Team "From A" Porsche 962

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Kiertomäntä
AMT
Viestit: 785
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam city
Viesti:

Team "From A" Porsche 962

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 30.08.2019 18.54

Koska hasegawan ja revellin 962:set oli jo tulleet rakennettua, oli luonnollinen valinta rakentaa tamiyan esitys aiheesta. Odotukset eivät todellakaan olleet korkealla tämän suhteen, Kori, joka on kuitenkin ensimmäinen johon kiinnittää huomionsa, on sarjan synkin osa-alue. Tamiyan alkuperäinen sarja on 80-luvun lopulta, jolloin 956 oli korvattu 962:lla paria vuotta aiemmin ja uusintajulkaistu neljään otteeseen sittemmin. Kyseessä ei kuitenkaan ole patterikotelosarja, vaan mukana on alusta asti ollut vaihteiston puolikas ja takaripustukset (se mitä takaa nyt voi nähdä), sekä täysi ohjaamo. Nämä ovat yhä edelleen erinomaisesti mallinnettu, tamiyan versiossa 962:sta on edelleen paras ohjaamo, alusta sekä "konehuone".

Kaikki nämä seikat mielestäni silti jyrätään maanrakoon korin toimesta, joka on virheitä täynnä. Jos unohdetaan se että mittasuhteet ympäri koria eivät ole kohdallaan, voidaan mainita konehuoneen ilmanoton litistäminen lähes olemattomiin, takasiiven valaminen kiinteästi osaksi koria (?), korin ja alustan kiinnitys toisiinsa erillisillä tapeilla (???) sekä lasiosien kiinni valaminen koriin (????????).

Takasiiven kiinnivalaminen aiheuttaa järjettömien valusaumojen jäämisen korin pintaan, joita en saanut kokonaan poistettua, vaikka alle puoleen pääsinkin. Jäljet näkyy vieläkin. Kori kiinnitetään alustaan neljällä tapilla kyljen alareunasta, osia, joita oikeassa autossa ei koskaan ole ollut missään versiossa. Nämä näkyvät väkisinkin, ja seuraavassa mallissa tulen todellakin kittaamaan nämä umpeen, jos tuon toisen hyllyssä olevan sarjan koskaan rakennan. Ylivoimaisesti eniten ärräpäitä aiheutti lasiosat. Sarjassa ei siis ole kirkasta valurankaa ollenkaan, vaan ajovalot on valettu koriin (tässä tapauksessa keltaiseen muoviin), joten ne on kromattava ja maalattava. Kaikki arvannee ettei näytä samalta kuin läpinäkyvä osa... Ikkunat on valettu kiinteästi koriin, joten ongelmia aiheuttaa niin maalien värit kuin lakkaaminenkin. Koska kori on valettu keltaiseen muoviin, on auton väri oltava keltainen, tai muuten valmiissa autossa paistaa keltainen kranssi kaikkien ikkunoiden ympäri. Nytkin harmaan pohjamaalin näkee hyvin joistakin kulmista. Silti tämä oli vielä pientä siihen että lasit muuttuivat maitolasiksi lakkauksessa. Lakkauksessa kun ei voinut käyttää maskeja ilman reunuksen syntymistä, joten vedin lakan suoraan lasin päälle. Tällekin täytyy keksiä joku vaihtoehtoinen ratkaisu seuraavassa rakennussarjassa.

Siiven kiinnivalaminen aiheutti ongelmia alusta asti. Maskiteippejä kului tämän kanssa metritolkulla. Irtisahaamistakin harkitsin, koska ei nuo keskijalatkaan järin kaksiset ole, mutta koska totesin etten saa/osaa täytettyä irti sahattua uraa nätisti, päätin jättää sen noin.
20190606_184525.jpg
Lakkauksen jälkeen lasit vetivät maitolasiksi. Kiillotin molemmat puolet laseista, mutta muovi oli reagoinut sen sijaan että olisi muovin pinnalla. Kaiken lisäksi sivulaseissa näkyvät injektorinjäljet, jotka jatkuvat läpi koko kirkkaan osan.
20190720_180354.jpg
Sisusta ja takaripustus näkyvissä vielä juuri ennen korin kiinnitystä, never to be seen again. Alunperin tarkoitus oli detaljoida lisää ohjaamoa, koska se kerran oli sen verran hyvin mallinnettu, kuten letkuja, johtoja ja vyöt penkkiin. Kun lasit vetivät sameiksi, totesin ettei ne mistään näy, ja menin suoraan laatikosta. Silti ohjaamo on huomattavasti parempi kuin hasegawan ja revellin (jotka ovat sama sarja) esitys aiheesta.
20190728_144852.jpg
Romaanin loppuun vielä kuvia valmiista mallista ja vertailua hasegawan versioon samasta autosta.
DSC_1257.JPG
DSC_1258.JPG
DSC_1259.JPG
DSC_1260.JPG
DSC_1261.JPG
DSC_1262.JPG
DSC_1263.JPG
DSC_1264.JPG
DSC_1265.JPG
Lopputulemana Tamiyan tuotos voittaa mennen tullen alustan, sisustan ja takaripustuksen osalta, mutta korin osalta hasegawa pyyhkii tamiyalla lattiaa. Molemmat pyörivät samoissa hinnoissa, joten suosittelen hasegawaa huomattavasti ennemmin.

HUOM! Tamiya on tehnyt rakennussarjat molemmista, sekä 956:sta, että 962:sta. Ne eivät ole sama auto, ja mitoissakin on reiluja eroja. 956 on täysdetaljisarja täydellä moottorilla, joka on myös oikeasti laadukas, toisin kuin 962, jonka suosittelen vahvasti kiertämään kaukaa.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4814
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: Team "From A" Porsche 962

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 31.08.2019 12.24

Onpas taasen ollut melkoinen työmaa outoja ratkaisuja sisältävän rakennussarjan parissa.
Lopputulos on jo mainitsemiasi lasiosien ongelmia lukuun ottamatta kuitenkin varsin komia joten rakentaja saa olla malliin tyytyväinen!

Vastaa Viestiin