Teijo 24 - rakenteluprojekti

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Eero Kumanto
Fujimi
Viestit: 1154
Liittynyt: 29.09.2004 12.10
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Teijo 24 - rakenteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 28.01.2019 16.31

Laitetaas piiitkästä aikaa projektimuotoinen postaus aluille. Samat kuvat löytyy Facebookista ja PM.netistä, mutta laitetaan vielä tännekin.

Kyseessä on tällä erää siis Teijo, suomalaisen autonrakennushistorian kukkanen. Tavoite oli kunnianhimoinen: luoda kotimainen lava-auto. Lähtökohdatkin oli kutakuinkin kunnossa, mutta projekti kuitenkin haudattiin melko lailla epäonnistuneena. Teijo kyllä saatiin aikaan ja niitä valmistuikin n. 100kpl, mutta ei teollinen autonvalmistaminen ole ihan helppo homma. Insinöörit tekivät parhaansa, mutta Teijoon jäi silti paljon parannettavaa. Samoihin aikoihin maassamme alkoi Toyota Hiacen maahantuonti ja se hinnoiteltiin sen verran agressiivisesti, että kuluttajien oli helppo valita Japanin ihme Teijon sijaan.

Teijo koostuu melko suoraviivaisesta rungosta, jonka päälle on istutettu putkirungon omaava lasikuituinen hytti. Kone on Volkkarin bokseri, samoin kuin muutamat alustan osat. Teijoa sai sekä lavallisena että pelkkänä alustana.

Olen aloitellut projektia jo kymmenisen vuotta sitten. Ensimmäiset vuodet kului leppoisasti taustamateriaalin etsimisessä. Keräsin lehdissä olleita artikkeleita aiheesta ja tietysti mahdollisimman paljon kuvamateriaalia. Jossain vaiheessa onnistuin saamaan käsiini Teijon varaosakirjan, jossa on selkein piirroskuvin esitelty lähes kaikki osat.

Varsinainen työskentely lähti liikkeelle piirtämällä tietokoneella edestä ja sivusta pääkuvat. Nämä perustuvat Teijon esitteestä poimittuihin kuviin. Jatkoin atk-työskentelyä mallinnusohjelman parissa, sillä päädyin hyödyntämään myös 3D-tulostusta ainakin hytin osalta. Lopulta mallinsin hytin lisäksi lokasuojat, hytin lattian ja kojetaulun, ja tilasin niistä Shapewaysilta tulosteet.

Varsinainen muovinsahailu alkoi vasta reilu vuosi sitten. Aloitin rungon ja sen yksityiskohtien rakentelulla. Kun runko alkoi olla hahmollaan, jatkoin pyöränripustusten, tankin ja lavarakenteiden osalta. Näiden jälkeen olen siirtynyt sovittelemaan hytti runkoon. Projekti on tällä hetkellä tässä vaiheessa.

Projektikuvia tähän asti tapahtuneesta:
01.JPG
Osa haalitusta taustamateriaalista. Tuo osaluettelo on selkeästi tärkein ja hyödyllisin löytö. TM:n koeajoja on karmivaa lukea: sanoja ei säästellä keskeneräistä prototyyppiä arvioidessa...
02.JPG
Piirsin skaalaan 1:24 2D-kuvat Teijon omien kuvien pohjalta. Tämä sivukuva toimii rungon rakentelussa tärkeimpänä mittatietona.
03.jpg
Poiminta Teijon esitteestä. Volkkarin tekniikka on siis istutettu varsin simppeliin runkoon.
04.jpg
Hytistä, lokareista, kojetaulusta ja hytin lattiasta pyörittelin 3D-mallin. Mietin toki myös korin tekemistä suorasta muovilevystä, mutta mitä enemmän tuota tutki, sitä enemmän siitä löytyi muotoja ja pokkauksia!
IMG_8860-(2).jpg
Kuvakaappaus vielä sisätilojen 3D-mallista.
Viimeksi muokannut Eero Kumanto, 28.01.2019 16.52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Eero Kumanto
Fujimi
Viestit: 1154
Liittynyt: 29.09.2004 12.10
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Teijo 24 - rakenteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 28.01.2019 16.41

