1984 Renault 5 Turbo

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4700
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

1984 Renault 5 Turbo

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 06.12.2018 15.19

Tulevan MCC #3:n teemaluokan " Mukavat ranskalaiset " innoittamana päätin aloittaa pitkästä aikaa pienoismallin rakentamisen ranskalaisesta autosta.

En tosin usko että tämä Renaultin versio aiheesta olisi erityisen mukava ajaa kovan alustansa ja selän takana kuumuutta hohkaavan moottorinsa vuoksi, mutta saattaisihan se antaa muuten mukavia ajotunnelmia:
Liitteet
21.jpg

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4700
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 1984 Renault 5 Turbo

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 06.12.2018 15.30

Nyt ollaan sitten jo niin pitkällä että koriin on tehty lukuisia muutoksia ja maalikerroksiakin on jo pintaan laskettu.

Olen poistanut korista monia kiinnivalettuja yksityiskohtia, mm. vararenkaan ja pyyhkijät sekä availlut joitain aukkoja.

Vanteet tulevat Pegasukselta renkaineen päivineen:
15.jpg
En halunnut tästä mallista mitenkään erityisen matalaa mutta edestä jo tavan vuoksi piti napsaista muutamia millejä korkeudesta pois samalla kun rakensin eteen tukivarret uusiksi että kavennetut renkaat ja vanteet sopivat mukavasti pyöränaukkoihin

Väri löytyi Mastonin kartasta:
13.jpg
Mallissa avautuvat kaikki luukut:
20.jpg
Etuluukun saranoinnin poistin koska se tuli maskin sivuille ja näkyi ulospäin. Etuvalojen taakse lisäsin umpiot.
17.jpg
En kylläkään usko että jätän ovia aukeaviksi vaikka teinkin aukkoihin ovitiivisteet. Ovet nimittäin eivät sulkeudu täydellisesti ilman että niitä painaa paikalleen tai liimaa ne kiinni.
19.jpg
Tässä vielä loput koekasauskuvat:
16.jpg
14.jpg

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1479
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 1984 Renault 5 Turbo

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 06.12.2018 18.35

Wau tämän mä olen monesti halunnut rakentaa, ja just katuversiona, mutta en ole saanut hankittua sitä koskaan. Oranssi väri sopii mainiosti tähän pieneen mutta pippuriseen päristimeen. Hyvä alku, jatkoa odottelen innolla :thumbup: !

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4700
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 1984 Renault 5 Turbo

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 06.12.2018 19.07

Juu töitähän tämän kanssa saa tehdä, mm. Penkit on valettu lattiaan kiinni ja eivätpä nuo konehuoneenkaan komponentit erityisemmin vakuuta toteutuksen tarkkuudellaan.
Koriin kiinni valetut takavalot ja etuvilkut & -parkit jätin työstämättä tällä kertaa koska korin maalausvaiheessa ei tullut vastaan sopivia linssiaihioita niihin.
Alusta on hyvin yksinkertainen eikä sinällään kestä lähempää tarkastelua. Täytyy nyt pähkäillä kuinka paljon sitä parantelee

JanneR
Heller
Viestit: 65
Liittynyt: 20.11.2018 20.23

Re: 1984 Renault 5 Turbo

Viesti Kirjoittaja JanneR » 06.12.2018 22.20

Komia Rellu ja yllättävän hyvin sopii noi vanteet tähän.
Sitähän se on ollu juu...

Avatar
Mikko Laine
FCMA member 2019
Viestit: 37
Liittynyt: 08.11.2004 22.54
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1984 Renault 5 Turbo

Viesti Kirjoittaja Mikko Laine » 13.12.2018 20.22

Jarkko Antikainen kirjoitti:
06.12.2018 15.30
En kylläkään usko että jätän ovia aukeaviksi vaikka teinkin aukkoihin ovitiivisteet. Ovet nimittäin eivät sulkeudu täydellisesti ilman että niitä painaa paikalleen tai liimaa ne kiinni.
Ulkomaisilla foorumeilla olen nähnyt joidenkin käyttävän minimagneetteja luukkujen ja ovien kiinnitykseen. Ainakin Aliexpressillä on valikoimaa https://www.aliexpress.com/w/wholesale-mini-magnet.html jos innostaa kokeilla.

