteuttaman erikoisen choppaus tyylin edestä hieman korkeammaksi, jotta kattolinja laskeutuu sulavammin suoritus olisi täydellinen.
Kiitos, kommenteista!

Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 11.01.2008 22.38

Niki Hanneva kirjoitti:Mielenkiintoisen värinen. Taitaapi olla foorumin ensinmäinen tällainen. Mistäs keksit mattalakan? Hyvin muuten sopii tohon. :wink: Hieno on! :thumbup:
Jotenkin kiiltävä, lähes flakemaalia muistuttava pinta ei tuntunutkaan hyvältä, kimalsi liikaa. Ai niin muuten, koska Revell oli asiantuntevasti sheivannut ovenkahvat myös oven sisäpuolelta, samoin kuin ikkunaveivitkin, lisäsin replicas & miniaturesin tuotantoa olevat sellaiset paikoilleen. Sisusta on satiinimustaa ja ne Tuck´n´rollit maalasin keltaisella.
Ei tullut mieleen ottaa sisustasta rakenteluvaiheessa kuvia, ja nyt se on matalien ikkunoiden vuoksi aika vaikeaa.

asco
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asco » 12.01.2008 01.01

On muuten ihan törkeän nätti peli. :)

Tuota Mastonin mattalakkaa oon itsekin käyttäny tuohon mun ikuisuusprojektisämpylään, mutta mulla siinä on väritys se perinteinen mattamusta+kelta-puna-lieskat. Tasoitti pinnan ihan kivasti mutta itse olin katkera kun se ei ollutkaan oikein mattamattapinta, vaan tosiaan sitten satiini... :P

Kiitos, Jarkko, tuo piristi ehtootani. :) Hittolainen kun et huomannut kuvata sisustaa, ei tosiaan ole enää helppoa... :P
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Jaakko Puntanen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Jaakko Puntanen » 12.01.2008 10.55

Hieno! Mite teit konepellin "kolot"?

asco
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asco » 12.01.2008 11.03

Prototyyppi kirjoitti:Hieno! Mite teit konepellin "kolot"?
Ko. Louversit lienevät tulleet vakiona (ts. custom-osana mukana) jo tuossa, eli kyseessä on Revellin sarja ja siinä on konepellissä kaikki herkut mukana... ;)
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 12.01.2008 13.21

Näin on. Revellin sarjassa on mukana kaksi konepeltiä, sileä versio, ja tämä louverseilla höystetty jota tässä mallissa päätin käyttää. Mukana on 3 erilaista maskia, kahdet fenderskirtsit ja kahdet erilaiset puskurit ja kahdet erilaiset takavalot ja paljon muuta.

Niki Hanneva
AirFix

Viesti Kirjoittaja Niki Hanneva » 12.01.2008 15.21

Jarkko Antikainen kirjoitti:
Niki Hanneva kirjoitti:Mielenkiintoisen värinen. Taitaapi olla foorumin ensinmäinen tällainen. Mistäs keksit mattalakan? Hyvin muuten sopii tohon. :wink: Hieno on! :thumbup:
Jotenkin kiiltävä, lähes flakemaalia muistuttava pinta ei tuntunutkaan hyvältä, kimalsi liikaa. Ai niin muuten, koska Revell oli asiantuntevasti sheivannut ovenkahvat myös oven sisäpuolelta, samoin kuin ikkunaveivitkin, lisäsin replicas & miniaturesin tuotantoa olevat sellaiset paikoilleen. Sisusta on satiinimustaa ja ne Tuck´n´rollit maalasin keltaisella.
Ei tullut mieleen ottaa sisustasta rakenteluvaiheessa kuvia, ja nyt se on matalien ikkunoiden vuoksi aika vaikeaa.
Kyl sen sisustan livenä sit joskus näkee. :wink:
Malleja:
http://public.fotki.com/niksu92/

Että voi olla kirotamine vaiketa.

teyo
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teyo » 12.01.2008 15.26

Maailmallahan näitä näkee useampiakin rakennetun mutta silti aina yhtä mielenkiintoista tutkia millaisen version kukin saa aikaan. Tässä kiinnitin huomiota ensiksi ei upotettuihin ajovaloihin jotka näyttää hyvältä yhdistettynä pilareiden kanssa, kokonaisuuteen olisi voinut sopia myös korin väriset peltivanteet sopivilla hiluilla koska koria on muutenkin vanhennettu. Sovittelitko enemmänkin amt:n osia revelin koriin tai päinvastoin esim sisustaa ja alustaa, millainen oli sopivuus?. Kyllähän näitä sarjoja Suomeen on enemmänkin tullut ja täytyykin odotella milloinka näitä alkaa enemmänkin forumilla esiintymään.
pienoismalleja www.elisanet.fi/teijon/models Purkaminen on rakentamista

Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 12.01.2008 16.41

Hienohan tämä on. väri on todella hyvä... Vihreä sopii kaikkeen... :D Mistä on nuo vanteiden keskibulletit??
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Bowtie
Tamiya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 12.01.2008 21.07

Mikkoo...
Jarkko Antikainen kirjoitti: Revellin kromatut luotivalot sijoitin etupölykapseleihin keskelle.
:wink:

Nätti Mörkö kyllä, diggaan mattapintaisesta metallihohtoväristä! Mun mielestäni chopattu Mercury suorastaan huutaa frenchattuja ajovaloja, mutta tämähän on makuasia.

modilisti
AMT

Viesti Kirjoittaja modilisti » 12.01.2008 22.16

Jarkko Antikainen kirjoitti:
fender kirjoitti:Toi on muuten hieno. Kaikki tekemäsi lisäykset nostaa mallin näköä huikeasti mun silmissä. Erityisesti etu ja takalasien skaalanmukaiset pilarit ja lisätty sivulista. Kukahan muuten tekee periodi kustomin nykyään oikeassa skaalassa revellin tyyliin sheivaamalla kaikki listat mäkeen ja poistamalla todellisuudessa erityisen halutun 49 mallin kolmiosaisen takaikkunan?

Pyrin juuri enemmän perinteisiin lisäämällä nuo etu- ja takalasin tolpat, sitäpaitsi, kuka tekee muka 1:1 yhtenäisiä tuulilaseja v- kulmalla?[/color]
Yhdyn edellisiin puhujiin: Tolpat tekee asiaa, itse olen aina ollut "period correct" muotoilun säilyttämisen kannalla, myös kustomeissa. Silti on valitettavasti todettava, että myös 1:1 autoissa keskitolpat usein poistetaan, hi-tech tyylissä poikkeuksetta ja harmillisesti yleistyen myös muissa rodirakennelmissa. Yhtenäinen lasi v-kulmalla syntyy tuulilasimaakarilta siinä kuin kaarevakin, toki siihen tarvitaan muotti.

Takaisin asiaan: Tyylikäs Mörkö Jarkon pajasta - Thumbs up!
Keep your eyes on the road /
and hands upon the wheel...

Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 12.01.2008 22.30

Bowtie kirjoitti:Mikkoo...
Jarkko Antikainen kirjoitti: Revellin kromatut luotivalot sijoitin etupölykapseleihin keskelle.

Nätti Mörkö kyllä, diggaan mattapintaisesta metallihohtoväristä! Mun mielestäni chopattu Mercury suorastaan huutaa frenchattuja ajovaloja, mutta tämähän on makuasia.
Ja taas... Mut mistä sarjasta tommoset saapi? Vai onko tässä sarjassa mukana tommoset?? Ku en mie ianakaa oo huomannu että tässä tommosia ois.
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Bowtie
Tamiya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 12.01.2008 22.49

Mikko Valkeapää kirjoitti:

Ja taas... Mut mistä sarjasta tommoset saapi? Vai onko tässä sarjassa mukana tommoset?? Ku en mie ianakaa oo huomannu että tässä tommosia ois.
Eiks AMT:läisessä ole myös kromatut luotitakavalot...? Vai muistanko ihan väärin? Yks mahdollisuus on tietty sorvata itse ja maalata alcladilla...?

Henri Poutala
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henri Poutala » 12.01.2008 23.03

Todella hieno sämpylä mistä noi vanteet on.

Jyrki Honka
FCMA member 2018

Viesti Kirjoittaja Jyrki Honka » 13.01.2008 01.42

Bowtie kirjoitti:
Mikko Valkeapää kirjoitti:

Eiks AMT:läisessä ole myös kromatut luotitakavalot...? Vai muistanko ihan väärin? Yks mahdollisuus on tietty sorvata itse ja maalata alcladilla...?
Revellistä löytyy kromatut luotivalot, AMT:läisessä taas on ´59 Käkkylän takavalot.
Jarkko poisti yhden värivaihtoehdon, jota olin kaavaillut rakenteilla olevaan Mercuryyn, vaikka tyyli on hieman erilainen valitsen mieluummin jonkun toisen värin.
Olen mallia tutkiessani kiinnittänyt huomiota joihinkin juttuihin jotka on toteutettu mielestäni hyvin mm. kattoverhoilu, frenchatut valot asennetaan korin sisäpuolelle (vert AMT), korin valusaumat hiomisen kannalta hyvin pienet, valukanavat pääosin hyvin sijoitetut esim. "hammas"maskissa vaikka ovat etupuolella eivät kuitenkaan jää näkyviin. "Pyyhkeitä" antaisin kuitenkin ovien sisäpanelien detaljoinnin puutteesta, olisi sinne voinut edes kahvat laittaa, lisäksi panelin sauma on eri kohdassa kuin ovessa. Tuo choppaus on vähän kakspiippunen juttu, ei tässäkään mitään vikaa ole mutta ehkä olisi voinut olla hieman pienempi edestä.
Mutta itse asiaan hienon mallin Jarkko on tehnyt, etenkin nuo lasien tolpat ovat mukava lisä. :D

Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 13.01.2008 18.47

Tehän olette täällä menneet ihan sekaisin tuossa takavaloasiassa.
Yritän tässä viestissä nyt muutenkin vastata kaikkien esittämiin kysymyksiin:

Tämän rakennussarjan mukana tulee kokonaan kromatut luotivalot. Ne on pölykapseleissa nyt bulletteina. Punaiseen muoviin valetut luotivalot jotka nyt toimittavat takavalojen virkaa on napattu AMT 57 Fordin custom- osien joukosta. AMT:n 49 Mercuryssä taasen tulee custom- valoina kokonaan kromatut bullet- valot joita en tässä käyttänyt lainkaan :D

En sovitellut AMT:n osakokonaisuuksia, sisustaa ja alustaa revellin koriin tai toisinpäin, oli niin kova into rakentaa. Pitää sovitella sitten kun tekee seuraavan yksilön.

Vanteet, tai siis oikeammin Cadillacin kokopeittävät Sombrero- pölykapselit tulevat tässä sarjassa mukana.

Pakoputket ovat muuten myös omaa designia äänenvaimentimista taaksepäin, materiaalina alumiiniputki. Putkenpäinä käytin sähkötarvikkeina saatavia holkkeja.

Ismo Pyykkönen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Ismo Pyykkönen » 21.01.2008 15.04

:D Tolpista plussaa myös täältä!! Ht hommelit pitää tehä helkkarin hyvin , että se toimii ja yleensä tulee sellanen heiveröinen ''pleksi-ikkuna'' efekti...ainakin kun kattoo monia 80-90 luvun 1:1 tuotoksia. Itse tykkään myös, että ovenkahvat jätetään, koska ne olivat tuohon aikaan kauniita osia. .hmmm ja myöskin käytännölisiä. :wink:

Erik Terävä
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erik Terävä » 21.01.2008 15.55

Hauskan näköinen möhkö! :)

Mitä tuolla takaikkunalla muuten "lukee":
http://public.fotki.com/antikainen/1949 ... /top1.html

Jokin kerhokylttikö?

.erik
AA #6
KDF
"Wir fahr'n fahr'n fahr'n auf der Autobahn"

Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 21.01.2008 18.40

Kerhokylttipä hyvinkin. Kustoms - Los Angeles, mustalla pohjalla hopeanväristä tekstiä. Sarjan mukana tulee sellainen. Monessa Barrisin veljesten 50- luvun alkupuolella rakentelemassa 1:1- sämpylässä oli muuten sama kyltti, usein eturekisterikilven paikalla.

Erik Terävä
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erik Terävä » 21.01.2008 20.26

Jarkko Antikainen kirjoitti:Kerhokylttipä hyvinkin. Kustoms - Los Angeles, mustalla pohjalla hopeanväristä tekstiä. Sarjan mukana tulee sellainen. Monessa Barrisin veljesten 50- luvun alkupuolella rakentelemassa 1:1- sämpylässä oli muuten sama kyltti, usein eturekisterikilven paikalla.
Ok, kiitos teidosta!
En saanut oikein tihrustettua kuvasta mitä siinä luki.
Jaa sitten varmaan vielä "kylkiin" Barris Crestit... :mrgreen:

.erik
AA #6
KDF
"Wir fahr'n fahr'n fahr'n auf der Autobahn"

Ville Rehuttu
FCMA member 2018

Viesti Kirjoittaja Ville Rehuttu » 23.01.2008 22.50

Maukas sämpylä kertakaikkiaan :D Vihree-violetti väriyhdistelmä toimii hyvin. Jarkko on tainnu puuhailla Tikkurilan värilastujen, kanssa kun on tommosen keksiny :mrgreen: Jag tycker om pakoputkista åkså. Sisustan kuvia, ja jo luvattuja konehuoneen lisädetaljointia jäin kaipaamaan. Toivottavasti niitä näkee sit livenä myöhemmin...

Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 24.01.2008 10.55

Sisustaa on tosiaan aika toivotonta digikuvata, pitäisi sahata ensin katto pois. Ostin joskus tuollaista revellin mattaviolettia maalia, ja jostain syystä sitä on löytynyt jokaisesta kustomista jonka olen tehnyt, paikasta tai toisesta.

Konehuone pitää tosiaan saada aidomman oloiseksi, saa nyt nähdä ehtiikö ennen CCM Openia kun eräs GTO vie nyt aikaa. Ainakin akkukaapeleita, bensaletkua ja jonkinlaista kaasuvivustoa tuo vielä vaatisi. Ajattelin jokatapauksessa esitellä tämän mallin CCM:ssä konepelti kiinni, kustomissa kun on kuitenkin nuo korimuodot ja muutokset moottoria tärkeämmässä asemassa.

Vastaa Viestiin