Ja sitten itse rakenteluun:
001.JPG
Varaosakirjan piirros rungosta.
01.JPG
Runko on rakennettu erilaisista styreeniprofiileista. Siinä on sekaisin Evergreeniä ja Plastructia ja vaikka mitä :)
03.JPG
Taka-akseli ei monimutkaisuudella koreile. Lehtijouset on nekin ohutta styreeniä. U-pultit tulee maalauksen jälkeen.
05.JPG
Iskarit ja niiden kiinnityskorvakkeet on nekin polystyreenistä kikkailtu. Jarrurummut Tamiyan Kuplasta, niitä pitää vielä hiukan muokata.
07.JPG
Teijon tankki on istutettu runkopalkkien väliin ja se on rakennettu styreenilevystä.
08.JPG
Varapyörälle on niinikään rungon välissä oma paikka. Teline syntyi pienestä u-profiilista.
09.JPG
Runko melko valmiina tuon mittakuvan päällä. Monta kertaa sai varmistaa, että pysyy kaikki mitoillaan.
Viimeksi muokannut Eero Kumanto, 28.01.2019 16.53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Eero Kumanto
Fujimi
Viestit: 1154
Liittynyt: 29.09.2004 12.10
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Teijo 24 - rakenteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 28.01.2019 16.50

Rungon ja alustan rakentelu jatkuu...
10.JPG
Tukivarret lähtee hahmottumaan...
11.JPG
...ja leikattu irti levystä.
13.JPG
Tukivarsi alkaa hahmottua.
14.JPG
Ja tässä eturipustus jo hahmollaan. Teijossa oli muuten vääntösauvajousitus edessä.
15.JPG
Ja tässä runko pyörillä. Vanteet on Gunzen Kuplasta, kasvatin vanteen halkaisijaa styreenisuikaleella, jotta passaa Tamiyan Kuplasta nyysittyihin kumeihin. Vanteisiin tulee vielä 3D-tulostetut keskiöt.
16.JPG
Ja sitten Tamiyan Kuplasta kone koesovittelussa. Tämän kuvan jälkeen koneen istutus koki vielä paljon hienosäätöä. Tuossa näkyy muuten lavan alapuolen rakenteet, nekin styreeniprofiileista koottu.
17.JPG
Ensimmäisen "puristuksen" tulos, eli alusta ja lavan osat kutakuinkin hahmollaan. Tämän jälkeen koitti luova vuoden tauko, jonka aikana ei juuri tapahtunut mitään. Nyt projekti on taas kaivettu kaapista ja lähti etenemään hyvällä tahdilla. Runkoonkin on tehty lisäyksiä ja pieniä muutoksia. Niistä lisää seuraavassa!

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4700
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: Teijo 24 - rakenteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 28.01.2019 17.16

Hienon näköistä rakentelua ja siistiä työn jälkeä!

Avatar
Janne Herajärvi
Tamiya
Viestit: 2327
Liittynyt: 27.12.2007 15.51
Paikkakunta: Kemi

Re: Teijo 24 - rakenteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 28.01.2019 19.12

Tää on taas näitä.. Noh miten sen sanoisi, hattu pois päästä :lol: Mielenkiinnolla seurailen :thumbup:

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2510
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: Teijo 24 - rakenteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 28.01.2019 20.40

Oho, tämä projekti tuli ihan puskista, en olisi ihan heti arvannut että joku rakentaa Teijosta pienoismallin! Toisaalta otsikon nähtyäni en yhtään yllättynyt että tekijänä on Eero. Rakentelujälki on taattua tavaraa, runko akselistoineen näyttää todella hyvältä.

Mielenkiintoista seurailla myös noiden 3D printattavien osien valmistumista, tuolla menetelmällähän saa paljon tarpeellisia osia aikaan. Itse olen niin tumpelo tän tietokoneen kanssa, että se mallintaminen ei oikein suju, mutta hienoa katsella kun sulla onnistuu.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1479
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: Teijo 24 - rakenteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 29.01.2019 20.48

Mielenkiintoista rakentamista. 3D tulostus ei onnistu minultakaan, mutta mukavahan se on katsella muiden tekemisiä.

Avatar
Eero Kumanto
Fujimi
Viestit: 1154
Liittynyt: 29.09.2004 12.10
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Teijo 24 - rakenteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 02.02.2019 19.48

Tässä postauksessa jonkinlainen kuvakimara etupuskurin syntyprosessista. Pääosassa styreeni, sivuosissa Tamiyan vihreäkorkkinen.
IMG_8902.JPG
IMG_8903.JPG
IMG_8910.JPG
IMG_8911.JPG
IMG_8912.JPG
IMG_8913.JPG
IMG_8980.JPG
IMG_8981.JPG
Rekisteritunnus vielä harkinnassa...

Avatar
Eero Kumanto
Fujimi
Viestit: 1154
Liittynyt: 29.09.2004 12.10
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Teijo 24 - rakenteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 02.02.2019 19.59

Runkoon piti tehdä vielä matkan varrella pieniä korjauksia ja muutoksia. Nyt alkaa olla siinä mallissa, että pääsee seuraavaksi maalaamoon.