-Mikko

Avatar
Janne Herajärvi
Tamiya
Viestit: 2327
Liittynyt: 27.12.2007 15.51
Paikkakunta: Kemi

Re: 1984 Renault 5 Turbo

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 15.12.2018 21.52

Taas joutuu pinnistelemään houkutuksia vastaan.. Tuollanen rellu nimittäin ois mukava väkästellä joku päivä, vaan just tänään laskeskelin että nykyiselläkin suht reippaalla vuositahdilla jos malleja tekisin niin mulla olis ainaki 17 vuoden urakka edessä että viimeinenki auto olis valmis, ja aika venyis varmaan jo yli 20 vuoden jos laskisin mukaan kaikki aloitetut ja uudelleen rakentelua odottavat.. :mrgreen:

Mutta tuosta varmaan jo rivienvälistä saattoi lukea että projekti näyttää hyvältä.. :thumbup:

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4700
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 1984 Renault 5 Turbo

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 16.12.2018 18.18

Minä en enää edes kuvittele ehtiväni rakentaa kaikkea mitä täältä löytyy. Tämä turbovitonen kuivattelee lakkapintaansa tuossa ja moottorin rakentamista voisi pian aloitella.
Tuli tuossa maalattua myös Italerin viitos- alpinen korin osat mutta siitä lisää myöhemmin.

Avatar
Teemu Kankaanpää
FCMA member 2019
Viestit: 668
Liittynyt: 02.01.2007 22.10
Paikkakunta: Imatra

Re: 1984 Renault 5 Turbo

Viesti Kirjoittaja Teemu Kankaanpää » 16.12.2018 21.31

Mistä tai miten ovitiivisteet tein :D

Ei sen puoleen, minä kattelin kaappejani ja mietin kokoelman myymistäkin jo yhdessä vaiheessa kun alkaa tila loppua ja aikaa ei löydy tekemiselle :lol:

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4700
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 1984 Renault 5 Turbo

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 17.12.2018 15.44

Ovitiiviste = oviaukon takareunan ja yläreunaan liimattu kapea muovisoiro joka muodostaa oikeasta autosta löytyvän mutta tästä mallista täysin puuttuneen pokkauksen johon oikeassa autossa kiinnittyy ovitiiviste.
En siis itse asiassa vielä tehnyt oviiivisteitä, vain paikat niille.
Tiivisteen teen sitten vaikka kapeasta teipistä.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4700
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 1984 Renault 5 Turbo

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 07.01.2019 14.17

2019 vuoden mallailut käynnistynevät piakkoin tämän mallin korin hionnalla.
Tein sen virheen että lakkasin liikaa lakkaa kerralla ja se aiheutti värikerroksen ohenemista korin pokkausten kohdalta.
Maalipinta menee siis uusiksi ja värisävy tulee vaihtumaan, en löytänyt enää lisää entistä sävyä.
Nyt ei lakkaa laiteta vaan kirkas perussävy suihkitaan pintaan ihan sinällään, hyvä siitä silläkin tavalla tulee.

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1479
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 1984 Renault 5 Turbo

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 10.01.2019 17.20

No olipa harmi. Niin kiva sävy oli tuo oranssi. Mullahan kävi vastaava tilanne limevihreän -72 Oldsin kanssa. Lakka liuotti maalin niin, että uusiksi meni eri sävyllä.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4700
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: 1984 Renault 5 Turbo

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 14.01.2019 10.15

Niinpä.
Löysin onneksi Tokmannilta Maston Car Color- sarjasta lähes vastaavan ja vain hiukan vaaleamman sävyn viime viikolla. Seuraavaksi siis alkaa vanhan maalipinnan hiominen, Rakenteluinto ehti jo maalausmokan vuoksi hiukan laimentua tämän mallin suhteen mutta jatketaan nyt uudella innolla.

Vastaa Viestiin