Aika paljon tällaisessa scratch-hommassa menee aikaa kaikenlaiseen sovitteluun ja testailuun. Palapelin palat muodostuvat hitaasti...
IMG_8983.JPG
Kuplan kone soviteltuna paikoilleen. Etualan aistikas hylly ei ole kukkapurkin teline, vaan se on ilmanpuhdistimen hylly!
IMG_8982.JPG
Pakoputki on väännelty 1,5mm styreenitangosta. Loppupää on porattu auki ja matkan varrelle on ripoteltu kannaketta ja sakkelia.
IMG_8985.JPG
Runko valmiina maalaukseen. Osa detaljeista lisätään maalauksen jälkeen.
IMG_8986.JPG

Avatar
teyo
AMT
Viestit: 926
Liittynyt: 11.04.2005 16.03
Paikkakunta: jyväskylä
Viesti:

Re: Teijo 24 - rakenteluprojekti

Viesti Kirjoittaja teyo » 05.02.2019 20.53

Mielenkiintoinen projekti ja jossain yhteydessä tämän olen nähnytkin ja tiennyt olevan tekeillä. Forssa pick-nicissä on tämmöinen ollut useampana vuotena nähtävissä, itsekin otettu kaverikuva. Tekniikasta en tiennytkään mutta nyt selvisi mikä tässä Eeroa kiehtoo. Sulta kun onnistuu kilven teko niin voisit tehdä mulle TEY-0 kilvet mustalla pohjalla.
pienoismalleja www.elisanet.fi/teijon/models Moparpervoromance

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4700
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: Teijo 24 - rakenteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 06.02.2019 10.22

Pakoputken reitti on varsin mielenkiintoinen ja työnjälki uskomatonta.
Mielenkiinnolla jatkoa odotellessa.

Avatar
Eero Kumanto
Fujimi
Viestit: 1154
Liittynyt: 29.09.2004 12.10
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Teijo 24 - rakenteluprojekti

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 19.02.2019 15.45

3D-tulostusta:

Alussa jo tuli mainittua, että hyödynnän myös 3D-tulostusta projektissa. Tulostaminen on näppärä lisä mallailun työkaluiksi, tosin siihen pitää suhtautua riittävällä varauksella. Ensin tarvitaan aina tietysti 3D-malli, mutta sekään ei ole ihan onni ja autuus. 3D-tulostuksen tarkkuus ja materiaalit asettvat vielä rajotteita touhuun.

Tulosteita on toki saatavana niin tarkkoina, ettei ne tarvitsisi käytännössä mitään jatkokäsittelyä. Tällaiset osat ovat kuitenkin vielä kalliita, joten niitä voi lähinnä hyödyntää pienissä osissa. 1/24 kokoisen korin osalta pitää vielä tyytyä vähän heikompaan laatuun. Tai mikäs siinä, jos lompakko kestää :) Tässä projektissa käytin tutuksi muodostunutta Shapeways-palvelua, jonka tarkimmat tulostuslaadut ovat ainakin jalostuskelpoisia mallailukäyttöä ajatellen. Materiaali sen sijaan on hivenen haasteellinen. Se on ensinnäkin aivan äärimmäisen haurasta, mutta siinä on lisäksi omituinen ominaisuus, materiaali nimittäin haihduttaa itsestään jotain.

01.JPG
Kuvassa projektia varten tulostetut osat. Läheskään kaikkia detaljeja ei ole mieltä tulostuttaa osiin, sillä ne vaativat pintakäsittelyä ja tarkat detaljit olisivat vain lähinnä tiellä.
02.JPG
"Sisuskaukalo" tulostettuna. Tuo istuinten alle jäävä osuus vääntyi todella pahasti kaarelle, joten sen korvasin myöhemmin muovilevyllä. Osien mallinnuksessa pitäisi aina ottaa huomioon myös osien mahdollisia elämisiä.
03.JPG
Kojari tulsotettuna...
04.JPG
...ja pariin otteeseen Motipin fillerillä suihkittuna. Motip jostain syystä toimi näiden tulosteiden kanssa ja ikäänkuin "sitoo" tulsoteen pinnan niin, että ei enää pääse hengittämään .
05.JPG
Kori testailussa rungon päällä.
06.JPG
Tässä vähän esimakua tulostetun osan jatkojalostuksesta :)
07.JPG
Tuo moottorin koppa jäi tulosteessa aivan liian kapeaksi, ei mahtunut bokseri paikoilleen. Aika laajoja muokkauksia sai siis tehdä tulostettuun osaan.

Vastaa Viestiin